Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Joshii
#494834
Gelezen op een ander forum:

Alle Nederlandse varkens moeten worden ingeënt tegen de besmettelijke dierziekte Aujeszky, die ook gevaarlijk is voor honden en katten. Dat de Nederlandse Vakbond Varkenshouders (NVV) de leden oproept de varkens niet langer te vaccineren, noemt Stichting Wakker Dier onverantwoord.

De dierenwelzijnsorganisatie eist van het Controlebureau Dierlijke Sector (CBD) en de Productschappen Vee, Vlees en Eieren (PVE) onderzoek naar de oproep van de vakbond, maakte de stichting vrijdag bekend. Zonder vaccinatie dreigt een uitbraak van de dierziekte. "Dat betekent dat er een ernstige dreiging uitgaat van een mogelijke Aujeszky-crisis voor de ruiming van particuliere huisdieren'', waarschuwt Wakker Dier.
De kans dat deze dierziekte uitbreekt onder varkens, honden en katten acht het ministerie van Landbouw 'heel erg klein', aldus een woordvoerster van het departement. Nederland is al vijf jaar vrij van Aujeszky, net als de omringende landen.

Het Rijk is volgens de woordvoerster op zich niet tegen de vaccinatiestop. Wel eist het ministerie en Brussel dat een goed bestrijdingsplan voor de ziekte in de plaats van het vaccinatiebeleid komt. "En dat is bijna klaar.''

Bron: Zibb

Op de site van Wakker Dier:

17 februari 2006
WAKKER DIER VRAAGT NADER ONDERZOEK NAAR VACCINATIEWEIGERING VARKENSVOORMAN
AUJESZKYVIRUS VORMT GEVAAR VOOR VARKENS MAAR OOK HONDEN EN KATTEN
Stichting Wakker Dier heeft vandaag bij het Controle Bureau Dierlijke Sector (CBD) en het Produktschap Vee, Vlees en Eieren (PVE) verzocht om nader onderzoek naar de Aujeszkyvaccinatieweigering van voorzitter Van Gemert van de Nederlandse Vakbond Varkenshouders. Van Gemert gaf vorige week in de media te kennen dat hij samen met andere varkenshouders uit protest is gestopt met de verplichte vaccinatie tegen de ziekte van Aujeszky. Hiermee lokt hij als voorman welbewust extra overtredingen van de Aujeszkyverordening uit. Als varkens niet worden gevaccineerd tegen Aujeszky bestaat het risico op een dierziekteuitbraak. Hierbij kunnen dan wederom vele dieren ziek worden en worden afgemaakt, zoals eerder in 1997 (Varkenspest, 8.1 miljoen varkens), 2001 (MKZ, 280.000 runderen) en 2003 (Vogelpest, 30 miljoen kippen en ander pluimvee). De ziekte van Aujeszky is niet alleen voor varkens besmettelijk maar is voor bijvoorbeeld honden en katten dodelijk. Dat betekent dat er een ernstige dreiging uitgaat van een mogelijke Aujeszky-crisis voor de ruiming van particuliere huisdieren zoals honden en katten.

De rest van het artikel staat hier http://www.wakkerdier.nl/main.php?curl= ... php?ID=279

Als ik het dus goed begrijp kunnen mijn honden ook Aujeszky krijgen zónder dat ze varkensvlees éten...
Vogelgriep, straks misschien Aujeszky...ik vind het toch wat griezelig hoor. :-\
Door Erna
#494844
Op dit moment is het zo dat er nog steeds een vaccinatieplicht voor Aujeszky geld voor varkens. Dit is te lezen op de site van de knmvd.nl

Vanmorgen hoorde ik ook het bericht dad de NVV zijn leden oproept om niet meer te enten.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#495095
Honden en katten hoeven geen varkensvlees te eten op aujezki te kunnen krijgen, ook ander vlees wat in contact is geweest met besmet varkensvlees geeft aujezki door zelfs gewoon contact met een besmet varken is al genoeg.
Op boerderijen waar aujezki heerste zag met dat aan de honden en katten die het kregen.
Door Lizzy
#495333
Nederland is al enige tijd bezig met het verkrijgen van status 10. En ik roep nog maar een jaar of 5 dat men dat niet moet willen. Maar ja, ze willen het wel. Economisch belang.

Aujeszky is inderdaad dodelijk voor honden en katten. En honden en katten lopen dit dodelijke virus niet alleen op via het eten van besmet vlees. Ook via de lucht kan dit virus zich verspreiden. Ook via mest kan een hond/kat besmet raken.

Voor particuliere ruiming van huisdieren bij uitbraken hoef je volgens mij niet bang te zijn. Niet besmette dieren gaan niet dood. Besmette honden/katten gaan altijd sowieso dood en zijn dead-end host, zoals ze dat noemen. Oftewel: het virus kan door de hond of kat of rund of geit niet verder verspreid worden.

Meer over Aujeszky: http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... readid=786
Door Antonia
#495381
Lizzy schreef: Nederland is al enige tijd bezig met het verkrijgen van status 10. En ik roep nog maar een jaar of 5 dat men dat niet moet willen. Maar ja, ze willen het wel. Economisch belang.

Aujeszky is inderdaad dodelijk voor honden en katten. En honden en katten lopen dit dodelijke virus niet alleen op via het eten van besmet vlees. Ook via de lucht kan dit virus zich verspreiden. Ook via mest kan een hond/kat besmet raken.

Voor particuliere ruiming van huisdieren bij uitbraken hoef je volgens mij niet bang te zijn. Niet besmette dieren gaan niet dood. Besmette honden/katten gaan altijd sowieso dood en zijn dead-end host, zoals ze dat noemen. Oftewel: het virus kan door de hond of kat of rund of geit niet verder verspreid worden.

Meer over Aujeszky: http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... readid=786
Wat is status 10?
Door Lizzy
#495387
FuzzyFriends schreef: Als varkens geënt kunnen worden...kunnen honden dat dan ook?
Ja en nee. Ja, honden werden enige jaren geleden ook wel geent (alleen honden die in direct contact konden komen met varkens). Het is dezelfde enting als die ze gebruiken bij varkens. En, het blijkt dat de enting bij honden heel slecht werkt.
Laatst gewijzigd door Lizzy op zo 19 feb 2006, 12:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#495435
FuzzyFriends schreef: enten is dus weinig zinvol....
Dank je wel voor je antwoord Lizzy :)
Ja, ik denk van wel. En het zou alleen het overdenken waard zijn (vind ik) wanneer je op een boerderij woont met varkens die je niet meer gaat enten.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door