Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Hitam
#526995
Mogens stelt dat er hele goede eiwiiten in zitten. Daar ben ik het niet mee eens. Als je blanke pens geeft roept iedereen dat het waardeloos is. Toch zitten daar dezelfde eiwitten in.
Naar mijn idee zijn dat niet zulke hoogwaardige eiwitten.
Wat pens zo waardevol maakt, in mijn ogen, is de vuile pensinhoud die er aan vast zit. Vezels, mineralen, bacterien en enzymen die je niet gemakkelijk ergens anders vandaan haalt.
Dus wel degelijk waardevol maar niet vanwege de eiwitten. En daarom is het ook beter om naast de pens betere eiwitten uit vlees en orgaanvlees te geven.
Het vult elkaar aan.
Door Lizzy
#527140
Hitam schreef: Mogens stelt dat er hele goede eiwiiten in zitten. Daar ben ik het niet mee eens. Als je blanke pens geeft roept iedereen dat het waardeloos is. Toch zitten daar dezelfde eiwitten in.
Naar mijn idee zijn dat niet zulke hoogwaardige eiwitten.
Wat pens zo waardevol maakt, in mijn ogen, is de vuile pensinhoud die er aan vast zit. Vezels, mineralen, bacterien en enzymen die je niet gemakkelijk ergens anders vandaan haalt.
Dus wel degelijk waardevol maar niet vanwege de eiwitten. En daarom is het ook beter om naast de pens betere eiwitten uit vlees en orgaanvlees te geven.
Het vult elkaar aan.
200% eens! Van die eiwitten vind ik inderdaad ook iets om vooral niet te vergeten......!
Door mutsie
#527177
In hoeverre is die maaginhoud nog gezond dan in de winter?
Koeien staan op stal, krijgen brokken, hooi.

Kan je onderscheid maken tussen ''zomerpens'' en ''winterpens''? Of is dat onzinnig.

Karin
Door Lizzy
#527183
mutsie schreef: In hoeverre is die maaginhoud nog gezond dan in de winter?
Koeien staan op stal, krijgen brokken, hooi.

Kan je onderscheid maken tussen ''zomerpens'' en ''winterpens''? Of is dat onzinnig.

Karin
Nee, in het geheel niet onzinnig.... Ik vraag me hetzelfde af.... In beide gevallen (zomer en winter) zijn er enzymen aanwezig. Maar het groen dat in de gemiddelde koeienmaag zit is niet meer het groen wat wij graag zouden willen zien... En tegenwoordig komen koeien/runderen zelfs in de zomer/lente en herfst weinig buiten....
Laatst gewijzigd door Lizzy op zo 09 apr 2006, 18:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#527384
k denk inderdaad dat pens van graseters beter is dan van graaneters. Maar daar is lastig achter te komen.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#527426
Hier merk ik het wel in de zomer heb ik vaak maag met echte grassprietjes erin, maar hier staat ook nog vrij veel buiten (gelukkig)
Door Cathelijn
#527830
dat verschil zie je waarschijnlijk alleen bij de melkkoeien (al staan die ook al veel het hele jaar binnen).
De vleeskoeien uit de niet-biologische sector komen nooit buiten, tenminste hier in de omgeving niet.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#528109
Cathelijn schreef: dat verschil zie je waarschijnlijk alleen bij de melkkoeien (al staan die ook al veel het hele jaar binnen).
De vleeskoeien uit de niet-biologische sector komen nooit buiten, tenminste hier in de omgeving niet.
De slager hier koopt koeien hier uit de buurt en die staan eigenlijk bijna allemaal buiten, tenminste in de zomer.
Die lopen langs de dijken en in de polders.(zo lang het nog duurt ::) )
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door