Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Hautesse
#484532
laten we het zo zeggen jij legt het onduidelijk uit voor ieand die geen verstand heeft van vlees en van barfen maar wel veel leest.... ;D

Ik haal ook veel van andere fora's anders wordt ik gek!!!!!!

Ik ga proberen om nu zelf een schema te maken ma jij hem controleren! ;D

Lieke ;)
Door Truus
#484534
Hautesse schreef: laten we het zo zeggen jij legt het onduidelijk uit voor ieand die geen verstand heeft van vlees en van barfen maar wel veel leest.... ;D

Ik haal ook veel van andere fora's anders wordt ik gek!!!!!!

Ik ga proberen om nu zelf een schema te maken ma jij hem controleren! ;D

Lieke ;)
Voor een handleiding en foto's kun je hier ook nog meer lezen:

http://www.barfclub.nl/een_handleiding_tot_barf2.htm

Je ziet dan voorbeelden.
Door Hautesse
#484535
het zl wel aan mij liggen want ik kom er echt niet uit ik kan geen schema maken voor een week voor mijn boefjes

Noit gedacht dat Barfen zo moeilijk zou zijn :'(

Lieke ;)
Gebruikersavatar
Door Sanyo
#484543
Ik begrijp niet goed wat je nu nog meer wilt horen?
Lizzy schreef:
Je voert dus in 1 week aan 1 hond:

2240 gram vleesbotten
670 gram gepureerde groentes/fruit
670 gram orgaanvlees
220 gram tafelrestjes/voedingssupplementen
670 gram spiervlees
Leg dit allemaal op het aanrecht, dit is dus alles voor 1 week.
Maak er vervolgens 14 porties van. Dan heb je 14 maaltijden, en geef je precies wat ze in één week nodig hebben. (ik ga uit van 2 maaltijden per dag)
Je hoeft niet elke maaltijd compleet te voeren, als het per 1-2 weken maar compleet is.
Dus dan hoef je verder helemaal geen schema te maken, als je per week de door Lizzy uitgerekende hoeveelheden geeft.
Succes! ;)
Door roefus
#484549
Kom op, Hautesse.

Probeer het dan eens wat eenvoudiger te zien.
Je kijkt naar het aantal grammen wat je per dag voert.
Dan zorg je dat de helft daarvan uit botvlees bestaat.
Van de andere helft moet: 1/3 orgaanvlees zijn, 1/3 spiervlees, 1/3 groente.
Evenuteel nog een hap tafelrest erbij.

Nou, voor 'n beginner kun je het best met kippennekken beginnen, als botvlees.
Langzaam bouw je dat uit, kipvleugeltjes, kippenpootjes enzovoorts.
En als je honden er aardig aan wennen, zorg je dat je ook ander bot van andere dieren gaat voeren.
Orgaanvlees is: pens, nier, lever, maagjes, hart, tong.
Spiervlees is alle 'gewone' vlees.
En groente pureer je.

Als je één dag wat minder van het ene geeft, dan moet het een volgende dag dus meer daarvan zijn.
Want over een hele week gezien, moeten de percentages kloppen.
Immers: te weinig botvlees betekent dat je hond een tekort oploopt.
En dat geldt voor alles.

Overigens een paar dagen in de week een volledige kvv voer, is misschien nog niet zo gek, als je begint.
Dan heb je wat meer tijd om voor de andere dagen het wat rustiger uit te zoeken en samen te stellen.
Lanzaam aan ga je het dan wel 'zien'.
En weet je ook wat je kopen moet en waar je tekort aan hebt.

Want het is wél belangrijk dat je het goed doet.
Anders vind ik het een beetje eng.
Succes ermee.
Door Lizzy
#484557
Barfen is niet moeilijk. Echt niet. Maar het is wel verstandig om eerst te weten wat je moet doen en waarom. Ik zou je bijna willen aanraden om je honden gewoon eerst eens lekker op versvlees over te zetten (zonder brokken) en dan je eens lekker op je gemak te verdiepen in de materie. Het boek "Rauwe Voeding Voor Honden" van Mogens Eliasen is via Internet te downloaden en dat is echt een aanrader!

Ik kan best een schema voor je maken. Maar je zult al snel zien dat het je niet helpt..... Ten eerste weet ik niet waar jij allemaal aan kunt komen. Ten tweede ken ik jouw honden niet en weet ik niet hoe ze op bepaalde voedingsstoffen reageren. Ten vierde vind ik eigenlijk dat je dat dus zelf moet kunnen doen....

Maar goed, laat ik eens een poging wagen:

Maandag:
320 gram vleesbot
170 gram orgaanvlees
170 gram groentemix

Dinsdag:
320 gram vleesbot
230 gram spiervlees

Woensdag:
320 gram vleesbot
220 gram spiervlees
75 gram tafelrestjes

Donderdag:
640 gram vleesbot

Vrijdag:
170 gram orgaanvlees
170 gram groentemix
150 gram tafelrestjes

Zaterdag:
320 gram vleesbot
330 gram orgaanvlees
170 gram groentemix

Zondag:
320 vleesbot
220 gram spiervlees
170 gram groentemix

Dit is dus:
2240 gram vleesbot verdeeld 6 dagen
670 gram orgaanvlees verdeeld over 3 dagen
670 gram spiervlees verdeeld over 3 dagen
670 gram groentemix verdeeld over 4 dagen
220 gram tafelrestjes verdeeld over 2 dagen

=============

Zoals je ziet krijgt je hond niet iedere dag spiervlees en ook niet iedere dag orgaanvlees en ook niet iedere dag groentes en ook niet iedere dag tafelrestjes.

Zoals je ook ziet moet je de gewichten een beetje afronden. Dat moet/gebeurd in 'real life' nog meer. Je geeft natuurlijk nooit 320 gram vleesbot (tenzij deze toevallig 320 gram weegt). Maar 300 gram of een keer 400 gram is dus ook prima.

Zoals je ook kunt zien krijgen je honden niet iedere dag dezelfde hoeveelheden eten. De ene keer geef je 490 gram (afgerond op 500 gram). En de andere keer geef je 710 gram. Net wat uitkomt.

Nou ja, als laatste moet je het soort vleesbot, het soort orgaanvlees en het soort spiervlees en het soort tafelrestje zelf in vullen.

Ik zou zeggen: probeer qua vleesbotten bijv. aan kip en bijv. geitenribben en bijv. konijn of parelhoen of eend of lam te komen (en hoe meer variatie : hoe beter).

Probeer qua orgaanvlees vuile pens te geven, maar geef ook bijvoorkeur 1 keer per week een portie lever (van lam of kalf of rund of kip) van ongeveer 100 gram. Geef ook iets ala runder of lamshart en als het lukt nog iets van nier ofzo. Probeer ook orgaanvlees van verschillede diersoorten te geven. Dus bijv. rund, lam en kip (en hoe meer variatie : hoe beter).

Probeer ook diverse soorten spiervlees te geven. Dus bijv. runderkopvlees maar ook eventueel lamsvlees of kalkoenvlees ofzo.

Qua tafelrestjes kun je denken aan een rauw ei, aan wat zuivel zoals kefir/yoghurten ook aan zaken als gekookte groente of rijst of pasta dat over is van je eigen maaltijd. Ook vleesrestjes van je eigen maaltijd kun je geven. Als het maar gezonde restjes zijn.
Laatst gewijzigd door Lizzy op zo 05 feb 2006, 16:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#484558
Sanyo schreef: Ik begrijp niet goed wat je nu nog meer wilt horen?Leg dit allemaal op het aanrecht, dit is dus alles voor 1 week.
Maak er vervolgens 14 porties van. Dan heb je 14 maaltijden, en geef je precies wat ze in één week nodig hebben. (ik ga uit van 2 maaltijden per dag)
Je hoeft niet elke maaltijd compleet te voeren, als het per 1-2 weken maar compleet is.
Dus dan hoef je verder helemaal geen schema te maken, als je per week de door Lizzy uitgerekende hoeveelheden geeft.
Succes! ;)
Hee! Dit is ook een hele goeie tip zeg!!
Door Hautesse
#484561
dus danzou ik zo iets kunnen geven:

Ma: 95 gram pens +95 groente
Di: 320gram kippennekken+ 30 gram tafelrestjes
Woe: 95 gram spiervlees + 95 gram Groente
Do: 320 Gram Kippennekken + 30 gram tafelrestjes
Vrij: smuldier
Za: 95 gram Pens + groente
Zo: 95 gram spiervlees+ tafelrestjes

heb ik nu een weekmaatijd voor een hond???/

Anders geef ik het nu op want dan ben ik echt dom! :'(

Lieke ;)
Door Lizzy
#484567
Hautesse schreef: dus danzou ik zo iets kunnen geven:

Ma: 95 gram pens +95 groente
Di: 320gram kippennekken+ 30 gram tafelrestjes
Woe: 95 gram spiervlees + 95 gram Groente
Do: 320 Gram Kippennekken + 30 gram tafelrestjes
Vrij: smuldier
Za: 95 gram Pens + groente
Zo: 95 gram spiervlees+ tafelrestjes

heb ik nu een weekmaatijd voor een hond???/

Anders geef ik het nu op want dan ben ik echt dom! :'(

Lieke ;)
Ehhhhh... Bijna goed ;D!!

Tel nou eens alle voedingsmiddelen van deze week bij elkaar op. En kijk dan nog eens goed naar de totale hoeveelheid voer van deze week.
Door Hautesse
#484573
oke ik kom op meer uit dan de 640 gram :-\

dus dan zou ik de groente en tafelrestjes maar een keer in de week moeten geven?

Ik ga het ooit nog een keer hoop ik! ;D

Groetjes van een stess kipje! ha ha ha ha ;)
Door Lizzy
#484578
Hautesse schreef: oke ik kom op meer uit dan de 640 gram :-\

dus dan zou ik de groente en tafelrestjes maar een keer in de week moeten geven?

Ik ga het ooit nog een keer hoop ik! ;D

Groetjes van een stess kipje! ha ha ha ha ;)
Je moet 640 gram per dag (ongeveer) voeren dus als je dit 1 maand aan je honden voert, dan vallen ze echt om van de honger ;). Of met andere woorden: je geeft veel te weinig per dag en dus per week. Per week moet je 4470 gram voedsel voeren, in totaal.

Enne: Natuuuuurlijk gaat het goed komen! Echt waar. Je bent er bijna!
Laatst gewijzigd door Lizzy op zo 05 feb 2006, 16:17, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door