Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door hiram
#548945
ik las op www.voedingscentrum.nl dat:

kanker

Groente en fruit verkleinen het risico

Een ruime consumptie van groente en fruit verkleint het risico op kanker van mond- en keelholte, slokdarm, maag en longen. Vermoed wordt dat vitamine C en E, het mineraal selenium en bioactieve stoffen daarbij een rol spelen.

Bioactieve stoffen

Tot de bioactieve stoffen behoren duizenden verschillende stoffen die van nature in planten voorkomen. Ze vervullen uiteenlopende functies in de plant: ze geven de plant bijvoorbeeld kleur of beschermen deze tegen ziekten. Er is lang gedacht dat ze voor de mens geen functie hadden, maar er komen steeds meer aanwijzingen dat ze mogelijk een rol spelen bij de bescherming tegen bepaalde vormen van kanker.
Waarschijnlijk wordt het gunstige effect van groente en fruit veroorzaakt door een wisselwerking tussen alle verschillende stoffen die erin zitten. Een vitaminepil heeft niet hetzelfde effect. Daarom is het advies gevarieerd groente en fruit te eten. Het Voedingscentrum geeft als advies: elke dag twee ons groente en twee stuks fruit.

Nitriet uit groente

Nitraat uit groenten wordt gedeeltelijk omgezet in nitriet. Onder bepaalde omstandigheden wordt het nitriet in het lichaam omgevormd tot N-nitroso-verbindingen. Mogelijk zijn deze kankerverwekkend. Er zijn enkele aanwijzingen voor een relatie tussen nitriet en maag- of darmkanker. Uit voorzorg adviseert het Voedingscentrum onder andere niet vaker dan twee keer per week nitraatrijke groente te eten. Ook kan nitraatrijke groente beter niet gecombineerd worden met vis omdat juist eiwitten in vis zorgen voor het ontstaan van de schadelijke N-nitroso-verbindingen.A

Nitraat en nitriet

Nitraat is een stof die van nature in drinkwater en groenten voorkomt. Het is nauwelijks schadelijk voor mensen. Door het bewaren, bereiden of het eten van groente wordt nitraat gedeeltelijk omgezet in nitriet. Nitriet kan de beschikbaarheid van zuurstof in het bloed verminderen. Het advies is volop groente te eten, maar niet vaker dan twee keer per week nitraatrijke groenten. Ook moet nitraatrijke groente niet samen met vis, schaal- of schelpdieren worden gegeten. Dit voorkomt de vorming van mogelijk kankerverwekkende nitrosamines in het lichaam.


ik voer eigenlijk bij mn wekelijkse groetnemix altijd vis maar nu begin ik toch te twijfelen..
navraag leverde me op dat dit (waarschijnlijk) geld voor de combinatie van vis met alle nitraatrijke groenten.
maar op dezelfde site staat ook dat vitamine c (die ook in groenten zit) het gevaar zou compenseren.
ja nou weet ik het ook niet meer maar ik geef bij mn groentenmixje toch dan maar vlees voor de zekerheid
Door 202Spots
#548953
Misschien makkelijk om te weten:

Om welke groenten gaat het?
Groenten met relatief veel nitraat zijn: Andijvie, bleekselderij, postelein, raapstelen, waterkers, rode biet, sla, spinazie, spitskool, Chinese kool, koolrabi en venkel.
Groenten met weinig nitraat zijn: Asperges, aubergine, bloemkool, broccoli, doperwten, knolselderij, komkommer, koolraap, paprika, prei, rodekool, savooienkool, schorseneren, snijbonen, sperziebonen, spruiten, tomaten, tuinbonen, uien, witlof, witte kool, wortelen.

********************
Meestal gebruik ik ook andijvie, bleekselderij, sla, Chinese kool, en koolraap door de groentemix, samen met de andere groentes.
Ik denk dat door elkaar genomen, de hoeveelheid van groentes met veel nitraat,dan aan de lage kant zit.
Dus ik maak me er eerlijk gezecht niet ongerust over wanneer ik 1 keer in de week de vis door de groentemix doe.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#549198
Ik geef 's morgens vis en dan 's avonds de groentenmix. Als er voldoende tijd tussen zit dan moet het toch niet erg zijn?
Ik vraag me wel af hoeveel tijd er dan tussen moet zitten. Zo'n vis is toch wel na een paar uur verteerd??
Door Lizzy
#549202
Ik maak me er sowieso niet druk om, eerlijk gezegd... En ja, ik denk wel dat de vis die je 's morgens voert 's avonds verteerd is en helemaal geen kwaad kan (in dit specifieke verhaal).
Door hiram
#549268
ja is misschein ook wel zo.
ik voerde dus altijd vis en groenten bijelkaar.
maar ik heb mn voerschema nu zo aangepast dat ik dat dus niet meer doe.
ik blijf uiteraard zowel groenten als vis voeren.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door