Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door geer
#467738
Ik vroeg me net wat af. Stel ik zou mijn Teckel in het wild uitzetten, stel. En stel ze zou dus moeten leven van de beestjes die ze zou kunnen vangen. Dan zou ze dus leven van konijntjes, molletjes, muisjes, kipjes en aanverwant gevogelte en meer van dat 'kleine grut'.

Stel je zou een grote hond uitzetten in het wild, stel. Die zou misschien wel een kalf om kunnen leggen, een flinke geit, of een hele grote vogel ;D

En als je dan bedenkt dat kaakkracht volgens mij toeneemt naarmate de hond groter is... is het dan niet heel logisch dat je, wanneer je zelf samenstelt, kleinere honden ook kleinere prooidieren geeft?

Ik vraag me dit altijd af als ik lamsribben of koeiestaart sta te hakken voor Ted. Ze krijgt altijd zo'n priegelstukje, dat het weinig om het lijf heeft, een rib...of twee wervels staart met wat vlees.... Als ik een half kwarteltje geef, of een stuk konijn, of kuikens, kortom; klein spul...dan heb ik op de een of andere manier het gevoel dat ik 'vollediger' voer, omdat ik relatief meer 'heel beest' kan geven. Of dat die botjes beter aansluiten bij haar natuurlijke gedrag, ookal is het gedrag van een gedomesticeerde hond niet meer natuurlijk...

Is dit een hele rare gedachte?
#467749
nou ik vindt het geen raar idee, maar zou ik dan de conclusie moeten trekken dat ik Jazz een halve Kalf moet voeren ;D ;D en Dot een beetje de formaat van een hele kip?
Jazz haar zus woont in Duitsland en vangt smorgens muizen tijdens het wandelen, ze verorberd zo'n 5-10 per ochtend, ze lopen naast/over graanvelden, goedkoop barfen 8).
Ik voer met het idee van prooidier in mjin hoofd, qua hoeveelheden dus, ik vindt jou manier van denken wel passen ;)
#467754
conleeuw schreef: nou ik vindt het geen raar idee, maar zou ik dan de conclusie moeten trekken dat ik Jazz een halve Kalf moet voeren ;D ;D en Dot een beetje de formaat van een hele kip?
Jazz haar zus woont in Duitsland en vangt smorgens muizen tijdens het wandelen, ze verorberd zo'n 5-10 per ochtend, ze lopen naast/over graanvelden, goedkoop barfen 8).
Ik voer met het idee van prooidier in mjin hoofd, qua hoeveelheden dus, ik vindt jou manier van denken wel passen ;)
Voor grote honden geldt het misschien niet...immers, een grote hond kan ook best een klein prooidier vangen. Ik kan Sophie twee hele kwartels geven, prima. Maar voor kleine hondjes...heb ik toch een beetje het gevoel gekregen dat kleine botjes, van kleinere dieren gewoon natuurlijker zijn. Omdat je relatief meer 'natuurlijk bot' geeft (aan een stuk dus), meer heel dier kan voeren EN ze qua formaat beter aansluiten...
#467757
geer schreef: Voor grote honden geldt het misschien niet...immers, een grote hond kan ook best een klein prooidier vangen. Ik kan Sophie twee hele kwartels geven, prima. Maar voor kleine hondjes...heb ik toch een beetje het gevoel gekregen dat kleine botjes, van kleinere dieren gewoon natuurlijker zijn. Omdat je relatief meer 'natuurlijk bot' geeft (aan een stuk dus), meer heel dier kan voeren EN ze qua formaat beter aansluiten...
Ja maar wat jij al zeg, de grotere honden vangen ook klein wild, ik denk als ik Jazz in de natuur zou vrijlaten (dan zal zij waarschijnlijk verhongeren, muts ;D ) dan zou zij in principe van muizen, mollen, hazen, konijnen en natuurlijk kip en ganz leven en ook grote wild zoals rhee en ander roodwild, maar ik zie inderdaad een teckel niet een rhee vangen, mischien ook geneens een ganz maar wel een kip, mol etc. Dat wil niet zeggen dat een teckel niet lamsribben kan eten, het is alleen niet deel van de mogelijke prooidier fromaat voor deze ras, dat is toch wat jij bedoel?
#467759
conleeuw schreef: Ja maar wat jij al zeg, de grotere honden vangen ook klein wild, ik denk als ik Jazz in de natuur zou vrijlaten (dan zal zij waarschijnlijk verhongeren, muts ;D ) dan zou zij in principe van muizen, mollen, hazen, konijnen en natuurlijk kip en ganz leven en ook grote wild zoals rhee en ander roodwild, maar ik zie inderdaad een teckel niet een rhee vangen, mischien ook geneens een ganz maar wel een kip, mol etc. Dat wil niet zeggen dat een teckel niet lamsribben kan eten, het is alleen niet deel van de mogelijke prooidier fromaat voor deze ras, dat is toch wat jij bedoel?
Ja, dat is wat ik bedoel. Sec gesteld: Zou je kleine hondjes kleinere prooidieren moeten voeren omdat die, natuurlijk gezien, tot hun meest passende voedsel behoren? Of ga je puur uit van de verhoudingen en maakt het niet uit wat je voert, zo lang de verhoudingen bot/spier/orgaan/rest maar in orde zijn?
#467763
geer schreef: Ja, dat is wat ik bedoel. Sec gesteld: Zou je kleine hondjes kleinere prooidieren moeten voeren omdat die, natuurlijk gezien, tot hun meest passende voedsel behoren? Of ga je puur uit van de verhoudingen en maakt het niet uit wat je voert, zo lang de verhoudingen bot/spier/orgaan/rest maar in orde zijn?
eens, maar dan kom je toch op de prooimodel terrecht, je kan het volgens mij ook doen, dan ga je muizen, ratte, konijnen, cavias, heel kippen en dies meer voeren. dan zou je toch ook niet meer zo hoeven in te zitten over verhoudingen? want alles is immers in verhouding aanwezig, dus een heel konijn is inclusief, hart, lever, nier, maag/pens, bot spiervlees....... Zou jij dat willen dan of is het puur de gedachtegang?
#467821
Tja, wat is natuurlijk? Sec gezien is zo'n kleine hond als de dwerg-Teckel natuurlijk volstrekt onnatuurlijk..... Als je nu alle tamme honden los zou laten en je niet meer zou bemoeien met hun voortplanting, hebben ze binnen de kortst mogelijke tijd allemaal weer ongeveer dezelfde kleur vacht, allemaal weer ongeveer dezelfde grootte en op een gegeven moment weer allemaal rechtopstaande oren en blijft er niks over van zwart/wit-gespikkelde kleine of hele grote honden......

Maar jouw gedachtes erover Geer, die komen overeen met de ideeen van Juliette de Bairacli Levy. Zij schrijft in "Gezonde Jonge Honden" het volgende:

"Nu we vastgesteld hebben waarom we de hond vlees dienen te voeren, dienen we vast te stellen wat voor vlees we moeten voeren. Schapevlees, laat staan geitevlees, waarmee de stoere honden uit het Oosten worden opgefokt is, vooral in kleinere plaatsen in Nederland, niet of moeilijk verkrijgbaar. Het is echter het soort vlees dat voor een dier ter grootte van een hond het meest geschikt is. Het taaie vlees van groot vee, koeien en paarden, is zeker niet het natuurlijke voedsel voor dieren ter grootte van een Pekingees of Italiaans windhondje, om een voorbeeld te noemen. Maar aangezien de keuze beperkt is, dient men te trachten er het beste van te maken. De dwergrassen zouden beter gedijen op een dieet van konijnevlees of van pluimvee, als de prijzen hiervan een dergelijke wijze van voeden niet onmogelijk maakten".
#467881
conleeuw schreef: eens, maar dan kom je toch op de prooimodel terrecht, je kan het volgens mij ook doen, dan ga je muizen, ratte, konijnen, cavias, heel kippen en dies meer voeren. dan zou je toch ook niet meer zo hoeven in te zitten over verhoudingen? want alles is immers in verhouding aanwezig, dus een heel konijn is inclusief, hart, lever, nier, maag/pens, bot spiervlees....... Zou jij dat willen dan of is het puur de gedachtegang?
Dat zou ik op zich wel willen, alleen is het voor mij niet te verkrijgen (en vaak ook duur). Ik moet het doen met karkasjes en die aanvullen tot ik het compleet acht. Bovendien is Ted ZO klein, dat slechts een eendagskuiken qua formaat in de buut komt bij een volledige maaltijd ;D En inderdaad, zoals Juliette ook al zegt; je ontkomt er vrijwel niet aan om toch rund en aanverwante grote beesten te geven... Toch fijn dat Juliette en ik, zonder het van elkaar te weten, op een lijn zitten ;D
#468201
Ik zit met hetzelfde 'probleem'mijn honden zijn zo klein dat ze met een kipkarkasje eigenlijk voor de hele dag genoeg hebben, dus meerdere soorten vlees op een dag lukt al niet want dan worden de stukjes te klein, daarom voer ik ook graag konijn en ander klein grut, dan lijkt het nog wat en is de verhouding vlees/bot ook beter.
#469501
Goeie vraag Geer, en een die ik ook mbt mijn katten ook had/heb. Kijk, ook kleine hondjes kunnen redelijk grote prooien omleggen (mits ze een beetje pootjes hebben ;D) omdat ze als roedel samenwerken. In z'n eentje krijgt een wolf ook geen bison kapot, daarvoor moeten ze met z'n velen zijn. Ik denk trouwens dat je Ted onderschat, werkende teckels moeten zelfs een vos of das aankunnen dus een eendagskuiken is wel beneden Ted's waardigheid (ojee, nieuw praatgroepje! :o)

Maar katten zijn solitaire jagers, die vangen alleen wat ze zelf zonder moeite aankunnen. Dus Kruimel zou alleen kleine vogeltjes en muizen mogen eten, iets groters krijgt ze echt niet gevangen. Knor daarentegen kan makkelijk een haas of volwassen konijn pakken, een kip of aanverwant is ook geen probleem (in theorie dan, in de praktijk kan die kluns nog geen vlieg vangen ;D).

Maarja, de praktijk he. Die dikteert dat mijn katten echt wel rund en schaap en geit krijgen en zelfs eten (onder protest ;D). En ze doen het er tot nu toe goed op, veel en veel beter dan op welke brok ook. Dus vanwege de pragmatiek houden we het daar dan maar op.
Door Lil
#474854
Eten jou katten rund en paard? Mijnen dus niet, dus krijgen ze het ook niet. Heb hier perfecte stukken kip en gans liggen en kwarteltjes en konijn en lam (dat eten de mutsen dus weer wel he). Enne als ze geen zin hebben in mijn maaltijd dan vangen ze een merel of een ekster (merel is favoriet, of komt waarschijnlijk het meeste voor). De hond profiteert ervan mee. Muizen zijn volgens mij alleen om te spelen, want die moet ik na twee dagen altijd opruimen :-X. Hoop altijd dat als ik ze niets geef 's avonds ze dan die dode muis die ze gevangen hebben opeten, maar goed dat is nog nooit gebeurd. ???
#474928
Paard kan ik niet aankomen helaas (althans niet dood), maar rund eten ze zonder problemen, lam vinden ze yummie, geit eten er 2 van de 5. En wilde eend en duif vonden ze ook te gek, terwijl de honden dat echt niet moesten hoewel dat normaal echte alleseters zijn, vooral Tara. Qua vis eten ze koolvis, kabeljauw, zalm en sardien.
Het allerbeste eten is volgens de katten nog steeds kip, maar afwisseling vind ik belangrijk dus zodoende moeten ze van mij ook andere zaken eten. Ziellie!
#474963
Kruimel schreef: Paard kan ik niet aankomen helaas (althans niet dood)
;D ;D
Overiginds wil mijn kat niet echt aan de sardientjes, vers, ontdooid....maar uit blik wel?? :o paard voer ik hier niet, mischien omdat het gevoelsmatig (in mijn hoofd) niet kan, maar mischien omdat ik het nog niet heb ontdekt (whew hoef ik er ook niet al te diep over na te denken) ;D
Door jon
#475155
Ik denk wel dat je gelijk hebt Geer...... Gevoelsmatig zou ik Lhaki liever een klein heel beest geven maar ja....
Alles wat ik hem voorschotel op dat gebied blieft ie niet, terwijl de lamsrib, het kippenekkie en eigenlijk alle soorten vlees er prima ingaan. Dus dan maar samengesteld in de 'goede verhouding'. Overigens: stel dat Ted een konijn vangt......Zou die dat beest dat in een maaltijd verorberen??????? of er gewoon van eten tot ie genoeg heeft. In die zin is het niet zo tegennatuurlijk om hem kleine stukjes van een (al dan niet groter) beest te geven. ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door