Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Daphne
#543244
Ik heb mijn kruising herder x malamute van 3 jaar oud en 25 kg. zwaar sinds een paar maanden op Carnibest. Nu wil ik langzaam BARF ernaast gaan voeren.
Hij krijgt nu 1x per week (sinds 2 weken) een vuile pens van 1 kg. Ook heb ik al wat gemalen runderlongen gegeven met wat biogarde roer en een rauw ei en een groentemixje van aardappelschillen en komkommer. Nu ben ik dus bezig om het definitief ernaast te gaan voeren.
Om een lang verhaal kort te maken, welke percentages moet ik aanhouden?? ??? ??? Mogens E. gaat uit van
1/3 rauw vlees/ orgaanvlees
1/3 rauw groente gepureerd
1/3 botten / dierlijk vet
Maar als ik op de site rondkijk dan zie ik een wat meer gedetailleerde verdeling.
Wat moet ik aanhouden?
Door Lizzy
#543265
Wat jij prettig vindt om mee te werken! Als 1/3 + 1/3 + 1/3 voor jou werkt: lekker gebruiken. Ik vind het niet handig en daarom werk ik met de gedetailleerde....
Door Borke
#543383
Ik vraag me af wat het effect is van 2/3 laxerende zaken (groente en orgaanvlees) in het menu, mijn keuze is het niet.

De gedetailleerde versie die de meesten hier gebruiken lijkt ingewikkelder, maar dat valt best mee hoor ;D
Door Mevroi Kruim
#543513
Aardappelschillen zou ik niet voeren, die zijn meestal bespoten met anti-spruitmiddel en bevatten ook van zichzelf gifstoffen (aardappels zijn lid van de nachtschadefamilie). Aaradppels zelf zijn ook geen echt geschikt hondenvoer, zeker rauw niet.
Door Femke
#543530
eigenlijk vind ik de groentenmix veel te mager.
Had je al een menu geplaatst in de daarvoor bestemde categorie?
Door Daphne
#543575
Bedankt voor de reacties.
Aardappels en de schillen ervan heb ik gelezen in het boek van Mogens Elliasson, daar staat juist dat ze heel voedzaam zijn, best vreemd hij is toch een soort grondlegger. Best moeilijk ook, waar je nu vanuit moet gaan, je wilt het toch goed doen. Dat ik dat mixje gegeven heb was ook een keer naast de Carnibest dus het is niet zo dat dat een echte groentemix is. Ik ben nog niet echt begonnen. Als ik echt ga beginnen dan wil ik het ook goed doen met meerdere groentes en dan zal ik ook een menu plaatsen in de daarvoor bestemde categorie. Maar eerst wil ik leren hoe en wat zodat ik een menu samen kan stellen. Ik wil toch graag de gedetaileerde percentages weten dan kan ik daarmee aan de slag.
Door Mevroi Kruim
#543623
Kan ik me ook herinneren dat Mogens aardappelschillen voert. Had ik hem moeten vragen toen hij hier was ;D
Het kan zijn dat hij biologische aarappels bedoelde, die zijn niet gespoten. En ik voer de honden ook wel eens een overgeschoten pieper, maar dan wel gekookt, als tafelrest. Maar niet als onderdeel van de groentemix. Piepers bestaan uit koolydraten en die voer ik liefst zo min mogelijk, het is geen al te best voer voor honden.
Door Lizzy
#543740
Qua percentages hangt dat ook erg af van jouw persoonlijke wensen en ideeen. Ik zal opschrijven wat ik voer, OK?

40% a 50% vleesbotten
15% orgaanvlees
15% groentemix
De rest spiervlees (ongeveer 30%) en vis
Door peerle
#543788
Mogens heeft onlangs zijn boek 'Rauwe voeding voor honden' herschreven en doorgestuurd naar de mensen die het eerste e-boek al hadden gekocht. Daarin legt hij nog eens uit hoe dit 1/3 1/3 1/3-misverstand is ontstaan. Mensen die snel een beetje info willen en niet de hele tekst lezen zien een schema staan met 1/3 1/3 1/3 en denken dat hij daarmee bedoelt dat het precies 33.3 % van elk moet zijn. En dat terwijl hij nog een half hoofdstuk besteed aan hoe je met getallen moet omgaan. In de vernieuwde versie staat nu ook in het schema duidelijk dat hij bedoelt :
- MINIMUM 1/3 rauw vlees en organen
- ongeveer 1/3 rauw bot en dierlijk vet
- MAXIMUM 1/3 groenten.
Zo kun je gemakkelijk zowel aan de theorie van Mogens als aan die van Billinghurst voldoen ;-).
Maar ik begrijp wel wat Lizzy bedoelt, ik vind het ook niet echt handig om rauw vlees in de ene en bot en vet in de andere categorie te berekenen.
Door Daphne
#545217
Heb het boek een maand of 1,5 helemaal gelezen, maar ga nu maar meer uit van Barfplaats.nl voor de actualiteit. Er zitten ook zoveel experts hier !!
Ik heb voor mezelf categorieën gemaakt en wat er in die categorieën zit. Vandaag ga ik verder met het verzamelen van vlees en bestanddelen hier in de regio (achterhoek). De categorieën zijn als volgt:

VLEES (gehakt, filet e.d.) VIS

GROENTEMIX

BOTTEN MET VLEES

VETTEN

ORGAANVLEES

KRUIDEN

Kun je me aangeven wat er in die groepen moet die Lizzy noemde? Wat wordt er precies met spiervlees bedoeld en waar moet gewoon vlees ondergebracht worden? Heb je ook nog percentages met iets minder bot?
Gisteren heeft hij trouwens zijn eerste lamsribben gehad en hij deed het voorbeeldig. Wat heeft een hond zo veel meer plezier in zijn eten zeg!!!
Als dit eenmaal loopt wil ik nooit meer anders dat weet ik nu al!!
Ik hoop dat jullie niet vinden dat ik veel vraag :-[. Maar ik wil het graag goed doen en de goede spullen verzamelen om te zorgen dat Balou niets tekort komt (maar dat wil iedereen toch :))
Door Lizzy
#545256
Nee joh, vraag maar raak, daar is het forum voor!

Je kunt zelf percentages berekenen die jou aanstaan. Als jij vindt dat bijv. 30% vleesbot genoeg is (bestaande uit 50% vlees en 50% bot dus in feite 15% bot kaal), dan neem je dat. Wat jij wilt! Ik heb alleen de percentages gegeven zoals ik ze voer, maar jij kunt ze aanpassen aan jouw ideeen.

Maar goed, je moet dus aan de 100% komen. Als je persee minder vleesbot wilt voeren, dan moet je dus wat anders ervoor in de plaats gaan voeren. In mijn ogen is het niet slim om de hoeveelheid groente en orgaanvlees en tafelrestjes te verhogen. Je kunt het beste de hoeveelheid spiervlees verhogen.

In feite kun je alles voeren tussen de volgende percentages:

30% tot 60% vleesbot (dus 15% tot 30% bot kaal)
10% tot 20% orgaanvlees (inclusief pens)
0% tot 20% groentemix (dat is inclusief kruiden)
0% tot 60% spiervlees
0% tot 10% tafelrestjes

Als je ongeveer binnen deze marges voert, blijft je hond dus in leven. En nu gaat het erom dat jij dus de percentages zoekt die jij goed vindt en die bij jouw hond passen.

Kijk, 0% groente is voor mij gewoon geen optie. Ik geloof daar persoonlijk niet in. 10% tafelrestjes voeren is voor mij geen optie. Ik houd zoveel restjes niet over, plus ik geloof niet dat de mijn tafelrestjes gezond zijn voor mijn honden (ik houd vooral aardappel, pasta en rijst over en dat vind ik niet gezond voor mijn honden). 30% vleesbotten voeren is voor mij gewoon geen optie. Mijn honden doen het daar niet goed genoeg op (zowel gebit als ontlasting-wise). 60% spiervlees voeren (los van het vlees dat aan het vleesbot vast zit) is voor mij geen optie. Mijn honden + mijn portomonee doen het daar niet goed op (waarbij reden 1 de voornaamste is). En daarom ben ik uitgekomen op de percentages zoals ik ze boven heb gegeven. Mijn honden doen het daar het beste op en dus geloof ik dat deze percentages werken.

Spiervlees is gewoon het vlees dat geen orgaanvlees is. Het vlees dat aan je vleesbotten vast zit maar dat je ook los kunt geven. Het vlees dat het skelet bij elkaar houdt. Bijv. kopvlees, dat is spiervlees. Kipvlees is ook spiervlees. Runderlappen, is ook spiervlees.

Vet... ik heb geen aparte categorie vet. Het vlees dat ik voer bevat wel wat vet. De vleesbotten die ik voer bevatten wat vet. Ik voer geen extra vet omdat ik van mening ben dat ze genoeg vet binnen krijgen, op de natuurlijke wijze waarop ik ze voer (het vet dus dat aan het vlees zit).

Dus, wat jij vlees noemt, noem ik spiervlees (om het onderscheid goed te maken tussen vlees en orgaanvlees).

Wat jij groentemix noemt, noem ik ook groentemix, alleen is dit bij mij inclusief kruiden.

Wat jij botten met vlees noemt, noem ik vleesbotten.

Vetten voer en benoem ik niet apart omdat er genoeg aan het vlees en de vleesbotten zit.

Orgaanvlees noem ik ook orgaanvlees.

Kruiden zitten dus al verwerkt in mijn groentemix. Onder kruiden versta ik eigenlijk (en dat is niet helemaal 100% correct): zeewier, knoflook, peterselie, rozemarijn, tijm, etc. etc.
Door Daphne
#546064
Vallen kippennekken ook onder vleesbotten? Lamsribben e.d. vallen toch ook onder vleesbotten, al is het volgens mij niet 50/50 vlees/ bot maar dan kan ik wel iets meer vlees bij voeren ter compensatie of niet?
Door Mevroi Kruim
#546080
Daphne schreef: Vallen kippennekken ook onder vleesbotten? Lamsribben e.d. vallen toch ook onder vleesbotten, al is het volgens mij niet 50/50 vlees/ bot maar dan kan ik wel iets meer vlees bij voeren ter compensatie of niet?
Kippennekken zijn idd vleesbot, de verhouding bot/vlees kan varieren tussen 50/50 en 30/70. Zelfde geldt voor lamsribben, of geitenribben, of zelfs kipkarkassen. Soms zit er heel veel spiervlees aan en soms vrijwel niks. En je kunt idd de boel weer in alans krijgen met extra spiervlees. Maar zo heel nauw luistert het niet hoor, de ene keer voer je meer spiervlees, de andere keer meer bot.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door