Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door pallas
#516005
Ik hoop dat het 'n goede plek voor deze topic is anders moet je maar even verplaatsen Lizzy :)

Didot's vacht knapt eindelijk op na veel jeuk en ellende.
Aangezien ik geen idee heb waarom het nu eigenlijk veel beter gaat ,vroeg ik me af of honden ook via hun huid en het zonlicht vitamines aanmaken.
Kan het nergens vinden dus probeer het maar bij jullie!!
Laatst gewijzigd door pallas op vr 24 mar 2006, 16:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#516124
Alleen vitamine D inderdaad.

Heb je het idee dat het door het zonlicht komt? Want heel veel huidklachten verbeteren inderdaad door zon (net zoals er ook huidklachten zijn die juist verergeren in de zon). Het heeft alleen niet met vitamines te maken.
Laatst gewijzigd door Lizzy op do 23 mar 2006, 12:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Truus
#516147
Het zou ook de droge verwarming binnen kunnen zijn .
Is Didot nu meer buiten dan anders?
Hoelang geef je nu vers? Anders zou het ongiften nu ook gestopt kunnen zijn.
Door pallas
#516324
Lizzy schreef: Alleen vitamine D inderdaad.

Heb je het idee dat het door het zonlicht komt? Want heel veel huidklachten verbeteren inderdaad door zon (net zoals er ook huidklachten zijn die juist verergeren in de zon). Het heeft alleen niet met vitamines te maken.

Heb geen idee maar dat het nu eindelijk beter gaat is wel duidelijk, het zonnetje heeft misschien net dat laatste duwtje in de goede richting geven.
Door pallas
#516347
Truus schreef: Het zou ook de droge verwarming binnen kunnen zijn .
Is Didot nu meer buiten dan anders?
Hoelang geef je nu vers? Anders zou het ongiften nu ook gestopt kunnen zijn.
Didot is net zoveel buiten als anders, drie keer kort en met mij bijna de hele middag.
Hij eet al heel zijn leven vers met af en toe barf.


om het hele verhaal duidelijk te maken even de geschiedenis:

nooit vachtproblemen oid tot vlak voor de wintertijd.
didot gooit met 8 maanden in één keer zijn puppenvacht eraf; resultaat bijna kale hond :o
Ach het groeit wel weer aan.....en dat gebeurde ook wel maar...
paar weken later Didot flink ziek....niet eten en water dunne diaree.
toen was ie dus bijna kaal en erg mager...
extra voeren hielp niet echt, toen maar over op vaker barf.(plus laveta druppels) toen werd hij gelukkig weer wat dikker!

ondertussen had ie geweldige jeuk en al flink wat kale plekken (hoog op de poten en op de knie achter) maar nieuwe vacht groeide prima en dat voelde ook heel goed aan.

wat nu??

Didot sinds drie weken op cb lam rijst ipv natuur.(ivm aankomen )
met de barfmaaltijden regelmatig vette vis gegeven.

Net nu ik het niet meer zag zitten(eliminatie dieet?) en naar de dierenarts zou gaan....komt het zonnetje en gaat het ineens erg goed!!

maar wat is er nu verkeerd gegaan en waarom??

wat ik wel weet zo'n periode wil ik niet nog 'n keer!!

hebben jullie enig idee wat ik er aan kan doen?
Door Lizzy
#516660
Vreemd... Als je terug gaat denken, is je hond misschien vlak voor deze 'aanval' gevaccineerd? (tot drie maanden na een enting kunnen hele rare dingen gebeuren namelijk).
Door pallas
#516890
Lizzy schreef: Vreemd... Als je terug gaat denken, is je hond misschien vlak voor deze 'aanval' gevaccineerd? (tot drie maanden na een enting kunnen hele rare dingen gebeuren namelijk).
hmm. laatste enting was half mei vorig jaar, kan dat nog zo lang nawerking hebben??

vraag me af of het misschien toch 'n vitamine tekort kan zijn omdat we ook barfen met de hondjes....maar misschien is dat alleen maar spoken zien, ben ook 'n enorme muts hoor! :-\
Laatst gewijzigd door pallas op vr 24 mar 2006, 16:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#516956
pallas schreef: hmm. laatste enting was half mei vorig jaar, kan dat nog zo lang nawerking hebben??

vraag me af of het misschien toch 'n vitamine tekort kan zijn omdat we ook barfen met de hondjes....maar misschien is dat alleen maar spoken zien, ben ook 'n enorme muts hoor! :-\
Rare toestanden na het enten worden meestal tot drie maanden na de enting gesignaleerd.

Wat voer je je hond allemaal? Misschien kunnen we eens naar de menu kijken om te zien of een vitamine-gebrek waarschijnlijk of onwaarschijnlijk is?
Door pallas
#516996
goed idee ik zal het eens op papier zetten. globaal gezien 3 a 4 keer per week cb.(natuur, lam rijst en eend) daar naast 3 of 4 keer barf met konijn, kip ,rund en vis (af en toe pens). groentemixje erbij en soms eitje.
dit is het wel heel sumier gestelt...zal het binnenkort bij de menu's neerzetten.
Laatst gewijzigd door pallas op ma 27 mar 2006, 19:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Door pallas
#518699
Vandaag kreeg ik van de d.a. te horen dat zijn vacht te droog is en ik maar tarwekiem olie moest geven, op het antwoord dat ik al vis olie geef zei hij dat die meer voor de vit A en omega is en dat hij voornl. vit E nodig heeft.... ik ben niet overtuigd, kan je me nog wat meer vertellen Lizzy? waar halen onze barfers hun vit.E vandaan/uit ??
Door Lizzy
#519027
Met een paar keer per week Carnibest (die je ook nog eens afwisseld) en een paar keer konijn/vis/rund en wat groentemix: lijkt het me behoorlijk onmogelijk dat je hond vitamines te kort komt.

Visolie bevat helemaal geen vitamine A (tjonge, misschien zijn schoolgeld terug gaan halen?). Het bevat omega 3 vetzuur. Vitamine E haalt de hond uit de Carnibest (want volgens mij zit daar vitamine E aan toe gevoegd. Hetzij door een vitamine preparaat, hetzij door de zonnebloemolie die het bevat) en verder uit groente en orgaanvlees.

Tarwekiemolie is een rijke bron van vitamine E, alleen is het nog maar de vraag of jouw hond dat werkelijk nodig heeft. Met het menu dat je nu geeft vraag ik me dat ten zeerste af.

Als je persee vitamine E wilt geven: koop de visolie capsules van de HEMA! Deze bevat dus visolie (en dat heeft je hond zeker nodig, omega 3 vetzuur), borage olie (ook erg goed bij een te droge vacht!) en veel vitamine E. Het bevat echt vele malen meer vitamine E als de normale dosis die in visolie zit om te voorkomen dat de visolie ranzig wordt. Het bevat iets van 200 keer de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid voor mensen per 2 capsules. Ik zou er 1 of 2 per dag geven (2, als hij er geen dunne ontlasting van krijgt), en kijken of dat helpt.

Tarwekiemolie zou ik dus zelf niet geven. Tarwekiemolie is gemaakt van tarwekiemen en deze geven juist vaak allergische reacties bij honden.
Door Mevroi Kruim
#519283
Sluit me (weer eens) helemaal bij Lizzy aan ;)
Die da denkt misschien dat visolie hetzelfde is als levertraan?

En vit. E kun je overdoseren, zeker als er in het voer ook nog veel selenium zit. Komt hier geloof ik niet zo vaak voor maar ik ken iemand die drie paarden verloren heeft door overdoserinf van vit E plus selenium. Ik ben zelf liever wat voorzichtig met die vetoplosbare vitamines.
Door pallas
#519385
Lizzy schreef: Met een paar keer per week Carnibest (die je ook nog eens afwisseld) en een paar keer konijn/vis/rund en wat groentemix: lijkt het me behoorlijk onmogelijk dat je hond vitamines te kort komt.

Visolie bevat helemaal geen vitamine A (tjonge, misschien zijn schoolgeld terug gaan halen?). Het bevat omega 3 vetzuur. Vitamine E haalt de hond uit de Carnibest (want volgens mij zit daar vitamine E aan toe gevoegd. Hetzij door een vitamine preparaat, hetzij door de zonnebloemolie die het bevat) en verder uit groente en orgaanvlees.

Tarwekiemolie is een rijke bron van vitamine E, alleen is het nog maar de vraag of jouw hond dat werkelijk nodig heeft. Met het menu dat je nu geeft vraag ik me dat ten zeerste af.

Als je persee vitamine E wilt geven: koop de visolie capsules van de HEMA! Deze bevat dus visolie (en dat heeft je hond zeker nodig, omega 3 vetzuur), borage olie (ook erg goed bij een te droge vacht!) en veel vitamine E. Het bevat echt vele malen meer vitamine E als de normale dosis die in visolie zit om te voorkomen dat de visolie ranzig wordt. Het bevat iets van 200 keer de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid voor mensen per 2 capsules. Ik zou er 1 of 2 per dag geven (2, als hij er geen dunne ontlasting van krijgt), en kijken of dat helpt.

Tarwekiemolie zou ik dus zelf niet geven. Tarwekiemolie is gemaakt van tarwekiemen en deze geven juist vaak allergische reacties bij honden.
tarwekiemolie leek mij dus niet zo geslaagd al was het alleen al omdat Nox niet tegen tarwe kan, dus geef ik het ook niet aan Didot dacht ik zelf.

Maar als ik je goed begrijp zijn visolie capules wel mogelijk.
didot krijgt al dagelijks wat visolie maar in de capsules zijn zeg maar geconcentreerd.? Zal ik dan de gewonen olie maar achterwege laten? hij moet ook weer niet teveel krijgen!
morgen dan maar 'n tripje langs de Hema.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door