Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Marco.j
#455029
Hoi mensen... Wij hebben twee honden, Funky en Jazzy.
Funky is 1,5, een (waarschijnlijke) Labrador-Beauceron-kruising. Jazzy is een Rottie van +/- 4
Twee schatten. Al geruime tijd gebruikten we Royal Canin brokken, simpelweg omdat ik daar in ben gerold. Mijn katten die dat ook aten, deden het er erg goed op.
Met mijn stomme kop zijn we gaan kiezen voor Eukanuba (vraag me niet waarom) en daarna pas gelezen wat dat eigenlijk is. Duizelig wordt ik van alle berichten en verhalen over brokken. Nu wil ik me verdiepen in wat eigenlijk goed is voor de hondjes. Ik moet zeggen dat ik momenteel erg zit te denken aan vers voer. Alle hulp, naast deze fantastische site, is wekom! Een vraag rest mij nu eigenlijk.. Zijn er goede harde brokken? Waar niet te veel over gespeculeerd wordt? Ik dacht altijd dat Royal Canin erg goed was..
In ieder geval alvast bedankt en tot schrijfs!
Door peerle
#455084
Hmmm, er zijn wel 'goede' (in vergelijking met de andere) brokken, waar geen toevoegingen en écht vlees in zit enzo, jammer genoeg kom ik nu niet op de namen (was 1 ervan niet Nature's Hill of zoiets ?).
Maar zelfs al geef je goede, complete brokjes, dan zijn er nog redenen om over te stappen op zelf samengesteld voer. De voornaamste twee redenen zijn voor mij : vorm en 'compleetheid'. De vorm van brokjes zijn niet de optimale materialen voor een hond om zijn gespierde kaken en scherpe tanden op te gebruiken. Een hond kan heel goed schrapen en trekken en vlees in stukken knippen met zijn tanden, het is ook goed tegen tandplak en hij vind het zeker leuk. Vanaf het ogenblik dat ik Lucy het eerst vlees zag eten, dacht ik meteen al : "ja, natuurlijk, dit ziet er eigenlijk zo logisch uit ! Waarom heeft ze die tanden anders ?"
De tweede voornaamste reden is voor mij dat in brokjes (de hele goede dan) alles zit wat een hond nodig heeft, uitgebalanceerd, elke dag, elke maaltijd. Goed, zou je denken, maar ik ben het er niet mee eens. Ik eet ook liever elke dag wat anders, en ik krijg alle stoffen die ik nodig heb wel binnen, maar door af en toe vis te eten, door veel verschillende groenten en fruit te eten krijg ik wel alles binnen...en Lucy eet nu rundsstaarten en dan weer gf-mix met sardienen en dan weer kalkoenorganen en schapepens en kwartels...zo krijgt ze volgens mij alle benodigde stoffen binnen, maar niet elke maaltijd, maar over een periode van 1 of 2 weken. Ik denk zelfs dat ik meer kans heb om stoffen te geven waar de fabrikanten niet aan gedacht (of nog niet ontdekt !) hebben, zo zitten er in pens enorm veel verschillende voedingsstoffen, zoveel dat er vermoed wordt dat er zeer nuttige stoffen inzitten die nog niet ontdekt zijn !
Een bijkomende reden is voor mij ook dat ik precies zie wat Lucy eet, maar dat is meer mijn controlebehoevende geest dan voor iedereen een vereiste ;).
Groetjes, en veel succes met je zoektocht,
x,
veerle
en een lek van BARF-ende Lucy
Laatst gewijzigd door peerle op vr 30 dec 2005, 13:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Marco.j
#455115
Erg bedankt voor je reactie! Ik heb er veel aan! Het is inderdaad het meest logische om de hond al zijn capaciteiten te laten benutten, dus ook de tanden die hij gekregen heeft. En die brokjes zijn inderdaad geen hulpmiddel om ze te onderhouden... Ik ben het zeker met je eens! En het is zeker een goed idee om verandering van spijzen door te voeren. Maar toch zegt er een stemmetje in mij: Ik wil idd niet elke dag hetzelfde eten, maar een hond is geen mens.. Zouden die echt denken: hmm.. vadaag wil ik eens geen brokjes, of pens...maar iets anders.. Mijn Rottweiler is elke dag gek op haar brokjes.. een typisch gevalletje van 'geen-korte-termijn-geheugen'.. lol
Terwijl ze tussendoor bij mij ook wel eens wat extra's krijgen. Oja.. ik lees ook dat brood niet zo'n beste keuze is. Maar mijn Jazzy is gek op brood.. kan dat dan geen kwaad?..
Gebruikersavatar
Door *Lia*
#455154
Af en toe een stukje brood kan echt geen kwaad.Ik neem aan dat je er geen hele maaltijden mee geeft.Sinds bijna (maart) 2 jaar geef ik KVV en BARF en het is gezond en een lust voor het oog,als je ziet hoe ze een rib of lap vuile pens wegwerken.En laat je door niemand wijs maken dat brokjes goed voor de tanden zijn.Kletspraat.Bij deze ga ik je overhalen vers te gaan voeren. :D
Door Lizzy
#455182
Marco.j schreef: Zijn er goede harde brokken? Waar niet te veel over gespeculeerd wordt? Ik dacht altijd dat Royal Canin erg goed was..
In ieder geval alvast bedankt en tot schrijfs!
In mijn ogen bestaan er geen goede brokken. Het is allemaal inferieur hondenvoer. Als je honden gezonder wilt voeren, dan is het een goede stap om over te gaan op kant-en-klaar versvlees (uit de vriezer). In deze link kun je daar meer over lezen: http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... adid=17449

Of, ga het eten van je honden zelf samenstellen! Meer daarover in deze link: http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... adid=17448

Als een hond niet allergisch is voor granen, dan kun je best af en toe een stukje brood geven. Maar structureel grotere hoeveelheid brood voeren: ik raad het je af.
Door Marco.j
#455214
Nou, het valt da nog best mee.. ze krijgt zo af en toe (ik denk max. twee keer per week) een boterham als toetje, na de brokken. Maar als ik zo verder lees hier (want het is een lekkerbek, hoor) lust ze straks de boterhammen niet meer als ze al dat lekkers aan vers vlees krijgt..hihi. . Die saaie droge boterhammen...
Gebruikersavatar
Door Sanyo
#455534
Een groot nadeel van alle brokken vind ik, dat ze voor een groot gedeelte uit granen bestaan. En dat is nu net niet waar het spijsverteringsstelsel van een hond op gebouwd is.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door