Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Bullekes
#440895
Ik blijf lekker veel vragen hihii

Hoe zit het met groente moet dat rauw vers zijn of vers gekookte of mag het uit blik zijn tis maar een vraag.....
Door Lizzy
#440899
Het beste (vind ik) geef je ze rauw en totaal gepureerd (zodat de celwanden van de groente kapot gemaakt is).
Door Bullekes
#440905
dus morgen op naar de groenteboer.... WEl alles in kleine portie skopen want wat gizmo niet kent dat vreet ie neit hihihihihiih.. Weet dat ie wortels lekker vind en appels maar meer niet......
Door Bullekes
#441300
uuuh toch maar effe vragen voordat ik het verkeerd doe!!! DE groetne gewoon schoonmaken zoals we ook voor mensen doen dus bij bv boontjes puntjes eraf snijden of bij nadere dingen iets eraf wortels bijvoorbeeld schillen??? Laat effe weten kan ik aan de slag!!! thanks
Door Tineke *
#441307
Boontjes moet je altijd even koken,de rest goed wassen.

Tineke
Door Bullekes
#441309
Wanda schreef: Boontjes moet je altijd even koken,de rest goed wassen.

Tineke
geldt dit voor alle soorten boontjes?? Peultjes tuinbonen, harico vers gewone boontjes??

hihi ja zekerheid voor alles solly :-[
Door Tineke *
#441311
Geld voor alle verse boontjes,Tuinbonen zou ik niet geven niet rauw en niet gekookt.Een hoop zetmeel en koolhydraten.

Tineke
Door judith1967
#441312
Wanda schreef: Boontjes moet je altijd even koken,de rest goed wassen.

Tineke
Waarom de boontjes koken?
Door Tineke *
#441315
Vanwege een of ander iets wat er in zit,weet bij god niet meer hoe het heet.Ik heb het van Kruimel.

Tineke
Door 202spots
#441332
Bullekes schreef: uuuh toch maar effe vragen voordat ik het verkeerd doe!!! DE groetne gewoon schoonmaken zoals we ook voor mensen doen dus bij bv boontjes puntjes eraf snijden of bij nadere dingen iets eraf wortels bijvoorbeeld schillen??? Laat effe weten kan ik aan de slag!!! thanks
De puntjes van boontjes bevat juist de meeste vitamiene dus laten zitten!
(Ik haal voor mensen eten ook alleen de steeltje er af)
Wortelen en andere knolgroentes,kan je met 'n borsteltje schoonmaken en hoeft niet gechild,je kan ook 'n kleine hoeveelheid van de wortel groen/blad mee malen in de mix.

Alle bonen waar de boon IN de schil word gegeven, moet even gekookt worden om de PHASIN onschadelijk te maken.
Met tuinbonen word alleen de boon voor menselijke consumptie gebruikt, maar is i.d.d teveel zetmeel voor de hond en word net als andere peulvruchten zoals gedroogde bonen,erwten en kapucijners dus niet gevoerd.

De andere groentes gewoon goed wassen en van sommige bladgroentes haal ik de onderste stuk er af want dat kan some bitter zijn, zoals b.v de "pit" in struikje witlof.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Plantaardige gifstoffen
Peulvruchten en bonen (lectinen)
PHASIN - 'n soort eiwit - giftig voor mensen - wordt door koken onschadelijk gemaakt

In rauwe peulvruchten zoals bonen, linzen, erwten en kapucijners, maar ook in sperziebonen,snijbonen en peultjes(snow peas), zitten zogenaamde lectinen. Dit zijn stoffen die schadelijk kunnen zijn voor mensen die bonen rauw eten. Rauwe of onvoldoende verhitte peulvruchten en bonen kunnen de werking van de darmen ernstig ontregelen en bij langdurige consumptie de nieren beschadigen. De symptomen van een dergelijke lectinevergiftiging zijn braken, koorts en lichte diarree. Soms treedt ook een daling van de bloeddruk op.

Het nut van lectinen
Het is niet helemaal duidelijk waarom lectinen in peulvruchten en bonen voorkomen. Lectinen beschermen de groente tegen aanvallen van bacteriën,
schimmels of insecten. Ook kunnen ze mogelijk een rol hebben bij de productie en opslag van voedingsstoffen tijdens de rijping en ontwikkeling van groente. Niet alle lectinen zijn even giftig voor de mens. Lectinen in
bonen zijn schadelijk terwijl lectinen in erwten en linzen praktisch ongevaarlijk zijn voor de mens.

Weken en lang genoeg koken
Lectinen (eiwitten met samenklonterende eigenschappen).
worden onschadelijk door de verse bonen beetgaar te koken of de rauwe peulvruchten te weken en in tien tot twintig minuten gaar te koken. Bij roerbakken is het belangrijk sperziebonen en snijbonen beetgaar te laten
worden. Peulvruchten en bonen die u diepgevroren koopt en peulvruchten en bonen in pot of blik zijn al voldoende verhit. Daardoor zitten er geenschadelijke hoeveelheden van deze stoffen meer in de groente.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door