Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#475041
Filou schreef: Alle hulp is natuurlijk welkom, want ik weet niet waar beginnen...

Wat is een ons??

Die wormen waren precies slijmen... op't eerste zicht geen worm dus... maar eens je ze op het krantenpapieer legde, kon je goed zien dat het wel degelijk een worm was van ong. 1cm. Het was ook bruinachtig van kleur, en het uiteinde nog iets donkerder.
Meer kan ik er ook niet over zeggen. :(
een ons is een gewichts maat? ongeveer half kilogram, vroeger werd er in ons en pond gewogen ;D (voor mijn tijd)
Nou heb je bij schapen een aantal wormen die zich in de maag huisvesten. Ik ken ze niet allen, maar het is wel moeilijk op afstand te beoordelen, hier bijvoorbeeld een aantal...... wat ik natuurlijk niet weet is welke van deze en mischien nog andere komen in Turkije voor....
1. Trichostrogylus axei (maag haar worm) in de abomasum (lebmaag) het is een sliertje van ongeveer 7mm lengte en veroozaakt een ontstoke maag.
2. Paramphistomes (stomach fluke nederlands ken ik niet)
Deze zijn een peervormige roze worm van 5-12 mm lengte, worden meestal in de reticulum (netmaag) gevonden maar ook wel eens in de rumen (pens) schapen worden hier niet echt ziek van, deze parasiet heeft een slak nodig om zijn levenscyclus te voltooien.
3. Ostertagia circumcinta (bruine maagworm)
Deze zijn rood tot bruin is ongeveer 10 mm groot en komt meestal in de abomasum (lebmaag) voor.

Ik heb heel kort gezocht, maar kan niet zoveel vinden met betrekking op Turkije, maar goed, ik heb maar heel even gekeken ;)
#475044
Filou schreef: Alvast bedankt voor je hulp!! Het was hier nu wel runderpens, want het was slechts 1 pens die 6kg600gr woog...

En van die ons... ik heb da nooit gebruikt, of gehoord... dus kende ik het niet... :-[
ok, dus runder pens paracieten, komen er straks aan ;D
#475047
;D

Hoeft vandaag niet hoor... ik denk dat het nu wel een maandje zal duren tegen dat wij naar die slager gaan. Ik heb gisteren Filou zn menu's zitten opmaken, en ik moet pas tegen de 13e februari terug vlees met bot inkopen. Orgaan heb ik voor een paar weken langer... ;D
#475055
Filou schreef: ooo... en ik die ondertussen dacht dat het 500gr was :-[
ja dat gebeurt als ik iets zo effe wil uitleggen wat ruim, let wel ruim voor mijn tijd was, ;D een ons is dus 100 gram en dan is een pond ongeveer 500 gram als ik het nu goed heb ::)
#475074
Runder maag paracieten:


1. Trichostrogylus axei en Trichostrongylus colubriformis (maag haar worm) in de abomasum (lebmaag) het is een sliertje van ongeveer 7mm lengte en veroozaakt een ontstoke maag.

2. Paramphistomes, Amphistomes (stomach fluke nederlands ken ik niet)
Deze zijn een peervormige roze bijna glasachtige wormen van 5-12 mm lengte, worden meestal in de reticulum (netmaag) gevonden maar ook wel eens in de rumen (pens) deze parasiet heeft een slak nodig om zijn levenscyclus te voltooien.

3. Ostertagia ostertagi (bruine maagworm)
Deze zijn rood tot bruin is ongeveer 10 mm groot en komt meestal in de abomasum (lebmaag) voor. Deze worm is de meest voorkomende worm in de maag bij runderen

4. Haemonchus placei (draadworm) komt in de abomasum (lebmaag) voor.

Ik ben op zoek naar afbeeldingen, maar vindt geen goede, dus voorlopig is dit wat ik kon vinden, ik weet nog steeds niet of er meerdere wormen in de maag voorkomen in Turkije, maar wie weet vindt ik nog wat, dan meld ik het wel hier.
#475077
Ik denk als je dit soort dingen wilt voorkomen dat je vuile pens van je menu moet schrappen. Mij is toen verteld dat die flubbels in het kuilvoer zitten en ik heb ze nu al bij meerdere mensen verspreid over nederland gezien. Weet wel dat zich blijven vermenigvuldigen naarmate de pens buiten de vriezer ligt, dus al liggen ze zomers koel ergens in een emmer te wachten op snijwerk, is dat niet koel genoeg om dat proces te stoppen. Ik controleer altijd alle pensen voordat ik ze voer op de aanwezigheid van wormpjes,vliegeneitjes, mais en spijkers. En sinds ik het van die glazige wormpjes weet vries ik de pens altijd eerst in voor het geval ik iets over het hoofd heb gezien.
#475100
tieneke schreef: Bah wat een vies verhaal zeg :o
Ik wil ook vuile pens is hier haast niet te krijgen :'(
Maar als ik het verhaal lees ben ik blij dat ie is schoongespoelt ;D ;D
ik denk eerlijk gezegd als je een vergrootglas op onze nederlandse vuile pensjes zou zetten dat je ogen uitvalt van wat je allemaal zie ;D maar ik vindt het allemaal wel interessant, loop niet zo snel weg van een wormpje of wat ;D
#475102
conleeuw schreef: ik denk eerlijk gezegd als je een vergrootglas op onze nederlandse vuile pensjes zou zetten dat je ogen uitvalt van wat je allemaal zie ;D maar ik vindt het allemaal wel interessant, loop niet zo snel weg van een wormpje of wat ;D
Als ze dood zijn vind ik het niet zo erg maar dit :-X
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door