Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door sylvia
#2710
geen koffiemolentje voor de rest ;D
Ja,en een blender graag!!!
Door ine
#2711
is goed, heb er nog 1 in de kelder staan!!! ;D ;D
Door sylvia
#2712
ik werk met staafmixer,keukenmachine en sind deze week heb ik voor het eerst sinds ik hem heb mijn keuken bijltje kunnen gebruiken ;D heb wel een koffie molen maar das een antieke moet je zelf aan het hendeltje draaien ;D ;D ;D
is goed, heb er nog 1 in de kelder staan!!! ;D ;D
Door Lizzy
#2713
Ik weet niet of het al ter sprake is gekomen maar een zoete aardappel wordt hier ook wel bataat genoemd.

Ik geef overigens geen gelijke hoeveelheid groente van boven en groente van onder de grond.... Ik heb dat uit het raam gegooid... NIET GELIJK GAAN SLAAN DORY! Please!

Nee, ik zag geen verschil tussen de ontlasting wanneer ik alleen maar bladgroente/boven de grond groente gebruikte of niet. En, bietjes vinden ze hier bijv. niet te knagen.... Ik gebruik dus allerlei groentes en soms doe ik daar een wortel bij en soms niet. Wortel is zo'n beetje het enige van onder de grond wat ik gebruik...

En sperziebonen.... Eh, die gooi ik er ook rauw doorheen. Gewoon niet te vaak gebruiken en niet teveel. Ik geef ook sugersnaps en peultjes en snijbonen. Niet te vaak. Maar ook rauw.

In mijn ogen geldt dat voor alle groentes: Veel afwisselen, niet teveel van het ene of het andere soort, lekker veel soorten door elkaar pletteren, etc. De ene week geef ik bijv. veel waterkers en de week daarop weer niet....

Groetjes, Lizzy
Laatst gewijzigd door Lizzy op di 06 mei 2003, 12:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Door angeliquek
#2714
Hoi

Ik heb een vraagje ik heb een beetje zitten rekenen hoeveel hij per portie barf mag hebben

portie per keer

75 gram fruit
75 gram groente
150 gram vlees
100 gram orgaanvlees
beetje yoghurt of een ei

Is dit een goede verhouding hond weegt 14-17 kg

Ik ga geen botten geven omdat ik het eerst wil proberen met 2 dagen per week en de rest van de week de voeding die hij nu heeft en dan langzaam over stappen naar Duck Bibbi of energique

Moet ik dit 1 of 2 maal per dag geven of gewoon zoals ik nu doe s'morgends brood en sávonds barf?

Groetjes

Angelique
Door Paul_Barte
#2715
Hoi

Ik heb een vraagje ik heb een beetje zitten rekenen hoeveel hij per portie barf mag hebben

portie per keer

75 gram fruit
75 gram groente
150 gram vlees
100 gram orgaanvlees
beetje yoghurt of een ei

Is dit een goede verhouding hond weegt 14-17 kg

Ik ga geen botten geven omdat ik het eerst wil proberen met 2 dagen per week en de rest van de week de voeding die hij nu heeft en dan langzaam over stappen naar Duck Bibbi of energique

Moet ik dit 1 of 2 maal per dag geven of gewoon zoals ik nu doe s'morgends brood en sávonds barf?

Groetjes

Angelique
Angelique, ik denk dat je beter EERST over kunt stappen naar een vleesvoeding zoals Bibi, Energique, Carnibest etc. etc.
Dan veel lezen en veel leren want zo gaat het niet goed!!
Indien je geen botten wilt geven zal je een hond een drastisch calciumtekort oplopen en dat gaat geheid mis!!
Door angeliquek
#2716
??? nu komt mijn hond toch ook geen calcium te kort of zie ik dit nu helemaal verkeerd?

Zoals ik al zei ik ga dit niet de gehele week doen ofwel z'n calcium vitamines minerales en weet ik wat krijgt ie die andere 5 dagen in de week via z'n normale voeding toch??

Groetjes

Angelique
Door Lizzy
#2717
Hoi Angelique, maar jouw hond krijgt nu toch "complete voeding"? Dan krijgt hij inderdaad (als het goed is) geen tekorten.

Maar, ik sluit me bij Paul aan. Wanneer je een versvlees voeding geeft waar genoeg calcium in zit, dan zit daar dus geen overschot aan calcium in. Ga je dan 2 of 3 dagen een voeding geven zonder calcium, dan krijgt de hond dus te weinig calcium binnen. Dan kun je wel 1 dag per week doen en daar zal hij niet onder lijden, maar dat moet je dus niet te vaak doen. Kijk, ik geef bijv. op maandag een waanzinnig bot. En, mijn hond heeft dus (zeg maar even) teveel calcium binnen gekregen. De dag daarop kan ik dus wel geen bot geven. Snap je het nog of ben ik nu vaag?

Maar goed, BARF staat dus voor Bones and Appropriate Raw Food en met andere woorden: Rauwe vleesbotten maken een zeer essentieel onderdeel uit van de maaltijd.

Groetjes, Lizzy
Door angeliquek
#2718
Hoi

Ja ik snap het nog maar ik hoorde dat omdat mijn hond dat alles nog niet gewend is ik beter geen botten kan geven omdat hij het dan niet kan verteren..

Maar als alles meezit en ik heb een e-mail terug (anders bel ik even) van de dierenarts die bibi ondersteunt ga ik met al mijn dieren over op bibi en dan kan ik de hond wel af en toe een bot geven :-)

Of moet (geen id)

Groetjes

Angelique
Door Lizzy
#2719
Hoi Angelique, je hebt gelijk. Wanneer een hond brokjes eet, dan is het verteren van botten niet gemakkelijk voor de hond. Ik raad zelf ook af om brokken en botten te combineren.

Dus, ik vind het heel verstandig om eerst versvlees te gaan geven!

En dan, als je al een tijdje versvlees geeft, dan zou je bijv. ook eens een kippennekje kunnen proberen. En, misschien daarna ook eens een recreatiebot. Dr. Woudstra weet vast wat ik daar mee bedoel (en misschien verkoopt hij deze ook nog wel ;D).

Maar, doe het inderdaad maar rustig aan. Ga eerst maar lekker versvlees geven en laat hem daar maar rustig aan wennen. En dan zie je wel weer verder. Toch?
Ik geef je wel gelijk dat je voorzichtig doet met botten.

Groetjes, Lizzy
Door angeliquek
#2720
Hoi

Mijn hond heeft weleens zo'n groot bot gehad met van dat vreemde rode spul erop en dat ging altijd goed :-)
Hij maakte dat bot altijd heel mooi schoon

Is dat zo'n recreatiebot??

Groetjes

Angelique
Door Lizzy
#2721
Hoi, bot met vreemd rood spul? Misschien ben ik beetje blond, maar ik weet niet wat je bedoeld....

Met een recreatiebot bedoel ik eigenlijk een rauw bot wat wel helemaal eetbaar is (dus wel zacht, van een jong beest, etc).

Groetjes, Lizzy
Door angeliquek
#2722
Hoi

Nee ik bedoel zo'n bot die ze alleen mogen afkluiven met rood spul stinkt best wel :-) liggen geloof ik in elke dierenwinkel wel en kun je ook op de markt kopen :-)

Heb hem trouwens ooit wel een lamsrib of iets gegeven geloof ik maar of hij die helemaal had opgegeten denk het niet eigenlijk :-)

Groetjes

Angelique
Door Janet
#2723
Is dat niet zo'n knoerthard 'recreatiebot' waar ze één of andere vage vulling in hebben gedaan? Volgens mij kun je ze ook met nep-kaasvulling kopen ;D. Lijkt op een mergpijp, maar dan helemaal uitgekookt (want dat is tenminste schoon en steriel). Of begrijp ik 't nou verkeerd ????
Door angeliquek
#2724
Hoi

Nou Janet fout antwoord volgends mij is dat rood/bruine (misschien is het in jullie ogen beetje bruin) vlees dat dat bot gerookt ofzo is
maarja het is in iedergeval een bot die die dus niet kan opeten maar wel die troep eraf kan kluiven
Van dat spul wat op die botten zit hebben de meeste dierenwinkels ook hele lange staven
als je het dan nog niet weet dan weet ik het ook niet meer ;D ;D ;D

Groetjes

Angelique
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door