Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door workingmalinois
#535990
Een vriend belt net dat één van zijn schapen gestorven is (geen ziekte, maar plotse diarree) en ik mag het hebben voor de woeffers.
Mijn man is het gaan halen en zal het versnijden en uitbenen (liever hij dan ik :P)
Mag ik daar dadelijk van voederen of moet ik dat eerst invriezen.
Zijn er stukken die ik niet mag geven?

Groetjes!
Door 202spots
#536001
Wel lekker dat je de schaap mag hebben,maar 't moet toch ergens aan gestorven zijn? Van diaree ga je toch niet dood?
Misschien inwendig iets verkeerds?
Ik denk dat je met slachten ook wel kan zien of er van binnen iets niet goed uit ziet?

Maar het kan waarschijnlijk geen kwaad kan om 'n stuk vers vlees te geven, en de rest van 't schaap beland evengoed in de vriezer!
Geen poten botten geven, of vlees eraf laten kluiven en dan de bot weg halen,(wanneer dat niet gaat, dan zelf 't vlees eraf snijden en de bot gelijk de vuilnisbak in)de darmen zou ik weg gooien,en met de diaree...weet ik niet of ik de pens zou gebruiken...
kweet niet of de kop te groot is(en te hard).
en verders kan alles gegeten worden,wel uitkijken dat er niet TEveel vet op 't vlees blijft zitten.
Door Lizzy
#536081
workingmalinois schreef: Een vriend belt net dat één van zijn schapen gestorven is (geen ziekte, maar plotse diarree) en ik mag het hebben voor de woeffers.
Mijn man is het gaan halen en zal het versnijden en uitbenen (liever hij dan ik :P)
Mag ik daar dadelijk van voederen of moet ik dat eerst invriezen.
Zijn er stukken die ik niet mag geven?

Groetjes!
Maar waar komt die diarree vandaan van het schaap?

Als ik jou was zou ik alle organen invriezen voor tenminste een dag of 20. Mochten er eventuele parasieten in zitten, dan zijn die in ieder geval dood. De botten raad ik je aan niet te gebruiken. Het vlees kun je ook gebruiken en hoeft volgens mij persee niet ingevroren te worden.
Door conleeuw
#536106
ik zou willen weten precies waaraan deze schaap is overleden ??? pas dan kan je met alle zekerheid zeggen of de organen en vlees geschikt is voor consumptie
Door workingmalinois
#536202
De schapen stonden net 2 dagen buiten en hadden te veel nieuw gras gegeten.
De man wist dat ze eigenlijk terug moesten binnengehaald worden maar kon ze niet te pakken krijgen omdat de weide zo enorm groot is.
Gebeurt naar het schijnt wel meer in het begin van het seizoen. Het was zeker geen ziekte.

We hebben het niet geriskeerd om de organen te bewaren (wel zonde natuurlijk) omdat het dier toch al een halve dag dood was.
We hebben het wel volledig ontbeend en alle spiervlees afgesneden.
Ik heb nu ongeveer een 15kg spiervlees schaap in de vriezer!
Door 202spots
#536226
Heb je alleen spiervlees???
Geen ribben, nek, rug of schouderblad botten e.d
Laatst gewijzigd door mahuni op ma 24 apr 2006, 22:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Door workingmalinois
#536331
Het was een volwassen schaap, dus ik veronderstel dat de botten sowieso te hard waren (ribben mag je toch enkel van jonge lammetjes geven?). Van de ribben heb ik dus alle vlees afgehaald.
Ook van de schouderbladen, want die leken mij toch ook enorm hard.
Door Lizzy
#536353
workingmalinois schreef: Het was een volwassen schaap, dus ik veronderstel dat de botten sowieso te hard waren (ribben mag je toch enkel van jonge lammetjes geven?). Van de ribben heb ik dus alle vlees afgehaald.
Ook van de schouderbladen, want die leken mij toch ook enorm hard.
Goed gedaan! Ik had de botten ook niet gegeven hoor, ik vind ze ook echt te hard.
Door conleeuw
#536426
workingmalinois schreef: Het was een volwassen schaap, dus ik veronderstel dat de botten sowieso te hard waren (ribben mag je toch enkel van jonge lammetjes geven?). Van de ribben heb ik dus alle vlees afgehaald.
Ook van de schouderbladen, want die leken mij toch ook enorm hard.
je heb gelijk, schaap is knoert hard, ik heb ook schaap en sta dan de vlees van de bot te verwijderen, jammer genoeg heb ik het niet in een keer gedaan voor het invriezen, dus is het iedere keer geklungel, en ik heb schaap, lam en geit doorelkaar in de vriezer liggen dus helemaal een puinhoop, zucht, volgende keer pak ik het anders aan, doe ik het net zo netjes als jullie dat hebben gedaan, eerst ontbenen dan apart invriezen. ;)
Door workingmalinois
#536482
Was wel een heel karweitje hoor en niet direct appetijtelijk ;D.

Mijn man had het schaap buiten omhooggebonden en heeft er den de pels afgehaald en hoofd en ingewanden verwijderd.

Pas dan ben ik gaan helpen :-[
Mee versnijden en ontbenen doet me niets, maar zo lang het er nog echt uitziet als een "dier" heb ik het daar wel moeilijk mee....
Door Lizzy
#536862
workingmalinois schreef:
Mee versnijden en ontbenen doet me niets, maar zo lang het er nog echt uitziet als een "dier" heb ik het daar wel moeilijk mee....
Ja, ik kan me dat heel goed voorstellen...! Ik vind het knap, dat andere mensen het wel kunnen. Maar ik zelf...?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door