Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door *Axel*
#450918
Hi folks ;D

Ik heb vandaag bij 2 slagers een lijstje binnengebracht van wat ik allemaal wil kopen aan RMB en vlees. Heb gevraagd wat er te krijgen is en wat het kost, om een beetje voorbereid te zijn.
Nu ben ik met de rekenhulp aan de slag gegaan, maar 1 ding snap ik niet: % spiervlees daar staat 0% bij ???
Of wordt met spiervlees bedoelt die 50% die aan het bot zit??
Als ik kijk hoe andere hun % bot-orgaan etc berekenen, dan is dat allemaal beetje verschillend. Hoe weet ik nu welke percentages ik best aanhou. 60% RMB blijkt voor veel honden veel te zijn. Geef ik dan best ook minder om te beginnen??
Pfff... moeilijk moeilijk... ::) Maar ben dan ook blond ;D
Door Lizzy
#450952
Er staan twee witte balkjes onder de percentages. Daar kun je zelf spiervlees invullen.

Dus je neemt bijv. 40% vleesbotten (neem je dus niet de 60%), 15% groentes, 15% orgaanvlees, 5% tafelrestjes, 25% spiervlees.

Of je neemt bijv. 50% vleesbotten, 15% groentes, 15% orgaanvlees, 5% tafelrestjes en 15% spiervlees.

Met andere woorden: je vult in wat jij goed vindt.
Laatst gewijzigd door Lizzy op vr 23 dec 2005, 21:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Door *Axel*
#451221
Lizzy schreef: Er staan twee witte balkjes onder de percentages. Daar kun je zelf spiervlees invullen.

Dus je neemt bijv. 40% vleesbotten (neem je dus niet de 60%), 15% groentes, 15% orgaanvlees, 5% tafelrestjes, 25% spiervlees.

Of je neemt bijv. 50% vleesbotten, 15% groentes, 15% orgaanvlees, 5% tafelrestjes en 15% spiervlees.

Met andere woorden: je vult in wat jij goed vindt.
ahum, hoe weet ik of dat wat ik goed vind ook goed is ::)
Ik heb echt wel schrik om verkeerd te gaan voeren. Darqan heeft nu al snel de neiging om mager te worden...
Door Lizzy
#451223
isabel debacker schreef: ahum, hoe weet ik of dat wat ik goed vind ook goed is ::)
Ik heb echt wel schrik om verkeerd te gaan voeren. Darqan heeft nu al snel de neiging om mager te worden...
Door er over te lezen. Door voor jezelf uit te maken wat jij een logisch/goed percentage bot en spiervlees vindt. Door dat ook rustig uit te proberen om je eigen honden. Ik vind tussen de 40% en 60% vleesbot een veilige marge om zelf te bekijken hoe je hond het daar op doet.

Toen ik net begon met zelf samenstellen gaf ik mijn honden 60% rauwe vleesbotten (50% bot en 50% vlees). Ze hadden eigenlijk altijd erg witte ontlasting en Pinkel had ook nog wel eens pijn bij het ontlasten. Ik vind persoonlijk dat dat nergens voor nodig is.... Een hond moet gemakkelijk zijn/haar ontlasting kwijt kunnen raken. Ik ben haar 40% vleesbot gaan geven en daar deed ze het goed op.

Omdat ze bij rawfeeding 10% a 15% bot (kaal) geven heb ik dat ook uitgeprobeerd op mijn honden. Maar ik was niet blij met het resultaat (ik vond de ontlasting slap, daardoor kreeg 1 hond problemen met de anaalklieren en de gebitten werden wat minder schoon). Dus heb ik het percentage bot weer opgeschroeft (naar 20% kaal bot dus) en dat bevalt gewoon goed.
Laatst gewijzigd door Lizzy op za 24 dec 2005, 10:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Door *Axel*
#451737
Ik had laatst kalfsribben gegeven, een paar maar. Ik vond toen stukje bot terug in de ontlasting. Bij lamsribben en kippenbot heeft hij dat niet.
Ik denk daarom om te beginnen met 40% RMB
Tafelrestjes, tja, ik kook weinig, want ben vaak alleen thuis. Eet zelf ook niet geweldig gezond zeg maar :-[ ::) Dus ik hoop dan maar weer om aan 5% tafelrestjes te komen.

Dan ben ik verder gaan rekenen en kom ik op:

40% RMB
20% groentenmix
15% orgaanvlees
5% tafelrestjes
20% spiervlees

Hierop beginnen dan maar?
Door Lizzy
#451740
isabel debacker schreef: Ik had laatst kalfsribben gegeven, een paar maar. Ik vond toen stukje bot terug in de ontlasting. Bij lamsribben en kippenbot heeft hij dat niet.
Ik denk daarom om te beginnen met 40% RMB
Tafelrestjes, tja, ik kook weinig, want ben vaak alleen thuis. Eet zelf ook niet geweldig gezond zeg maar :-[ ::) Dus ik hoop dan maar weer om aan 5% tafelrestjes te komen.

Dan ben ik verder gaan rekenen en kom ik op:

40% RMB
20% groentenmix
15% orgaanvlees
5% tafelrestjes
20% spiervlees

Hierop beginnen dan maar?
Ja, daar kun je mee beginnen. En dan moet je kijken hoe jouw hond het daar op doet. Ik vind het percentage groente wat aan de hoge kant trouwens. Tafelrestjes hoeft niet hoor. Ik geef ook nooit tafelrestjes.
Door *Axel*
#451746
Wat ben je snel Lizzy :)

Als ik de groentes wat terugschroef naar 15%, dan orgaanvlees 5% omhoog naar 20%? Of beter het spiervlees, alhoewel dat duurder is?
Door Lizzy
#451772
isabel debacker schreef: Wat ben je snel Lizzy :)

Als ik de groentes wat terugschroef naar 15%, dan orgaanvlees 5% omhoog naar 20%? Of beter het spiervlees, alhoewel dat duurder is?
Soms ;D

Ik zou zelf iets meer spiervlees of vleesbot geven.
Door *Axel*
#451793
OK, dan ga ik gewoon naar 45% vleesbot.
Dank je :)

Nu gaan we lekker rodelen. Darqan trekt de slee naar boven en dan mag hij meerennen naar beneden ;D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door