Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door dunja
#556820
O,ja, en dan nog het probleem dat ze zo gek eet.
T is nu 14:34 uur en ze heeft nog steeds niets gegeten.Heb van alles aangeboden: kvv,schapenvlees +rib, runderpoulet. Ze lust alles maar nu wil ze dus niets!! zo kom ik toch nooit goed uit??, want als ze zo'n dag heeft, eet ze dan maar meestal 2x.
Gisteren heeft ze 4x gegeten nml, lamsvlees+rib,kvv, schapenvlees, en pens.
Dan heft het 1 het ander op zeker. ik krijg hoofdpijn!!!
Gebruikersavatar
Door cheeta
#556824
ik zou iniedergeval meer structuur in het aantal maaltijden brengen, de dagen dat zij/hij wel vier keer wil eten niet meer als drie maaltijden aanbieden, zo krijg je meer regelmaat erin.
de ene dag 4 maaltijden dan hoef je volgende dag niet zo heel veel meer en lust je maar twee maaltijden, ik denk dat je hierin best duidelijk mag zijn ook naar een pup toe van 14/ 15 weken.
het geeft jou en pup duidelijkheid.
succes met je pupsel :D
Door Antonia
#556826
dunja schreef: Hoi Lizzy,

Oke, ben er weer naar gaan kijken maar snap het nog steeds niet!!, word nu overspannen. tot zover kom ik: gewicht 14kg. behoefte 1000 gr p/d. Dan geeft de rekenhulp aan 7,1% p/d. En nu???? (wat 7,1% p/d)
Ik weet t, ik ben echt een slome!!! maar begrijp er geen bal van. Dit is wat ik in de vriezer heb:
eendepoten, kippenekken,kipkarkassen, kippenvleugels ,lamsvlees, lamsbotten+vlees,kalfsvlees,kalfsstaart,kopvlees,geitenvlees,geitenvlees+ribben,schapenvlees,+ ribben,runderlappen,runderpoulet(heel grof), pens,kippenniertjes,runderniertjes,runderhart,lever,zalmkoppen, hele makreel,en forel. Verder geef ik 1xpw biogarde met cotaggechees,ei,honing,koflook,noten,fruit enz.

oke, wat nu te doen??
En natuurlijk 1xp/d carnibest
Niet in paniek raken, is nergens voor nodig.
Je hebt zelf al ingevoerd dat de behoefte 1000 gram per dag is. Als je dat nog niet had gedaan en je had bij het gewicht van Dunja (14 kg) een percentage voedingsbehoefte ingevuld van 7%, dan had de rekenhulp voor jou uiterekend dat de voedingsbehoefte 980 gram per dag is. Eigenlijk heb je dus zelf al een stukje rekenwerk gedaan, 1000 gram voer is 7,1% van 14 kg.
Jou een beetje inschattend denk ik dat je een Carnibestrol van een kg door 3 deelt en dat je dus iedere 1/3 van die rol oftewel ongeveer 330 gram per dag Carnibest voert. Blijft per dag over om zelf samen te stellen 1000 gram - 330 gram is 670 gram oftewel 4690 gram per week.
Stel je voert:
50% bevleesde botten (en jouw botten zijn heel rijk bevleesd)
10% orgaan (niet meer doen omdat er ook in Carnibest orgaan zit)
30% spiervlees
10% groente en rest (ik weet dat Dunja niet graag groente eet)

Dan kom je op:
2345 gram bevleesde botten
470 gram orgaan
1400 gram spiervlees
470 gram groente en rest

Je hebt 21 maaltijden waarvan er 7 Carnibest zijn, dus bovenstaande verdeel je over 14 maaltijden.
Dan krijg je:
7 maaltijden (alle dagen) vleesbotten (335 gram)
5 maaltijden van spiervlees (280 gram)
2 maaltijden van orgaanvlees (235 gram)
De groente en de rest zou verdelen over alle dagen.

Je zalmkoppen tel je bij de vleesbotten, de andere vissen bij spiervlees. Pas op met de forel, het is een vrij vette zoetwatervis (eerst invriezen) waar veel honden van aan de dunne raken.
Lukt het zo?
Door dunja
#556856
Pfffffff, dankje antonia!! ik ben erg happy :D :D.
Was al een paar x stiekem aan t rekenen geslagen, maar kwam er maar niet uit. nu je het zo op schrijft snap ik het eindelijk!! wel handig dat je mij al een beetje kent, en weet hoe ik het zo al doe. Want je zat er niet ver naast met de cb, deel m door vieren. Maar nu ik het zo zie staan weet ik wel hoe ik het verschil moet aanpassen.
Thank you very much, !!

Gr Natascha
Door Antonia
#556911
Graag gedaan en fijn dat je er wat mee kunt.

Even nog iets anders. De voedingsbehoefte van pups varieert tussen de 5 en 10%. Voor kleine hondjes zit je op de 10% van voor de grote rassen dichter bij de 5%. Dunja behoort naar mijn idee tot de grote rassen en dan vind ik een voedingsbehoefte van 7,1% wat aan de hoge kant. Het kan best zijn dat Dunja wat veel krijgt en dat ze daarom zo rommelig met haar eten. Misschien is het een idee om haar iets minder te geven, zo tussen de 6 en de 6,5%. Je komt dan uit tussen de 850 en 900 gram per dag, waarvan dan dus 250 gram Carnibest en 600 a 650 gram zelf samengesteld.
Door dunja
#556963
Hmmm, dat kan wel kloppen denk ik, eigenlijk kwam ik daar ook op. Maar had het afgerond naar boven. Maar dat heeft niets te maken met het rommelen, want dat van 1000gr heb ik bedacht voor het berekenen vd %.
Wou het uit m'n hoofd rekenen omfat ik dat rek schema niet snapte. En vond daarom 10000gr makkelijker. Wel denk ik dat ik die 3 x voeren wat cheeta opperde aan moet houden, en niet meer moet geven als ze nog honger heeft. Want denk dat daar ook wel een gedeelte vh probleem ligt. Maar het is eigenlijk gekomen doordat ze haar 3 maaltijden niet at. En wanneer ze dan eindelijk wat meer honger had, probeerde ik dan de maaltijden in te halen die ze gemist had. Maar beter is het mischien toch om dan niet te proberen er zoveel in te proppen wat ze gemist heeft.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#558753
Pffff ik zou daar gek van worden zeg, ik doe dat voor mezelf en mijn kind ook niet dat uitvogelen hoeveel procent ik van het één en het ander geef. Heb ik bij de pups ook niet gedaan en toch zijn dat hele mooi opgroeiende jongehonden.
Het enige wat ik gedaan heb is gevarieerd eten geven en veel RMB's
Door nikèdog2000
#558820
ik doe ook niet aan procenten
gewoon elke dag wat anders met bot
maar soms denk ik nog wel eens
zal ik het goed doen!!!!!!!!!!!!!
soms dan ben je opeens weer wat onzeker
Door Lizzy
#558829
nikèdog2000 schreef: ik doe ook niet aan procenten
gewoon elke dag wat anders met bot
maar soms denk ik nog wel eens
zal ik het goed doen!!!!!!!!!!!!!
soms dan ben je opeens weer wat onzeker
En da's nou precies waarom het soms zo handig kan zijn om toch even wel aan procenten te doen ;D.

Het uitrekenen van de percentages kan gewoon een handig hulpmiddel zijn voor de mensen die wel wat onzeker zijn en niet het gevoel hebben dat ze het uit de losse pols kunnen.

Het is ook niet iets dat je blijvend blijft doen! Ik snap nu onderhand wel wat ik aan het doen ben dus ik bereken nooit meer wat.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#558846
Ik ga even advocaat van de duivel spelen.

Ik heb nog nooit percentages berekend ik wissel gewoon zoveel mogelijk af en zorg dat er geregeld botten gegeten worden. Wie weet in percentages wat zijn kinderen te eten krijgen of wat je zelf eet, heb je ooit wel eens de behoefte gehad om uit onzekerheid je eigen eten of dat van de kinderen in percentages uit te vogelen of ze wel voldoende calcium, eiwitten, vet, en ga zo door binnen krijgen of geloof je dat ze dat binnen krijgen omdat ze vers en gevarieerd eten?
Door Lizzy
#558859
sylvia schreef: Ik ga even advocaat van de duivel spelen.

Ik heb nog nooit percentages berekend ik wissel gewoon zoveel mogelijk af en zorg dat er geregeld botten gegeten worden. Wie weet in percentages wat zijn kinderen te eten krijgen of wat je zelf eet, heb je ooit wel eens de behoefte gehad om uit onzekerheid je eigen eten of dat van de kinderen in percentages uit te vogelen of ze wel voldoende calcium, eiwitten, vet, en ga zo door binnen krijgen of geloof je dat ze dat binnen krijgen omdat ze vers en gevarieerd eten?
Heel simpel Syl: ik voer mijzelf al jaren. En mijn moeder deed het, de moeder van mijn moeder deed het en de moeder van de moeder van mijn moeder deed het.

En de afgelopen 60 jaar zijn we qua onze honden compleet gehersenspoeld. Door de voer-industrie. Dus waar we jarenlang niet over na hebben gedacht, moeten we nu ineens zelf. Bovendien eet een hond nu eenmaal echt heel anders als de mens. Dus moeten we een carnivoor-switch maken. En sommige mensen vinden het nou eenmaal prettig om er een percentage-berekening op na te houden, zeker voor pups. Want jij zegt nu dat je je pups veel RMB's hebt gegeven. Maar er zijn er ook weer die vinden dat je je pups helemaal niet veel RMB's moet geven. Enniewees, ik voelde me er goed bij, om het percentage te bereken. En ik heb ook al een paar keer meegemaakt dat ik iemand veel te veel pens gaf. Ik zag dat al op het oog. Inmiddels zie ik dat ook wel op het oog. Maar het kwartje viel bij deze persoon pas toen ik zei "je voert zoveel % pens, vind je dat niet teveel?".

Van mij hoeft niemand percentages te berekenen! Maar als mensen dat wel willen, wat is daar mis mee?
Laatst gewijzigd door Lizzy op zo 28 mei 2006, 11:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lil
#558897
Ik vind het fijn om de hoeveelheid te weten die ik moet voeren, zodat het gewicht stabiel is en het aanbod gevarieerd.

Heb eenmaal gebruik gemaakt van de barfrekenhulp en nu weet ik hoeveel hij moet krijgen en varieer zo veel als mogelijk. Enne ik kijk echt niet op 20 gram meer of minder... Maar ben wel lekker snel klaar, ongeveer zoveel rmb's ongeveer zoveel orgaan en ongeveer zoveel groenten. Makkelijk toch en ik hoef me nooit ongerust te maken.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#558917
Lizzy schreef: Heel simpel Syl: ik voer mijzelf al jaren. En mijn moeder deed het, de moeder van mijn moeder deed het en de moeder van de moeder van mijn moeder deed het.

En de afgelopen 60 jaar zijn we qua onze honden compleet gehersenspoeld. Door de voer-industrie. Dus waar we jarenlang niet over na hebben gedacht, moeten we nu ineens zelf. Bovendien eet een hond nu eenmaal echt heel anders als de mens. Dus moeten we een carnivoor-switch maken. En sommige mensen vinden het nou eenmaal prettig om er een percentage-berekening op na te houden, zeker voor pups. Want jij zegt nu dat je je pups veel RMB's hebt gegeven. Maar er zijn er ook weer die vinden dat je je pups helemaal niet veel RMB's moet geven. Enniewees, ik voelde me er goed bij, om het percentage te bereken. En ik heb ook al een paar keer meegemaakt dat ik iemand veel te veel pens gaf. Ik zag dat al op het oog. Inmiddels zie ik dat ook wel op het oog. Maar het kwartje viel bij deze persoon pas toen ik zei "je voert zoveel % pens, vind je dat niet teveel?".

Van mij hoeft niemand percentages te berekenen! Maar als mensen dat wel willen, wat is daar mis mee?
Als iemand dat wil is er niets mis mee, maar er zijn ook mensen die niet gaan barfen omdat ze het helemaal niet zien zitten dat ze dat helemaal uit moeten gaan zitten rekenen terwijl dat naar mijn idee helemaal niet hoeft.
Het vergelijk dat onze moeder en daarvoor diens moeder al eten voor ons maakte gaat voor mij een beetje mank inprincipe is het helemaal hetzelfde het moet namelijk vers zijn en gevarieerd worden je hoeft er geen wiskunde voor hebben gehad en je hoeft ook niet tot op de procent goed te zitten ook bij mensen is het zo dat ze op sommige voeing het minder goed doen en dat is ook niet op een voedingschema bij de geboorte meegeven dat zie je ook als verzorger dat er een niet zo'n fijne reactie is na het eten van bepaalde voeding en dan pas je dit aan.

Ik weet uit ervaring dat er mensen zijn die niet willen gaan barfen omdat ze het idee hadden dat je alles uit moet gaan rekenen en die nu toch zijn begonnen omdat ik ze heb kunnen overtuigen dat variatie en voldoende bot al genoeg is om goed zelf te kunnen samenstellen.
Dus wil je graag rekenen niks mis mee mijn punt is alleen dat rekenen je niet af zou moeten houden om te gaan barfen. Ik heb nog nooit berekend wat ze precies krijgen ze krijgen gevarieerd te eten en doen het er erg goed op, pups en kittens erop afgespeend zonder rekenkundige formules en dat kan gewoon ook. Als ik zou moeten gaan berekenen dan stopte ik met barfen want ik heb daar helemaal geen zin in en dat zou jammer zijn voor mijn honden want die gedijen vele malen beter als op kvv.
Laatst gewijzigd door sylvia op zo 28 mei 2006, 13:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#558946
Ik ben momenteel bezig om voor mijn puppymensen een barfhandleiding te maken. Deze mensen weten dus helemaal niks van rauw voeren en zelf samenstellen en nu is het dus aan mij om het principe te verduidelijken.

Nu zou ik dus kunnen zeggen: geef het grootste deel rmb's en de rest wissel je af.

Ben dan toch bang dat dat de lading niet dekt :-\ want hoe groot is het grootse deel? wat is de "de rest". Ik zou toch niet graag zien dat een maaltijdje voor 95% (ieks daar heb je ze weer) uit kippenek bestaat met afwisselend een hapje wat anders erbij.

Ik denk zelf dat iedereen die een paar jaar op school heeft gezeten weet een één procent is. Wat is er zo ingewikkeld en wiskundig aan om 1000 gram in 4 procentgroepen te verdelen.
Tuurlijk kan ik zeggen dat als je 1000 gram voer wil maken dat je dan (b.v.) 400 gram rmb neemt, 300 gram spiervlees, 200 gram orgaan en 200 gram overig. Maarja, ook dan zal er dus even verder gekeken moeten worden dan de neus lang is en sommige mensen zouden dan ook weer gaan denken .....wat nu als ik 1300 gram moet maken. Dan is een percentage opgeven toch weer simpeler omdat je die op elk gewicht kunt zetten.

Maar....en dat zeg ik ook tegen mijn puppymensen. Dit beetje rekenen en puzzelen doe je alleen in het begin, het is dat je een houvast hebt om te zien waar je mee bezig bent hoe de verhoudingen een beetje moeten liggen. Ook zeg ik ze dat het allemaal niet op een gram of procent meer of minder komt, het gaat om het "ongeveer" idee. En ook hun zullen na een maand of 2 maand het samenstellen wel uit de losse pols kunnen. Maar voor nu willen ze graag iets meer houvast en dat geef ik ze dan graag. Maar ik zou echt niet weten hoe ik het duidelijker kan vertellen dan in percentages.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#558951
Ja oke maar dat vind ik heel iets anders dan het hele menu met een rekenhulp gaan zitten berekenen. Hier is ook een pup met barf menu vertrokken en die heeft ook globaal meegekregen wat de verhouding moet zijn maar ook niet in procenten want ik vind het niet de bedoeling dat ze helemaal procentueel gaan berekenen hoeveel van dit of hoeveel van dat ze moeten geven. Ik ben er van overtuigd dat er veel mensen veel te zwaar tillen aan de procentjes
Laatst gewijzigd door sylvia op zo 28 mei 2006, 14:03, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door