Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#254308
aangezien ik over ben gestapt naar barf ben ik nu ook de boeken aan het lezen, het eerste boek heb ik uit Gezonde jonge honden van JdBL

Het begint heel goed er zitten ideeen bij die ik zelf ook al had en kan staven aan mijn eigen honden die al generaties vers eten. Maar dan raak ik haar kwijt.....
Ze schrijft dat het beste wat je de hond kan geven is een zo natuurlijk mogelijk dieet, en dan het liefst bestaande uit datgene wat alleen in het land te vinden is waar de hond leeft. Om dat de voeding die daar voor handen is het beste is wat past bij de omstandigheden die daar heersen , een wolf die hier zou leven eet bv ook geen struisvogel.Tot aan hier zat ik dus zeer verheugd te lezen...ik was één brok herkenning en instemming om vervolgens met stomme verbazing het door haar aanbevolen dieet te lezen voor jonge honden en drachtige teven een dieet wat voor een groot deel bestaat uit melk en graan , alle soorten graan van haver tot gerst alleen mais valt niet zo goed.
Dus in dit boek vind ik de gedachtengang heel erg goed alleen de uitvoering ervan daar kan ik me totaal niet in vinden.
#254513
202spots schreef: En toch blijft JdBL mijn favorite schrijfster!! ;)
Ik ben het ook niet eens met haar granen,maar de rest van haar vind ik geweldig.
Gewoon er tussen uit halen wat je aanstaat Syll.
Ja ik vond het begin echt geweldig daar kan ik me helemaal in vinden, alleen kan ik haar gedachtengang over die granen dan niet volgen. Ik denk ook dat je het in de context van de jaren 30 vorige eeuw moet bekijken ze heeft dus ook de effecten op de hond (en kat) niet gezien die granen in de voeding hebben gehad.
Het is jammer dat het niet kan maar ik ben benieuwd wat ze zou hebben geschreven als ze in deze tijd zou hebben geschreven.
#254724
sylvia schreef: Ja ik vond het begin echt geweldig daar kan ik me helemaal in vinden, alleen kan ik haar gedachtengang over die granen dan niet volgen. Ik denk ook dat je het in de context van de jaren 30 vorige eeuw moet bekijken ze heeft dus ook de effecten op de hond (en kat) niet gezien die granen in de voeding hebben gehad.
Het is jammer dat het niet kan maar ik ben benieuwd wat ze zou hebben geschreven als ze in deze tijd zou hebben geschreven.
JdBL is ook 1 van mijn favoriete boeken! Maar ik ben haar op exact dezelfde plek kwijtgeraakt hoor Syl. Maar goed, ik heb er ook uit gehaald wat voor mij praktisch is, heb haar voer-adviezen geprobeerd, beviel niet, voer nu op mijn eigen manier maar gebruik JdBL vooral voor ziekte en kruideninformatie (The Complete Herbal Handbook for the Dog and Cat).
#254736
Lizzy schreef: JdBL is ook 1 van mijn favoriete boeken! Maar ik ben haar op exact dezelfde plek kwijtgeraakt hoor Syl. Maar goed, ik heb er ook uit gehaald wat voor mij praktisch is, heb haar voer-adviezen geprobeerd, beviel niet, voer nu op mijn eigen manier maar gebruik JdBL vooral voor ziekte en kruideninformatie (The Complete Herbal Handbook for the Dog and Cat).
Ja die staat al op mijn lijstje wannahaves :D
#256457
Citaat JdBL;

"Honden eten op zich geen graankorrels, wel de voor-verteerde granen, die heel licht verteerbaar zijn, dus als het ware de cerealen of vlokken.
Heden ten dage zijn de graankorrels en dus ook de cerealen niet meer van die kwaliteit die ze vroeger waren. Daarom dient men te letten op kwaliteit en de voorkeur te geven aan biologisch geteelde producten, dit is uitermate belangrijk.
De samenstelling van de mengeling hangt af van het ras en zijn beweging.
Mijn Afghanen krijgen 5 maal in de week een handje vol kwaliteitscerealen geweekt in geitenmelk, altijd zo geweest en zal altijd zo blijven (dus kwaliteit en kwantiteit primeren).
Alleen honden met een expliciete granenallergie moeten geen granen krijgen, maar zulke honden zijn niet gezond en dienen uitgesloten te worden voor de fok.
Het is een fout, gezonde honden kleine porties granen, onder de vorm van cerealen, te onthouden.
Veel hoeft het niet te zijn, zoals ik al eerder aangaf. Het is en blijft onlogisch dat gezonde honden allergisch zouden worden van zulke natuurlijke producten, in zulke kleine hoeveelheden.
Entingen, chemische ontwormkuren, mulieuvervuiling en onverantwoorde praktijken in de huidige veeartsenij en de tekorten aan kwaliteitsproducten in de voedingsmiddelen zijn veel problematischer en liggen veel meer aan de basis voor allergieen dan kwaliteitscerealen als aanvullende voeding".
#256458
Gino schreef: Citaat JdBL;

"Honden eten op zich geen graankorrels, wel de voor-verteerde granen, die heel licht verteerbaar zijn, dus als het ware de cerealen of vlokken.
Heden ten dage zijn de graankorrels en dus ook de cerealen niet meer van die kwaliteit die ze vroeger waren. Daarom dient men te letten op kwaliteit en de voorkeur te geven aan biologisch geteelde producten, dit is uitermate belangrijk.
De samenstelling van de mengeling hangt af van het ras en zijn beweging.
Mijn Afghanen krijgen 5 maal in de week een handje vol kwaliteitscerealen geweekt in geitenmelk, altijd zo geweest en zal altijd zo blijven (dus kwaliteit en kwantiteit primeren).
Alleen honden met een expliciete granenallergie moeten geen granen krijgen, maar zulke honden zijn niet gezond en dienen uitgesloten te worden voor de fok.
Het is een fout, gezonde honden kleine porties granen, onder de vorm van cerealen, te onthouden.
Veel hoeft het niet te zijn, zoals ik al eerder aangaf. Het is en blijft onlogisch dat gezonde honden allergisch zouden worden van zulke natuurlijke producten, in zulke kleine hoeveelheden.
Entingen, chemische ontwormkuren, mulieuvervuiling en onverantwoorde praktijken in de huidige veeartsenij en de tekorten aan kwaliteitsproducten in de voedingsmiddelen zijn veel problematischer en liggen veel meer aan de basis voor allergieen dan kwaliteitscerealen als aanvullende voeding".
ja....en toen ???

oftewel wat is je punt ;)
#256462
Gino schreef: Dat ze, als ze het boek vorige week zou herschrijven, er nog precies hetzelfde over denkt, en niet ineens een andere denkwijze erop nahoudt, qua granen... ;)
oooo, oke dat had ik niet begrepen uit je berichtje ;)


Maar het is jammer dat we dat niet zeker weten, want ook mensen met de meest vaste overtuiging stellen wel eens iets bij.
Laatst gewijzigd door sylvia op ma 07 feb 2005, 18:38, 1 keer totaal gewijzigd.
#256467
cattystyle schreef: Opgezocht...helaas kan ik die niet bij de Nederlandse Boekenclub bestellen, veel andere boeken wel, en dat is handig, dan kan ik elke keer als ik weer "moet" een gaaf hondenboek bestellen! Er staan er al heel wat op mijn verlanglijstje. Deze heb ik ook gelezen, volgens mij de versie uit 1958. Vond ik in een vuilniszak bij de vriend van mijn moeder (die echt NIKS met honden heeft, dus dit boek was wsl. van zijn ex, hahaha).

Jan van Rheenen
PRISMA-HONDENBOEK
Elfde bijgewerkte druk, 1977/ISBN 90-274-00229

Hij onderschrijft de theorie van Juul.

http://home.concepts.nl/~kynetho/12_LITERATUUR.htm
He, da's leuk Marieke, dat was mijn allereerste hondeboek! Staat er een foto van een Ierse wolfshond op de kaft? Ik heb het trouwens nog ;D, en heb er heel veel van geleerd, ook over voeding ;)
#256473
Nelly schreef: Nou zo te zien nog wat langer dan een week. En wat is daar mis mee? Ik kan niet dagelijks alle onderwerpen van dit forum nalopen omdat dat te duur wordt aan tel.kosten. Niet iedereen heeft kabel.
Lieve Nelly, Gino reageert op het laatste berichtje van Syl ;D :-*!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door