Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door roefus
#515930
Mijn diepvries begint weer goed leeg te raken.
En ik heb een paar slagers (uitbeenders) op het oog.
Tot nu toe heb ik in de 'samenstelling' van het hond en katten menue...pens doodgewoon gerekend tot orgaanvlees.
En dat vormt dan samen zo'n 15%.

Uitgaande van het 'prooidier'...en van het feit dat een wolf vaak ook doodgewoon 'kleine prooidieren' op zijn menue-kaart heeft.
En in kip, konijn, parelhoen, haas enzovoorts ....zit geen pens.

Maar ga ik er vanuit dat een troep wolven een groter prooidier vangt...dan is ook 'de pens' slechts een onderdeel (wie vat hem?).

TOCH lees ik geregeld dat er méér aan pens wordt gegeven.
Waarom, zo denk ik dan, krijgt pens deze bevoorrechte positie.

Kortom, is er reden om meer pens in te kopen dan ik tot nog toe deed?
Door herder_lover
#515945
volgens mij wordt pens ook gebruikt (buiten de waarde) voor het poetsen van de tanden zeg maar....
Door Malamoods
#516041
Mag ik als beginnende versvleesaanhanger (nog geen barfer) een poging wagen om jou vraag te beantwoorden?

Als ik het goed begrepen heb, is vuile pens niet alleen een tandenborstel voor de tanden van de hond, maar zit het ook boordevol verschillende eiwitten. Kip of rund bevat ook eiwitten, maar deze vleessoorten zijn eenzijdiger van aard en dienen daarom meer afgewisseld te worden, dan dat nodig is bij pens... Daarnaast bevat pens verteringsenzymen die bijv. groenten en fruit helpen te verteren en zorgen voor een versnelde/verbeterde opname....
Als je niet in staat bent om veel afwisseling te bieden qua vlees, dan is pens dus een ultieme voedingsbron voor je hond....

Als ik het verkeerd begrepen heb, moeten de "deskundigen" of meer ervaren barfers me maar aanvullen of corrigeren......
Is dat een antwoord op je vraag?

Rachel.
Door Lizzy
#516052
Ja, bovenstaande is de theorie van Mogens Eliasen, toch Rachel? En dat zal allemaal best wel zijn.....

Maar ik ben toch meer van de theorie die Roefus heeft beschreven: pens maakt gewoon een onderdeel uit van de totale maaltijden. Want een prooi bestaat ook maar voor xx% uit pens.

En pens IS heel goedkoop en pens IS heel gezond en ik denk ook dat je het best meer kan voeren (meer als bijv. lever of hart of ander orgaanvlees), maar om het daarom maar onder spiervlees te gaan rekenen (zoals Eliasen dat doet) en echt grote hoeveelheden te gaan voeren: ik vind het niks.... En het is geen spiervlees (zoals ik de definitie van spiervlees hanteer) en het wordt nooit spiervlees ook....

Volgens mij wordt het een tikje overdreven en ik vind ook dat Eliasen hier met 2 maten meet. Van hart en ander orgaan hanteert hij namelijk wel de regel "dat een prooidier maar voor maximaal xx% uit hart of lever bestaat".

Ik ben er overigens ook nog helemaaaaaal niet uit of je met pens echt zo goed bezig bent. De koeien van tegenwoordig staan nauwelijks nog in de wei. Ze staan vooral op stal en eten daar kuilgas en koeienbrokken. En geloof mij maar als ik zeg dat die koeienbrokken van dezelfde ordegrote troep is als hondenbrokken.

Goed, heb ik het nog niet over alle ontwormingskuren die koeien en schapen krijgen en ook nog niet over de medicijnen die ze toegediend krijgt.... Ik denk dat de koe van vandaag niet meer vergeleken mag worden met de koe van 60 jaar geleden. En mede daarom voer ik zoveel mogelijk pens van biologisch gehouden koeien. En geef ik ook gewoon 'normale pens' hoeveelheden pens. Ik denk dat ik een % of 7 pens. voer.

OK, even een rekensommetje: een beetje 2-jarige stier weegt 550 kg (en dan worden de koeien/stieren waar ik de pens van haal geslacht). Een pens van zo'n stier weegt ongeveer 15 kg. Ik ben mijn slag in rekenen even kwijt, maar klopt het dan als ik zeg dat een rund voor ongeveer 2,7% uit pens bestaat? Volgens mij wel. Nou, volgens mij ben je dus niet goed bezig wanneer je standaard op het totaal van je menu 25% pens gaat voeren.... Maar goed, da's mijn mening.
Laatst gewijzigd door Lizzy op do 23 mar 2006, 09:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Malamoods
#516057
Klopt Lizzy, komt uit "de bijbel" van Eliasen.....

Wat jij zegt over de hedendaagse koe, daar kan ik me wel in vinden... Daar scoor je zeker een punt mee... Mij helpt die info van Eliasen over pens wel om te begrijpen waarom mensen daarvoor zouden kiezen (het is ook makkelijk nietwaar?), maar ik zou denk ik gaan voor de afwisseling die (meer) soorten vlees te bieden hebben, puur om het spijsverteringssysteem flexiebel te houden en omdat ik het leuk zou vinden om variatie aan te brengen.....

Maar wel leuk Lizzy, die aanvullende info op het boek van Eliasen, het is in elk geval een echte eye-opener....

Ehm, als je nu verschillende soorten pens geeft (van verschillende dieren), bevatten die dan ook nog meer verschillende voedingsstoffen? Of is pens gewoon pens....

Rachel.
Laatst gewijzigd door Malamoods op do 23 mar 2006, 09:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#516059
Hahaha, nou ja, tis niet geschreven om punten te scoren hoor! Ik heb er alleen wel mijn eigen ideeen over en die stroken gewoon niet met de mening van Eliasen (en vele andere mensen). Ik wil ook niet zeggen trouwens dat het onzin is wat hij schrijft. Dat nou ook weer niet... Ben het alleen niet eens. En zou het niemand aanbevelen om 'teveel' pens te voeren. Ik ga ook voor de variatie.

Aangezien alle vleessoorten en zelfs de verschillende delen van 1 diersoort onderling andere voedingsstoffen bevatten: bevat schapenpens andere voedingsstoffen als geiten, runder of hertenpens. Het zal elkaar niet extreem veel ontlopen, ze bevatten (denk ik) hoegenaamd dezelfde hoeveelheden eiwitten (maar het aminozurenpatroon onderling zal wel weer verschillen), dezelfde hoeveelheid lactobacillussen en waarschijnlijk ook practisch dezelfde hoeveelheid fosfor:calcium. Maar toch, als je af kunt wisselen in de penssoorten: doen! (ik voer alleen runderpens omdat dat de enige pens is die ik makkelijk en biologisch kan krijgen).
Door Antonia
#516562
Lizzy schreef: Aangezien alle vleessoorten en zelfs de verschillende delen van 1 diersoort onderling andere voedingsstoffen bevatten: bevat schapenpens andere voedingsstoffen als geiten, runder of hertenpens. Het zal elkaar niet extreem veel ontlopen, ze bevatten (denk ik) hoegenaamd dezelfde hoeveelheden eiwitten (maar het aminozurenpatroon onderling zal wel weer verschillen), dezelfde hoeveelheid lactobacillussen en waarschijnlijk ook practisch dezelfde hoeveelheid fosfor:calcium. Maar toch, als je af kunt wisselen in de penssoorten: doen! (ik voer alleen runderpens omdat dat de enige pens is die ik makkelijk en biologisch kan krijgen).
Ik voel me een bevoorrecht mens. Ik woon hier in het buitengebied van Noordbroek, mijn enige (over) buren is een melkveehouderij. Een jong stel mensen met ouderwetse principes: ze houden een ouderwets oer-Nederlands ras koeien en de koeien lopen hier dagelijks in de weilanden (behalve als het echt pokke weer is). Als hij een van zijn koeien laat slachten, dan koop ik het kopvlees, de pens en de overige organen voor mijn honden.
Door roefus
#516579
Antonia schreef: Ik voel me een bevoorrecht mens. Ik woon hier in het buitengebied van Noordbroek, mijn enige (over) buren is een melkveehouderij. Een jong stel mensen met ouderwetse principes: ze houden een ouderwets oer-Nederlands ras koeien en de koeien lopen hier dagelijks in de weilanden (behalve als het echt pokke weer is). Als hij een van zijn koeien laat slachten, dan koop ik het kopvlees, de pens en de overige organen voor mijn honden.
Jij bent een bevoorrecht mens !!!
Door roefus
#516580
Happyhusky schreef: Mag ik als beginnende versvleesaanhanger (nog geen barfer) een poging wagen om jou vraag te beantwoorden?

Als ik het goed begrepen heb, is vuile pens niet alleen een tandenborstel voor de tanden van de hond, maar zit het ook boordevol verschillende eiwitten. Kip of rund bevat ook eiwitten, maar deze vleessoorten zijn eenzijdiger van aard en dienen daarom meer afgewisseld te worden, dan dat nodig is bij pens... Daarnaast bevat pens verteringsenzymen die bijv. groenten en fruit helpen te verteren en zorgen voor een versnelde/verbeterde opname....
Als je niet in staat bent om veel afwisseling te bieden qua vlees, dan is pens dus een ultieme voedingsbron voor je hond....

Als ik het verkeerd begrepen heb, moeten de "deskundigen" of meer ervaren barfers me maar aanvullen of corrigeren......
Is dat een antwoord op je vraag?

Rachel.

Knapperik !!!
Door roefus
#516585
Ik blijf (denk ik) maar bij mijn 'eigen' theorie.
Alhoewel dat wel wat te hypocriet klinkt.
De leefwijze en voedering van runderen en andere dieren...zal zich wellicht niet alleen in pens openbaren, maar sowieso in al het vlees.
Misschien is dat zelfs de reden dat ik voor 'groente' ben.
Compensatie?
Ik weet het niet zeker.
Maar zolang geen dier meer lijkt te 'grazen' ...lijkt 'groente' als supplement erg essentiëel.

Alhoewel......zeker ben ik ook niet.
Ik denk dat ik maar ga denken...(haha, wat is DIT voor zin????)....
Ik ga maar denken, dat ik orgaanvlees voer tot een procent of 15....en een lapje pens (soms) extra...

Pffffffffffffffffffffffffffffffffff........................ ???
Door Lil
#518497
ja jummie laatst een biologische runderpens in stukken gehakt. Als "expert" kon ik zo het verschil in kuilvoer, hooi en stro zien dat er nog inzat. Hopelijk hebben ze volgende week als ik een nieuwe krijg beter geschud, want ik heb geen zin om weer in de mest euh maaginhoud te gaan roeren.
Door daydo
#519066
Ik kreeg er hier gisteren ook zo eentje van een hert ook overblijfselen van gras en hooi te zien(mooi groen)
En stinken ;D ;D
Tijdens het snijden(buiten) viel er wat inhoud op de grond, Daydo kon het niet snel genoeg opeten ;)
Die heeft een gratis portie gmix binnen ;D
Door tieneke
#519143
In de grote runderstrotten zit ook meestal iets van gras,lijkt al verdacht veel op de maaginhoud en stinkt net zo hard :P
Door Bernadette
#519614
tieneke schreef: In de grote runderstrotten zit ook meestal iets van gras,lijkt al verdacht veel op de maaginhoud en stinkt net zo hard :P
gratis fytomix toch ;D
Door roefus
#519619
daydo schreef: Ik kreeg er hier gisteren ook zo eentje van een hert ook overblijfselen van gras en hooi te zien(mooi groen)
En stinken ;D ;D
Tijdens het snijden(buiten) viel er wat inhoud op de grond, Daydo kon het niet snel genoeg opeten ;)
Die heeft een gratis portie gmix binnen ;D
Nou, dan heb je wel een mooi soort pens 'binnen gehaald'.
Waarschijnlijk is dat 'de enige goeie' die ook nog meerwaarde geeft.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door