Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#481283
Laura2004 schreef: Als Kai net heeft gegeten dan moet ik Ziggy altijd bij even bij hem weghouden, want hij is dan best wel opgewonden en kan dan weleens agressief reageren.
Dit deed hij met brokken niet. Dat was hap slik weg en verder geen emoties. Hij is naar mensen toe nooit agressief tijdens het eten.
Maar ja, Kai is geen goed voorbeeld denk ik, want hij heeft gewoon een agressie "probleempje". ::)
Mijn reu heeft geen "agressie probleempje" maar mag zodra ik met het eten begin naar zijn eigen bijkeukentje en daar mag die tot ruim een half uur na het eten blijven zitten (lees: afkoelen)
#481400
Joke Miedema schreef: Er gaat mij ineens ook een lichtje op ;). Een aantal jaren geleden heeft een Britse dierenarts een aantal honden getest. De ene groep kreeg brokken met een hoog eiwit gehalte en de andere honden brokken met een normaal eiwitgehalte. Hij ontdekte dat de honden die op eiwitrijke voeding stonden agressiever werden. De honden op brokken met een gewoon eiwitgehalte vertoonden geen afwijkend gedrag. Het was echter een kleine groep honden.
Maar ja dat is al helemaal niet te vergelijken met de eiwitten in rauw vlees, de eiwitten die in brokken zitten zijn van slechte plantaardige afkomst en eigenlijk niet geschikt om aan carnivoren te voeren, zeker niet in grote hoeveelheden.
#481469
Ster schreef: [off-topic]Ah ja, dit bedoelde je natuurlijk retorisch. Ik heb dat wel vaker, dan lees ik iets, hup pleur een antwoord of reactie neer, en begrijp pas later de precieze nuance die bedoeld werd ::) Lastig hoor soms, dat forummen 8)
[/off-topic]
;D ;D ;D ;D ;D ;)

Maar toch blijft het interessant, agressie. Want volgens mij heeft niet iedereen dezelfde betekenis bij het woord. Ik vind een hond die zijn eten verdedigt niet agressief. In mijn ogen doet hij iets dat past bij zijn wezen. Maar ik snap wel hoe mensen er bij komen dat hun hond 'agressief is geworden van rauw vlees'. Kijk, wat valt er nou te verdedigen aan droge Jeukenumaar brokjes... Je moet als hond wel een erg slechte smaak hebben of rot behandeld worden als je je daar erg druk om maakt. Maar als iemand je een geitenkarkas geeft, dan heb je (zoals Syl dat al zo mooi beschrijft) "het mooiste hapje van de wereld" en dat is het verdedigen waard.

Is de hond agressief? Welnee, die is gewoon zichzelf.

Maar toch, kijk je naar een koe of een hert : dan zie je toch beduidend minder 'agressie' als bij katten/wolven. Ik zie een koe weinig tot geen aanvallend gedrag vertonen. Is dat frappant? Zegt dat iets over het verschil in vlees en niet-vleeseters?

Overigens stond dat mensen die een vegetarisch bewustzijn hebben en vegetrische leven minder agressief zijn of in het boek "Waarom je geen vlees nodig hebt" van Peter Cox of "Het volkomen geen vleesboek" van Karel Wellinghoff & Gitta Vlaar. Ik zal ze beide weer eens doorlezen om te kijken in welke het stond en hoe het er stond.
Door Ster
#481482
Lizzy schreef: Overigens stond dat mensen die een vegetarisch bewustzijn hebben en vegetrische leven minder agressief zijn of in het boek "Waarom je geen vlees nodig hebt" van Peter Cox of "Het volkomen geen vleesboek" van Karel Wellinghoff & Gitta Vlaar. Ik zal ze beide weer eens doorlezen om te kijken in welke het stond en hoe het er stond.
Graag.
Bij mij op school enkele jaren terug zijn vragenlijsten afgenomen mbt biologisch/genetisch gemanipuleerd en vegetarisch eten. Die zijn vermoedelijk gerelateerd aan allerlei persoonlijkheidstesten, waaronder agressie/dominantie. Ik zal eens kijken of ik achter wat resultaten kan komen.

Maar ik vraag me af: als twintig koeien geen voetbalveld tot hun beschikking zouden hebben, maar het moesten doen met een heel hard wegrennend grasveldje van twee bij twee meter, zouden die dan niet ook agressiever op hun eten worden?
#481495
Ster schreef: .Maar ik vraag me af: als twintig koeien geen voetbalveld tot hun beschikking zouden hebben, maar het moesten doen met een heel hard wegrennend grasveldje van twee bij twee meter, zouden die dan niet ook agressiever op hun eten worden?
:D :D :D :D :D
#481504
Voor graasdieren heeft voedsel een hele andere betkenis. Voedsel is namelijk ( bijna) overal. Daarom vinden sommige paardenmensen dat je je paard nooit iets uit de hand mag voeren of je paard snoepjes mag geven. Ik kan mij dat wel inkomen ,want vaak worden paarden heel opdringerig als ze merken dat je voedesl in je zakken hebt. En ze kunnen zelf agressief gedrag gaan vertonen als je ze een keer niet iets geeft. Bij honden ervaar ik dit toch anders. Mijn labrador is ook gek op voedsel, maar zou nooit naar mij happen of aanvallen.

Groetjes anita
#481505
Naar mijn mening wordt er tegenwoordig wel erg gauw geroepen dat een mens of dier agressief is. Een hond of kat die zijn voedsel verdedigt, of dit nu rauw is of brokken zijn wordt agressief genoemd. Ik noem dit normaal gebrag. O, en b.t.w., ik eet vlees en ben heel zachtaardig Lizzy...
Wat het zgn. "agressieve" gedrag van koeien betreft, dit heeft volgens mij niks met voedsel, maar meer met territorium te maken. Maar daarover kan Peter van Jolly ons ongetwijfeld veel meer vertellen.
Mijn honden en katten eten rauw en zijn zachtaardig en vriendelijk naar soortgenoten, mensen en andere dieren. Alleen Simply Red is af en toe stout, maar dat schrijf ik niet zo zeer toe aan zijn voedsel, maar meer aan zijn karakter. En of dat ooit nog goed komt... :-\
#481508
Nelly schreef: ik eet vlees en ben heel zachtaardig Lizzy...
Ik denk ook zelf niet dat het helemaal klopt hoor Nelly. Ik eet geen vlees en ik ben, wat ze wel eens noemen, 'verbaal pittig', net als Laura ;D
#481525
roefus schreef: En laat ik nou altijd gehoord hebben dat Hitler vegetarisch was ??? ??? ???
Kwam bij mij toch over als een redelijk agressief mannetje.
Klopt hitler was vegetarisch, maar ja, ze zeggen wel eens dat de uitzondering de regel bevestigd, want Einstein was ook vegetarisch en Albert Schweitzer was zelfs veganistisch. Filosoof Montaigne was ook vegetarisch en dit waren in mijn ogen hele goede, vredige mensen.
Maar ja, er zijn vast ook wel agressieve vegetariërs. En volgens mij had hitler ook een hele rare reden voor zijn vegetariër zijn. Laatst heb ik dat ook gelezen, maar ik ga het ff opzoeken, want ik weet het niet meer precies.
Door roefus
#481542
Laura2004 schreef: Klopt hitler was vegetarisch, maar ja, ze zeggen wel eens dat de uitzondering de regel bevestigd, want Einstein was ook vegetarisch en Albert Schweitzer was zelfs veganistisch. Filosoof Montaigne was ook vegetarisch en dit waren in mijn ogen hele goede, vredige mensen.
Maar ja, er zijn vast ook wel agressieve vegetariërs. En volgens mij had hitler ook een hele rare reden voor zijn vegetariër zijn. Laatst heb ik dat ook gelezen, maar ik ga het ff opzoeken, want ik weet het niet meer precies.
Hij scheen in ieder geval veel van honden te houden, maar goed, dat zou de reden niet hoeven te zijn.
Hij heeft volgens mij in de dertiger jaren ook een verbod op vivisectie doen plaatsvinden.
Maar goed, wat mij betreft maakt het allemaal niet zoveel uit.
Er zijn waarschijnlijk ook weer heel veel goeie en vrede-lievende mensen geweest die níet vegetarisch waren.
Ik vind de bewijsvoering voor agressie n.a.v. dierlijke eiwitten maar minnetjes.
Vandaar dat dhr. hitler me even te binnen schoot.
#481710
Roy, onze grootste Maine Coon kater (10 kg) is een sulletje, een watje. De grootste van het stel, maar hij ging altijd voor iedereen opzij.

Totdat hij de geneugten van vers vlees ontdekte, nu zit hij gewoonweg te grommen tijdens het eten!
Agressie? Welnee het is volgens mij gewoon enthousiaste bezitterigheid, als kitten deed hij het ook bij lamshart en bij speelgoedmuisjes met catnip erin. Zijn lichaamstaal straalt namelijk helemaal geen agressie uit. De anderen zitten ook gewoon naast hem van het bord te eten.
Als het echt agressie zou zijn, dan sloeg hij hen wel weg bij het bord, maar dat doet hij niet.

Als je echter niets van kattengedrag afweet, dan kan je dit gemakkelijk aanzien als agressie.

Bij Borke kan ik zijn vlees gewoon afpakken, maar als een kat te dicht bij komt, dan gromt hij en 'verdedigt' hij zijn eten. Is dat agressie, nee ik vind het niet.

Als ik zelf een lekker stuk vlees heb en ik denk dat iemand het wil afpakken, dan wordt ik ook agressief hoor ;D
#482103
Lizzy schreef: ;D ;D ;D ;D ;D ;)

Maar toch blijft het interessant, agressie. Want volgens mij heeft niet iedereen dezelfde betekenis bij het woord. Ik vind een hond die zijn eten verdedigt niet agressief. In mijn ogen doet hij iets dat past bij zijn wezen. Maar ik snap wel hoe mensen er bij komen dat hun hond 'agressief is geworden van rauw vlees'. Kijk, wat valt er nou te verdedigen aan droge Jeukenumaar brokjes... Je moet als hond wel een erg slechte smaak hebben of rot behandeld worden als je je daar erg druk om maakt. Maar als iemand je een geitenkarkas geeft, dan heb je (zoals Syl dat al zo mooi beschrijft) "het mooiste hapje van de wereld" en dat is het verdedigen waard.

Is de hond agressief? Welnee, die is gewoon zichzelf.

Maar toch, kijk je naar een koe of een hert : dan zie je toch beduidend minder 'agressie' als bij katten/wolven. Ik zie een koe weinig tot geen aanvallend gedrag vertonen. Is dat frappant? Zegt dat iets over het verschil in vlees en niet-vleeseters?

Overigens stond dat mensen die een vegetarisch bewustzijn hebben en vegetrische leven minder agressief zijn of in het boek "Waarom je geen vlees nodig hebt" van Peter Cox of "Het volkomen geen vleesboek" van Karel Wellinghoff & Gitta Vlaar. Ik zal ze beide weer eens doorlezen om te kijken in welke het stond en hoe het er stond.
Ik denk dat een carnivoor altijd agressiever is dan een herbivor omdat ze die agressie nodig hebben om uberhaubt aan prooi te komen. Ook bij herbivoren of vegetariers komt agressie voor , kijk naar de moord op Pim Fortuijn. Ik denk dat agressie niet aan het vlees ligt maar aan de aard van het beestje. Een herbivor hoeft niet een grasspriet te bejagen dus heeft hij ook niets aan die agressie omdat dit voor hen gevaar opzoeken voor niets is. Ik denk ook dat een onderzoek over agressie tussen vleesetende mensen en vegetariers misschien ook een vertekent beeld geeft, heeft die onderzoeker ook rekening gehouden met het feit dat de meeste mensen die uit compassie vegetarier zijn per definitie al mensen zijn die tegen iedere vorm van geweld zijn , en dus al geen vlees eten omdat ze niet willen dat er voor hen een dier sterft.
Laatst gewijzigd door sylvia op do 02 feb 2006, 08:15, 1 keer totaal gewijzigd.
#483683
In de Oosterse Geneeskunde huist agressie/woede in de lever.
Zo hebben wij in het westen het gezegde:"Heb je wat op je lever?" Agressie komt tot uiting indien de lever is opgezwollen.Dit kan verschillende oorzaken hebben.Het kan veroorzaakt worden door teveel aan dierlijke proteinen,maar ook door het nuttigen van teveel alcohol en/of drugs waardoor de lever opzwelt
Zo kan een vegetarier/veganist dus agressiever zijn dan een vlees-eter.(Hitler was vegetarier en grote palvium, drugs, gebruiker)
Als deze stoffen normaal worden geelimineerd krimt de lever ook weer in,ontlucht deze zich, zeg maar.
Agressie bij dieren heeft volgens mij meer te maken met een natuurlijke territorium drift of met angst in een bepaalde situatie die het heeft meegemaakt of moment.
Dit verontrust mij veel minder dan menselijke agressie.
Je kunt ze niet zo eenvoudig met elkaar vergelijken.
Hoewel medicatie ook gewoon drugs zijn,alleen zijn deze door een (dieren) arts voorgeschreven en zijn ze ineens legaal.Er bestaat wat de functie van de lever betreft geen verschil tussen legale drugs of illegale drugs. Dier of mens.
Door Lil
#485316
herder_lover schreef: ach agressiever? Weet wel dat mensen in de hondensport die geen vlees voeren maar gewoon brokken, voor een pakwerk-feestje hun honden wel rundvlees geven (uiteraard iets de kook erover :-\ ) en het bouillon ervan over de brokken gieten. Dat ze dat doen omdat door het bloed de adreline van de dieren meer gaat stromen en daardoor feller zijn. Dat zou dus ook een verklaring kunnen zijn ;D

Wauw!!!!
Euh hoe komt het dan dat mijn barfhondje (dat laatst zelfs wat bloed van me heeft gehad) alleen maar speels wilt happen??? Waarschijnlijk heb ik toch geen enge heddur.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door