Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door 202spots
#454899
EstherVanPuck schreef: Ze hebben wel sneller huidproblemen heb ik soms het idee, of dat komt omdat je dat sneller ziet door de korte witte vacht. En diarree he, die hoor je ook vaak. Maar of dat alleen voor dalmaten geldt?? Geen idee eigenlijk.
Huidproblemen of allergies is vrij bekend bij Dals, maar je hoeft geen korte vacht te hebben om huidproblemen te hebben toch?
Diarree...hmm heb ik eigenlijk nooit van gehoord dat dat 'n Dal probleen is....hebben ze hier ook geen last van.
Misschien aan de diarree omdat ze alles vreten wat los en vast zit???

En waar IK woon , is het ook heel zelden dat ik 'n andere Dal tegen kom....er zijn er genoeg, er zijn er ook zat in de rescue en asiels, maar op straat zie ik ze niet. :-\
Laatst gewijzigd door mahuni op vr 30 dec 2005, 00:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Bianca
#454909
Ik hoor eigenlijk ook niet zo veel over diarree bij Dalmaten, huidproblemen hoor/ zie ik wel vaker (gelukkig nooit bij die van mij). Bij Sophie hebben we eigenlijk nooit kunnen achterhalen wat de precieze oorzaak was van haar diarree. Ik weet alleen dat het direct stopte door vuile pens te geven.
Door Natas
#454939
Ik heb ook een dalmatiër en ben hier nu ook aan het lezen en er over aan het denken over te stappen van brokken naar vers. Maar dat komt niet door problemen, die zijn er nml niet bij mij. Dat komt doordat er op www.dalmatierforum.nl een afdeling BARF is.
Dus je gaat er heen om over damtaiërs te lezen en je ziet iets staan waarvan je nog nooit hebt gehoord. Ik tenminste wel; hele leven honden gehad (rasloze), hele begrip barf al die tijd gemist... ::) En van het een komt het ander; dus bravo voor het dalmatier forum!
#454942
Dat diarree meldde ik ook alleen eigenlijk maar omdat dat bij Puck en nog wat andere honden in mijn omgeving toch aardig vaak voorkwam op brokken.... Nu Puck al een lange tijd vers krijgt, misschien 1x diarree gehad. Is dus niet specifiek voor dalmaten, maar volgens mij wel voor brokkenhonden. :-X
Door Erna
#454944
Diarree is niet iets wat specifiek bij dalmaten voorkomt. Tenminste niet meer of minder dan bij een ander ras. Hetzelfde geld naar mijn idee voor huidproblemen, ook al hoor je daar wel meer en vaker klachten over. Dalmaten hebben een witte vacht waar ieder bultje of vlekje te zien en te voelen is en daardoor wordt het eerder opgemerkt denk ik.

Het dalmatenwereldje is een klein wereldje waar iedereen elkaar kent. Het is net een dorp. ;D ;D Er zijn een aantal fokkers die vers voeren aan hun honden en dan verspreid het zich al snel als een olievlek.

Maar om even on topic te komen. Ik denk dat Niels al aardig op hoogte is, Bianca of zit ik er ver naast? Wanneer je dan zelf wilt gaan samenstellen zou je in eerste instantie dezelfde hoeveelheid als de KVV aan kunnen houden. 750 gram per dag. Na 2 weken zie je meestal al wat deze hoeveelheid doet met de hond. Wordt hij te dik dan geef je minder en wordt hij mager dan zul je omhoog moeten met de gewichten.

Mijn ervaring is dat de honden op zelf samenstellen dikker worden dan op dezelfde hoeveelheid KVV. Ze lijken nog meer uit hun voeding te halen.

Niels hebben we gezien op de Winner en toen zag hij er prima uit! Niet te dik en zeker niet te mager.

Misschien heb je iets aan ons menu, dat is te vinden in de menu rubriek.
http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... adid=16975
Laatst gewijzigd door Erna op vr 30 dec 2005, 08:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#454961
Linga is bijna 7 maanden (1 januari) en eet nog steeds 950 gram per dag. Dit eet ze al best een hele tijd en ik merk dat ze aan het stabiliseren is op deze hoeveelheid voer (ze heeft niet meer voer nodig).

Nee ergo, ze begint een dikke kont te krijgen ;D (grapje hoor, maar ze heeft wle een stevig kontje).

Ze weegt 25,5 kilo (zojuist gewogen).

Ze eet 100% zelf samengesteld. Ik meet haar hoeveelheid voedsel al lang niet meer af aan haar eigen gewicht. Dat deed ik in het begin wel, maar ze is te zwaar om te wegen (ben door mijn rug gegaan toen ik haar tilde).

OK, deze hoeveelheid voer komt dus neer dat Linga tussen de 3,5 en 4% van haar lichaamsgewicht krijgt. Ik heb haar al wel een keer geprobeerd minder te geven, maar ze werd direct mager! Echt binnen 2 dagen. Dus voorlopig houd ik het nog even op deze hoeveelheid. Ik zie vanzelf wanneer ze daar te dik op wordt.

Maar goed, moraal van het verhaal: met je ogen voeren. Voel en kijk goed aan en naar je hond. En als dit gewicht voer voor hem goed is: dan is het goed.
Door Jolly
#454976
ik heb wel geen spikkel, maar mijn bijna 10 maanden oude Labrador pup/puber krijgt al zeker een maand 1 kilo per dag te eten. Voorheen zat hij op 750 gram, maar nu met de kou erbij heeft hij die 250 gram extra gewoon echt nodig.
Door Lizzy
#455006
Elise schreef: :o :o dan is ze officieel niet meer een klein zusje van Fieps, want die haalt net de 25 kilo ;D
Hahaha, nee, ik vrees dat Ling haar grote zusje is!! Ik heb haar net ook opgemeten :o :o :o. Ze is 57 cm hoog :o :o ;D ;D ;D!

(aaahhhh, tis zo'n lekker wijf! Maar de laatste twee dagen is ze een beetje chagerijnig..... zou het kunnen dat ze ook loops aan het worden is?)
Laatst gewijzigd door Lizzy op vr 30 dec 2005, 11:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Erna
#455010
Lizzy schreef: Hahaha, nee, ik vrees dat Ling haar grote zusje is!! Ik heb haar net ook opgemeten :o :o :o. Ze is 57 cm hoog :o :o ;D ;D ;D!

(aaahhhh, tis zo'n lekker wijf! Maar de laatste twee dagen is ze een beetje chagerijnig..... zou het kunnen dat ze ook loops aan het worden is?)
Prachtige hoogte!!! Veel zal ze niet meer in de hoogte groeien, mischien nog 1 of 2 cm erbij en dan heeft ze een prachtige maat. Fieb is een kleintje, heeft ze van oma Mara. Zolang ze maar onder de 60 blijven en boven de 56 is het goed.
Door Lizzy
#455030
Erna schreef: Prachtige hoogte!!! Veel zal ze niet meer in de hoogte groeien, mischien nog 1 of 2 cm erbij en dan heeft ze een prachtige maat. Fieb is een kleintje, heeft ze van oma Mara. Zolang ze maar onder de 60 blijven en boven de 56 is het goed.
Nu heb ik het gevoel dat de hoogte groei er inderdaad wel een beetje uit is. Maar tis wel grappig, we vonden Brutus altijd een knoepertje (zeker vergeleken bij Pinkel) maar nou is Brutus dus niet zo groot meer, naast Ling ;D.
Door Lizzy
#455046
EstherVanPuck schreef: Pfffh, volgens mij is ze zelfs groter dan Storm!!!! :o :o Ik moet hem echt maar eens een keer opmeten... :-\
Dat kan ik me nauwelijks voorstellen hoor Es! Maar ik ben heel benieuwd! Wanneer ga je hem opmeten?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door