Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door the dude
#418740
Beste newbie,

Het vreemde is dat mensen die beginnen met barfen het idee hebben dat ze snel iets vergeten en dat het slecht is voor de hond als ze niet volledig compleet zijn (had ik zelf ook)

Maar als je dan bedenkt: hoe geef je jezelf eten ? Reken je precies uit wat je allemaal eet in percentages per dag en per week en moeten dat dan gemiddel genomen per maand kloppen ?

Ik regel mijn eten niet op die manier, en ik denk bijna niemand in nederland, meer van een keer per week vis eten en proberen elke dag groente en fruit te eten.

Als het goed genoeg is voor jezelf (en evt. je gezin)waarom zou het dan niet goed genoeg zijn voor je hond ? (ik bedoel dan niet het eten zelf maar de 'rekenmethode')

Ik reken tegenwoordig niets meer uit, geef mijn hond gewoon te eten min of meer zoals ik mijzelf ook te eten geef alleen krijgt hij maar een keer per week groente !

Er komt allemaal veel op je af zeker als je al die menu's leest en net begint maar ik zou je toch aanraden om een simpel menuutje met een paar dagen per week KVV samen te stellen en dan gewoon beginnen !
Laatst gewijzigd door the dude op di 08 nov 2005, 13:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#418778
Newbie schreef: Ik wil niet veel zeggen hoor...Maar ik denk dat het ook komt doordat je aan zoveel dingen moet denken en dat het ook helemaal afgepast moet zijn met al die percentages enzo...Het lijkt er wel eens op dat er meer stukjes worden geschreven over hoe je een menu moet samenstellen en waar je aan moet denken, dan over hoe je een hond op moet voeden.... En ja mensen gaan liever met de hond een blokje om of met hem spelen dan die ellenlange teksten zitten lezen... Mij lijkt het ook echt heel moeilijk... Ik ben er zo een die onze pup (3 mnd kruising Shi tzu- Malthezer) brokjes geeft, omdat de fokster dat gaf en omdat de DA dat zei.....Ik ben dus inderdaad zo iemand die hem niet FATSOENLIJK rauw voer kan geven...niet uit onwil, maar vooral om de angst dat ik iets verkeerd doe. Maar goed niet getreurd ...ik ben er ook zo een die overal voor open sta en wel alle stukjes lees...Dus het begin is er ;)
Ja voor eigenaren die geen zin hebben om een stukje te lezen hebben ze KVV uitgevonden een kompleet versvoer , het enige wat je daarvoor moet kunnen is net als bij een brokje de zak open maken en in het bakje kiepen ;)
Door 202spots
#418790
Newbie schreef: ...Het lijkt er wel eens op dat er meer stukjes worden geschreven over hoe je een menu moet samenstellen en waar je aan moet denken, dan over hoe je een hond op moet voeden....
Uh....je bent hier op BARFPLAATS aan 't lezen en
BP gaat hoofdzakelijk over RAUW ETEN.
Dus ik denk dat je op BP kan verwachten dat het meer stukjes over voeding heeft en hoe je 'n menu samen kan stellen. ;)
Door Lizzy
#418868
the dude schreef: Beste newbie,

Het vreemde is dat mensen die beginnen met barfen het idee hebben dat ze snel iets vergeten en dat het slecht is voor de hond als ze niet volledig compleet zijn (had ik zelf ook)

Maar als je dan bedenkt: hoe geef je jezelf eten ? Reken je precies uit wat je allemaal eet in percentages per dag en per week en moeten dat dan gemiddel genomen per maand kloppen ?

Ik regel mijn eten niet op die manier, en ik denk bijna niemand in nederland, meer van een keer per week vis eten en proberen elke dag groente en fruit te eten.

Als het goed genoeg is voor jezelf (en evt. je gezin)waarom zou het dan niet goed genoeg zijn voor je hond ? (ik bedoel dan niet het eten zelf maar de 'rekenmethode')

Ik reken tegenwoordig niets meer uit, geef mijn hond gewoon te eten min of meer zoals ik mijzelf ook te eten geef alleen krijgt hij maar een keer per week groente !

Er komt allemaal veel op je af zeker als je al die menu's leest en net begint maar ik zou je toch aanraden om een simpel menuutje met een paar dagen per week KVV samen te stellen en dan gewoon beginnen !
Nou, eerlijk gezegd vind ik het toch tamelijk belangrijk om mensen te leren wat ze moeten doen zodat ze niet zomaar een beetje gaan aanrommelen.... Dat is ook de reden dat ik wel op percentages hamer op barfplaats. Niet om het zo strak uit te rekenen hoor, maar wel om ervoor te zorgen dat mensen niet denken "oh nou, bot vind ik eng, dus dat laat ik maar weg". Of "Naaaah, orgaanvlees is lastig aan komen, dat geef ik maar niet". Ik denk dat het op zich helemaal niet zo krap komt of je nou 40% of 60% vleesbotten voert, maar als je vleesbotten weglaat (of orgaanvlees weg laat): dan loopt je hond toch onherroepelijk tekorten op. Vandaar dat we daar over spreken, over percentages enzo. Maar uiteindelijk kan ik uit ervaring ook zeggen dat ik ook niks meer uitreken en barfen gewoon hartstikke leuk en ook makkelijk is (als je weet wat je doet).
Door 202spots
#419047
herder_lover schreef: tsssssssssssssss en ik maar alles op de weegschaal leggen ;D
Wat is 'n weegschaal ??? 8)
Door tieneke
#419075
Ik gebruik dat weeggeval de laatste tijd ook niet meer.
Maar zorg er wel voor dat het weekmenu tot op de maaltijd klopt ;)
Dat de ene maaltijd wat meer weegt dan de andere...ach.
Door Sofie
#419230
@ Newbie: als je zo'n schrik hebt om zelf samen te stellen kan je bijvoorbeeld met een KVV beginnen.

Ik deed het ook eerst zo: ik ben met Duck begonnen en gaf dit eerst alle dagen. Dan kwam er geregeld een dagje BARF tussen. Op deze langzame manier lukt het mij en kan ik rustig meer informatie inwinnen. Uiteindelijk hoop ik zo iedere morgend KVV en iedere avond BARF te geven.
Door Lizzy
#419292
Ik krijg wel vaker kritiek hoor, over al die berekeningen en percentages. Ik zou het zelf samenstellen te ingewikkeld maken voor newbie's. Het zou ze afschrikken.

Nou prima! Ik vind het eerlijk gezegd echt prima. Ik heb persoonlijk liever dat mensen denken, als ze hier op Barfplaats komen "zo hee, ik moet dus na gaan denken over wat ik mijn honden voer" als dat ze denken "ohhh, en nu ga ik even een dotje in mekaar flanzen". Persoonlijk heb ik ook liever dat mensen snappen waarom ze bepaalde voedingsmiddelen moeten voeren als dat ze ze voeren omdat Jan, Kees of Betsie zegt dat het moet.

Als je op een forum de indruk geef dat het allemaal super makkelijk is en je er niet over na hoeft te denken, dan loop je dus het risico dat mensen denken "ohhh, nou da's simpel, ik ga wat in mekaar flanzen". En er lezen -tig gasten mee. Ook mensen met pups. Nou zou ik het toch wel prettig vinden als deze netjes op hun pootjes terecht komen! En volwassen honden moeten gezond worden en blijven. Dus ja, laat mensen maar beseffen dat ze nu zelf de verantwoordelijkheid nemen voor hoe hun hond eet. En laat ze maar beseffen dat je niet vandaag even kunt beginnen met zelf samenstellen zonder 1 letter gelezen te hebben.

Je neemt zelf de verantwoordelijkheid voor de gezondheid van je hond(en) ipv deze bij een fabrikant te leggen. En ja, vroeger voerde iedereen zijn hond zelf, maar ondertussen zijn we verleerd wat het is om zelf voor onze hond te zorgen en zelf de verantwoordelijkheid daarvoor te nemen. We hebben allemaal de afgelopen 50 jaar de verantwoordelijkheid bij voerfabrikanten neergelegd. En als er dan wat fout gaat, dan is het oh zo eenvoudig om te roepen dat merk A of B troep is, want xxxxx. Als je zelf samenstelt, dan moet je dus concluderen dat je zelf wat fout hebt gedaan. En daar moeten de meeste van ons toch even aan wennen. Maar goed, als je dus weet wat je moet doen, dan maak je geen fouten. Maar dan moet je dus wel eerst weten wat je doet ;)!

Nee, zelf samenstellen is helemaal niet moeilijk en het is ontzettend leuk om te doen. Maar je moet er dus ook wel wat voor doen. Je moet je toch wel even verdiepen over wat je gaat uitspoken met je hond.
Laatst gewijzigd door Lizzy op wo 09 nov 2005, 17:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Debora
#419510
Lizzy schreef: Ik krijg wel vaker kritiek hoor, over al die berekeningen en percentages. Ik zou het zelf samenstellen te ingewikkeld maken voor newbie's. Het zou ze afschrikken.

Nou prima! Ik vind het eerlijk gezegd echt prima. Ik heb persoonlijk liever dat mensen denken, als ze hier op Barfplaats komen "zo hee, ik moet dus na gaan denken over wat ik mijn honden voer" als dat ze denken "ohhh, en nu ga ik even een dotje in mekaar flanzen". Persoonlijk heb ik ook liever dat mensen snappen waarom ze bepaalde voedingsmiddelen moeten voeren als dat ze ze voeren omdat Jan, Kees of Betsie zegt dat het moet.

Als je op een forum de indruk geef dat het allemaal super makkelijk is en je er niet over na hoeft te denken, dan loop je dus het risico dat mensen denken "ohhh, nou da's simpel, ik ga wat in mekaar flanzen". En er lezen -tig gasten mee. Ook mensen met pups. Nou zou ik het toch wel prettig vinden als deze netjes op hun pootjes terecht komen! En volwassen honden moeten gezond worden en blijven. Dus ja, laat mensen maar beseffen dat ze nu zelf de verantwoordelijkheid nemen voor hoe hun hond eet. En laat ze maar beseffen dat je niet vandaag even kunt beginnen met zelf samenstellen zonder 1 letter gelezen te hebben.

Je neemt zelf de verantwoordelijkheid voor de gezondheid van je hond(en) ipv deze bij een fabrikant te leggen. En ja, vroeger voerde iedereen zijn hond zelf, maar ondertussen zijn we verleerd wat het is om zelf voor onze hond te zorgen en zelf de verantwoordelijkheid daarvoor te nemen. We hebben allemaal de afgelopen 50 jaar de verantwoordelijkheid bij voerfabrikanten neergelegd. En als er dan wat fout gaat, dan is het oh zo eenvoudig om te roepen dat merk A of B troep is, want xxxxx. Als je zelf samenstelt, dan moet je dus concluderen dat je zelf wat fout hebt gedaan. En daar moeten de meeste van ons toch even aan wennen. Maar goed, als je dus weet wat je moet doen, dan maak je geen fouten. Maar dan moet je dus wel eerst weten wat je doet ;)!

Nee, zelf samenstellen is helemaal niet moeilijk en het is ontzettend leuk om te doen. Maar je moet er dus ook wel wat voor doen. Je moet je toch wel even verdiepen over wat je gaat uitspoken met je hond.

En daarom is het in het begin wel handig als je eerst kvv kunt geven en dan langzamerhand, al lezende en lerende (ik kijk heel vaak bij de barftopics van andere mensen hier) kom ik erachter wat ik wel en beter niet kan doen. Natuurlijk is niet iedere hond hetzelfde, dat weet ik ook wel, maar je leert hier een hoop van. Ik durf steeds meer te geven en Sam begint ook steeds meer dingen te eten....nu zelfs alweer vis (sardien) zonder het uit te kotsen en dat gaat nu heel vlot naar binnen. Kan ik echt enorm blij om zijn omdat ik weet hoe goed dat is voor haar :) En daar gaat het dus om....toch?
Door Borke
#419538
Lizzy schreef:Nee, zelf samenstellen is helemaal niet moeilijk en het is ontzettend leuk om te doen. Maar je moet er dus ook wel wat voor doen. Je moet je toch wel even verdiepen over wat je gaat uitspoken met je hond.
Je hebt groot geljik Lizzy.
Volgens mij geldt voor alle BARF-ers hier op BP dat ze uiteindelijk(!!) zeggen dat het helemaal niet zo ingewikkeld is als ze dachten, dat geld voor mij ook. Maar dat is wel na heel veel meelezen en meedenken.

Ik weeg mijn porties nog wel af, maar weet inmiddels wel ongeveer hoe groot zo'n stuk vlees/vis moet zijn om aan een dagportie te komen Dat leer je wel in ervaring en als je dan stopt met wegen is het prima.

Ik denk alleen niet dat het handig is als je net start om 'dan maar wat te doen'.
Stel je eens voor als meerdere honden zo gezondheidsklachten krijgen, dat is toch koren op de molen van de brokkenfabrikanten, want dan hebben ze nog geljk ook als ze zeggen dat BARF de honden ziek maakt....

Voor mensen die makkeljik willen is kvv met 1 of 2 keer per week een bot een prima oplossing.
Door the dude
#421972
Lizzy schreef: Nou, eerlijk gezegd vind ik het toch tamelijk belangrijk om mensen te leren wat ze moeten doen zodat ze niet zomaar een beetje gaan aanrommelen.... Dat is ook de reden dat ik wel op percentages hamer op barfplaats. Niet om het zo strak uit te rekenen hoor, maar wel om ervoor te zorgen dat mensen niet denken "oh nou, bot vind ik eng, dus dat laat ik maar weg". Of "Naaaah, orgaanvlees is lastig aan komen, dat geef ik maar niet". Ik denk dat het op zich helemaal niet zo krap komt of je nou 40% of 60% vleesbotten voert, maar als je vleesbotten weglaat (of orgaanvlees weg laat): dan loopt je hond toch onherroepelijk tekorten op. Vandaar dat we daar over spreken, over percentages enzo. Maar uiteindelijk kan ik uit ervaring ook zeggen dat ik ook niks meer uitreken en barfen gewoon hartstikke leuk en ook makkelijk is (als je weet wat je doet).
Daar heb ze zeker gelijk in, je moeten weten wat je doet.

Ik leg het ook niet duidelijk genoeg uit :-)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door