Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door lyadeh
#551330
Ik ben zeer geinteresseerd in waarom bladgroente laxeert en knolgroente stopt.Waar kan ik over dit onderwerp informatie vinden?Op google wel informatie over groente maar niet over het hoe en waarom van laxeren en de stoppende werking van groente.Las nl. gisteren een berichtje (een oud bericht op de zoekmachine) op bp. dat sperziebonen de darmen activeren.Was daar zeer verbaasd over en wil daarom graag veeeel meer te weten willen komen over dit onderwerp.Wie kan mij verder helpen???
Door 202Spots
#551363
Knolgroentes bevatten zetmeel en onoplosbare vezels, en de bladgroentes hebben de oplosbare vezels.

(Knol groentes)Koolhydraten
Koolhydraten zijn samen met vetten de belangrijkste energiebronnen van onze voeding. Koolhydraten komen voor in de vorm van zetmeel (aardappels, brood, rijst en pasta's), melksuiker (melkproducten), vruchtensuikers (fruit) en natuurlijk de gewone suiker uit de suikerpot. Alle koolhydraten die we eten worden afgebroken tot glucose. In deze vorm zijn de suikers ook beschikbaar voor het lichaam als brandstof.

In de spier wordt glucose gebruikt als snelle energieleverancier. Daarnaast gebruikt de verbranding van koolhydraten minder zuurstof dan de verbranding van vetten. Bij een intensieve inspanning zal het lichaam dan ook vooral afhankelijk zijn van koolhydraten voor de energieleverantie. De verbranding van vetten gaat dan te langzaam en kost teveel zuurstof.

(Blad groentes)Voedingsvezel
Er zijn verschillende soorten vezels in de voeding aanwezig, die in te delen zijn in oplosbare en onoplosbare vezels. Beide soorten vezels zijn in een gezonde voeding nodig. De onoplosbare (vooral uit graanproducten) binden vocht in de darm, zodat de ontlasting meer volume krijgt. De oplosbare vezels (vooral uit groenten en fruit) worden in de dikke darm door bacteriën afgebroken waarbij stoffen vrijkomen die de darm prikkelen. Dit heeft een ook laxerende werking.

http://www.agriholland.nl/achtergronden ... dheid.html
Door lyadeh
#551423
P.s.Ik ben er vooral in geinteresseerd omdat wij een hond hebben met een voedsel allergie.Ik vraag me nl . af welke groente een verkeerde uitwerking(diarree) op haar darmen zal kunnen hebben.Zij heeft nl.Knolselderij gegeten en daarop diarree gekregen.Vroeg me toen af of het door de groente kwam of dat er een virus in het spel is.
Door 202Spots
#551555
Alleen knolselderij? Of samen met andere groentes?
Ik heb zelf eigenlijk nog nooit knolselderij gebruikt, maar de selderijblad is vocht afdrijvend, en de knol zelf is ook vrij "zacht" vergeleken bij koolraap of wortel, dus het zou me niet verbazen wanneer knolselderij meer oplosbaar vezel heeft en minder zetmeel bevat dan
andere knollen.
En wanneer het de enige groente is geweest,dan kan het best wel de diaree veroorzaakt hebben.

Maar wat voor voedsel allergy heeft ze dan?
Door ~Joke~
#551638
202spots schreef: Knolgroentes bevatten zetmeel en onoplosbare vezels, en de bladgroentes hebben de oplosbare vezels.

(Knol groentes)Koolhydraten
Koolhydraten zijn samen met vetten de belangrijkste energiebronnen van onze voeding. Koolhydraten komen voor in de vorm van zetmeel (aardappels, brood, rijst en pasta's), melksuiker (melkproducten), vruchtensuikers (fruit) en natuurlijk de gewone suiker uit de suikerpot. Alle koolhydraten die we eten worden afgebroken tot glucose. In deze vorm zijn de suikers ook beschikbaar voor het lichaam als brandstof.

In de spier wordt glucose gebruikt als snelle energieleverancier. Daarnaast gebruikt de verbranding van koolhydraten minder zuurstof dan de verbranding van vetten. Bij een intensieve inspanning zal het lichaam dan ook vooral afhankelijk zijn van koolhydraten voor de energieleverantie. De verbranding van vetten gaat dan te langzaam en kost teveel zuurstof.

(Blad groentes)Voedingsvezel
Er zijn verschillende soorten vezels in de voeding aanwezig, die in te delen zijn in oplosbare en onoplosbare vezels. Beide soorten vezels zijn in een gezonde voeding nodig. De onoplosbare (vooral uit graanproducten) binden vocht in de darm, zodat de ontlasting meer volume krijgt. De oplosbare vezels (vooral uit groenten en fruit) worden in de dikke darm door bacteriën afgebroken waarbij stoffen vrijkomen die de darm prikkelen. Dit heeft een ook laxerende werking.

http://www.agriholland.nl/achtergronden ... dheid.html
Ik heb zo ook wat vragen over groente boven en onder de grond.
Bovenstaand verhaal is voor de mens, zou het ook zo bij de hond met zijn veel kortere spijsverteringskanaal werken?
Ik voer zelf nooit groente van onder de grond. Gewoon omdat ik het geen hondeneten vind. Ik zie geen hond rode biet oid uitgraven en smakelijk opeten. Wel blaadjes en gras, vandaar dat bladgroente voor mij logischer is. Verder voeren wij in het BARF dieet toch practisch koolhydraatvrij? Kunnen koolhydraten uit de knollen niet in de darmen gaan gisten en diarree veroorzaken?
Door Sella
#551658
Joke Miedema schreef: Ik heb zo ook wat vragen over groente boven en onder de grond.
Bovenstaand verhaal is voor de mens, zou het ook zo bij de hond met zijn veel kortere spijsverteringskanaal werken?
Ik voer zelf nooit groente van onder de grond. Gewoon omdat ik het geen hondeneten vind. Ik zie geen hond rode biet oid uitgraven en smakelijk opeten. Wel blaadjes en gras, vandaar dat bladgroente voor mij logischer is. Verder voeren wij in het BARF dieet toch practisch koolhydraatvrij? Kunnen koolhydraten uit de knollen niet in de darmen gaan gisten en diarree veroorzaken?
Ehh kom ik weer met mijn vorige hond ;)
Wi hebben tot begin dit jaareen moestuin van 200 m2 gehad.
Onze musts bleef altijd braaf op onze tuin dus die liep los of lag te dutten(dachten wij)
Wij waren druk aan het poten en opeens dacht ik knaag smek???!!?? Oke ik weet dat ze thuis een moord deed voor wortelen maar dat ze het zo lekker vondt??
Ik had ook hele zoete bietjes en die straffte ze ook als ze de kans kreeg >:(
Sla dunnen of andijvie of groenlof of zefs sjalotjes? Daar wilde ze maar wat graag helpen.
Courgettes die te groot waren, uitdunnen van pompoenen? Gaf maar aan onze dame en smek smek het was verdwenen. Ze had ook een grote fascinatie voor boerenkool en ze had daar geen stinkende uitlaatgassen op ;D
Het huidige monster heeft niet zoveel op de tuin kunnen snoepen omdat hij door een gemeente geintje veel onder water stond.
Maar hij stond toch ook te graven bij de worteltjes ???
Dus tja ik weet het niet. De vorige hond at ook goudsbloem uit de tuin als ze niet lekker in haar vel zat. Toen haar lever het heel zwaar had kon in niet genoeg paardebloemen in de tuin hebben. Ik merk dat deze hond ook begint te zoeken naar "kruiden"als hij zich niet helemaal toppy voelt.
Ik zoek altijd op wat de werking is van wat ze graag naar binnen schuiven zodoende heb ik zicht op wat er niet helemaal toppie voelt zonder dat ze vaak het nog laten merken.
Door ~Joke~
#551678
;D ;D Bedankt voor dit verhaal ;)Doordat wij geen moestuin hebben, hebben de mijne natuurlijk nooit kans gehad om iets eetbaars op te graven en wist ik niet dat honden dat doen. De mijne plukken wel de rode bessen uit de struiken, plukken bramen en bosbessen in het bos ;)
Door lyadeh
#551732
Mo heeft samen met de knolselderij gepureerde wortel gegeten.Dus niet alleen knol.Onze duitse staande haalt ook bramen en bessen van de struiken. .Ook trekt hij braamblaadjes eraf en eet ze.
Door lyadeh
#551751
we zijn nog aan het uitzoeken waar ze niet tegen kan.We hebben al ontdekt dat ze kip niet verdraagt. Door samenloop van meerdere "dingen"kwam Mo bij de da terecht Ze bleek gigantisch ontstoken oren te hebben.Waarschijnlijk gisten van granen.Toen op eliminatie dieet en nu zijn we aan het uitzoeken waar ze wel en niet tegen kan.Ze is 8 jaar .Wij hebben haar 2 jaar. Ze had al last van haar haar huid en darmen,maar we wisten toen nog niet van Bp.Sinds haar komst op zoek gegaan naar beter voer en nu zijn we al zover dat we kvv-en en straks als alles onder controle is met Mo gaan barfen. Onze duitse staande eet kvv en Mo alleen vlees en groente Eerst alleen geit ,nu lam en kip al geprobeerd.Waar ze dus niet tegen kan. Vrijdag gaat ze aan de kangeroepoelet. .Sinds vorige week geen bot meer want er is een stuk geiten rib tussen haar kiezen blijven steken en dat moest onder narcose verwijderd worden. >:( >:(En ik ben (nog )niet in het bezit van een molen of machine die bot maalt. Zo even in het kort de geschiedenis van Mo.
Door 202Spots
#551854
lyadeh schreef: Sinds vorige week geen bot meer want er is een stuk geiten rib tussen haar kiezen blijven steken en dat moest onder narcose verwijderd worden. >:( >:(En ik ben (nog )niet in het bezit van een molen of machine die bot maalt.
Kan dan ook zijn dat de diaree gekomen is omdat ze geen bot heeft gehad?
Wanneer ze alleen vlees zonder bot eet dan is de ontlasting altijd losser, je moet dan wel wat gemalen eierenschil aan 't vlees toevoegen, en ook 'n groentemix van meer dan 2 groentes maken.
Door lyadeh
#552047
Mo heeft net een eliminatie dieet van 7 weken achter de rug en in die tijd heeft ze af en toe bot gegeten en NOOIT last gehad van te slappe ontlasting omdat ze te weinig bot at.We zijn 14 dagen geleden gestopt met kip waarbij ze wel bot at -omdat ze er niet tegen kan.De laatste weken heeft ze dus redelijk veel bot gehad.Maar nu gaat het even moeilijker met bot geven.Ik heb NOOIt aan haar ontlasting gemerkt dat ze te weinig kreeg.Eierschaal kan ik haar niet geven omdat ik nog niet weet of ze daar tegen kan.Ook geef ik haar niet teveel groenten tegelijk omdat ik dan niet weet op welke ze eventueel niet goed reageert. .Ze is 14 dagen geleden gestopt met kip.Ze heeft TOEN dus nog volop bot gegeten.Nu is ze weer terug op haar geitendieet geweest om weer schoon te worden.Ik vermoed dat ze een virus heeft opgelopen en daardoor diarree heeft maar dat is een vermoeden.Ik vind zelf ook wel dat ze zo te weinig o.a. supplementen krijgt ,maar ze mag gewoon even niet alles hebben.
Door lyadeh
#556723
Mo heeft al weer een tijdje zeer goede ontlasting(zonder elke dag bot!!)en daarom heb ik heel voorzichtig weer eens knolseld erij aan haar gegeven.Ik WILDE weten of ze er diarree van gekregen had.(paar weken geleden)Nu alles is prima gegaan.Het was dus toen ZEEER duidelijk een virus geweest.Hier veroorzaakt knolselderij dus geen diarree.(wilde het toch graag even melden).
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door