Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Jeannette
#490419
wie kan mij helpen?

Bo is nu 15 weken en krijgt cavom brokken en dagelijks een rodiburger afgewisseld hart/pens en rund/groenten.
Ik wil volledig overstappen op Barf, wie kan mij helpen een schema te maken. Ik heb de documentatie al gelezen, en heb berekend dat hij zo'n 500 gram per dag nodig heeft op dit moment.

alvast bedankt voor de hulp,
Jeannette en een lik van Bo
Door Lizzy
#490424
Hoi Jeannette, het lijkt misschien niet aardig, wat ik nu ga zeggen, maar jij moet zelf een schema voor jullie Bo maken. Dat is niet onaardig bedoeld, maar de bedoeling is dat jij zelf zoveel kennis krijg over BARF dat je zelf een voerschema kan maken. Dat is het idee achter het zelf samenstellen, dat jij, met jouw kennis, en jouw mogelijken (qua bijv. de vleessoorten die jij kunt krijgen) een geschikt menu maakt voor jouw pup. Dus ja, we kunnen je zeker helpen, maar ik denk dat je gerichtere vragen moet stellen, want nee, ik kan geen schema voor je maken.....

Ik weet niet hoe zwaar Bo nu weegt? Maar een Tatra is toch geen kleine hond? Ik denk dat je met 500 gram per dag niet echt uit komt...

De bedoeling is voor een pup dat je 5% tot 10% van zijn lichaamsgewicht voert. Nu is 10% voor hele kleine actieve honden, laat voor jouw hond 5% eerder in de buurt komen. Maar stel, Bo weegt 16 kilo en eet 5% van zijn lichaamsgewicht per dag, dan heeft hij al 800 gram voer per dag nodig.

Misschien is de rekenhulp wel een handig middeltje voor je: http://www.barfclub.nl/downloads.htm (links boven in zie je de rekenhulp. Je hebt wel excel nodig).

Maar OK, stel dat hij 16 kilo weegt en 5% van zijn lichaamsgewicht eet, dan zou je dus kunnen kiezen voor de volgende percentages en hoeveelheden per week (en de hoeveelheid voer groeit voorlopig nog wel - je moet trouwens wel altijd met je ogen blijven voeren. Als hij te hard groeit/te snel aankomt of te dik wordt: minder geven):

Per dag geef je (bij 16 kilo en 5%) dus 800 gram. Dat is per week 5600 gram. Als je gaat voeren:

50% vleesbotten (die voor minimaal 50% uit vlees bestaan)
15% gepureerde groentes
15% orgaanvlees
20% vlees (spiervlees)

Dat maakt dat je per week voert:
2800 gram vleesbotten
840 gram groentes
840 gram orgaanvlees
1120 gram spiervlees

Je hoeft niet iedere dag alles van bovenstaande te geven, maar dit soort hoeveelheden voer moet je dus in 1 week aan je pup voeren. En nogmaals, bovenstaande is dus maar een voorbeeld, want ik weet niet eens wat Bo nu weegt!
Door tieneke
#490443
Ik zou de hond meteen op kompleet versvlees zetten en je op het gemakje inlezen.
En een paar barfmaaltijden per week kun je dan ook al geven.
Door Borke
#490447
tieneke schreef: Ik zou de hond meteen op kompleet versvlees zetten en je op het gemakje inlezen.
En een paar barfmaaltijden per week kun je dan ook al geven.
Dat was ook mijn gedachte toen ik het las.
Door tieneke
#490631
AstridStraver schreef: Dat was ook mijn gedachte toen ik het las.
Had ik gisteren ook al geschreven ;D
Door Borke
#490632
tieneke schreef: Had ik gisteren ook al geschreven ;D
Dan ben je consequent ;D
Door tieneke
#490636
Lekker met kompleet vers starten en dan daarnaast een paar barfmaaltijden ernaast geven om erin te komen.
Zo heb ik het ook gedaan met mijn pups.
De brokken zou ik sowiezo heel snel wegdoen zeker met het ras wat niet echt klein is.
Door tieneke
#490639
AstridStraver schreef: Dan ben je consequent ;D
Ja voel me net van die reclame van Hans Anders die iedere keer in herhaling valt ;D ;D ;D
Gebruikersavatar
Door Jeannette
#491837
Dan zal ik het anders stellen, moet ik beginnen met bv alleen rund of mag er ook al kip of iets dergelijks bij. En wat betreft de hoeveel heid, er staat tussen de documentatie dat ik mmar 2.5 % van zijn gewicht moest nemen. vandaar. Nou imoet ik er ook bij zeggenm da een Tatra van nature geen grote eter is hoor.
alvast bedankt jeannette
Door Cathelijn
#491858
Jeannette schreef: Dan zal ik het anders stellen, moet ik beginnen met bv alleen rund of mag er ook al kip of iets dergelijks bij. En wat betreft de hoeveel heid, er staat tussen de documentatie dat ik mmar 2.5 % van zijn gewicht moest nemen. vandaar. Nou imoet ik er ook bij zeggenm da een Tatra van nature geen grote eter is hoor.
alvast bedankt jeannette
je moet vooral zorgen dat je compleet voert. Hetzij door KVV, dan is het automatisch iedere dag compleet, hetzij door zelf samen te stellen, dan is het bijv. iedere week compleet.
Zoals anderen ook zeggen: als je nou begint met een compleet vers voer, dan kun je niets verkeerd doen en heb je de tijd om je in te lezen!
Succes.
En wat een leuke hond trouwens :D
Door Antonia
#491859
Jeannette schreef: Dan zal ik het anders stellen, moet ik beginnen met bv alleen rund of mag er ook al kip of iets dergelijks bij. En wat betreft de hoeveel heid, er staat tussen de documentatie dat ik mmar 2.5 % van zijn gewicht moest nemen. vandaar. Nou imoet ik er ook bij zeggenm da een Tatra van nature geen grote eter is hoor.
alvast bedankt jeannette
Dag Jeannette,
Ik begrijp dat je een Tatra-pup van 15 weken oud hebt. Bij pups moet je uitgaan van 5 tot 10% van het lichaamsgewicht. Het percentage dat jij hebt gelezen is bedoeld als richtlijn voor volwassen honden.
Ook ik heb een pup van een groot ras, een Ierse Wolfshond. Enya is bijna 16 weken oud en weegt ruim 18 kg. Zij krijgt dagelijks (verspreid over meerdere maaltijden) ongeveer 1100 gram. Dat lijkt misschien veel, maar blijkbaar heeft zij het nodig want ze is mooi schraal.
De een begint met één soort vlees en bouwt dit langzaam uit naar meer soorten, de ander brengt van meet af aan al meer variatie aan. Zelf hang ik hier een beetje tussenin. Bij de overschakeling van mijn volwassen honden van brok (overigens voerde ik ook Cavom) op vers ben ik voorzichtig geweest. Bij mijn pup ook wel maar op een andere manier. Ik heb haar in eerste instantie alleen op kvv gezet (bij de fokker kreeg ze brokken) en toen dat goed ging ben ik heel snel verschillende soorten gaan toevoegen.
Samengevat: lees je heel goed in, volg je gevoel en kijk vooral heel goed naar je hond. Dan zie je vanzelf wat hij/zij goed verdraagt en wat niet.
Groetjes,
Tonny
Gebruikersavatar
Door Jeannette
#492101
bedankt allemaal. En ik wilde Bo inderdaad eerst op kvv zet en dan wat gaan uitproberen. Het scheelt denk ik al dat ook de fokker naast de brok ook al rodi en ik dat heb voortgezet. Ik denk en hoop dat dit een voordeel is.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door