Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Lil
#463424
Boris wordt echt gek van de honger, maar als ik hem meer zou voeren wordt hij ook dikker en dat wil ik dus niet. Nu geef ik hem de laatste tijd 's avonds wat gekookte aardappels en gekookte groentes (krijgt ook rauw en het is echt alleen als maagvulling). Nu bedelt hij veel minder om eten en jat ook niets meer van de tafel af. Nu had ik graag reacties hierover, is het slecht hoe verre druist het in tegen de barf? ('s morgen krijgt hij braaf de rmb's en orgaanvlees e.d., 's avond de gekookte aardappels, groente en de rauwe gf-mix).
Door Lizzy
#463430
Persoonlijk vind ik gekookte aardappelen niet zo.... Het bevat veel koolhydraat en dat is ook een dikmaker. Dus volgens mij heeft het op de lange duur niet zoveel zin om hem aardappel te geven. Volgens mij kun je beter mager vlees (gevogelte of wild) geven met restjes gekookte groente en een GFmix.

En misschien kun je dan door je gfmix iets van gekookte pompoen doen. Dat vult lekker, geeft een goed gevoel en bevat toch veel minder koolhydraat.

Kijk, dit is aardappel:
Calories 86.00
Protein (g) 1.71
Fat Total (g) 0.10
Carbohydrate (g) 20.01

Dit is pompoen:
Calories 20.00
Protein (g) 0.72
Fat Total (g) 0.07
Carbohydrate (g) 4.90
Door Lil
#463437
Aha, dat wordt dus lekkere pompoenensoep (voor mij dan, boris krijgt dan lekker het vruchtvlees). Ja, te dik is hij niet, maar aardappel heeft dan dus geen zin als vulling. Zou ik vlees dan kunnen koken? Hij krijgt nu ander half procent van zijn lichaamsgewicht en als hij meer beweging heeft twee. de meeste mensen vinden hem te mager, maar ja als ik kijk wat hier aan honden rondloopt.....
Door Lizzy
#463443
Lil schreef: Aha, dat wordt dus lekkere pompoenensoep (voor mij dan, boris krijgt dan lekker het vruchtvlees). Ja, te dik is hij niet, maar aardappel heeft dan dus geen zin als vulling. Zou ik vlees dan kunnen koken? Hij krijgt nu ander half procent van zijn lichaamsgewicht en als hij meer beweging heeft twee. de meeste mensen vinden hem te mager, maar ja als ik kijk wat hier aan honden rondloopt.....
Waarom wil je persee het vlees koken?

Ik vind 1,5% van het lichaamsgewicht wel erg weinig wanneer je hond mager is.
Door Ollie
#463448
Maar als je hond niet te dik maar eerder mager is..en wel honger heeft waarom geef je hem dan niet gewoon meer te eten? ???
Door bowie
#463505
Snap ook niet zo goed waarom je het ineens wil koken :-\ en waarom geef je hem niet gewoon wat meer te eten .
Het is nog nog een pup als ik het goed heb dan kan het echt niet zoveel kwaad .
Door Lil
#463513
Nee het is geen pup en hij is al vier en een half en doet behendigheid. de foto was voor barf en castratie, daar is hij 23 kilo en zoals je ziet was dat niet schrikbarend. bedenk je erbij dat hij nu dus twee kilo zwaarder is. Het is een reu van 60 cm met een gewicht van 25 kilo. Dit is niet mager! (ook niet dik). Bedoelde met alleen dat hij niet hoeft af te vallen en niet moet bijkomen, gewoon lekker gelijk blijven zonder honger. Heb hem twee procent gevoerd en toen was hij 27 kilo, dit vind ik te veel. Vandaar wil ik hem dus iets tegen de honger geven en dus slechts 1.5 procent voeren. voor de castratie voerde ik 2.5 procent en was hij 23 kilo. hij is op 2 procent gewoon te zwaar... Daarbij is hij dus met 2 procen maar liefst vier kilo aangekomen (en nu dus weer wat afgevallen en is nu stabiel).
Laatst gewijzigd door Lil op ma 09 jan 2006, 15:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Ollie
#463515
Ik vind persoonlijk 25 kilo voor een hond van 60 cm wel erg licht hoor :-\
Door richard
#463517
Een van mijn honden heeft ook aanleg om direct uit te dijen. Meer GFT en fytomix vulden prima de maag, maar voorkwam wel dat ze dik werd. Aardappelen zitten volgens mij vol met zetmelen en zal dus alleen maar verdikkend werken.

richard
Door conleeuw
#463521
Lil schreef: Nee het is geen pup en hij is al vier en een half en doet behendigheid. de foto was voor barf en castratie, daar is hij 23 kilo en zoals je ziet was dat niet schrikbarend. bedenk je erbij dat hij nu dus twee kilo zwaarder is. Het is een reu van 60 cm met een gewicht van 25 kilo. Dit is niet mager! (ook niet dik). Bedoelde met alleen dat hij niet hoeft af te vallen en niet moet bijkomen, gewoon lekker gelijk blijven zonder honger. Heb hem twee procent gevoerd en toen was hij 27 kilo, dit vind ik te veel. Vandaar wil ik hem dus iets tegen de honger geven en dus slechts 1.5 procent voeren. voor de castratie voerde ik 2.5 procent en was hij 23 kilo. hij is op 2 procent gewoon te zwaar... Daarbij is hij dus met 2 procen maar liefst vier kilo aangekomen (en nu dus weer wat afgevallen en is nu stabiel).
Ja ik weet een ding zeker, de ene hond voelt zich prima op 25 kilotjes en de ander op 27, ik heb ook een border collie die iets zwaarder is dan wat ik zou willen, maar als ik haar minder eten geef, wordt ze strond vervelend, loopt de hele dag te zoeken en zeuren om eten, dus zij eet dan maar iets meer en is iets dikker dan wat ik mooit vindt. Het zal haar bouw wel zijn. Wat ik belangrijker vindt, is of de hond goed in zijn vel zit, happy is, en als je behendigheid doe met je hond, of hij met 27 kilo's ook zijn behendigheid nog goed kan doen of niet. Het gaat helaas niet altijd om wat wij mooi vinden, maar ook wat voor de individu goed is, als hij continu vraag om eten, dan is hij niet happy, als je dan aardapellen aan zijn dieet toevoeg, kan je net zo goed meer vlees voeren, maar dat is mijn opinie, wellicht dat andere er anders over denken. ;)
Door Ollie
#463529
conleeuw schreef: Ja ik weet een ding zeker, de ene hond voelt zich prima op 25 kilotjes en de ander op 27, ik heb ook een border collie die iets zwaarder is dan wat ik zou willen, maar als ik haar minder eten geef, wordt ze strond vervelend, loopt de hele dag te zoeken en zeuren om eten, dus zij eet dan maar iets meer en is iets dikker dan wat ik mooit vindt. Het zal haar bouw wel zijn. Wat ik belangrijker vindt, is of de hond goed in zijn vel zit, happy is, en als je behendigheid doe met je hond, of hij met 27 kilo's ook zijn behendigheid nog goed kan doen of niet. Het gaat helaas niet altijd om wat wij mooi vinden, maar ook wat voor de individu goed is, als hij continu vraag om eten, dan is hij niet happy, als je dan aardapellen aan zijn dieet toevoeg, kan je net zo goed meer vlees voeren, maar dat is mijn opinie, wellicht dat andere er anders over denken. ;)
Helemaal mee eens! ;)
Gebruikersavatar
Door Angelique
#463533
Ollie schreef: Ik vind persoonlijk 25 kilo voor een hond van 60 cm wel erg licht hoor :-\
Dat ligt ook aan de bouw natuurlijk, die van mij zou met 25 kilo broodjesmager zijn, die is met 64 cm bijna 40 kg en mooi op gewicht.
Door ~Joke~
#463553
De mijne [gecastreerd] krijgen ongeveer 2.5% van hun lichaamsgewicht aan vlees en botten. De groente komt daar dan nog overheen.
Laatst gewijzigd door ~Joke~ op ma 09 jan 2006, 16:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Ollie
#463555
Angelique schreef: Dat ligt ook aan de bouw natuurlijk, die van mij zou met 25 kilo broodjesmager zijn, die is met 64 cm bijna 40 kg en mooi op gewicht.
Ja precies...Ik weet niet om welk ras het gaat maar ik denk die hond die in haar onderschrift staat?
Door Lil
#463610
Ja, het gaat om een kruising mechelaar die eruit ziet als een mechel, hij zou volgens de richtlijnen 2 cm te klein zijn (reu is minimaal 62 cm). Een reu moet tussen de 25 en 32 kilo wegen en dan moet je dus uitgaan van een hond die groter is dan de mijne. Als hij 27 kilo is zie ik een verandering met springen en vergeet niet dat een kilo meer zes kilo meer is bij een sprong (kracht bij landing is 6* het gewicht en 5* het gewicht als hij recht land, maar dat is in de A3 (in nl geloof ik C klasse, de hoogste in ieder geval) bijna nooit het geval. Bij 27 kilo moet ik drukken om de ribben te voelen, bij 25 niet en bij 27 kilo zie ik de achterste rib niet meer (moet bij elke herder te zien zijn, tenminste bij een mechel, maar ik dacht ook bij duitsers en hollanders). Maar ik kan in ieder geval proberen meer vlees te voeren als aardappels dik maken, ik wist dat niet omdat ik zelf van de dietiste zoveel aardappels (zonder jus :'() mag eten als ik wil omdat ze niet dik maken. Wordt waarschijnlijk dus 1.75 procent voeren als 1.5 procent te weinig is en 2 te veel. Wie o wie is er goed in wiskunde? ;) Ook zal ik de pompoen overwegen en o, ja sinds de castratie heeft hij altijd honger, ook toen hij nog 2.5 procent kreeg!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door