Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door *Remy*
#502478
Mijn honden hadden, nadat ze ongeveer 1,5 jaar Carnibest gegeten hebben, alle 2 een slechte adem. Ik ben de carnibest nu een maand af aan het wisselen met schaap, geit, rundergehakt, groentemixen, kip, sardientjes, ei enz en ze hebben totaal geen last meer van een slechte adem (ik heb zelfs het idee dat ze zich ook, nog, beter voelen; hun vacht ziet er perfect uit). Mijn conclusie (misschien onterecht): alleen carnibest voeren is toch niet optimaal???

Tav het barfen:
- de bedoeling is toch dat ik het vlees e.d uiteindelijk niet meer in kleinere stukken snij? Of doen blijven jullie dit wel doen?
- wanneer ik normaal 's avonds bv 300 gram carnibest geef als 1 maaltijd, geef ik ze dan ook 300 gram in de vorm van geitenvlees en bv groentenmix. Ik het idee dat 300 gram geit/groente veel minder is dan 300 gram carnibest, daarom geef ik ze nu per keer ongeveer 500 gram (incl. de groentenmix of een ei ofzo). Hoe is de verhouding carnibest-barf?

Dank jullie allemaal voor deze geweldige site (Lizzy vooral). Ik denk, dat samen met mij, vele mensen hier heel vaak de berichten op lezen en aldoende leren hoe ze hun honden gezond kunnen krijgen en houden.

groetjes,

jacquemine
Door tieneke
#502488
Jacquemine schreef: Mijn honden hadden, nadat ze ongeveer 1,5 jaar Carnibest gegeten hebben, alle 2 een slechte adem. Ik ben de carnibest nu een maand af aan het wisselen met schaap, geit, rundergehakt, groentemixen, kip, sardientjes, ei enz en ze hebben totaal geen last meer van een slechte adem (ik heb zelfs het idee dat ze zich ook, nog, beter voelen; hun vacht ziet er perfect uit). Mijn conclusie (misschien onterecht): alleen carnibest voeren is toch niet optimaal???

Tav het barfen:
- de bedoeling is toch dat ik het vlees e.d uiteindelijk niet meer in kleinere stukken snij? Of doen blijven jullie dit wel doen?
- wanneer ik normaal 's avonds bv 300 gram carnibest geef als 1 maaltijd, geef ik ze dan ook 300 gram in de vorm van geitenvlees en bv groentenmix. Ik het idee dat 300 gram geit/groente veel minder is dan 300 gram carnibest, daarom geef ik ze nu per keer ongeveer 500 gram (incl. de groentenmix of een ei ofzo). Hoe is de verhouding carnibest-barf?

Dank jullie allemaal voor deze geweldige site (Lizzy vooral). Ik denk, dat samen met mij, vele mensen hier heel vaak de berichten op lezen en aldoende leren hoe ze hun honden gezond kunnen krijgen en houden.

groetjes,

jacquemine
Kvv is echt wel optimaal maar barf= grote brokken/stukken vlees/bot is gewoon beter voor de vertering plus dat de hond veel meer verzadigd is.
Hij moet nu werken voor zijn prakkie.
De stukken vlees zo groot mogelijk geven is het beste.
En als je een maaltijd barf geeft mag deze gerust groter/meer zijn dan de maaltijd kvv op dezelfde dag.
Laatst gewijzigd door tieneke op di 28 feb 2006, 20:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#502530
tieneke schreef: Kvv is echt wel optimaal maar barf= grote brokken/stukken vlees/bot is gewoon beter voor de vertering plus dat de hond veel meer verzadigd is.
Afbeelding

Afbeelding vanDale: Op-ti-maal: hoogst, sterkst, meest gunstig
Gebruikersavatar
Door Angelique
#502597
Jacquemine schreef: Mijn honden hadden, nadat ze ongeveer 1,5 jaar Carnibest gegeten hebben, alle 2 een slechte adem. Ik ben de carnibest nu een maand af aan het wisselen met schaap, geit, rundergehakt, groentemixen, kip, sardientjes, ei enz en ze hebben totaal geen last meer van een slechte adem (ik heb zelfs het idee dat ze zich ook, nog, beter voelen; hun vacht ziet er perfect uit). Mijn conclusie (misschien onterecht): alleen carnibest voeren is toch niet optimaal???

Blijkbaar niet dus, maar dat kan dus voor elk commercieel voer gelden wat voor de standaardhond gemaakt is

Tav het barfen:
- de bedoeling is toch dat ik het vlees e.d uiteindelijk niet meer in kleinere stukken snij? Of doen blijven jullie dit wel doen?

Ik snij het vlees nog wel in stukken, maar dat zijn dan wel hompjes van +/- 5x10cm. Je kunt ook lapjes geven, leuk voor het trek en sleurwerk, maar om dit dageljks te doen werkt HIER in de praktijk niet omdat sommigen gewoon willen eten en geen zin hebben om ervoor te werken. Soms moeten ze wel, maar niet iedere dag. Groot gegeven vlees blijft langer in de maag en daardoor worden de nutriënten beter opgenomen tegenover gemalen of kleingesneden voer wat sneller de maag verlaat.

- wanneer ik normaal 's avonds bv 300 gram carnibest geef als 1 maaltijd, geef ik ze dan ook 300 gram in de vorm van geitenvlees en bv groentenmix. Ik het idee dat 300 gram geit/groente veel minder is dan 300 gram carnibest, daarom geef ik ze nu per keer ongeveer 500 gram (incl. de groentenmix of een ei ofzo). Hoe is de verhouding carnibest-barf?

Wanneer je 300 gram CB geeft zou ik dat niet vervangen door 500 gram spiervlees want dan denk ik dat je na 3 weken je hond door de tuin kunt rollen. Je kunt de gewichten aanhouden die je gewend was als richtlijn, ervanuitgaande dat je dan 280 gram vlees geeft en 20 gram groente, want anders wordt het inderdaad wat weinig, omdat die groente niet echt aanzet. Spiervlees is zwaar vlees te noemen en daardoor lijkt de hoeveelheid kleiner, maar je hond zal er geen tekort aan hebben. Vaak zie je dat honden van BARF minder nodig hebben dan van KVV omdat je meer spiervlees voert en in grote stukken en dat vult gewoon lekker en is ook heel voedzaam en verzadigend

Dank jullie allemaal voor deze geweldige site (Lizzy vooral). Ik denk, dat samen met mij, vele mensen hier heel vaak de berichten op lezen en aldoende leren hoe ze hun honden gezond kunnen krijgen en houden.

groetjes,

jacquemine
Door Lizzy
#502696
Jacquemine schreef: Mijn honden hadden, nadat ze ongeveer 1,5 jaar Carnibest gegeten hebben, alle 2 een slechte adem. Ik ben de carnibest nu een maand af aan het wisselen met schaap, geit, rundergehakt, groentemixen, kip, sardientjes, ei enz en ze hebben totaal geen last meer van een slechte adem (ik heb zelfs het idee dat ze zich ook, nog, beter voelen; hun vacht ziet er perfect uit). Mijn conclusie (misschien onterecht): alleen carnibest voeren is toch niet optimaal???

Tav het barfen:
- de bedoeling is toch dat ik het vlees e.d uiteindelijk niet meer in kleinere stukken snij? Of doen blijven jullie dit wel doen?
- wanneer ik normaal 's avonds bv 300 gram carnibest geef als 1 maaltijd, geef ik ze dan ook 300 gram in de vorm van geitenvlees en bv groentenmix. Ik het idee dat 300 gram geit/groente veel minder is dan 300 gram carnibest, daarom geef ik ze nu per keer ongeveer 500 gram (incl. de groentenmix of een ei ofzo). Hoe is de verhouding carnibest-barf?

Dank jullie allemaal voor deze geweldige site (Lizzy vooral). Ik denk, dat samen met mij, vele mensen hier heel vaak de berichten op lezen en aldoende leren hoe ze hun honden gezond kunnen krijgen en houden.

groetjes,

jacquemine
Hoi Jacquemine, bedankt voor het compliment! Leuk om te lezen :D!

Versvlees is prima voer, maar de enige overeenkomst tussen BARF en versvlees is dat het beide rauw/vers is. Daarna houdt de overeenkomst wel op. BARF heeft een heleboel voordelen die versvlees niet heeft. En ik moet je zeggen: toen ik ooit van brokken naar versvlees overstapte, was ik zeer tevreden over het resultaat. Toen ik van versvlees naar BARF overstapte: was niet verbijsterd over het verschil tussen versvlees en BARF. Net als jij ervaarde ik grote verschillen en gingen mijn honden er nog eens een keer met sprongen op vooruit. Daarom ben ik zo enthousiast erover :D!

Het vlees dat ik geef snijd ik in grote stukken van 5 a 10 cm of ik geef het in grote lappen. Ik wissel dat een beetje af. En het hangt ook vooral af hoe ik het vlees aangeleverd krijg. Soms heb ik kopvlees dat echt in grote lappen gesneden is (en dan krijgen zij het ook in lappen) en soms is het kleiner gesneden. Pens geef ik alleen nog maar in lappen als de pens ook dik is. Anders slikken die monsters van mij zo'n lap in 1 keer in.... Dus dunne stukken pens knip ik in kleinere stukken.

Net als Angelique al schreef: ik zou ook niet meer spiervlees gaan voeren. Het lijkt wel minder, maar je moet niet vergeten dat 300 versvlees ook gemalen bot + rijst, en dergelijke, bevat. Het volume lijkt wel groter: spiervlees is 'krachterig' als een mengsel van diversen. De meeste honden komen uiteindelijk op BARF ook aan, wanneer je ze dezelfde hoeveelheden (in grammen) blijft voeren! Ook omdat ongemalen vlees langer in de maag verblijft (minder snel de maag passeert) als gemalen voer. Volgens mij kan het daarom de voedingsstoffen beter opnemen.

Dus om te beginnen zou ik dezelfde hoeveelheden voer aanhouden. Je ziet vanzelf aan de honden of je meer of minder moet gaan voeren.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door