Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door reneetje
#541467
Ik ben nog maar een keer barfplaats aan het doorspitten voor dingen die ik nog niet wist en dingen waar ik wat aan hebt, en krijg daar regelmatig de vraag te zien over percentage aan voer wat een hond moet krijgen.

Nu ben ik eigenlijk zelf sinds ik verleden week ben begonnen met barfen bij djago uitgegaan van 2% maar zit me toch af te vragen of hij niet meer moet of kan of mag krijgen.

Djago is namenlijk nu 16 maanden ongeveer dus opzich wel volwassen maar nog wel jong. Het is wel een grote hond ( 40 kilo) maar wel erg veel energie, een echte werkhond, en is zeker niet dik, maar juist breed maar wel slank gebouwd. Nu vroeg ik mij af kan ik hem beter meer geven of toch van de 2% uitgaan.

En hoe doen jullie het eigenlijk met hele kippen ofzo of grote viskoppen? de meeste honden zullen +/- niet meer dan djago eten per dag ( ongeveer 800 gram) maar een hele kip is zo 2 kilo, en een grote viskop kan toch ook aardig oplopen. maar je hoort van mensen die zo een hele kip of kop geven. hoe doen jullie dit meerekenen kwa gwicht in de week wat je geeft?
Door mutsie
#541472
Mijn honden(ca. 22 kilo) krijgen officieel 2,4 %.(500 gr.)n feite geef ik gewoon meer, het zijn geen werkhonden. 1 hond moet ik minder geven die wordt te dik. De andere twee mogen nog wel meer.

Zalmkop geef ik heel, ze kauwen het prima. Ik vind het een heel gedoe om de kop doormidden te hakken nl. en van vis mag je wat meer geven, dat verteert nl. wat sneller.

De ene keer krijgen ze meer, dan geef ik de volgende maaltijd of een beetje yoghurt of de helft.
Soms krijgen ze wel eens 800 gr. op een dag.

Je moet het wat ruimer zien.

De kip kan je gemakkelijk met een snoeischaar doormidden knippen.

Je kan ook eens kijken of je hond met meer geven aan gaat komen.

Karin
Door Filou
#541586
Ik hou mij ook nooit aan de gram per dag, maar ik zorg er wel voor dat hij op 1 of 2 weken alles binnenheeft, dat hij nodig had.

Dus, Filou heeft 2.500gr per week nodig, waarvan 800gr aan vleesbot. Ik zou hem dus gerust een hele kip van dat gewicht kunnen geven op 1 dag, en dan de rest van de week niets of heel weinig aan vleesbot. Geef ik hem nu die week toch nog vleesbot, bijv. 200gr, dan heeft hij die week dus 1000 gr aan vleesbot binnen, dus geef ik hem de daaropvolgende week maar 600... oftewel 2 weken 700gram...

Hopelijk een beetje duidelijk uitgelegd :-[
Door Lizzy
#541613
reneetje schreef: Ik ben nog maar een keer barfplaats aan het doorspitten voor dingen die ik nog niet wist en dingen waar ik wat aan hebt, en krijg daar regelmatig de vraag te zien over percentage aan voer wat een hond moet krijgen.

Nu ben ik eigenlijk zelf sinds ik verleden week ben begonnen met barfen bij djago uitgegaan van 2% maar zit me toch af te vragen of hij niet meer moet of kan of mag krijgen.

Djago is namenlijk nu 16 maanden ongeveer dus opzich wel volwassen maar nog wel jong. Het is wel een grote hond ( 40 kilo) maar wel erg veel energie, een echte werkhond, en is zeker niet dik, maar juist breed maar wel slank gebouwd. Nu vroeg ik mij af kan ik hem beter meer geven of toch van de 2% uitgaan.

En hoe doen jullie het eigenlijk met hele kippen ofzo of grote viskoppen? de meeste honden zullen +/- niet meer dan djago eten per dag ( ongeveer 800 gram) maar een hele kip is zo 2 kilo, en een grote viskop kan toch ook aardig oplopen. maar je hoort van mensen die zo een hele kip of kop geven. hoe doen jullie dit meerekenen kwa gwicht in de week wat je geeft?
Volwassen honden eten 2% tot 8% van hun lichaamsgewicht. 2% is voor hele grote en niet al te actieve (of gecastreerde) honden. 8% is voor de hele mini kleine drukke hondjes. En alles wat daar tussen zit is voor de tussenliggende hond.

Het belangrijkste is dat je met je ogen voert. Als je hond te mager wordt: geef je hem gewoon meer voer.

Pups eten 5% tot 10% van hun lichaamsgewicht. De 5% is voor de pups van grote rassen en de 10% is voor de pups van mini-rassen. En na een aantal maanden, ga je deze percentages afbouwen. Mijn pup was een maand of 5 al minder eten en dook onder de 5% bij een maand of 5 a 6.

De maaltijden varieren hier trouwens ook qua grootte. Ik heb soms zalmkoppen van 1 kilo en 1200 gram en die krijgen ze gewoon in 1 keer. Ik vind 2 kilo teveel voor mijn honden, in 1 maaltijd, dus een kip van 2 kilo knip ik in stukken. Er zijn wel honden die overigens dit soort grote maaltijden ook in 1 keer wegwerken en dan 1 of 2 dagen geen eten krijgen. Deze manier van voeren kun je niet van de een op de andere dag of week invoeren. Dit moet gelijkdelijk aan gebeuren. Mogens Eliasen beschrijft dit in zijn boek, hoe je een hond daaran moet wennen.
Laatst gewijzigd door Lizzy op wo 03 mei 2006, 10:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Kynida
#542653
Ik houd het bij van onze twee honden in een staatje op de computer. Kan ik per dag gewoon invullen wat ze hebben gehad en hoeveel. Dat werkt voor mij heel goed. De oudste is nu bijna 8 en gecastreerd, hij krijgt 2% en doet het daar heel goed op. De jongste is nu 6 maanden en bij haar moet ik nu even bekijken hoeveel procent ze moet hebben, ik heb haar nu op 3% maar dat zal toch waarschijnlijk naar de 4 gaan, gewoon even een paar weekjes kijken of ze niet te dik of te dun wordt enzo. ;)
Door herder_lover
#542686
ach het ligt idd aan de hond zelf. Dara is een volwassen teef en zit op 2% en Saiko (pup van 6 maanden) op zo'n 7%.
Je moet gewoon goed de hond in de gaten houden: voel je de ribben of wordt hij te dik? Dan minder voeren natuurlijk.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door