Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door conleeuw
#431717
Lizzy schreef: Over het afwisselen van vlees/bot/orgaanvlees/groente bronnen schrijft Eliasen trouwens

"I suggest you allow yourself 7-10 different sources of meat & organ, 7-10 different sources of vegetables, and 7-10 sources of bone and fat.
:o :o maar dat wordt moeilijk. Ik bedoel maar
kip
Rund
Schaap
Vis

Dan moet ik ook nog

Kalkoen
Geit
Haas
Fazant
Hert
Duif

Mijn hemel :o kalkoen en geit kan ik redelijk aan komen, dus 6 kan ik nog halen, maar de rest......dan wordt het niet meer leuk hoor :P ik zie me al helemaal de veld in trekken met jacht geweer op zoek naar haas, gevogelte, hert :(
Door Lizzy
#431769
Hij schrijft ook :

"Now, the meat and organ parts will often be shared with the fat & bones. Chickenwings, for instance, will count for one in both categories".

Dus tja, hoe intepreteer je dit?
Door Borke
#431797
Lizzy schreef: Dus tja, hoe intepreteer je dit?
Als ik in zijn boek kijk naar ultieme voedingsschema B volwassen Hond (een van de drie voorbeelden NL versie blz 143) dan voert hij aan vlees/vis (sommige dingen een keer, andere meermalen) in 2 weken:
runderlever
zalm
kip
kalkoen
varkenslever en -tong
runderbot
Bronnen zijn dan rund, zalm, kip, kalkoen, varken dat is totaal 5 verschillende dieren.

Voorbeeldmenu C:
lam
varken
makreel
runderlever
zalm
rund
Dat zijn dus weer 5 verschillende dieren.

Menu A:
rund
kip
kippendarmen
pens (van welk dier?)
varkenslever
Dat zijn 3 verschillende dieren of 4 als de pens van bijvoorbeeld een schaap is.

Kortom dan denk ik dat Lizzy's interpretatie de juiste is en dat hij niet bedoelt dat je vlees en organen van 7-10 verschillende dieren moet voeren.
Laatst gewijzigd door Borke op zo 27 nov 2005, 16:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Dtje
#431989
conleeuw schreef: het is helemaal niet een gek idee om deels kvv te voeren als het barfen als moeilijk ervaren wordt, dat geeft jou hond de voordeel van rauw voer terwijl het jullie tijd geven om langzaam maar zeker dingen te proberen, en toe te voegen zonder dat je het gevoel heb dat jij mischien je hond te kort doe qua voedingstoffen. ;)
Dank, dank! Dit geeft de burger weer moed! En Lizzy waarom ik het even met Energique wil combineren is enerzijds het gemak; momenteel gebeurt er hier (=thuis) heel veel en ben ik druk,druk en moe, moe... Dus het is niet het ideale maar nog altijd beter dan brok en geeft mij even wat meer rust om goed uitgebalanceerde menu's te kunnen samenstellen. Het is nogal tijdrovend om de goede adressen te vinden waar ik alles kan krijgen voor een goede prijs. Als ik die eenmaal gevonden heb en mijn leven is weer wat rustiger dan gaat Mien echt volledig op de Barf. Dat is iig wel nog steeds mijn streven.
Anderzijds heb ik ook het idee dat als ik haar nu ipv de brok kvv geef haar mag op een wat makkelijkere en snellere manier aan het vers, zelfsamengestelde kan laten wennen.

Iedereen weer bedankt voor de reacties en ooit komt het goed ;D.
Gebruikersavatar
Door Sanyo
#432032
Ik voer overigens wel meer als 2 diersoorten, hoor!

Ik wou alleen de vergelijking trekken met het aantal diersoorten dat in kvv zit. Die eenzijdigheid is nu ook net een van de redenen waarom ik zelf ben gaan samenstellen.
Ik bedoel alleen te zeggen dat het mij nu ook weer niet nodig lijkt om echt "tig" verschillende soorten vlees te geven. Hoewel het natuurlijk wel mijn voorkeur heeft om voldoende variatie aan te bieden, lijkt mij een stuk of 5 verschillende toch een mooie combinatie.
Door Lizzy
#432294
AstridStraver schreef: Als ik in zijn boek kijk naar ultieme voedingsschema B volwassen Hond (een van de drie voorbeelden NL versie blz 143) dan voert hij aan vlees/vis (sommige dingen een keer, andere meermalen) in 2 weken:
runderlever
zalm
kip
kalkoen
varkenslever en -tong
runderbot
Bronnen zijn dan rund, zalm, kip, kalkoen, varken dat is totaal 5 verschillende dieren.

Voorbeeldmenu C:
lam
varken
makreel
runderlever
zalm
rund
Dat zijn dus weer 5 verschillende dieren.

Menu A:
rund
kip
kippendarmen
pens (van welk dier?)
varkenslever
Dat zijn 3 verschillende dieren of 4 als de pens van bijvoorbeeld een schaap is.

Kortom dan denk ik dat Lizzy's interpretatie de juiste is en dat hij niet bedoelt dat je vlees en organen van 7-10 verschillende dieren moet voeren.
suggest you allow yourself 7-10 different sources of meat & organ, 7-10 different sources of vegetables, and 7-10 sources of bone and fat
En toch kun je het dan ook zo intepreteren en dan vind ik dit weer heel listig....: kippenvlees, kopvlees, kippehart, kippenlever, kippenmaag, runderhart, runderlever.

Want dan ben je dus toch bezig met twee verschillende diersoorten en ik denk dat je dan niet goed bezig bent.....
Door Lizzy
#432296
mb schreef: Ik voer overigens wel meer als 2 diersoorten, hoor!

Ik wou alleen de vergelijking trekken met het aantal diersoorten dat in kvv zit. Die eenzijdigheid is nu ook net een van de redenen waarom ik zelf ben gaan samenstellen.
Ik bedoel alleen te zeggen dat het mij nu ook weer niet nodig lijkt om echt "tig" verschillende soorten vlees te geven. Hoewel het natuurlijk wel mijn voorkeur heeft om voldoende variatie aan te bieden, lijkt mij een stuk of 5 verschillende toch een mooie combinatie.
Ik heb ook niet gezegd dat jij twee diersoorten voert ;). Ik snapte dat je een vergelijk wilde maken maar ik was het niet met je eens. Ik vind de vergelijking tussen zelf samenstellen met 2 diersoorten en kvv sowieso niet opgaan omdat je vanuit een totaal ander principe werkt. Persoonlijk vind ik het moeilijk om een minimum aan te geven. Want voor je het weet barfen mensen met kip, kip, kip, kip en pens..... En een maximum is er gelukkig niet :D. Ik denk wel dat als je niet zoveel verschillende vleessoorten kunt geven dat je er zeker goed aan doet om toch dingetjes als vis, groente/fruit, eieren, zuivel, etc. te voeren. Dat compenseert dan mogelijk weer een beetje.
Door Borke
#432324
Lizzy schreef: En toch kun je het dan ook zo intepreteren en dan vind ik dit weer heel listig....: kippenvlees, kopvlees, kippehart, kippenlever, kippenmaag, runderhart, runderlever.

Want dan ben je dus toch bezig met twee verschillende diersoorten en ik denk dat je dan niet goed bezig bent.....
Dat denk ik ook.
ik denk dat het uiteindelijk - zoals met zoveel ingewikkelde zaken - aankomt op gezond 'boerenverstand'.
In de praktijk zal het lastig zijn om 7-10 verschillende diersoorten te voeren, maar alles uit 2 dieren halen kan toch haast niet zijn wat hij bedoelt.
Door Joshii
#432355
AstridStraver schreef: Als ik in zijn boek kijk naar ultieme voedingsschema B volwassen Hond (een van de drie voorbeelden NL versie blz 143) dan voert hij aan vlees/vis (sommige dingen een keer, andere meermalen) in 2 weken:
runderlever
zalm
kip
kalkoen
varkenslever en -tong
runderbot
Bronnen zijn dan rund, zalm, kip, kalkoen, varken dat is totaal 5 verschillende dieren.

Voorbeeldmenu C:
lam
varken
makreel
runderlever
zalm
rund
Dat zijn dus weer 5 verschillende dieren.

Menu A:
rund
kip
kippendarmen
pens (van welk dier?)
varkenslever
Dat zijn 3 verschillende dieren of 4 als de pens van bijvoorbeeld een schaap is.

Kortom dan denk ik dat Lizzy's interpretatie de juiste is en dat hij niet bedoelt dat je vlees en organen van 7-10 verschillende dieren moet voeren.


En hoe zit dat dan met dat varken? Varkenslever..varkenstong..???
Door Borke
#432356
Noukie schreef: En hoe zit dat dan met dat varken? Varkenslever..varkenstong..???
Daarin verschilt Mogens van mening met Barfplaats ;D
Het ging me er meer om om het aantal diersoorten te illustreren met de voorbeelden, maar het viel mij ook al op dat hij varken gebruikte.
Door Lizzy
#432370
AstridStraver schreef: Daarin verschilt Mogens van mening met Barfplaats ;D
Het ging me er meer om om het aantal diersoorten te illustreren met de voorbeelden, maar het viel mij ook al op dat hij varken gebruikte.
Dat komt ook omdat er in grote delen van de wereld geen Aujeszky voor komt en zelfs nooit is voorgekomen. In deze landen kun je probleemloos varkensvlees voeren, hoewel hij er zelf over zegt dat hij het niet het beste vlees vindt.
Door Borke
#432428
Lizzy schreef: In deze landen kun je probleemloos varkensvlees voeren, hoewel hij er zelf over zegt dat hij het niet het beste vlees vindt.
Tja ik moet zeggen dat wij zelf ook geen varkensvlees eten, ik vind het minder smakelijk en Leo reageerde er nogal op toen hij jong was (vettere huid).
Door conleeuw
#432434
AstridStraver schreef: Tja ik moet zeggen dat wij zelf ook geen varkensvlees eten, ik vind het minder smakelijk en Leo reageerde er nogal op toen hij jong was (vettere huid).
ik ken heelwat mensen die niet tegen varkensvlees kunnen. En ik ben er een van, ik wordt zo ziek als een hond ;D nu eet ik al jaaaaaaren geen vlees meer, maar als kind hebben mijn ouders wel eens varkensvlees voorgeschoteld, nou, ik zal daar maar niet over vertellen. Andere die ik ken wisselen van ziekjes, ziek, super ziek, gal bulten, jeuk, huid uitslag :(
Dus, ik denk dat ik het toch niet zou voeren al was er geen gevaar ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door