Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door amber13
#550428
Zo'n soort vraag heb ik al vaker gesteld, ook voor Jamie, maar kon de topic zo niet meer vinden, dus vraag het nog maar een keer.

Laddy eet nu een maand CB natuur, dit eet hij met smaak, maar vaak staat hij ook erg verlekkerd te kijken bij wat Tara en Jamie te eten krijgen. Gisteravond heeft Laddy een stukje lamspens gehad, en dit vond hij heerlijk. Z'n ontlasting was vanmorgen wel wat dunner. Ook heeft hij het weekeind al een klein stukje zalm gehad, en ook dit ging er prima in.
Kan ik al beginnen met wat (platgeslagen)kippennekken of kuikenbouten, of kan ik daar beter toch nog even een paar week mee wachten??
Door mutsie
#550439
Ik zou de kippennekken niet platslaan en een kijken wat ze ermee doet. En zo groot zijn die niet.

Ze heeft nu al een maand vers, dus haar spijsvertering zal dat zeker aankunnen.

De kipvleugels kan je evt. even platslaan, maar zelfs de ergste schrokkers hier kauwen netjes alle botten.

Als je haar helemaal op barf wilt zou ik gewoon overschakelen.
En als ze vis lust kan je beginnen met sardines of de wat goedkopere panharing, dat zijn ook niet zulke grote vissen.

Karin
Door amber13
#550457
Dat platslaan dacht ik meer vanwege de spijsvertering (weet ook niet of het iets uitmaakt,maar dacht ik vraag het toch maar even :-[). Op zich denkt ik dat het goed kauwen bij Laddy (is een HIJ trouwens ;)) niet zo'n probleem zal zijn. Hij heeft vorig weekeind een afgekloven kippenbotje van ons gejat, en die kregen we niet meer uit z'n bek (hield z'n bek gewoon stijf dicht) dus hebben we het het maar op laten eten :-[, en dat kauwde hij toen wel goed aan stukken (het verbaasde me trouwens dat dat lukte met een gebraden bot) en twee dagen later had hij allemaal stukjes bot in de ontlasting, dus dat zit dan wel goed.
Door Helen
#550462
Ik vind het wel heel verstandig dat je hem eerst kvv gegeven hebt. Je weet van een vreemde hond niet hoe gevoelig zijn spijsvertering is, of hij snel kotst, diarree krijgt etc etc. Ik zou hetzelfde gedaan hebben. Ook lijkt het mij wel verstandig als je de eerste keren kuikenbouten plat slaat. Je kan in mijn ogen beter het zekere voor het onzekere nemen. Als je zeker weet dat hij goed kauwt en ook de bouten goed verteert, dan zou ik ze niet plat meer slaan.


Trouwens van veel pens krijgt Kuma hier ook dunnere ontlasting. Ik geef bij pens altijd nog wat spiervlees of een kippenruggetje oid, dan heeft ze gewoon goede ontlasting.
Door amber13
#550463
sylvia schreef: Ik zou hem gewoon gelijk mee laten eten met de barf maaltijden, ik had de kvv periode eigenlijk gewoon overgeslagen.
Ik dacht dat het beter was voor de spijsvertering om de hond eerst langzaam te laten wennen met kvv, dat het maagzuur zich eerst beter kan aanpassen, en er minder "problemen" kunnen ontstaan met de darmen enz. (het zomaar mee laten eten met barfmaaltijden durfde ik niet aan omdat er vaak gezegt word dat collie's gevoelige darmen hebben en ik bang was dat hij vreselijk aan de race zal gaan).
Maar dat valt dus wel mee. (moettocheenseenaantaldingenhierweergoedgaandoorlezen :-X)
Laatst gewijzigd door amber13 op di 16 mei 2006, 08:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Door amber13
#550465
Toen we Laddy kregen werd er al wel gezegt trouwens dat hij snel aan de diarree was, maar onze ervaring is tot nog toe dat dat best mee valt. (Even afkloppen, klopklop ;)) Ook daarom was ik wat voorzichtiger.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#550536
amber13 schreef: Toen we Laddy kregen werd er al wel gezegt trouwens dat hij snel aan de diarree was, maar onze ervaring is tot nog toe dat dat best mee valt. (Even afkloppen, klopklop ;)) Ook daarom was ik wat voorzichtiger.
Voorzichtigheid is geen slechte eigenschap in deze. Je weet nooit hoe een hond zal reageren en dan vind ik het ook verstandiger om voorzichtig te beginnen. Ik was dan ook wel met Barf begonnen, maar zou de botten in het begin gemalen hebben gegeven om dit zo in een paar weken op te bouwen naar hele botten. Nu hij een maand kvv eet zonder problemen zou ik 'm overzetten op barf, dat zou geen enkel probleem meer moeten zijn.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door