Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Twiz
#562130
60% vind ik zelf overigens een royale hoeveelheid hoor.

Ik geef zelf ongeveer 45% á 50% vleesbot, dus eigenlijk nooit meer als 25% kaal bot. Daar doet mijn hond het goed op, anders heeft ie moeite om zich te ontlasten. (te harde ontlasting) Ik geef gewoon 10% meer spiervlees, dat doe ik er dan extra bij.

Maar dat is een kwestie van uitproberen.
Laatst gewijzigd door Twiz op do 01 jun 2006, 12:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door pike
#562160
oke, snap dat ik het percentage een beetje moet uitproberen, gaat in eerste instantie om de verdeling van het geheel. Als je 50% vleesbot geeft en de helft daarvan is kaal bot maakt dat kale bot 25% uit van het totale voer. Komt volgende vraag:

Hoe bepaal je die 25%? Kijk je naar het gewicht of kijk je naar het volume (timmermansoog?) - ik neem aan dit laatste maar of ik dat goed heb?
Door Lizzy
#562164
pike schreef: oke, snap dat ik het percentage een beetje moet uitproberen, gaat in eerste instantie om de verdeling van het geheel. Als je 50% vleesbot geeft en de helft daarvan is kaal bot maakt dat kale bot 25% uit van het totale voer. Komt volgende vraag:

Hoe bepaal je die 25%? Kijk je naar het gewicht of kijk je naar het volume (timmermansoog?) - ik neem aan dit laatste maar of ik dat goed heb?
Ja, beetje gokken met je slagers-oog ;D. Zo krap komt het niet. Het mooie is als je ongeveer 50% vleesbot voert en je bot bevat regelmatig wat meer vlees als bot (omdat je bijv. ook wel "hele prooidieren" voert en die bevatten maar 15% bot), dan nog voer in in totaal met die 50% voldoende bot om dat ook op te vangen.

Nu heeft 202SPOTS wel op een prachtige manier delen van kip enzo uit elkaar gepluist en gewogen en de foto's staan hier: http://www.barfclub.nl/BottenTEST.htm
Door roefus
#562165
Leuke vraag.
Ik schat het zelf zo'n beetje in.
Om het helemaal zeker te weten zou je het moeten fileren.
Volgens mij moeten er hier wel ergens plaatjes met percentages zijn van kiponderdelen.
Weet zo vlug niet waar.

Maar lamsribben en geitenribben.
Dat kan heel verschillend zijn (mijn ervaring).
Soms kan ik van de geitenribben de helft aan vlees afsnijden (en als spiervlees geven), terwijl ik dan NOG een fifty-fifty bot over heb.
En soms is dat helemaaaal niet zo.
Moeilijk dus.
Door roefus
#562166
mmm....had dat van Lizzy nog niet gelezen.
DAt is dus waar je de kiponderdelen op terug vindt ;D
Gebruikersavatar
Door pike
#562189
Die foto's met tekst da's mooi duidelijk. maar Lizzy ik snap je antwoord niet helemaal, volgens mij mis ik ergens nog wat. Als ik mijn bot nou regelmatig meer vlees dan bot bevat hoe vangt die 50% dat dan op?
dan heb ik toch geen 25% bot meer op het totaal maar veel minder?

En Roefus jij brengt me weer helemaal in de war: ik moest toch 50% bot en 50% vlees, jij hebt het over het teveel aan vlees van het bot halen en dat als spiervlees geven. Ik weet het nu echt niet meer. :'( :'( :'(
Door roefus
#562202
pike schreef:
En Roefus jij brengt me weer helemaal in de war: ik moest toch 50% bot en 50% vlees, jij hebt het over het teveel aan vlees van het bot halen en dat als spiervlees geven. Ik weet het nu echt niet meer. :'( :'( :'(
Sorry, ik probeer het duidelijker te zeggen.
Ik bedoelde dat ik soms een stuk geitenrib heb waar zoooooveel vlees aanzit.....
Dat ik dan gewoon de helft aan vlees eraf kan snijden, dat hangt er dan gewoon bij.
En dat geef ik dan als spiervlees.
En de rest geef ik dan als bot (en dan is dat NOG 50% bot en 50% vlees).

Soms hangt er gewoon een lap vlees aan zo'n ribbenpartij vast.
Is het nu wel duidelijk?
Door Twiz
#562220
Soms zit er aan geiteribben zoveel vlees dat het waarschijnlijk 30% bot en 70% vlees is. Dan snijd je er wat vlees af om toch weer op ongeveer 50/50 te komen.

Ik heb ook weleens hele kwarteltjes gegeven, dan is het botpercentage ook niet 50/50, zolang je niet iedere dag alleen maar kwartels geeft of alleen maar bijv. erg kale ribben hoef je je niet zo héél erg druk te maken om de exacte percentages.
De éne keer bevat het vleesbot keurig 50/50 de andere keer misschien 40/60, en weer een andere keer heb je vleesbotten die weer wat minder vlees bevatten, bijv. 60/40. Als dat regelmatig varieerd is er niets aan de hand, tenzij een hond niet goed poept met meer bot als vlees, (dus 70/30 zoals bij karkassen) dan geef je weer wat spiervlees erbij en geef je iets minder hoeveelheid bot, en "maak" je een vleesbot met het goede percentage.
Gebruikersavatar
Door pike
#562354
bot, vlees, vleesbot, spiervlees pfoeoe ::) ::). voor de zekerheid:

mijn hond weegt 16 kilo
ik ga uit van 2,5% dat is per week 2800 gram
(misschien moet ik meer geven maar het gaat even om het principe)
als ik 50% vleesbot geeft dan krijgt hij dus per week 700 gram bot en 700 gram vlees, en in dit geval zijn die 700 gram kaal - correct??

en als ik bot hem met heel veel vlees dan snij ik het teveel weg en dat geef ik erbij als ik eens een keer te weinig vlees aan het bot heb - snap ik hem zo goed?

en mocht ie moeite hebben met poepen (dat zou weer eens iets anders zijn ;D ;D) dan verschuif ik naar wat meer vlees en minder bot, toch ?

de overige 50% bestaat dan uit
20% orgaanvlees ofwel 560 gram per week
15% groenten ofwel 420 gram per week
en dan houd ik nog 15% ofwel 60 gram per dag over voor bijvoorbeeld wat fruit of zelfgedroogde vleessnoepjes en zo?
Gebruikersavatar
Door pike
#562359
:D :D Ik vind het trouwens geweldig dat jullie mij allemaal zo helpen want ik ken hier in mijn buurt niemand met wie ik hierover zou kunnen praten.
Door roefus
#562361
pike schreef: bot, vlees, vleesbot, spiervlees pfoeoe ::) ::). voor de zekerheid:

mijn hond weegt 16 kilo
ik ga uit van 2,5% dat is per week 2800 gram
(misschien moet ik meer geven maar het gaat even om het principe)
als ik 50% vleesbot geeft dan krijgt hij dus per week 700 gram bot en 700 gram vlees, en in dit geval zijn die 700 gram kaal - correct??

en als ik bot hem met heel veel vlees dan snij ik het teveel weg en dat geef ik erbij als ik eens een keer te weinig vlees aan het bot heb - snap ik hem zo goed?

en mocht ie moeite hebben met poepen (dat zou weer eens iets anders zijn ;D ;D) dan verschuif ik naar wat meer vlees en minder bot, toch ?

de overige 50% bestaat dan uit
20% orgaanvlees ofwel 560 gram per week
15% groenten ofwel 420 gram per week
en dan houd ik nog 15% ofwel 60 gram per dag over voor bijvoorbeeld wat fruit of zelfgedroogde vleessnoepjes en zo?



Als je 2800 gram per week voert.
Dan geef je bijvoorbeeld:

50% vleesbot (dit is bot plus vlees, kippendijen, eendennekke, geitenribben, maakt niet uit). En je geeft het in de samenstelling van ongeveer 50% bot, 50 % vlees.
Je voert dan dus geen 'kaal bot'.

Dus:'
50% vleesbot: is 1400 gram.
15% orgaanvlees is: 420 gram
15% groente is: 420 gram.
5% tafelrestjes is: 140 gram.
15% spiervlees is: 420 gram.
Door roefus
#562365
En mocht-ie moeite hebben met poepen, dan voer je iets minder 'vlees met bot' en daarvoor in de plaats iets meer spiervlees.
Voer je alle orgaanvlees in één maaltijd, dan kan het andersom werken: hij gaat misschien aan de race.
Daarom is het handig om meestal wat botvlees samen met orgaan te voeren.

Als je weet wat je per week moet voeren, dan deel je dat door 7 ennn....je hebt een 'dagmaaltijd'.

Het komt erop neer dat het menue niet elke dag helemaal 'compleet' hoeft te zijn.
(wij mensen eten ook niet elke dag alles precies in de juiste verhoudingen).
Maar over een week, of twee weken gezien, moet alles 'aan bod' komen.
Dan heb je een mooi uitgebalanceerd menue.

Alle begin is een beetje moeilijk.
Maar gaandeweg gaat het vanzelf.
Veel succes !
Door Lizzy
#562366
Als je hond 2800 gram per week eet en je wilt 50% vleesbot voeren, dan voer je dus per week 1400 gram vleesbot.

Om ervoor te zorgen dat je hond het vleesbot altijd goed kan verteren, is het belangrijk dat het vleesbot altijd tenminste bestaat uit 50% vlees en 50% bot. Geef je namelijk een bot dat te kaal is (en waar dus te weinig vlees aan zit), dan verteerd het niet optimaal.

Wanneer je een vleesbot hebt waar meer als 50% vlees aan zit: dan is dat geen enkel probleem. Kun je zo geven. Hoef je ook geen vlees af te snijden.

Maar OK, als je dus 1400 gram vleesbot geeft, waarvan dus tenminste 50% vlees is, dan voer je in feite 25% bot kaal oftewel 700 gram bot. En 700 gram vlees. Nou, 25% bot kaal is dus altijd meer als voldoende bot voor pups en volwassen honden. Ze krijgen zo genoeg calcium binnen.

Maar stel nou, je geeft ook wel eens botten waar meer als 50% vlees aan zit. Neem nou een deel van een heel konijn of hele kwartel of een deel hele parelhoen of deel hele kip of deel hele eend. Die bevatten ongeveer 15% kaal bot. Maar, deze vleesbotten kun je dus gewoon meerekenen tot je vleesbotten. En je voert dus ongeveer 50% vleesbot. En dus 25% kaal bot. Maar met vleesbotten die meer vlees als bot bevatten, kom je dan misschien in werkelijkheid niet verder als 18% of 20% kaal bot. En dat is dus nog steeds voldoende! Dat bedoelde ik dus te zeggen.

Met andere woorden: geef vleesbotten waar tenminste 50% vlees aan zit. Of meer. Mocht je botten geven waar over het algemeen wat meer vlees als bot aan zit, krijgt je hond met 50% vleesbot in totaal nog steeds ruim voldoende bot binnen.

Ben ik zo duidelijker? Zo niet: gewoon zeggen hoor!

Oh en als je eens botten hebt die wat minder vlees bevatten als 50%: geen nood! Gewoon wat extra vlees of pens of orgaanvlees bij geven!
Door roefus
#562367
En vergeet nu maar even die 50% bot 50% vlees.
Je geeft gewoon 'bevleesde botten'.
Klaar.
De ene keer zal zo'n bot wat meer vlees hebben en wat minder bot.
En de volgende keer andersom.
Alles door elkaar, komt het mooi uit. :D
Door Lizzy
#562368
roefus schreef: En vergeet nu maar even die 50% bot 50% vlees.
Je geeft gewoon 'bevleesde botten'.
Klaar.
De ene keer zal zo'n bot wat meer vlees hebben en wat minder bot.
En de volgende keer andersom.
Alles door elkaar, komt het mooi uit. :D
;D ;D ;D ;D ;D ;D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door