Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Li@nne
#39897
Hallo Barfers
Ik heb even een vraagje over het groentemixje, is het goed als ik allerlei soorten groentes door elkaar pureer, dit invries en dan dagelijks een blokje geef?
Of wordt dit te eenzijdig dan??
Ik denk nu aan wortel, bonen, andijvie, bloemkool, broccoli, tomaat, paprika , sla, komkommer, dat dan voor een maand!
Laatst gewijzigd door Li@nne op zo 21 aug 2005, 16:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Door sharpie
#39951
Hallo Barfers
Ik heb even een vraagje over het groentemixje, is het goed als ik allerlei soorten groentes door elkaar pureer, dit invries en dan dagelijks een blokje geef?
Het is idd goed om zoveel mogelijk groentes te mengen per maaltijd.
Alleen niet bevroren geven, ik denk ook niet dat je dat bedoeld, maar ff voor de zekerheid. ;D
Of wordt dit te eenzijdig dan??
Ik denk nu aan wortel, bonen, andijvie, bloemkool, broccoli, tomaat, paprika, prei (??????) , sla, komkommer, dat dan voor een maand!
Ik denk niet dat dit te eenzijdig is hoor, lijkt mij genoeg variatie.
Dit is wat ik vanmiddag heb gekocht, kan ik al deze ingredienten gebruiken?? Zelf twijfel ik heel erg over de prei, valt dit niet onder de categorie uien?
Ik geloof idd dat prei niet zo goed is, dus die zou ik er lekker uitlaten.
Wat betreft: tomaat, paprika en komkommer zijn de meningen misschien wat verdeeld, maar ik gebruik ze persoonlijk liever niet.
Ik heb namelijk het barf e-book van Pat McKay, en zij raad de volgende groentes af:
De hele familie van de nachtschade groentes, zoals: tomaat, paprika, aardappels en aubergine.
Omdat deze volgens haar ontstekingen kunnen veroorzaken.
ijsbergsla, radijsjes, komkommer, spinazie, uien en verse knoflook.
Omdat deze o.a. moeilijk verteerbaar zouden zijn.

Groenten die Pat McKay wel aanraad:
wortel, zoete aardappels, kool, pompoem, selderij, broccoli, bloemkool, (romaine) sla, boerenkool en peterselie.

Je kan haar e-book hier gratis downloaden (engelstalig): http://www.patmckay.com/
Ik vind het heel handig om als naslagwerk te hebben en er staat o.a. een goed basis recept in.
Ook heb ik nog een vraag over vis, mijn visboer vertelde mij dat ik toch echt de graten moet koken, maar zelf denk ik dat ik ze gewoon in de keukenmachine gooi, wat denken jullie???
Tja, koken is nooit goed.
Het ligt er misschien ook een beetje aan wat voor vis je geeft.
Sommige vissen hebben hele scherpe vinnen of graten en dat kun je beter niet geven.
Wel las ik van Lizzy, dat je een sardientje helemaal heel aan je hond kan geven, dus inclusief de graten.
Dus als het een vis met niet al te scherpe vinnen en graten betreft lijkt het mij niet zo'n probleem.
Door ine
#39954
Mijn honden hebben vanavond rauwe panharingen gegeten. De 1ste keer vond ik het heel erg eng, maar intussen weet ik, dat het prima gaat!
Door Janet
#39963
Graten niet koken, dan worden het kleine naaldjes. Gewoon rauw geven, die vis.
Volgens mij staat er in de bibliotheek ook een heel groentenlijstje. Kijk eens of je daar iets kunt vinden over wat wel en niet gewenst is. Prei valt volgens mij idd onder de noemer 'ui'.
Laatst gewijzigd door Janet op wo 14 jan 2004, 04:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Door 202spots
#39968
Li@nne schreef: Hallo Barfers
Ik heb even een vraagje over het groentemixje, is het goed als ik allerlei soorten groentes door elkaar pureer, dit invries en dan dagelijks een blokje geef?
Of wordt dit te eenzijdig dan??
Ik denk nu aan wortel, bonen, andijvie, bloemkool, broccoli, tomaat, paprika, prei (??????) , sla, komkommer, dat dan voor een maand!
Dit is wat ik vanmiddag heb gekocht, kan ik al deze ingredienten gebruiken?? Zelf twijfel ik heel erg over de prei, valt dit niet onder de categorie uien?

Ook heb ik nog een vraag over vis, mijn visboer vertelde mij dat ik toch echt de graten moet koken, maar zelf denk ik dat ik ze gewoon in de keukenmachine gooi, wat denken jullie???

Pfff ik ben zoooo onzeker :(
Wanneer je bovenaan bij "zoeken" het woord "groente"
intikt,dan krijg je 'n lading berichten over alles wat met groenten heeft te maken,dat kan je lekker rustig lezen.

Vis moet je nooit koken,als je bang bent voor scherpe graten dan is het beter om te malen.
Knoflook in kleine hoeveelheid is heel gezond,en ik begrijp niet waarom het word afgeraden.
Ik vind dat je voor 'n gezonde hond,alle groentes (behalve de prei)
die je in huis hebt gehaald gerust kan gebruiken.
De boontjes moet je eerst heel even laten koken.
Je kan eventueel ook 'n paar teentjes knoflook mee draaien en 'n paar plakjes gember(wortel)is ook lekker.
Zorg wel dat alle groentes goed gepureerd zijn,(net zoiets als appelmoes)
success!
Laatst gewijzigd door mahuni op wo 14 jan 2004, 05:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#39982
Sardientjes kun je echt perfect heel en rauw geven (met kop en graat). Sommige honden snappen alleen de eerste keer niet wat ze er mee moeten.... en die gaan erin liggen rollen (dat deed onze Brutus - in de gang - het was echt heel smerig). Dus, geef de sardien heel buiten of knip 'm in stukjes en gooi het door een groentemix is (desnoods de eerste keer er een blikje makreel of zalm doorheen voor de smaak).

Een ervaren barf-hond maakt overigens ook rap korte metten met een hele-rauwe makreel. Alle vissen die ik niet vertouw om rauw te geven, die gooi ik door de gehaktmolen. Vissen die ze hier niet lekker vinden, die maal ik ook en die meng ik dan met wat anders.

Groetjes, Lizzy
Door Natalie1
#40123
Ik had in de winkel een zakje vergesnede groenten meegebracht daar zat bloemkool broccoli en wortel in moet ik daar nog andere bij voegen of kan dit in deze kombinatie.
Natalie ???
Door 202spots
#40131
Natalie1 schreef: Ik had in de winkel een zakje vergesnede groenten meegebracht daar zat bloemkool broccoli en wortel in moet ik daar nog andere bij voegen of kan dit in deze kombinatie.
Natalie ???
Doe er wat bladgroente bij,andijvie,selderie of peterselie,donkergoene sla, oid.
Door Li@nne
#40192
Nou de groentemaaltijd slaat hier niet echt aan!! De vis hebben ze eruit gevist, en de groente ligt er nog steeds! :-[
Vanavond maar gewoon Duck geven dan, anders krijgen ze niet genoeg binnen hè
Door richard
#40220
Groente sloeg bij mijn honden in het begin ook niet aan. Beetje aanmengen met visolie, vleessappen, e.d., dan gewoon mengen met het vlees of de vis en ze vraten hier opeens groentes als dijkers! De aanhouder wint hier wel, maar ze moeten er gewoon aan wennen.

richard
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door