Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door sylvia
#501290
FuzzyFriends schreef: Is het dan wel zinvol dit te geven, ik bedoel eigenlijk of het toegevoegde waarde heeft?
Waarom niet?
Honden hebben geen last van cholesterol dus daar hoef je het niet voor te laten.
Laatst gewijzigd door sylvia op ma 27 feb 2006, 09:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Borke
#501337
FuzzyFriends schreef: Wij aten ze vroeger thuis ook regelmatig en elke keer werd ik er ziek van, letterlijk. Pas later bleek dat ik allergisch reageer op orgaanvlees.
Ik vind het gewoon niet te vreten, ben verder dol op lever en heb in Frankrijk ook wel eens heerlijk klaargemaakte niertjes gegeten.
Wel grappig hier te lezen dat meer mensen het eten of aten, ik was er nog nooit een tegengekomen ;)
Door Lizzy
#501346
Ik vind praktisch ieder deel van het 'prooidier' zinvol om te geven. Alle verschillende onderdelen hebben toch weer 'zichzelf te bieden'. Hun eigen eiwitpatroon, hun eigen vitamine en mineralen. Ja, ik zie eigenlijk niet waarom het niet zinvol is! Je hoeft het niet persee te voeren, en je hoeft het al helemaal niet vaak te geven maar als je in de gelegenheid bent: waarom niet?!
Door Joshii
#501353
Omdat ik dacht dat het misschien teveel cholesterol zou zijn, maar Sylvia zei al dat honden daar geen last van hebben. Verder dacht ik; vit C halen ze toch ook uit de groentenmix en ook aan de andere vitaminen volgens mij geen gebrek.
Dat bedoelde ik dus met 'toegevoegde waarde', zit er iets in dat ze niet uit andere dingen kunnen halen.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#501354
FuzzyFriends schreef: Omdat ik dacht dat het misschien teveel cholesterol zou zijn, maar Sylvia zei al dat honden daar geen last van hebben. Verder dacht ik; vit C halen ze toch ook uit de groentenmix en ook aan de andere vitaminen volgens mij geen gebrek.
Dat bedoelde ik dus met 'toegevoegde waarde', zit er iets in dat ze niet uit andere dingen kunnen halen.
Maar omdat er in een appel vit c zit betekent het toch niet dat er dan aan een sinaasappel ,banaan of aardbei geen toegevoegde waarde meer zit ?
Door Lizzy
#501368
FuzzyFriends schreef: Omdat ik dacht dat het misschien teveel cholesterol zou zijn, maar Sylvia zei al dat honden daar geen last van hebben. Verder dacht ik; vit C halen ze toch ook uit de groentenmix en ook aan de andere vitaminen volgens mij geen gebrek.
Dat bedoelde ik dus met 'toegevoegde waarde', zit er iets in dat ze niet uit andere dingen kunnen halen.
Nee, op zich kunnen ze alle vitamines ook ergens anders uit halen. Dus vanuit dat oogpunt heb je gelijk. Maar qua afwisseling is het wel prima om ook dit soort dingen te voeren, als je in de gelegenheid bent. Het is geen must. Doorbordurend op Syl d'r voorbeeld: kalfshersenen zijn vergelijkbaar met bijv kumquats. Niet gemakkelijk aan te komen. Maar ALS je ze goedkoop kunt scoren: het is fruit en het is gezond dus waarom niet?
Door Joshii
#501395
sylvia schreef: Maar omdat er in een appel vit c zit betekent het toch niet dat er dan aan een sinaasappel ,banaan of aardbei geen toegevoegde waarde meer zit ?
Je hebt gelijk ;)
Ik kan er heel makkelijk aankomen, bij de slager hier liggen ze in bakjes gestapeld, weet niet wat het kost, maar zal ze de volgende keer eens meenemen.
Dank je wel voor jullie reactie's :D
Door tieneke
#501419
AstridStraver schreef: Als kind moest ik gekookte kalfshersens eten - voor de kenners een delicatesse.
We aten het regelmatig en ik moest altijd eten wat de pot schaft.
Ik ging er zowat van over mijn nek....

Ik zou het dus nooit aan mijn hond geven, alleen al om die jeugdherinnering niet op te laten leven >:(
Noem je toch zwezerik?
Door Borke
#501467
tieneke schreef: Noem je toch zwezerik?
::)
Huh - k'weet niet wat dat is en ik denk dat het zoiets is dat ik het al niet eens wil weten 8)
Door tieneke
#501554
FuzzyFriends schreef: yep :-X
Brrr....moest ik eens een keer van mijn vader proeven :-X
Nooit meer in ieder geval.
Door tieneke
#501556
AstridStraver schreef: ::)
Huh - k'weet niet wat dat is en ik denk dat het zoiets is dat ik het al niet eens wil weten 8)
Ik wist het ook niet tot hij vertelde wat het was :o
Door 202spots
#501684
Hersenen is geen zwezerik....( de thymus)

Zwezerik
De zwezerik of thymus is een orgaan dat bij kinderen en jonge zoogdieren te vinden is tussen het borstbeen (sternum) en de luchtpijp (trachea) in het bovenste mediastinum.

De onderkant van de thymus ligt ongeveer op de hoogte van de bovenzijde van het fibreuze pericard. Bij het ouder worden neemt hij in formaat af en is bij volwassenen vrijwel volledig verdwenen.

De zwezerik speelt een belangrijke rol bij immunologische processen; hij is de basis waarin de T(hymus)-lymfocyten zich oorspronkelijk ontwikkelen. Later vestigen deze immuuncellen zich elders in het lichaam
http://nl.wikipedia.org/wiki/Zwezerik

~~~~~~~~~~~
In human anatomy, the thymus is a ductless gland located in the upper anterior portion of the chest cavity. It is most active during puberty, after which it shrinks in size and activity in most individuals and is replaced with fat. The thymus plays an important role in the development of the immune system in early life, and its cells form a part of the body's normal immune system.
Children with an enlarged thymus suffer from sudden attacks of unconsciousness, convulsions, and sometimes sudden death; this condition is known as status thymicolymphaticus. Tumors of the thymus are found in about 10% of patients with myasthenia gravis.

The thymus is also present in many other animals. When animal thymus tissue is sold in a butcher shop or at a meat counter, thymus is known as sweetbread.
.http://www.websters-online-dictionary.o ... hymus.html
Laatst gewijzigd door mahuni op ma 27 feb 2006, 16:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Door karin2
#501914
FuzzyFriends schreef: hersenen of zwezerik...ik moest van allebei over m'n nek :-X

ik heb het allemaal gegeten en vind het allemaal heerlijk (hersenen gepaneerd en zwezerik met een wit sausje :Dlekkerrr
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door