Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door diana
#2296
wie geeft kefir of gebruikt het zelf.
waar koop je het.
wat is de beste soort.
is het goed voor honden.
Door Lizzy
#2297
Hoi Diana, ik geef kefir aan de honden. Soms. Zeg 1 keer per week. Zelf eet ik helemaal geen producten van dierlijke oorsprong, dus ook geen kefir. Je kunt kefir yoghurt zelf maken en je kunt het kant en klaar bij de reformwinkel kopen. Ik geef hier even wat info:

Wat is kefir?

Kefir is een gekweekt, romig product met verbazingwekkende voordelen voor je gezondheid. De zure en frisse smaak lijkt op die van drinkyoghurt, maar het bevat heilzame gisten naast de probiotische bacteriën die ook in yoghurt zitten. De van nature voorkomende bacteriën en gisten in kefir kunnen bij regelmatige consumptie leiden tot grote voordelen voor de gezondheid. Kefir zit vol waardevolle vitaminen en mineralen, het bevat lichtverteerbare volwaardige eiwitten en het bezit van nature antibiotische eigenschappen - een natuurlijke antibiotica die van melk is gemaakt!

Mensen die lactose-intolerant zijn krijgen door het eten van kefir, dat rijk is aan heilzame gisten en bacteriën, lactase binnen. Lactase is een enzym dat het grootste gedeelte van de lactose die na het kweekproces nog over is, opgebruikt.

Kefir kan gemaakt worden van elk soort melk: koemelk, geitenmelk of schapenmelk of melk van cocosnoten, rijst of soja. Het is in lichte mate slijmvormend, maar het slijm is van een "schone" kwaliteit dat een ideaal milieu vormt voor de aanmaak van goede bacteriën in het spijsverteringskanaal.

Kefir wordt gemaakt van gelatineachtige witte of gele deeltjes die "korrels" worden genoemd. Dit maakt kefir uniek, want geen enkele andere melkcultuur vormt korrels. Deze korrels bevatten de bacterie/gist-combinatie die samenklontert met caseïne (melkeiwitten) en complexe suikers. Ze zien eruit als stukjes koraal of kleine bloemkoolroosjes en variëren in grootte van een graankorrel tot een hazelnoot. Als ze op een bepaalde manier gekweekt worden, kunnen ze wel zo groot als een hand worden! De korrels fermenteren de melk; ze nemen de goede organismen op en creëren zo de kweek van het eindproduct. De korrels worden voor consumptie van de kefir met een zeef verwijderd en worden weer toegevoegd aan een nieuwe hoeveelheid melk.

Waarin verschilt Kefir van yoghurt?

Zowel kefir als yoghurt zijn gecultiveerde melkproducten, maar ze bevatten verschillende soorten heilzame bacteriën. Yoghurt bevat een kortlevende, heilzame bacterie die het spijsverteringssysteem schoon houdt en de zich daar bevindende goede bacteriën voorziet van voedsel. Kefir gaat verder dan dat: de goede bacteriën van kefir kunnen zich zelfs in het darmkanaal nestelen.

Kefir bevat enkele zeer belangrijke rassen van goede bacteriën die over het algemeen niet in yoghurt zitten: Lactobacillus Caucasus, Leuconostoc, Acetobacter-soorten en Streptococcen-soorten. Het bevat ook heilzame gisten, zoals saccharomyces-kefir en Torula-kefir. Deze gisten domineren, beheersen en elimineren destructieve ziekteverwekkende gisten in het lichaam. Dat doen ze door binnen te dringen in het slijmvlies waar zich ongezonde gisten en bacteriën bevinden; daar vormen ze als het ware een huishoudelijk team van "uitsmijters", waardoor de darmen versterkt worden. Als gevolg daarvan kan het lichaam beter weerstand bieden aan ziekteverwekkers zoals de E-coli-bacterie en parasieten.

De actieve gisten en bacteriën van kefir hebben een grotere voedingswaarde dan yoghurt doordat ze ervoor zorgen dat je eten beter verteerd kan worden en doordat ze het milieu in de darmen schoon en gezond houden.

Naast de heilzame bacteriën en gisten, bevat kefir mineralen en essentiële aminozuren die het lichaam helpen zichzelf te genezen en te onderhouden. De volwaardige eiwitten in kefir worden gedeeltelijk verteerd en kunnen daardoor beter door het lichaam worden gebruikt. Tryptofaan, een van de essentiële aminozuren waaraan kefir rijk is, is een stof die bekend is vanwege zijn rustgevende effect op het zenuwstelsel. Omdat kefir ook rijk is aan calcium en magnesium - mineralen die ook belangrijk zijn voor een gezond zenuwgestel - kan het toevoegen van kefir aan het dieet een buitengewoon groot kalmerend effect op de zenuwen hebben. Kefir levert een grote hoeveelheid fosfor, het op twee na belangrijkste mineraal in ons lichaam. Fosfor helpt het lichaam koolhydraten, vetten en eiwitten voor de celgroei goed op te nemen en is een belangrijk mineraal voor de instandhouding van een goede gezondheid en het op peil houden van het energieniveau.

Kefir is rijk aan vitamine B12, B1 en vitamine K. Het is een uitstekende bron van biotine, een B-vitamine die het lichaam helpt de andere B-vitaminen (zoals foliumzuur, pantotheenzuur en vitamine B12) op te nemen. De talloze voordelen van het handhaven van een goede balans in de vitamine B-inname variëren van regulatie van nieren, lever en zenuwgesteld tot het verbeteren van huidklachten, het verhogen van het energieniveau en het bereiken van een hoge leeftijd.

Van URL: http://home.worldonline.nl/~ridveld/kefirinfo.htm

Vanwege de vitamine K, geef ik het niet teveel. Teveel vitamine K kan bij de hond giftig werken.

Groetjes, Lizzy
Laatst gewijzigd door Lizzy op za 12 apr 2003, 22:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Door diana
#2298
ik betrap mezelf er op dat ik weeeer aan het zoeken ben...
had mezelf beloofd geen extra,s meer te gaan geven ivm de jeuk van lady.
heb mijn vriezer nu vol met carnibest en als ik zelf iets maak is dat ook niet zo spectaculair dat ze er jeuk van zou kunnen krijgen.
groenten ben ik heel voorzichtig mee dat is het niet.
dr is iets veranderd in de bibi.
dat is nu op.
het is geen alergie denk ik.
pfffff ben gewoon een muts.
Door Jenny
#2299
Hoi Lizzy!
He, zou kefir ook iets voor Annabel en haar E-coli bacterien zijn? Vroeger (bij mijn ouders) dronk ik het zelf ook. Mijn moeder had dat goedje in een weckfles op de keukenkast staan en elke avond zeefden we het bloemkool-achtige goedje eruit en dronken het zure spul op. 't Was op zich wel lekker. :P Je kon het trouwens ook stekken, want het groeide maar door.
Groetjes!
Jenny
Door Lizzy
#2300
Hoi Jenny, ik zou op dit moment zelf geen kefir geven. Kefir is namelijk een voedingsmiddel dat wel licht basisch/alkalisch is... Ik zou zelf wel probiotics gaan geven (die goede bacterieen die ook in kefir zit).

Later, wanneer de bacterieen weg zijn en alle blaasproblemen zijn opgelost, kan zij natuurlijk wel kefir eten.

Ik herken de kefir ook nog van vroeger. Mijn vader maakte het iedere dag en at het ook zelf. Ik vond die bloemkool roosjes er ZO vies uitzien, dan ik nooit 1 hap van die kefir genomen heb ;D. Brrrrrr.....!

Groetjes, Lizzy
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door