Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Lizzy
#558955
Nou Syl, als je het niet erg vindt, ben ik het gewoon helmaal niet met je eens.

Als mensen brokken geven, zich nog geen tel verdiept hebben in voeding en van vandaag op morgen willen gaan barfen, dan moeten ze zich daar even in verdiepen. Dan moeten ze de principes begrijpen. Dan moeten ze thuis raken in de materie.

En als ze het er dan niet voor over hebt om 2 tellen naar hun menu te kijken om of heeeeel goed in te schatten hoeveel vleesbot en orgaan ze geven, als ze geen zin hebben om te begrijpen dat ze geen 50% orgaan in hun menu kunnen pletteren: dan liever niet. Ik heb liever dat mensen afhaken dan maar een partijtje gaan zitten aanklooien. Ze hoeven van mij helemaal niet in de rekenmachine te klimmen. Als ze dat kunnen met het "blote oog": fijn. Als ze dat niet kunnen of twijfelen: kom op zeg, moeilijk hoor, om even de BarfRekenHulp te downloaden en even te kijken... En iedereen weet inmiddels (neem ik aan) dat we de beroertste niet zijn. Ze kunnen hun menu neerzetten, rekenen wij voor ze.

Jij bent al je hele leven met honden en kattenvoeding bezig. En volgens mij besef je daarmee niet dat het voor jou een eitje is. En in 1 oog opslag kan zien waar je mee bezig bent.

Maar dat geldt dus gewoon niet voor mensen die hun hele leven al brokken aan hun hond voeren, nog nooit een kip uit elkaar hebben gepluist om te kijken "goh, hoeveel bot zit daar nou in? En hoeveel orgaan?". Dat geldt dus gewoon niet voor mensen die nog nooit een pens van dichtbij hebben gezien. En ik ben dus gewoon niet met je eens dat je vanuit niks even kunt gaan barfen zonder over percentages na te denken.

Dat wil overigens helemaal niet zeggen dat je, als je gaat barfen, de rest van je leven percentages moet berekenen. Ik bereken nooit percentages. Wel gedaan maar ik doe dat nooit meer. Maar dat komt wel omdat ik goed weet waar ik mee bezig ben en met mijn ogen dicht menu's in elkaar kan draaien. En verdomd goede inschattingen kan maken van wat ik ze voer en hoeveel. Inmiddels gaat dat gewoon "op het oog".
Laatst gewijzigd door Lizzy op zo 28 mei 2006, 14:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#558959
sylvia schreef: Ja oke maar dat vind ik heel iets anders dan het hele menu met een rekenhulp gaan zitten berekenen. Hier is ook een pup met barf menu vertrokken en die heeft ook globaal meegekregen wat de verhouding moet zijn maar ook niet in procenten want ik vind het niet de bedoeling dat ze helemaal procentueel gaan berekenen hoeveel van dit of hoeveel van dat ze moeten geven. Ik ben er van overtuigd dat er veel mensen veel te zwaar tillen aan de procentjes
What's in a name?

Mensen schieten soms in de stress als ze een % zien staan, maar wat is dan het verschil tussen (op 1000 gram voor het gemak) tussen 250 gram, 25% of 1/4 deel?
En er zullen hier inderdaad mensen rondhoppen die te zwaar tillen aan procentjes, maar dat doen ze toch echt hunzelf aan want in de FM staat al duidelijk erbij **overigens komen die percentages natuurlijk niet ZO verschrikkelijk krap allemaal - het gaat om de grote lijn)
**
maar dan moeten ze die natuurlijk wel lezen ::)
Door Lizzy
#558960
Angelique schreef: maar dan moeten ze die natuurlijk wel lezen ::)
En vooral begrijpen.
Laatst gewijzigd door Lizzy op zo 28 mei 2006, 14:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#558964
Lizzy schreef: Nou Syl, als je het niet erg vindt, ben ik het gewoon helmaal niet met je eens.

Als mensen brokken geven, zich nog geen tel verdiept hebben in voeding en van vandaag op morgen willen gaan barfen, dan moeten ze zich daar even in verdiepen. Dan moeten ze de principes begrijpen. Dan moeten ze thuis raken in de materie.

En als ze het er dan niet voor over hebt om 2 tellen naar hun menu te kijken om of heeeeel goed in te schatten hoeveel vleesbot en orgaan ze geven, als ze geen zin hebben om te begrijpen dat ze geen 50% orgaan in hun menu kunnen pletteren: dan liever niet. Ik heb liever dat mensen afhaken dan maar een partijtje gaan zitten aanklooien. Ze hoeven van mij helemaal niet in de rekenmachine te klimmen. Als ze dat kunnen met het "blote oog": fijn. Als ze dat niet kunnen of twijfelen: kom op zeg, moeilijk hoor, om even de BarfRekenHulp te downloaden en even te kijken... En iedereen weet inmiddels (neem ik aan) dat we de beroertste niet zijn. Ze kunnen hun menu neerzetten, rekenen wij voor ze.

Jij bent al je hele leven met honden en kattenvoeding bezig. En volgens mij besef je daarmee niet dat het voor jou een eitje is. En in 1 oog opslag kan zien waar je mee bezig bent.

Maar dat geldt dus gewoon niet voor mensen die hun hele leven al brokken aan hun hond voeren, nog nooit een kip uit elkaar hebben gepluist om te kijken "goh, hoeveel bot zit daar nou in? En hoeveel orgaan?". Dat geldt dus gewoon niet voor mensen die nog nooit een pens van dichtbij hebben gezien. En ik ben dus gewoon niet met je eens dat je vanuit niks even kunt gaan barfen zonder over percentages na te denken.

Dat wil overigens helemaal niet zeggen dat je, als je gaat barfen, de rest van je leven percentages moet berekenen. Ik bereken nooit percentages. Wel gedaan maar ik doe dat nooit meer. Maar dat komt wel omdat ik goed weet waar ik mee bezig ben en met mijn ogen dicht menu's in elkaar kan draaien. En verdomd goede inschattingen kan maken van wat ik ze voer en hoeveel.
Daar ben ik het helemaal mee eens met een maar (natuurlijk ;D )
Ik ben het er helemaal mee eens dat als je compleet blanco bent in het zelf voeren van je hond dat je je er beslist in moet verdiepen en dat je moet leren dat je niet alleen biefstuk kunt voeren of alleen bot , dat als je gewend bent om een beetje brokken uit een zak te schudden dat je moet gaan nadenken over wat heeft mijn hond of kat aan voedingstoffen nodig, maar ik denk dat de nadruk op het bereken te straf erop ligt als je het principe snapt dat je dan niet tot in de laatste procent moet gaan zitten rekenen d enige keren dat ik reken is als iemand vraagt hoeveel bot geef je en dan kan ik dat van de afgelopen week zeggen maar ja ook dat is niet een vastaand iets hier. Ik denk dat dit ook het barfen juist is dat je niet per dag of per week geheel berekend voert.
Ik weet niet goed hoe ik het onder woorden moet brengen maar soms als ik lees wat mensen allemaal zitten te berekenen mbt het voer dan word ik er helemaal tuureluurs van zo was ik dus nooit aan barfen begonnen en zo zijn er nog meer mensen die dus nooit aan barf gaan beginnen omdat ze lezen dat mensen zich ongans zitten te berekenen het doet zch dan voor dat je bijna een wiskundige moet zijn om je hond te voeren en dat vind ik niet stroken met de waarheid. Het is iets anders dat je je verdiept in wat een hond zo moet eten als hij barft dan dat je bijna een rekenknobbel moet hebben om uit te rekenen wat hij moet eten.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#558965
Angelique schreef: What's in a name?

Mensen schieten soms in de stress als ze een % zien staan, maar wat is dan het verschil tussen (op 1000 gram voor het gemak) tussen 250 gram, 25% of 1/4 deel?
En er zullen hier inderdaad mensen rondhoppen die te zwaar tillen aan procentjes, maar dat doen ze toch echt hunzelf aan want in de FM staat al duidelijk erbij **overigens komen die percentages natuurlijk niet ZO verschrikkelijk krap allemaal - het gaat om de grote lijn)
**
maar dan moeten ze die natuurlijk wel lezen ::)

Tja als er al rekenhulpen bij aan te pas moeten komen dan denk ik toch dat die percentages door velen wel zo krap genomen worden.
Door tieneke
#558969
Ik heb gisteren ook maar weer eens zitten rekenen ;D ;D
Het ziet er nog net zo strak uit als 1 jaar geleden,vind het zelf makkelijk en het rekenen stelt echt geen flut voor 8)
Ik heb ook geen lijstje liggen maar weet onderhand gewoon uit mijn hoofd wat ik heel de week moet voeren.
En kijk echt niet op een paar honderd gram meer of minder als het zo uitkomt.
Zelf vind ik het wel belangrijk om volgens de percentages te voeren,ik weet nu dat ik het gewoon goed doet...ben bang dat ik anders toch te veel of te weinig van het een of ander zou geven.... :-\
Door Lizzy
#558974
sylvia schreef: Tja als er al rekenhulpen bij aan te pas moeten komen dan denk ik toch dat die percentages door velen wel zo krap genomen worden.
Ja maar we zeggen erbij dat ze ergens tussen de 30% (wat ik dan zelf wat weinig vind) en 60% (wat ik zelf wat veel vind) vleesbot moeten voeren. En ergens tussen de 10% en 20% orgaanvlees (inclusief pens). En ergens tussen de 0% en 15% groente. En dan ergens tussen de 0% en 10% tafelrestjes. En ergens tussen de 0% en 50% spiervlees. Dan kunnen mensen toch bedenken dat het zo krap niet komt? Maar links-om of rechts-om, ze moeten zich toch verdiepen in "hoeveel geef ik nou?". En hoe controleren mensen of ze de juiste hoeveelheid geven? Nou, in mijn ogen doe jij dat op de gecalculeerde gok omdat je inmiddels blind kan 'gokken'. Ik doe het ook op de gecalculeerde gok, omdat ik blind kan 'gokken'. Maar iemand die nog nooit een kippennek of pens van dichtbij heeft gezien: die heeft misschien meer moeite met gecalculeerd gokken.... En nogmaals, niemand verlicht hier toch iemand om te gaan zitten rekenen? Als iemand natte-vinger-werk voldoende vindt of goed kan gokken: ook goed ;D!
Laatst gewijzigd door Lizzy op zo 28 mei 2006, 14:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Mevroi Kruim
#558975
Ik ben het met Lizzy eens, en ook weer niet ;D ;D
Ik ben het er absoluut mee eens dat als je gaat barfen, je een goed begrip van de achterliggende principes moet hebben. Dus dat de percentages gebaseerd zijn op, ongeveer, de percentages van een prooidier (think prey!) plus wat extra's om te compenseren voor de niet bepaald optimale omstandigheden waaronder het gemiddelde 'prooidier' dat wij voeren opgroeit. Zomaar ins blaue hinein een beetje vers gaan geven, dat moet wel tot rampen leiden. En dan bedoel ik niet zozeer de kip-pensbarfers maar de mensen die bv alleen goedkoop orgaan voeren (pens met af en toe wat hart of lever) en niet het benul hebben dat hun hond echt ook botjes en spiervlees nodig heeft.
Ik vind dus de beruchte percentages absoluut nodig om een beeld te krijgen van hoe je zo goed mogelijk voert. Percentages = verhoudingen, voor mij, 25% is een kwart bv. Maar ook de gedachtegang achter de percentages vind ik cruciaal. Dat je dus een heel beest voert met alles d'r op en d'r aan, en dat je ook een Frankenprooi kunt voeren, dus hart van het ene beest, lever van het andere, botjes van weer een ander, en spiervlees van nummer 4. Als de principes maar helder zijn.

OK, als je dat hebt zitten kun je vervolgens best uit de losse pols gaan voeren. Want die losse pols wordt dan wel gestuurd door kennis van zaken. Ik koop bv in volgens de percentages, dwz als ik 100 kilo haal zal bv 60 kilo rmb zijn, waarbij ik kale kipkarkassen balanceer met veel vlees bevattende ribben. Dan bv 10 kilo pens, 5 tot 10 kilo ander orgaan en de rest spiervlees. Ongeveer dan.
Dat mik ik dan verpakt in de vriezer en vervolgens trek ik er per paar dagen met de losse pols wat uit. En aan het eind is de vriezer leeg, zal misschien nog ergens een zakje lever liggen ofzo, maar door de bank genomen komt het zo goed uit.

Overdreven vind ik als mensen menu's gaan samenstellen met bv 2132 gram dit, 125,5 gram dat, enz. enz. Lekker afronden denk ik dan, op de gram afwegen vind ik echt onzin.

Waar ik het niet met Lizzy eens ben is het idee dat je weet hoe je jezelf moet voeden omdat je moeder en je oma en je overgrootmoeder het al deden. Dat deden ze wel, maar als je met de kennis van nu gaat kijken naar wat ze toen aten dan snap je dat ze zo klein bleven, allerlei ziektes kregen en vroeg doodgingen ;D ;D
Van de schijf van 5 of de maaltijdschijf had bv mijn moeder nog nooit gehoord toen mijn zus en ik klein waren, dat bruin brood beter is dan wit was voor haar op zeker moment echt nieuws, dat je niet elke dag vlees hoeft te eten ook. Dat had ze nl van haar moeder geleerd. En die deed weer dingen heel anders dan opoe, al was het alleen maar omdat wat er aan voedingsmiddelen beschikbaar was, en betaalbaar, per generatie gigantisch verschilt. Dacht je dat mijn oma 's winters verse sla at? Vergeet het maar, dat was er gewoon niet. Pasta, of rijst? Ja, paprijst, als toetje, of macaroni in melk gekookt. Bruin brood? Dat was voor armoedzaaiers, mensen die het konden betalen aten witbrood. En de rode kool werd 's ochtends op het petroliestel gezet zodat die 's avonds lekker gaar was ;D

Kortom, ik denk dat ik mezelf en mijn gezin redelijk goed kan voeden dankzij wat ik van m'n moeder heb geleerd (hoe lang de piepers moeten koken bv, en hoe je andijviestamp maakt) maar meer nog dankzij wat ik zelf geleerd heb over goede en gezonde voeding. Waarbij dat laatste per 3 jaar weer radicaal verandert, dus je bent nooit uitgeleerd ;D ;D ;D
Door Femke
#558976
ik ben zo'n doos die het nooit zag zitten om te barfen, vanwege het gereken met al die procenten. Op een gegeven moment ging ik meer en meer zelf samenstellen, en toen ik die vriezer kreeg en een paar keer naar slachthuizen en slagerijen ging was het hek helemaal van de dam.
Steeds hield ik in m'n achterhoofd: als ik maar de helft CB voer, komt het wel goed want dat is in elk geval compleet.

totdat ik laatst een pittig gesprek heb gehad met Sylvia, die me de oogjes opendeed dat barfen helemaal niet ingewikkeld is, met tabelletjes en rekenmachines.
Ik heb vervolgens een weekmenu opgesteld en hier laten doorrekenen. Bleek dat als ik het 'op m'n gevoel' doe, hartstikke goed zat. En nu barf ik nagenoeg fulltime.

ik ben het met zowel Syl als Lizzy eens. Tuurlijk, mensen moeten niet gaan lopen aanklungelen, dan kunnen ze nog beter brok gaan voeren. Maar als je een beetje je boerenverstand gebruikt en niet week in week uit kipkarkassen voert, als je wat variatie in de vriezer hebt en een klein beetje in de gaten houdt wat ze zoal in een week eten, kan er volgens mij niet veel mis gaan.

Een beetje nadenken is wel handig, maar je hoeft m.i. inderdaad geen wiskundige te zijn, en hele logboeken bij te houden om je honden goed te kunnen voeren
Gebruikersavatar
Door Nitus
#558978
Hier iemand die graag rekent ;D. Wat ik het grote voordeel vind van een heel schema maken met wanneer je wat geeft en dat uitrekenen is dat je je heel bewust wordt van wat je aan het doen bent. Ik weet heus wel dat het allemaal niet zo nauw komt, en geef rustig meer of minder als het qua hoeveelheid makkelijker uitkomt.
Als ik mij menu hier neerzet dan staat daar soms misschien wel 235 gr. groentes oid, maar de ene keer is het ongeveer 200 en de andere keer ongeveer 250.
Ik denk dat het voor onzekere mensen heel fijn is dat ze hun menu kunnen berekenen, het geeft je houvast en op den duur wordt je steeds handiger in die dingen en kun je op je gevoel overgaan.
Maar als je daar niet op durft te vertrouwen is het heel fijn om te weten dat je het allemaal exact uit kunt rekenen.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#558979
Femke schreef: ik ben zo'n doos die het nooit zag zitten om te barfen, vanwege het gereken met al die procenten. Op een gegeven moment ging ik meer en meer zelf samenstellen, en toen ik die vriezer kreeg en een paar keer naar slachthuizen en slagerijen ging was het hek helemaal van de dam.
Steeds hield ik in m'n achterhoofd: als ik maar de helft CB voer, komt het wel goed want dat is in elk geval compleet.

totdat ik laatst een pittig gesprek heb gehad met Sylvia, die me de oogjes opendeed dat barfen helemaal niet ingewikkeld is, met tabelletjes en rekenmachines.
Ik heb vervolgens een weekmenu opgesteld en hier laten doorrekenen. Bleek dat als ik het 'op m'n gevoel' doe, hartstikke goed zat. En nu barf ik nagenoeg fulltime.

ik ben het met zowel Syl als Lizzy eens. Tuurlijk, mensen moeten niet gaan lopen aanklungelen, dan kunnen ze nog beter brok gaan voeren. Maar als je een beetje je boerenverstand gebruikt en niet week in week uit kipkarkassen voert, als je wat variatie in de vriezer hebt en een klein beetje in de gaten houdt wat ze zoal in een week eten, kan er volgens mij niet veel mis gaan.

Een beetje nadenken is wel handig, maar je hoeft m.i. inderdaad geen wiskundige te zijn, en hele logboeken bij te houden om je honden goed te kunnen voeren

je weet het weer goed te zeggen das precies wat ik bedoel ;D
Door Femke
#558983
sylvia schreef: je weet het weer goed te zeggen das precies wat ik bedoel ;D
ja van wie denk je dan dat ik die wijsheid heb ;D ;D
Gebruikersavatar
Door sylvia
#558992
Nitus schreef: Hier iemand die graag rekent ;D. Wat ik het grote voordeel vind van een heel schema maken met wanneer je wat geeft en dat uitrekenen is dat je je heel bewust wordt van wat je aan het doen bent. Ik weet heus wel dat het allemaal niet zo nauw komt, en geef rustig meer of minder als het qua hoeveelheid makkelijker uitkomt.
Als ik mij menu hier neerzet dan staat daar soms misschien wel 235 gr. groentes oid, maar de ene keer is het ongeveer 200 en de andere keer ongeveer 250.
Ik denk dat het voor onzekere mensen heel fijn is dat ze hun menu kunnen berekenen, het geeft je houvast en op den duur wordt je steeds handiger in die dingen en kun je op je gevoel overgaan.
Maar als je daar niet op durft te vertrouwen is het heel fijn om te weten dat je het allemaal exact uit kunt rekenen.
Als je het leuk vind om uit te rekenen of het geen moeite vind om dat te doen is het helemaal niet erg natuurlijk maar neem mij ik ben allergisch voor cijfers ik krijg het al benauwd als ik lees zoveel % van dit en dan zoveel % van dat dan gaat bij mij het licht uit ik zou het wel kunnen maar ik wil het niet eens proberen (trauma's heb ik nog over van mijn oude rekenleraar :-X ) en ik ben hierin niet de enige, mijn probleem ermee is dan ook dat mensen die ook geen vriendjes zijn mer cijfertjes dus al aftaaien van het barf idee als ze alleen maar lezen dat je het moet berekenen en dan maakt het zeer veel uit of je het over procenten hebt of je hebt het over je moet ongeveer een derde aan rmb's voeren. En bij het begrijpen bij wat een carnivoor allemaal nodig heeft en ongeveer in welke hoeveelheden heb je naar mijn idee geen rekenen nodig alleen inzicht in hoe ongeveer een prooidier eruit ziet en dat probeert te benaderen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door