Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door danou2004
#490894
Even een vraagje, ik wil eigenlijk minder cb gaan geven omdat het ten eerste vrij prijzig is en ten tweede omdat er prima vervangers zijn die lekker goedkoop en goed zijn.Ze krijgt nu ook wel kip en kippenekken, kopvlees,pens,en vanalles van het slachthuis maar dat doe ik er gewoon bij.Mijn bedoeling is om gedeeltelijk de cb te laten vervallen en dan vervangen voor het andere.Hoe kan ik dat het beste doen om een lekker menu te krijgen waar alles inzit zoals de groentes enzo.welke groentes kan ik gebruiken en hoe weet ik hoeveel goed is voor haar.Ze krijgt nu 500 gr cb per dag en af en toe dus kopvlees of kip e.d erbij.het scheelt namelijk behoorlijk in de kosten en is evengoed voor de hond
Door Borke
#490899
Antwoord op je groentevrag kan je in de bieb vinen bij 'Dory's groentelijstje', staat volgens mijo op de laatste bladzijde.

Verder moet je even kijken aan welke vleessoorten je kunt komen, ik zie nu rund en kip staan, maar dat is neit genoeg.
Hoe zit het met lam en geit en vis, lust je hond dat en kom je er voor een redelijk bedrag aan?
Door danou2004
#490915
AstridStraver schreef: Antwoord op je groentevrag kan je in de bieb vinen bij 'Dory's groentelijstje', staat volgens mijo op de laatste bladzijde.

Verder moet je even kijken aan welke vleessoorten je kunt komen, ik zie nu rund en kip staan, maar dat is neit genoeg.
Hoe zit het met lam en geit en vis, lust je hond dat en kom je er voor een redelijk bedrag aan?
ik heb nu ook lam en geit in de vriezer.dat zijn ribbetjes en dat krijg ik heel goedkoop en visolie capsules is dat ook een verstandig idee?en vis daar ben ik nog mee bezig maar de vishandelaars hier in de buurt willen niet echt meewerken maar ik zet door.alles voor mn hondjes :D
Door Borke
#490919
Borke wil opeens geen sardines meer eten, dus ik geef nu ook visoliecapsules, totdat ik weer verse sardines kan kopen, dan probeer ik die nog een keer of zalmkop, maar daar kom ik nog niet aan.

Probeer een geit of lam en kijk of ze het lust. Het is handig om eerst een beetje een idee te hebben wat ze lust en wat je krijgen kunt en dan een menu uit te stippelen.
Bedenk wel dat er in alle kvv tamelijk veel orgaanvlees zit, dus geef dat niet te veel.
Door danou2004
#490922
AstridStraver schreef: Borke wil opeens geen sardines meer eten, dus ik geef nu ook visoliecapsules, totdat ik weer verse sardines kan kopen, dan probeer ik die nog een keer of zalmkop, maar daar kom ik nog niet aan.

Probeer een geit of lam en kijk of ze het lust. Het is handig om eerst een beetje een idee te hebben wat ze lust en wat je krijgen kunt en dan een menu uit te stippelen.
Bedenk wel dat er in alle kvv tamelijk veel orgaanvlees zit, dus geef dat niet te veel.
ik begin voorzichtig en ga langzaam over.orgaan vlees ben ik heel erg voorzichtig mee maar wil het wel gaan proberen maar dan hele kleine beetjes eerst.Wat voor vis mag ik allemaal geven.Zalm en sardines wist ik en kan ik dat het beste gewoon vers halen en dan invriezen?
Door danou2004
#490928
ik vul ook aan met bv rijst en biologische volle joghurt om een lekker prakkie te krijgen en dat vind ze ook lekker met bv een stukje kip of rund of wat ik dan ook maar heb
Door danou2004
#491630
Lizzy schreef: Rijst zou ik lekker laten voor wat het is. Een hond heeft niks aan koolhydraten uit graan.

Hoe vaak wil je zelf gaan samenstellen?
de helft van de week zelf samenstellen iets van om de dag ofzo vind het leuk om te doen en ze eet het ook graag vandaar de stap om niet meer alleen cb te geven
Door Lizzy
#491655
Prima! Ik zou zelf vooral die dingen geven die niet in versvlees zitten. Dus 1 keer per week een lekkere vette vismaaltijd (bijv sardien of makreel of zalmkop). En lekkere vleesbotten (met veel vlees) van bijv. geit of lam. En vooral ook hele 'prooidieren'. Te denken valt aan bijv. 1 keer per week kip maar verder ook hele parelhoen (en dan een deel daarvan aan je hond geven en het andere deel voor een volgende maaltijd gebruiken - beetje afhankelijk ook wat hoeveel je hond eet), hele eend, heel konijn, etc. En verder vooral spiervlees. Van bijv. kalkoen, lam, geit, hert, rund(runderkopvlees) met bijv 2 keer per week een rauw eitje en bijv. wat groentemix. Ik zou zelf niet teveel orgaanvlees gaan geven maar de focus vooral leggen op vleesbotten/hele prooidieren, spiervlees, vis, groente, eitje. Dat soort dingen.
Door danou2004
#491720
joh als ik dit zo lees krijg ik het idee dat menig barfhond beter te eten krijgt dan zn eigen baasje!Klinkt goed en ik ga dit ook eens even uitprinten en in mn speciale barfmap doen.Altijd handig als je geen pc bij de hand hebt en toch snel iets moet weten en ik kan zo de tips niet vergeten want ben soms een vergiet hoor :-\
Maar de botten ik had gelezen dat je langzaam moet beginnen met botten en beginnen met kippenek of eendenek.dat krijgt ze al heel lang en gaat prima.Nu heb ik van het slachthuis hele kippen meegekregen en die heeft hij voor me in vieren gedeeld.kan ik dat nu gewoon geven of idd eerst bv een vleugel uit mn hand laten eten zodat ze leert om grotere botten te kluiven.een kippenek is tenslotte klein en makkelijk verteerbaar.In de kip wat ik heb zitten van die dunne deeltjes die scherp zijn en ben bang dat het blijft steken.er zit een soort van vlies tussen al die dunne "steeksels" zijn dit misschien zn ribben?en is er iets van de kip aan bot wat ze echt niet zo mogen hebben?
Laatst gewijzigd door danou2004 op di 14 feb 2006, 17:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#491758
Nee, aan de kip zit eigenlijk niks dat ze niet mogen hebben. Ik denk dat jij de ribben bedoelt? Nou, die mag je echt geven hoor! Ze zijn flexibel, voel zelf maar!
Door danou2004
#491767
Lizzy schreef: Nee, aan de kip zit eigenlijk niks dat ze niet mogen hebben. Ik denk dat jij de ribben bedoelt? Nou, die mag je echt geven hoor! Ze zijn flexibel, voel zelf maar!
het zijn idd hele dunne ribvormige botjes met vlies ertussen nou dan geef ik dat gewoon misschien ben ik ook wat te voorzichtig met alles.Ik ga het morgen meteen proberen want voor vanavond staat er cb met 2 kippenekken en wat schapevet op het menu.
Door Lizzy
#491771
danou2004 schreef: het zijn idd hele dunne ribvormige botjes met vlies ertussen nou dan geef ik dat gewoon misschien ben ik ook wat te voorzichtig met alles.Ik ga het morgen meteen proberen want voor vanavond staat er cb met 2 kippenekken en wat schapevet op het menu.
Je kunt het echt zo geven, maar als je twijfelt : sla er gewoon een paar keer met een (vlees)hamertje op!
Door danou2004
#491773
Lizzy schreef: Je kunt het echt zo geven, maar als je twijfelt : sla er gewoon een paar keer met een (vlees)hamertje op!
haha heb ik weer een csi aflevering op het aanrecht.Ik zal morgen eens even creatief met barf aan de slag gaan.De groenten die ik pureer kan ik ook invriezen in die bakjes waar je normaal water in doet voor ijsblokjes toch?want als ik dan toch bezig ben ga ik het meteen goed doen en het is makkelijk.ff ontdooien en klaar of zit ik er nu naast
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door