Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#109259
Lizzy schreef:Maar ik ben eigenlijk zo benieuwd wat jullie van deze boeken vinden! Welk boek vind jij nou het beste en waarom? Welk boek spreekt je om welke reden het meest aan? Wat is jou mening over onderstaande boeken?

Hier is de lijst nog een keertje:

Give Your Dog a Bone
Ian Billinghurst
ISBN: 0-646-16028-1
Engelstalig
Om maar met het eerste boek te beginnen: de helft hieruit heb ik overgeslagen. De eerste helft om precies te zijn. Ik heb totaal geen interesse in hoe IB over commercieel voer denkt, vooral ook omdat er ongetwijfels nog wel wat verschil zal zitten tussen Amerikaans/Canadees hondenvoer en Nederland hondenvoer.
De tweede helft van het boek heb ik wel gelezen, en de info vond ik wel interessant, maar de manier waarop het geschreven is vind ik waardeloos. De indeling van het boek is nog aardig te overzien, maar om even iets op te zoeken... vergeet het maar, want er is alleen een inhoudsopgave en geen opgave met behulp van trefwoorden.
Het was mijn eerste BARF-boek dat ik las en heb er in principe wel wat aan gehad, maar eigenlijk was dat tijdelijk.

Gr.
Linda
#109626
Lizzy schreef:Maar, jij hebt vast een boek over rauwe voeding dat jou beter aan staat! Vertel! (please?)
Hmm, nou niet echt ::)
De oude boekjes (Van de Velden, Donath) vind ik erg simpel en passen wat dat betreft aardig in mijn straatje. Maar... al die boeken over voeding praten ook over supplementeren en dat doe ik dus niet. Wat dat betreft past Lonsdale beter bij mij, maar die heeft ook weer zo'n ellenlang stuk in z'n boek over commercieel voer en daar baal ik dan van.
Ik gebruik gewoon mijn gezonde verstand en lees veel boeken over wolven (en bestook mijn vriendin die wolvenbiologe is met veel vragen ;D ).

Gr.
Linda
#109719
Als je niet houdt van supplementeren en praatjes over commerciele voeding, dan kan ik begrijpen dat je van Donath houdt! Ik vind Donath trouwens ook erg leuk, hoewel soms errrug achterhaalt. Hoe vind jij Juliette de Bairacli Levy? (doet niet aan commerciele voedings-praatjes en nog aan supplementeren :D).
#109744
Lizzy schreef: Als je niet houdt van supplementeren en praatjes over commerciele voeding, dan kan ik begrijpen dat je van Donath houdt! Ik vind Donath trouwens ook erg leuk, hoewel soms errrug achterhaalt.
't Is ook een errug oud boek! Mijn versie (4e druk) dateert uit 1973, ruim dertig jaar oud dus...
Lizzy schreef:Hoe vind jij Juliette de Bairacli Levy? (doet niet aan commerciele voedings-praatjes en nog aan supplementeren :D).
Vind ik een leuk boek om te lezen, ook makkelijk om dingen in op te zoeken, maar een heel stuk gaat over granen e.d. en dat geef ik dus weer niet...
Ik weet het, ik ben een z**kert...

Gr.
Linda
#109762
Je bent helemaal geen z**kerd. Ik heb het perfecte boek ook nog niet gevonden hoor. Aan ieder boek vind ik wel iets niet goed. Maar ja, ik denk ook dat het perfecte boek niet bestaat.

Mijn bezwaar tegen JdBL is ook het graan. Ik heb een tijdje wat meer granen (geweekt) gevoerd, maar het beviel me niet.

Het voordeel van al die boeken is gewoon dat je uit ieder boek wel iets haalt dat je kunt gebruiken. Het houd je ook alert, vind ik.

Ik vind trouwens Grow Your Pups with Bones een leuk boek. Jammer dat er wel wat tegenstrijdigheden in staan, maar ala.

Ik vind het boek van Tom Lonsdale geweldig, maar zijn voedingsadviezen TE minimalistisch.
#109778
Lizzy schreef: Je bent helemaal geen z**kerd. Ik heb het perfecte boek ook nog niet gevonden hoor. Aan ieder boek vind ik wel iets niet goed. Maar ja, ik denk ook dat het perfecte boek niet bestaat.
Volgens mij ook niet. Misschien dat het in de toekomst ooit nog eens komt...
Lizzy schreef:Mijn bezwaar tegen JdBL is ook het graan. Ik heb een tijdje wat meer granen (geweekt) gevoerd, maar het beviel me niet.
Wat beviel je er niet aan? Ik geef eigenlijk geen granen omdat ik het niet bij een hond vind passen. Het hoort zogezegd (m.i.) niet in zijn menu thuis.
Lizzy schreef:Het voordeel van al die boeken is gewoon dat je uit ieder boek wel iets haalt dat je kunt gebruiken. Het houd je ook alert, vind ik.
Dat is wel zo. Ik heb hier (even tellen) 21 boeken staan die min of meer over voeding gaan en in allemaal staat wel iets interessants.
Lizzy schreef:Ik vind trouwens Grow Your Pups with Bones een leuk boek. Jammer dat er wel wat tegenstrijdigheden in staan, maar ala.
Ik heb dat boek hier staan, maar verder dan doorkijken ben ik nooit gekomen. misschien wel omdat ik geen pup(s) heb. Als er na Tim een andere hond komt lees ik het misschien wel helemaal door, maar ook dat is nog niet zeker. Ik hang meer Lonsdale aan dan Billinghurst, dus waarom zou ik het nog lezen (misschien om het gewoon gelezen te hebben, dat zou kunnen).
Lizzy schreef:Ik vind het boek van Tom Lonsdale geweldig, maar zijn voedingsadviezen TE minimalistisch.
Maar eigenlijk is het voeren van je hond ook super eenvoudig. Zoveel moeilijkheden komen er niet echt bij kijken. Als je de basis door hebt, is de rest een peulenschil...

Gr.
Linda
#110510
Ik vond het boekje "Raw Dogfood" van Carina Beth MacDonald een erg leuk, informatief, duidelijk, humoristisch geschreven boekje. Ook "Natural Nutrition for Dogs and Cats" van Kymythy R Schultze vond ik zeer informatief. Het boek van Mogens Eliassen heb ik in het Nederlands, het was prettig eens een Nederlands barfboek te lezen, Mogens ideeen spreken me ook wel aan. Give Your Dog a Bone van Ian Billinghurst ligt nog te wachten om gelezen te worden.
#110681
Ik heb GYDAB en GYPWB.

Heb vooral aan het eerste wel wat gehad, maar vind de steil vreselijk. Daardoor heb ik het nooit nog eens gelezen.

Het beste 'boek' voor mij zijn nog steeds de adviezen van jullie allen via de email lijsten. en fora (noem je dat geloof ik). Wannner er hier dan ook mensen geinteresseerd zijn om rauw te gaan geven aan hun hond en/of kat, dan raad ik ook altijd aan om zeker het net op te gaan en zich vooral goed voor te bereiden al vorens te beginnen.

De twee boeken worden ook vaak uitgeleend.

MVG, Nienke
#110714
nienke_p schreef:Het beste 'boek' voor mij zijn nog steeds de adviezen van jullie allen via de email lijsten. en fora (noem je dat geloof ik). Wannner er hier dan ook mensen geinteresseerd zijn om rauw te gaan geven aan hun hond en/of kat, dan raad ik ook altijd aan om zeker het net op te gaan en zich vooral goed voor te bereiden al vorens te beginnen.
Enige nadeel aan internet is dat iedere gek maar kan rondbazuinen wat-ie wil. En als je dan als goedgelovige eigenaar alles gaat geloven wat je leest, zie je door de bomen het bos niet meer en ga je fouten maken. Ik denk dat een waarschuwing aan mensen die op internet gaan zoeken dan ook zeker niet overbodig is.
En natuurlijk, er staat ook onzin in boeken... maar dat ligt voor mijn gevoel toch net even anders... ze zijn minder snel toegankelijk, waarmee ik met snel bedoel: zet je PC aan en je hebt de info die je zoekt.

Gr.
Linda
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door