Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Ink
#2646
10 x botten / 1x peulvrucht-granen / 4 x GF /
2 x orgaan / 1 x vlees / 1 x zetmeel / 2 x melk

Dat zijn dus 21 maaltijden. Houden jullie je daar aan?
Door Lizzy
#2647
Absoluut niet. En, Ian houdt zich er zelf ook niet aan. Kijk maar in The BARF Diet. In het voorbeeld menu van 1 week, geeft hij:

8 keer botten en 4 keer vlees. Dus:

8 x 3 (3 weken) = 24 botmaaltijden
4 x 3 (3 weken) = 12 vleesmaaltijden

Snap jij het, snap ik het!
Groetjes, Lizzy

p.s., weet jij waar hij dit overzicht van die 10 botmaaltijden, 1 keer peulvruchten, etc. heeft opgeschreven?
Door Lizzy
#2648
Wacht ff hoor Ink. Ik snap bovenstaande niet. Als je 21 maaltijden geeft en 10 daarvan zijn RMB's, dan kom ik toch uit op 50% RMB's terwijl Ian B. 60% RMB's voorschrijft?

Ben ik nou gek? Of spreekt hij zichzelf tegen? Of is dit niet zijn verzinsel, dit menu voorbeeld van 21 dagen?

Groetjes, Lizzy
Door roger
#2649
<<Ben ik nou gek? Of spreekt hij zichzelf tegen? Of is dit niet zijn verzinsel, dit menu voorbeeld van 21 dagen?><


Das een voorbeeld Lizzy, en 21 dagen in niet meer of minder dan een willekeurig getal, of een hersenspinsel.

Ik geef de balans van mijn hond over gans zijn leven.
Nu krijgt hij een beetje aardbeien, weegbree en paardebloemen door zijn gf mix .
over een maand wat klaver en wat bramen, dan wat appels in de herfst komen noten en kastanjes enz.........

Ik kan net zo goed schrijven, geef je balans over 14 dagen of over 30 dagen of over 21 dagen.

Het principe is variatie en rauw, het bulk is spiervlees, bot en orgaan met zoveel mogelijk variatie (dus alles wat hier vliegt loopt en kruipt behalve varkens), ja zelfs muizen vreten mijn honden soms helemaal op, die ze nota bene zelf gejaagd hebben.

Als je dan de rest ook nog varieerd , intuitief , op je eigen gevoel dan kan er bij een gezonde hond niets verkeerd lopen.

Die 21 dagen balans ligt hier al lang in de vuilbak.


Ik denk niet dat mijn grootmoeder ooit geweten heeft wat balans in de voeding was en mijn vader is onlangs 80 geworden, en ik heb mij ook nooit niet afgevraagd hoe de balans in de voeding van mijn kinderen eruit moest zien.
En toch is het gelukt.
Iemand van jullie wel ?

Gr.
Roger.
Door roger
#2650
Met die vraag van "iemand van jullie wel " bedoel ik eigenlijk of iemand van jullie zich wel eens afvraagd of ie zelf of zijn gezin in balans eet , en over hoeveel dagen die balans dan gespreid is ?

Gr.
Roger.
Door Lizzy
#2651
Welnee Roger! Zoals ik al bij het menu van vanden Eynde schreef: ik geloof zo langzamerhand dat de waarheid een beetje in het midden ligt en niet zo krap komt.

Ik heb voor mijzelf nog NOOIT 1 berekening gemaakt voor mijn voeding. En, ik was ook niet van plan om dat te gaan doen. Nu niet en nooit niet.

Maar ja, aangezien wij mensen een beetje moeten bedenken wat goed is voor de hond, krijg je allemaal percentages en getallen en voorbeelden.... En, de een zegt dit en de ander zegt dat. Om gek van te worden!

Ik vond gisteren een leuke link toen ik zocht naar Ca/P ratio in het barf dieet! (zoals je weet zit ik met een te hoog fosfor gehalte in mijn menu's). Nou, lees deze maar eens:-).

http://www.oaklandvet.com/rawdiet.html

Groetjes, Lizzy
Laatst gewijzigd door Lizzy op do 01 mei 2003, 12:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#2653
Zeg, die link die ik zojuist heb gegeven....

Die geeft misschien wel erg goed aan waarom je geen levertraan (of weinig) en geen vitamine E hoeft te supplementeren!

Ik durf haast een wedje te leggen dat de eigenaar van homemade diet 1 & 2 allebei levertraan aan het menu toevoegd volgens de regels van Ian B en Kymythy S. En, waarschijnlijk geven ze ook vitamine E volgens de regels van IB en KS.

Verder is het een beroerd stuk want er staat niet vermeld wat de eigenaren van deze honden PRECIES aan hun honden gaven. Ze kunnen wel zeggen dat de honden gevoerd zijn "according to IB of KS methode", maar IS dat ook zo. YUK. Het is een eng stuk...

Groetjes, Lizzy
Laatst gewijzigd door Lizzy op do 01 mei 2003, 12:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Charlotte
#2654
10 x botten / 1x peulvrucht-granen / 4 x GF /
2 x orgaan / 1 x vlees / 1 x zetmeel / 2 x melk

Dat zijn dus 21 maaltijden. Houden jullie je daar aan?
Nee  ;D

Melk, peulvruchten/granen, zetmeel en vlees zijn hier geen aparte maaltijden.
Peulvruchten en granen doe ik meestal door de gfmix, ik heb daar geen aparte berekening voor gemaakt. Het gaat meer een beetje op het gevoel.

Hier krijgen ze elke ochtend een gfmixje met orgaan, af en toe doe ik er wat graan doorheen (boterham of havermout) En elke avond krijgen ze hun RMB maaltijd (daarbij heb ik ook vlees meegerekend)
Ze krijgen als RMB, drie dagen achter elkaar Kip (nekken of karkassen) En 1 dag iets anders (rund of schaap of vis)
Toen ik begon heb ik een uitgebreid schema gemaakt, de eerste paar weken heb ik me strak aan het schema gehouden (was meer voor mijzelf.....zo wist ik zeker dat ik niks zou vergeten) Inmiddels kijk ik nooit meer naar het schema maar sla zoveel mogelijk verschillende soorten vlees en orgaan in.
Wat ik wel doe ik alles wegen......Ik kan niet zo goed inschatten en ik zou geheid veel te veel geven  ;D
En als ik iets extra's heb gegeven (beloning of brood of havermout) dan geef ik de volgende dag iets minder vlees of orgaan.

Roger schreef:

"Ik denk niet dat mijn grootmoeder ooit geweten heeft wat balans in de voeding was en mijn vader is onlangs 80 geworden, en ik heb mij ook nooit niet afgevraagd hoe de balans in de voeding van mijn kinderen eruit moest zien.
En toch is het gelukt.  
Iemand van jullie wel ?"

Je hebt helemaal gelijk Roger.
Ik wordt soms een beetje tureluur van al die percentages  ;D Maar houd altijd in gedachte dat het belangrijkste is dat: Je nooit te eenzijdig moet geven!

Oh ja, als laatste.........Ik zit op het moment op 70% RMB.....Als ik hier zo rondlees is dit volgens mij een beetje teveel....is het verstandig om het percentage wat lager te zetten?
Laatst gewijzigd door Charlotte op vr 02 mei 2003, 00:43, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door