Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#474816
Filou schreef: Keuring? Dat weet ik eigenlijk niet. Normaal verkopen ze dat hier niet vuil, maar eerst gekuist, en dan pas de winkel binnen. Maar deze lag niet in de winkel. Ik denk dat deze in de voorraadkamer ofzo lag. De man verliet er ook zijn winkel voor. Ik weet echt niet waar hij deze gaan halen was.
mischien dacht hij, ag het is toch maar voor een hond, die kan dat wel opvreten ???
#474822
Joke Miedema schreef: Zo'n pens had ik ook direct weggegooid. Alles wat ik vers haal gaat hier eerst voor de zekerheid minimaal twee weken de vriezer in. Het verbaasd me dat dit door de keuring is gekomen of valt pens daar niet onder? Een kennisje gaf verse spiering aan haar honden en de braakten later wormpje op. Bij navraag bij de visboer bleek dat dat vaak voorkomt dat vis met wormen besmet is en dat het de bedoeling is dat je de visjes voor menselijke consumptie eerst schoonmaakt [ingewanden eruit.] of eerst invriest. Was ik blij dat ik altijd diepvries sardientjes en diepvries spiering voer
Keuring...welke keuring, vuile pens mag in NL helemaal niet verkocht worden, daarom is het ook meestal schoongespoeld en zul je vuile pens nooit "in de aanbieding" zien liggen.
Door Lil
#474842
Hoezo vuile pens mag niet verkocht worden? Ik heb er toch echt altijd eentje compleet met maaginhoud (ziet eruit als mest). Ik vind trouwens verse pens niet stinken, in tegenstelling tot dat spul dat in de vriezer bij de dierenwinkels ligt. Nu moet ik er wel bijvertellen dat ik alleen pens kan krijgen op slacht dagen, de pens is dan maximaal vier uur oud.
#474863
Lil schreef: Hoezo vuile pens mag niet verkocht worden? Ik heb er toch echt altijd eentje compleet met maaginhoud (ziet eruit als mest). Ik vind trouwens verse pens niet stinken, in tegenstelling tot dat spul dat in de vriezer bij de dierenwinkels ligt. Nu moet ik er wel bijvertellen dat ik alleen pens kan krijgen op slacht dagen, de pens is dan maximaal vier uur oud.
Ja, die vuile pens heb ik ook, weliswaar zonder de hele inhoud, die mogen ze houden. Maar tussen wel kunnen kopen en binnen de wet handelen zit nog een verschil.
Vraag het maar eens aan je slager, of voor mijn part bij de rvv.
#474956
Netty schreef: ik hoop alleen niet dat die wormen er al ingezeten hebben toen het beest van de pens nog leefde :-X
tuurlijk kan dat ook schapen en runderen krijgen last van wormen ;D meestal worden ze preventief behandeld, maar niet overal en niet altijd. ;) deze schaap had gewoon een wormbesmetting, voor ons grillen, voor het beest mischien wel gewoon. ;)
#474970
Filou schreef: maar stel nu dat dat hier "gewoon" is... hoe kan ik dan vuile pens gaan geven aan Filou??? ???
Ik denk, maar dan moeten anderen maar even mee denken, dat als veelal alle dieren wormbesmetting hebben, en dus de geleverde pens bijna altijd wormen hebben, dat ik dan zou gaan uitzoeken om welke wormen het gaat, en indien het een worm soort is die niet een besmetting bij mijn hond zou opleveren dat ik het dan zou overwegen alsnog te voeren al dan niet schoongewassen. Het idee is natuurlijk niet prettig, maar je kan pens wassen tot je een ons weeg, nog zal je niet weten of er eitjes achterblijven, tenzij je dus meer weet over de type worm en weet dat het niet een wormbesmetting bij je hond zou opleveren, zou ik het voorlopig niet doen. Ik denk dat je eerst eens in de literatuur moet duiken (of een veearts vinden die jou wil helpen aan je informatie). Ik ben ook niet op de hoogte van de wormbesmettingen in jou deel van de wereld, maar zal ook ongetwijfeld wel wat kunnen vinden. Heb jij maar een pens gekregen, of waren het meerdere? en bevatten alle pensen dan wormen? Indien nodig wil ik wel helpen met research ;D als je dat wil hoor, maar eerst zou ik proberen te achterhalen of dit normaal is, of dat het een incident was. ;)
#474980
Alle hulp is natuurlijk welkom, want ik weet niet waar beginnen...

Wat is een ons??

Die wormen waren precies slijmen... op't eerste zicht geen worm dus... maar eens je ze op het krantenpapieer legde, kon je goed zien dat het wel degelijk een worm was van ong. 1cm. Het was ook bruinachtig van kleur, en het uiteinde nog iets donkerder.

Meer kan ik er ook niet over zeggen. :(
#474998
Filou schreef: maar stel nu dat dat hier "gewoon" is... hoe kan ik dan vuile pens gaan geven aan Filou??? ???
Twee weken invriezen op -25 dan zijn evt wormpjes wel dood. Maar een pens met zichtbare wormpjes gewoon weggooien
Laatst gewijzigd door ~Joke~ op ma 23 jan 2006, 15:11, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door