Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Fido
#478191
Tijdens de studie voor da krijgen de da heel weinig uren les over voeding. Wil je als da dus écht verstand van voeding hebben dan moet je je daar zelf in verdiepen.

Daar begint dan direct de narigheid, er zijn helemaal niet zoveel wetenschappelijke boeken over voeding van honden en katten geschreven.
Ze zijn er wel maar deze boeken zullen in maar weinig praktijken te vinden zijn en dan ook nog doorgeworsteld door de da. (Zeer zware kost)

De da komt in de praktijk terrecht en daar hebben de brokfabrikanten mooi op ingespeeld. Da weet niet zo gek veel over voer dus geven de brokfabrikanten de informatie en promotie van voer. Tja.... en dat is geen vers vlees :'(.

Ook fokkers worden benaderd en overgehaald. Nieuwe eigenaren van een dier krijgen de brok van de fokker en de da bevestigd óók nog eens dat brok het beste is :-\.

Gelukkig zijn er ook da die het wél nodig vinden om zich meer in voeding te verdiepen.
Het is een fantastisch vak om oa dieren te genezen maar nog mooier is het om te voorkomen dat dieren kwalen krijgen die met goede voeding voorkomen kunnen worden.
Wat dan over blijft zijn de uitdagende problemen waarmee je je kennis van je studie moet gaan gebruiken!

Groeten Edith
Door roefus
#478307
manipuleren kan voor sommigen een (beroeps)-uitdaging zijn.
maar ik zou denken, dat er voor de ándere beroepen (bijvoorbeeld de medische wereld) toch ook nog een beroeps-ethiek is.
hierbij denk ik aan een overkoepelend orgaan wat aan commercie en manipulatie een halt zou moeten toeroepen.

het zou toch niet zo moeten zijn dat dierenartsen zich enkel verdiepen, wat voeding betreft, in wat de brokken-commercie zegt.
eveneens zou dit moeten gelden voor medicijnen die verstrekt worden.
en waarvan ik OOK hoor.....dat er veel voordeeltjes te behalen vallen als je die en die medicijnen geeft.

ik begrijp niet waarom er m.n. in de medische wereld geen overkoepelend iets is.....wat dingen reguleert en in de gaten houdt.
Door Antonia
#478386
roefus schreef: ik begrijp niet waarom er m.n. in de medische wereld geen overkoepelend iets is.....wat dingen reguleert en in de gaten houdt.
Afgezien van de vraag of er al dan niet overkoepelende organen zijn of regelgeving die regulerend of controlerend optreedt, ik geloof dat je daar het probleem niet mee oplost. Ik werk in een omgeving die stijf staat van de wet- en regelgeving en van de inspecterende en controlerende instantie. Ondanks dat zijn en blijven er mensen die de regelgeving aan hun laars lappen, met name als zij daar beter van (denken te) kunnen worden. Dat zit nu eenmaal in ons mensen ingebakken.
Het is een kwestie van normvervaging en een korte termijn, individueel ingesteld denken. Als we dan toch aan het manipuleren zijn, mag wat mij betreft daar wel wat meer energie ingestoken worden.

Groetjes,
Tonny
Door Ster
#478553
Antonia schreef:ik geloof dat je daar het probleem niet mee oplost. Ik werk in een omgeving die stijf staat van de wet- en regelgeving en van de inspecterende en controlerende instantie. Ondanks dat zijn en blijven er mensen die de regelgeving aan hun laars lappen, met name als zij daar beter van (denken te) kunnen worden.
Maar eigenlijk zeg je zelf al waar dat door komt: mensen lappen regels aan hun laars OMDAT ze daar beter van worden. Als je de consequentie van het overtreden echter zwaar straft dan worden regels niet alleen meer opgevolgd, maar dragen ook bij aan het terugkeren van normbesef. Ipdaarvan zien we in NL alles door de vingers. En dat niet alleen, er zijn idd gigantisch veel inspecterende instanties, alleen insepcteren ze niet goed. Ten eerste kondigen ze aan wanneer ze komen (ja, logisch dat dan alles nEt op orde is) en vervolgens wordt er nauwelijks gecontroleerd. Daarbij kennen we een onnodige hoeveelheid aan regels, en regels over regels, en uitzonderingen op regels enz. Dan zie je door de bomen het bos niet meer nee. Maar enkele firme basisregels met flinke consequenties lijkt mij juist wel een oplossing. Maar dan moeten die consequenties wel voor iedereen in gelijke mate voelbaar zijn en dat is helaas niet het geval. Ik vind het prima dat de ene mens meer verdient dan de ander, maar niet dat de een zich overal uit kan kopen zonder dat ie er iets van merkt. Daardoor zijn regels op de helft van de bevolking nauwelijks van toepassing en nee, dan werken ze niet. Ik ben ook veel meer voor taakstraffen. Laat een winkelbediende, maar ook de bankdirecteur maar eens twee dagen in overal als straf met de stadsreiniging meelopen als ze hun asbak en andere afval weer eens uit een open raam van de auto op straat flikkeren. Moet je eens zien hoe snel ze de volgende keer een prullebak opzoeken!
Door pluto19612002
#478986
Fido schreef: are kost)
De da komt in de praktijk terrecht en daar hebben de brokfabrikanten mooi op ingespeeld. Da weet niet zo gek veel over voer dus geven de brokfabrikanten de informatie en promotie van voer. Tja.... en dat is geen vers vlees :'(.

Ook fokkers worden benaderd en overgehaald. Nieuwe eigenaren van een dier krijgen de brok van de fokker en de da bevestigd óók nog eens dat brok het beste is :-\.
:(
Ik vond het een jaar of 10 geleden verademend 8) om van de fokker van mijn hond te horen dat eens in de week versvleesdag zou moeten zijn en zij voerde voor de rest Prins brok. Na thuiskomst in de (uitgebreide!) Prins-brochure gelezen: de beste start voor de pup was versvlees, tamelijk duidelijk uiteen gezet waarom (maar uiteindelijk wel over te gaan op brok). Ik vond dit revolutionair!! (ze produceren tegenwoordig ook kvv, toch?). Deze fabrikant schroomt (schroomde?) niet om een boekje open te doen over noodzakelijk vleesvocht e.d., misschien zijn er wel meer van die fabrikanten? Ik kom alleen het merk Prins niet tegen bij mijn da
Laatst gewijzigd door pluto19612002 op zo 29 jan 2006, 00:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Door tieneke
#479149
sylvia schreef: Hart wordt in veel landen gewoon gegeten, en als je het kookt ruikt het ook nog verdomd lekker
Hier eten ze het ook :-X
Ik sla even over.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#479159
O ik zou het wel willen proeven hoor, alleen bij pens heb ik zoiets van..naaaaah even niet
Ik zal ook niet vooraan staan om Haggis te proeven


**********
Haggis is een typisch Schots gerecht. Het werd al door de oude Kelten gegeten.

Haggis is een schapenmaag of runderdarm, gevuld met stukjes hart, long, lever, niervet en havermout. Naar smaak kan een gesnipperd uitje toegevoegd worden, en peper, zout, nootmuskaat en foelie. Weinig niet-Schotten weten de haggis naar waarde te schatten.

Traditioneel wordt Haggis geserveerd bij het Burns Supper, een op 25 januari gehouden diner ter viering van de verjaardag van de Schotse nationale dichter Robert Burns, die ooit een ode op de haggis schreef. De haggis wordt dan onder begeleiding van doedelzakmuziek opgediend.

Address to a haggis

Fair fa' your honest, sonsie face,
Great chieftain o' the pudding-race!
Aboon them a' yet tak your place,
Painch, tripe, or thairm:
Weel are ye wordy o'a grace
As lang's my arm.

***********
Door Fido
#479178
Ik vond het een jaar of 10 geleden verademend 8) om van de fokker van mijn hond te horen dat eens in de week versvleesdag zou moeten zijn en zij voerde voor de rest Prins brok. Na thuiskomst in de (uitgebreide!) Prins-brochure gelezen: de beste start voor de pup was versvlees, tamelijk duidelijk uiteen gezet waarom (maar uiteindelijk wel over te gaan op brok). Ik vond dit revolutionair!! (ze produceren tegenwoordig ook kvv, toch?). Deze fabrikant schroomt (schroomde?) niet om een boekje open te doen over noodzakelijk vleesvocht e.d., misschien zijn er wel meer van die fabrikanten? Ik kom alleen het merk Prins niet tegen bij mijn da
[quote][/quote]

Toevallig van de week een vertegenwoordiger van Prins voer bij ons in de zaak gehad.

Het is in de dierenbranche de gewoonste zaak om zonder afspraak naar binnen te kuieren :-\. Ik had dus weinig (geen dus!) tijd voor deze man. Hij heeft folders achter gelaten. Ik heb die nog niet ingekeken, had een beetje van :oooo daar hebben we weer één >:(

Ik ga ze maandag opsnorren en toch maar eens goed doorlezen ;)

Groeten, Edith
Door geer
#479366
Fido schreef: Ik vond het een jaar of 10 geleden verademend 8) om van de fokker van mijn hond te horen dat eens in de week versvleesdag zou moeten zijn en zij voerde voor de rest Prins brok. Na thuiskomst in de (uitgebreide!) Prins-brochure gelezen: de beste start voor de pup was versvlees, tamelijk duidelijk uiteen gezet waarom (maar uiteindelijk wel over te gaan op brok). Ik vond dit revolutionair!! (ze produceren tegenwoordig ook kvv, toch?). Deze fabrikant schroomt (schroomde?) niet om een boekje open te doen over noodzakelijk vleesvocht e.d., misschien zijn er wel meer van die fabrikanten? Ik kom alleen het merk Prins niet tegen bij mijn daToevallig van de week een vertegenwoordiger van Prins voer bij ons in de zaak gehad.

Het is in de dierenbranche de gewoonste zaak om zonder afspraak naar binnen te kuieren :-\. Ik had dus weinig (geen dus!) tijd voor deze man. Hij heeft folders achter gelaten. Ik heb die nog niet ingekeken, had een beetje van :oooo daar hebben we weer één >:(

Ik ga ze maandag opsnorren en toch maar eens goed doorlezen ;)

Groeten, Edith
Ik had er een paar weken geleden eentje, niet van Prins. Tannetje was er niet, dus mocht ik 'em doen'... Na twee uur vertrok hij weer, helemaal in verwarring, met een uitnodiging voor Mogens...hij vroeg nog 'of de dierenarts hem misschien ook nog even wilde bellen om te vertellen waarom zijn voer niet goed was'

;D
Door Fido
#479501
[Ik had er een paar weken geleden eentje, niet van Prins. Tannetje was er niet, dus mocht ik 'em doen'... Na twee uur vertrok hij weer, helemaal in verwarring, met een uitnodiging voor Mogens...hij vroeg nog 'of de dierenarts hem misschien ook nog even wilde bellen om te vertellen waarom zijn voer niet goed was'

;D
[quote][/quote]

Lache ;D ;D ;D

Wat komt dat me bekend voor hahahahahaha
Wij hebben er ook al verschillende gehad die met meer vragen de deur uitgingen dan dat ze naar binnen kwamen!
Jaaa maar dat wordt ons nooit gevraagd! Er wordt alleen om marges gevraagd, kregen wij als antwoord >:(

Royal Canin is bijna gillend de deur uitgegaan.............. :-X

Ps wij trekken er geen twee uur voor uit (zonde van de tijd) we geven ze hooguit een half uur. Als ze écht een betere brok en filosofie hebben dan is die tijd meer als voldoende om onze aandacht erop te zetten.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#479763
De meeste vertegenwoordigers weten helemaal niets over voeding. Ze kennen alleen de verschillen, de dingetjes die er bij hun voer in zitten en niet bij anderen en waarom dat zo goed zou zijn.

In de Ecostyle zit extra graan omdat dat zo goed is voor de darmmotiliteit :-X :-X Hij snapte maar niet dat ik dat niets vond.

Die man van Prins is dan zo eerlijk om te zeggen dat hij dan wel iemand anders langsstuurt. Carolien en die is erg voor vers ;)...............
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door