Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#480605
Ik ben al dagen het net aan het afspeuren naar barf en fretten en ineens (ja soms duurt het even bij mij) ging mij een lichtje op. Vaker krijgen we hier van mensen die nieuwsgierig zijn naar een rauw dieet de vraag hoe dat dan zit met de agressie, omdat ze verteld is dat honden aggresief worden van rauw vlees. Ik heb dat ook al vaker gehoord over katten. Wij weten dat dit onzin is , maar nu viel bij mij ineens een kwartje dat onze voormalige voiliere vogels (parkietachtigen en kwartels) ook tot op zekere hoogte vleeseters zijn, alleen waarschuwde iedere vogelaar ons met de duistere woorden, voer ze maar heel weinig dierlijke eiwitten anders worden ze agressief, en bij sommige kreeg je als voorbeeld een voedermoment te zien dat er wormpjes werden gevoerd en de kwartels in dit geval elkaar te lijf gingen (zoiets als twee honden die uit één bak moeten eten en hun eten gaan verdedigen)
Ook onze baardagaam die krekels at had een andere eiwit bron nodig, en dat moest kattenblikvoer zijn maar zeker geen vlees want daar worden ze agressief van.
Daar onze parkieten vlees te eten kregen en ik nog nooit aangevallen ben voor mijn eigen vlees, onze baardagaam carnibest heerlijk vond en nog nooit enige teken van agressie heeft vertoont denk ik dat ik gevoegelijk aan kan nemen dat voor al deze diersoorten dit agressie verhaal gewoon pure onzin is.
#480609
Ik denk niet dat de dieren agressief worden. Ik denk wel dat het in hun instinct zit om beschermend te zijn en wanneer ze dan "back to the roots" voedsel krijgen dat instinct toch wat gaat werken.
Ik had vroeger een enorme roodwangschildpad. Hij kreeg van die gedroogde garnaaltjes. Soms mocht hij in de tuin lopen en dan ving ik regenwormen voor hem. En dan werd ie wel heel erg fel en mochten de andere schildpadden echt niet meer in de buurt komen. Dan was het zijn wurm!
#480611
Chris113 schreef: Ik denk niet dat de dieren agressief worden. Ik denk wel dat het in hun instinct zit om beschermend te zijn en wanneer ze dan "back to the roots" voedsel krijgen dat instinct toch wat gaat werken.
Ik had vroeger een enorme roodwangschildpad. Hij kreeg van die gedroogde garnaaltjes. Soms mocht hij in de tuin lopen en dan ving ik regenwormen voor hem. En dan werd ie wel heel erg fel en mochten de andere schildpadden echt niet meer in de buurt komen. Dan was het zijn wurm!
Ja dat bedoel ik, kijk als je een brokkenhond ineens een lekker vleesbot voorhoud zal hij dat ook verdedigen met zijn leven, wij snappen dat gedrag , de hond is niet agressief van de dierlijke eiwitten maar hij is als de dood dat dit lekkers van hem wordt afgenomen.
Ik denk dus dat dit voor alle diersoorten zo werkt, zelfs bij herbivoren, mijn cavia's werden ook helemaal wild en een beetje onaardig als ik na de winter (lees droogvoer en gewone groenten) ineens met armen vol paardebloemen aan kwam en ander blad de mindere in rang werden ook eerst weggejaagd , dan zou je dus kunnen zeggen , geef je caafje geen verse planten en kruiden want dan worden ze agressief
Laatst gewijzigd door sylvia op di 31 jan 2006, 08:29, 1 keer totaal gewijzigd.
#480618
sylvia schreef: ... Ik denk dus dat dit voor alle diersoorten zo werkt, zelfs bij herbivoren, mijn cavia's werden ook helemaal wild en een beetje onaardig als ik na de winter (lees droogvoer en gewone groenten) ineens met armen vol paardebloemen aan kwam en ander blad de mindere in rang werden ook eerst weggejaagd , dan zou je dus kunnen zeggen , geef je caafje geen verse planten en kruiden want dan worden ze agressief
Met gevaar voor mijn vingers geef ik ons konijn ook wortels enzo. Hijwordt dan echt gek!
#480634
Peet schreef: Hahahahaha, ik zie het helemaal voor me ;D ;D

"Mijn wurm....opzouten of je krijgt een hoek" >:( >:(.,...
Nou... om zo'n wurm te geven was al gevaarlijk voor m'n vingers. Zo'n kaakje geeft een enorme klap! En wist je dat schildpadden dus sissen en blazen? Ik nu dus wel!
#480670
Chris113 schreef: Nou... om zo'n wurm te geven was al gevaarlijk voor m'n vingers. Zo'n kaakje geeft een enorme klap! En wist je dat schildpadden dus sissen en blazen? Ik nu dus wel!
wauw,.....bloeddorstige Stoffel dus :o..en ik altijd maar denken dat dat juist heel rustige, lieve diertjes zijn..... ;D...SNAK! vingers weg.... :o :P ;D
#480692
Chris113 schreef:Ik denk niet dat de dieren agressief worden. Ik denk wel dat het in hun instinct zit om beschermend te zijn en wanneer ze dan "back to the roots" voedsel krijgen dat instinct toch wat gaat werken.
Dat denk ik ook; trouwens ik weet het haast zeker.
#480697
Ik heb er ook veel aan lopen denken Syl! Ook toevallig dat jij er een topic over opend! Volgens mij zijn vlees-eters over het algemeen wel agressiever als herbivoren. Dat moet ook wel, ze moeten prooi vangen. Maar nou heb ik ook gelezen dat mensen die vlees eten toch agressiever zijn als mensen die het niet eten..... Wat is eigenlijk de definitie van agressie?
#480747
ach agressiever? Weet wel dat mensen in de hondensport die geen vlees voeren maar gewoon brokken, voor een pakwerk-feestje hun honden wel rundvlees geven (uiteraard iets de kook erover :-\ ) en het bouillon ervan over de brokken gieten. Dat ze dat doen omdat door het bloed de adreline van de dieren meer gaat stromen en daardoor feller zijn. Dat zou dus ook een verklaring kunnen zijn ;D
#480749
Peet schreef: wauw,.....bloeddorstige Stoffel dus :o..en ik altijd maar denken dat dat juist heel rustige, lieve diertjes zijn..... ;D...SNAK! vingers weg.... :o :P ;D
Even off topic... onlangs een documentaire gezien over bijtkracht bij dieren. Een grote schildpad (a la soepschildpad heeft een stuk grotere bijtkracht dan een Rottweiler!
#480758
Lizzy schreef: Ik heb er ook veel aan lopen denken Syl! Ook toevallig dat jij er een topic over opend! Volgens mij zijn vlees-eters over het algemeen wel agressiever als herbivoren. Dat moet ook wel, ze moeten prooi vangen. Maar nou heb ik ook gelezen dat mensen die vlees eten toch agressiever zijn als mensen die het niet eten..... Wat is eigenlijk de definitie van agressie?
Dan ben ik vast een stuk agressiever dan jij!

Uit de Van Dale:

agres·sie (de ~ (v.), ~s)
1 bedreiging of aantasting met geweld
2 vijandelijke aanval

agres·sief (bn.)
1 aanvallend <=> defensief
2 geneigd om aan te vallen, een conflict riskerend => feeksig
3 andere stoffen of weefsels aantastend => corrosief

agres·sie·ve·ling (de ~ (m.), ~en)
1 iem. die zeer agressief is => driftkop
#480772
Chris113 schreef: Even off topic... onlangs een documentaire gezien over bijtkracht bij dieren. Een grote schildpad (a la soepschildpad heeft een stuk grotere bijtkracht dan een Rottweiler!
hmm, en die grote schildpad kom ik hier tegen als ik aan het duiken ben :-X
#480776
Iedere keer als ik de jonge katjes eten geef ben ik diep onder de indruk van het geslis gegrom en uithalen naar elkaar van deze lieverdjes :o
Als er ook maar eentje bij Rodi het rode katertje in de buurt komt wordt hij finaal gemolesteerd,hij is duidelijk de baas en de anderen hebben aardig respect voor deze kleine rode duivel.
Het rare is dat ik hem wel gewoon mag benaderen terwijl hij zit te eten,ik aai hem zelfs!
Doe ik hetzelfde bij Tara dan gromt zij naar mij en kijkt zeer dreigend,ze weet ook dat als ze gromt ik ook even grom 8)
Tinus is en lulletje en ik zou zelfs mee mogen eten van hem,vindt echt alles best.
Maar toch raar dit gedrag en geen van deze beesten is dus vals naar andere mensen,alleen met het geven van rauw vlees gaat er even een knop om ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door