Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door André
#2428
,

Ik heb mijn twijfels over de hoeveelheid die Billinghurst aangeeft.


Tja, het blijft 60% ik weet het, het grappige is dat vers vlees producenten aanzienlijk minder botten toevoegen.
En ik denk dat karkassen niet echte grote leveranciers zijn van calcium.


Die twijfels zijn gebaseerd op hetgeen ik ervaar.
Als botten voer ik momenteel parelhoenkarkas, kipkarkas, konijnkarkas met kop, kalkoennekken en ik heb ook nog wat hazekarkas en reekarkas.
Dat word allemaal heel gretig gegeten, behalve van het reekarkas, daar worden de dragende botten gekraakt, die splinteren erg , en die hieruiit word alleen het merg uitgelikt.





zachte kalfsribbeen worden wel kompleet gegeten.
Runderribben die worden alleen aan de uiteinden wat afgeknaagd, schouderbladeren van runderen blijven bijna onaangeroerd en geitekoppen die worden wel opgepeuzeld op het kaaksbeen na.


die mening deel ik!


Wat mijn honden betreft komt dat dus ongeveer overeen met hetgeen Lonsdale schrijft :" rabbit completely eaten , bones from young animals are mostly eaten, the exeption being the larger bones. Bones from a larger animal are generally chewed on the end."


Ja persoonlijk ben ik iets meer van Tom Lonsdale gecharmeerd

Dus ik denk wel dat de kleinere prooidieren , die compleet gegeten worden wel de calcium leveranciers zijn.

Als dat ook zo is, dan is de 50/50 verhouding calcium /fosfor verhouding die Billinghurst vooropsteld niet echt correct denk ik.


Ja, denk ik ook!

Weet je, ik probeer zo kort mogelijk de werkwijze van Juliette de Bairacly te volgen, maar die geeft niet echt richtlijnen ivm hoeveelheden.
Ik heb haar een mailtje gestuurd wat zij denkt over die verhouding 50/50 van Billinghurst.
Ben uiteraard benieuwd of en wat ze gaat antwoorden.


Intressant, wie is Julliette de Bairacly? :-[

Nog één heel eigenaardige opmerking van een da. homeopaat van wie we onlangs een lezing hebben gehoord , iemand die categoriek tegen brok is:
"Botten en karkassen in de voeding mag en kan maar is geen must "
Volgens hem kan een hond uit nog andere bronnen calcium recupereren.
Wat dit laatste betreft , ik citeer hem hier enkel, ik deel zijn mening terzake "nog" niet.
Anderzijds ken ik iemand met een swh die twee jaar en enkele maanden oud is en die volledig via het schema van die da. word gevoerd.



Feit blijft dat vers voor een vleeseter is gemaakt, en misschien zit er een kern van waarheid in de argumentatie: een carnivoor krijgt "normaal" gesproken zijn complete voedingsstoffen binnen verdeeld over een bepaalde periode!

Voorals nog zijn er meerdere varianten op dit thema blijkt maar weer

M.V.G

André]
Door Lizzy
#2429
Hoi Andre, Roger, het spijt me, maar ik kan jullie niet meer volgen... Vinden jullie nou dat Ian B te weinig botten voorschrijft? Of te weinig? Ik vind het heel verwarrend worden ???
Door roger
#2430
Wie ben ik om dat te beantwoorden Lizzy?

Maar ik denk dat 50/50, calcium/fosfor te veel calcium is, maar das mijn persoonlijke mening .

Bij de Bairacly Levy lees ik het volgende:
"de schotse collie, dè hond uit de bergen van Schotland, word grootgebracht met havermout in ongekookte melk.De pups hebben het beste beendergestel dat ik ooit heb gezien.
Ik heb jaren in streken gewoond waar maisvlokken, enkele uren geweekt in heet water en vermengd met de etennsresten van de bewoners zelf het basisvoedsel van de collies vormden. Verder kregen ze dagelijks verse volle melk en zo af en toe een konijn.
Bovendien vinden ze zo af en toe het karkas van een dood schaap"



Gr.
Roger.
Door Lizzy
#2431
Hoi Roger, ik ben gewoon totaal "lost".... Want, Lonsdale geeft toch weinig anders dan RMB's? Of zie ik dat verkeerd? Da's toch NOG meer calcium?
Door roger
#2432
Lizzy,
Ik dacht dat Lonsdale eerder voor komplete prooidieren in zijn geheel was.
Dit aangevuld met tafelresten.
Maar waar ik naar verwijs in mijn vorige posting is naar datgene wat Lonsdale vermeld wat wolven en wilde honden eten van botten (in dierentuinen geobserveerd)

Kijk eens in"the complete herbal handbook......." op pagina 202, daar schijft Juliette duidelijk dat er nog heel wat andere calcium bronnen zijn voor de hond dan bottten.

In dan komt de stelling van dr. Vanden Eynde , die beweerd dat botten geen must is maar wel héél veel havermout en andere vlokken geeft samen met groenten en vlees wel weer wat dichter bij.

Andre,

Juliette de Bairacly Levy iemand die héél wat boeken geschreven heeft over hondenvoeding , waarvan het eerste, en voornaamste uitgegeven is in 1955.
Billinghurst heeft héél wat informatie van haar overgenomen en wat mij betreft is haar werk , uit 1955 héél erg up-to-date

Gr.
Roger.
Door Lizzy
#2433
Hoi Roger, ik zie alleen nog steeds niet wat het verschil (qua calcium) is tussen de Raw Meaty Bones/hele dieren van Tom Lonsdale en de 60% kippenvleugels/kippennekken (voor pups) van Ian Billinghurst...

Als ik naar Lonsdale kijk waarbij de maaltijden vooral bestaan uit hele dieren en RMB's, dan is de hoeveelheid calcium toch even veel of juist meer als bij Ian B?

VandenEynde en Juliette en Donath daar-in-tegen geven minder tot geen botten en dus moet de calcium ergens anders vandaan komen. Ik denk wel dat dit ook werkt. Honden missen, in dat geval, alleen het voordeel van het kluiven (hetgeen de tanden gezond houdt).

Ik geloof dat ik het dus nog steeds niet begrijp....
Door roger
#2434
Lizzy,

Volgens mij is er aan een hele kip,konijn, haas, parelhoen enz.....minder bot dan spiervlees.

Misschien dat een kippevleugel of kippenek meer50/50 calcium/fosfor verhouding heeft maar volgens mij is het totale gewicht aan botten tegenover spiervlees van een kompleet prooidier niet in die verhouding, maar bevat het meer vlees dan bot.

Dus een wilde hond , of wolf die zijn calcium haalt uit volledige prooidieren heeft ook niet die verhouding 50/50.

Lizzy, dat is maar een "persoonlijke kijk" van mij op de hele zaak, ik wil je zeker niet van de wijs brengen.

Gr.
Roger.
Door Admin
#2435
Hoi Roger, nou, breng je niet van de wijs, maar ik heb dan ook geen puppy ;D

Ik heb toch weer even zitten lezen in het boek van Ian Billinghurst. Die zegt (in Grow Your Pups with Bones) het volgende:

"If a puppy receives too much calcium in its food, the calcium which is not needed will pass out harmlessly in faeces. This statement is totally true of calcium supplied as raw meaty bones or in other natural forms such as in raw vegetables".

Da's 1.

"Excessive calcium given either as a calcium supplement or as part of a cooked commercial or home made diet will, attach to other essentiel nutrients in the diet, forming new compounds which your pup cannot absorb".

Da's 2.

"Solving the Calcium dilemma: what is this magic food - this miracle food? It is called...... Raw meaty bones. Raw meaty bones should form about 50% to 60% of the diet. It is impossible to cause calcium problems I mentioned above (in de rest van het boek) when you supply calcium to your pup in form of raw meaty bones. If you supply your pup(s) with such a diet, you will find that there is simply no way you can feed excessive calcium to your pup. That is a thumb rule you can believe. It is valid, it is scientific, it is natural, obvious, useful, not difficult to understand, and anyone can do it. The calcium/phosphorus will be in the correct ratio, and the diet will never result in an excess of calcium".

Da's 3.

Goed, als ik dit stuk lees (in Grow Your Pups with Bones) dan word het mij heel duidelijk dat er maar 1 gevaar is. En dat is calcium supplementen toevoegen aan hondenvoeding. Teveel word namelijk niet uitgescheiden.

Als ik eerlijk ben, klinkt zijn (hele) verhaal mij heel aannemelijk en zou ik mijn pup te eten geven volgens zijn aanwijzingen (en niet met calcium supplementen gaan tobben). Ik zou dus 50% tot 60% aan raw meaty bones gaan geven....

Groetjes, Lizzy
Door Admin
#2436
p.s., ik wil daarmee niet beweren dat Juliette of Tom Lonsdale het fout zien hoor! Ik heb alleen te weinig gelezen over pups van bijv. Tom om daarover te kunnen oordelen......
Door roger
#2437
Ja Lizzy , daar ben ik het mee eens , zelfs tot 70 % RMB's.

Maar de kwestie is hier : binnen die 50 , 60 of 70 % RMB's hoeveel is daar het gewicht aan vlees en hoeveel aan bot.

voorbeeld: je hond heeft 1 kilogram voedsel nodig per dag, je geeft 60 % rmb's dus 600 gram.
Dan is de vraag hoeveel van die 600 gram is bot en hoeveel is vlees?

Gr.
RFoger.
Door Admin
#2438
Ohhhh, OK Roger, ik begin te begrijpen wat je bedoelt! (lekker langzaam ben ik!). Ehhh, ja, luister je naar Ian B., dan moet je dus 50% bot en 50% vlees hebben. En, jij zegt dus: een prooidier bestaat uit meer vlees dan bot en dus is de verhouding 50:50 niet in orde....

OK, ehhhh, ik weet daar het antwoord niet op. Maar, gezien de hond (en pup) een teveel aan calcium uitpoept, doet dit er dan nog steeds toe? Of vind je dat de hond te weinig vlees (dus zonder bot) binnen krijgt? Denk je dat een verhouding 60:40 of 70:30 beter zou zijn (60 en 70 staat voor vlees)?

Mmmm, goeie vraag Roger! Ik vrees dat ik meer moet studeren wil ik hier een onderbouwt antwoord op kunnen geven!

Groetjes, Lizzy
Door roger
#2439
OK Lizzy, wat dat uitscheiden (of scheiten) van die overtollige calcium betreft zie ik dan geen probleem.Maar .......wat zit er nog in botten, dat wat bij een te grote hoeveelheid eventueel niet op een natuurlijke weg word afgevoerd.

Zijn "rule of the thumb : it's natural " gaat hier volgens mij niet op want geen enkele prooidier heeft volgens mij meer gewicht aan bot dan aan vlees.

Gr.
Roger.
Door Admin
#2440
Hoi Roger, ik heb eerlijk gezegd geen idee hoe de verhouding bot:vlees is van een konijn of kip. Maar, je zal wel gelijk hebben, dat het meer uit vlees als uit bot bestaat. Zeker als je er vanuit gaat dat sommige bot-delen door de hond niet gegeten worden....

Ik heb ook geen idee wat er verder in bot zit dat eventueel wel kwaad kan wanneer er teveel word gevoerd. Maar, ik vind het een interessant vraagstuk!

Hoe komen we erachter hoe het werkelijk zit? Wat de waarheid is? Of zal het (ook bij deze) weer zijn dat iedereen er een andere waarheid op na houdt? Nee toch he....!

Groetjes, Lizzy
Door wieke
#2441
???

Dit beurt een onzekere puppenkoper lekker op hoor! ;D
Gelukkig zie ik het wel nuchter in, en trek een plan uit alle berichten, ik hoop alleen dat diegene van de puppen nog reageert (waar jullie het over hebben, van boxers??)

Anders begin ik gewoon met kant en klaar vlees maaltijd, en ga ik langzaam over op totaal barf.

Ik vind de groei van een pup echt te belangrijk om iets niet goed te doen.
Ik heb nog vier weken, die zal ik nuttig besteden.
In ieder geval heel fijn dat iedereen meedenkt.

Groetjes Wieke
Door Admin
#2442
Hoi Wieke, ja, we hebben er een fijne, makkelijk te volgen discussie van gemaakt he... Niet echt. Maar ja, het is dus ook moeilijke materie!

De discussie komt, in het kort, hier op neer (en Roger, correct me if I am wrong, OK?):

Roger denkt dat mogelijk 60% Raw Meaty Bones (die bestaan uit 50% bot en 50% vlees) teveel is voor een pup (en mogelijk zelfs voor een volwassen hond). Roger denkt dat je best 60% tot zelfs 70% Raw Meaty Bones kunt geven in de vorm van hele dieren. Maar, hele dieren bevatten meer vlees dan bot. Met andere woorden: er zit mogelijk te veel bot in de voeding zoals Ian die voorschrijft.

Ik denk dus dat Ian Billinghurst, gezien zijn enorme ervaring, wel weet wat hij zegt en ik denk dus dat 50% tot 60% Raw Meaty Bones goed is (waarvan de Raw Meaty Bones bestaan uit 50% bot en 50% vlees). Maar, helaas kan ik dit dus niet goed onderbouwen en dit komt dus neer op vertrouwen in wat Ian B. schrijft.

Maar goed, het was absoluut NIET mijn bedoeling om jou af te schrikken van het barfen! Want, ik denk dat het helemaal niet zo verschrikkelijk moeilijk hoeft te zijn! Je neemt gewoon 1 van de methodes die jou het meest aan staat (in overleg met bijv. de fokker, jouw eigen kennis en bijv. de kennis van Ria) en dan ga je aan de slag. En, ik weet zeker dat jij, met alles wat je gelezen hebt, met alle groupen waar je lid van bent en met hulp van ons allemaal, best kunt barfen.

Ik denk dat ik een prive email naar Ria ga sturen om haar te vragen hier eens naar te kijken. Misschien kan Ria jou meer informatie geven en misschien wil ze jou een foto van haar puppen laten zien. Dat is SMELTEN geblazen ;D

Groetjes, Lizzy
Laatst gewijzigd door Admin op zo 30 mar 2003, 22:16, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door