Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Scooter
#424656
Je moet eens weten hoe goed me dat berichtje doet!! Ik werd eigenlijk meteen na het lezen van de eerste verhalen zo enthousiast dat ik het liefste meteen zou willen beginnen. Enfin ik ben nu inmiddels twee weken verder en al enorm opgeschoten met al jullie hulp!! En natuurlijk blijf ik voorlopig ook nog even doorvragen. Thanx allemaal ;D
Door Scooter
#424671
Enne mijnheer Dude wil je nog even lachen (de rest mag me ook uitlachen hoor)?? Ik kom dus bij de slager en vraag om mijn bot. Hij haalt twee "kale" botten en één enorm mooi bot met vlees uit zijn koeler en ik zeg meteen doe mij die mét dat vlees eraan maar. Al pratend en uitleggend, want ik moest natuurlijk weten wat voor deel het was en wat voor dier, legde hij het "bot" op de weegschaal en zei nou dat is dan 60 Euro. Ik viel zowat om van die prijs hahahahaha. Ik heb hem er 5 dikke plakken van een pond per stuk ervanaf laten zagen. Het ligt in de ijskast/vriezer en morgen wil ik hem zijn eerste stukje gaan geven. Het is rund enkomt van het kuitbeen af. Goed??
Door Doedels
#424717
Scooter schreef: Enne mijnheer Dude wil je nog even lachen (de rest mag me ook uitlachen hoor)?? Ik kom dus bij de slager en vraag om mijn bot. Hij haalt twee "kale" botten en één enorm mooi bot met vlees uit zijn koeler en ik zeg meteen doe mij die mét dat vlees eraan maar. Al pratend en uitleggend, want ik moest natuurlijk weten wat voor deel het was en wat voor dier, legde hij het "bot" op de weegschaal en zei nou dat is dan 60 Euro. Ik viel zowat om van die prijs hahahahaha. Ik heb hem er 5 dikke plakken van een pond per stuk ervanaf laten zagen. Het ligt in de ijskast/vriezer en morgen wil ik hem zijn eerste stukje gaan geven. Het is rund enkomt van het kuitbeen af. Goed??
Nee, niet helemaal goed. Dragende delen van het rund zijn keihard. Daardoor zijn ze moeilijk verteerbaar en de tanden kunnen er door beschadigen. De meesten van ons geven die nooit. Kuitbeen is een deel van de poot. Daar rust het hele gewicht van de koe op. Heel stevig bot dus. Bij geschikt vleesbot moet je denken aan: kippennek, kippenvleugel, kippenpoot, kipkarkas, eendennek, eendenkarkas, eendenvleugel, konijnenkarkas, lamsrib, lamsnek, kalfstrot, kalfsrib, heup, runderstaart, geitenrib, geitennek, ...
Door Scooter
#424743
Oke, nou dan zelf maar oppeuzelen of het vlees van het bot afsnijden voor Scooter. Vond het toch al duur spul, 9,95 per kilo..... Maar ja al doende leert men en gelukkig krijg ik hier erg veel ondersteuning, dus ik blijf vooral doorgaan!!
Door Scooter
#425021
Lizzy schreef: Het hangt er een beetje vanaf volgens welke methode je wilt voeren. Als je Ian Billinghurst's methode volgt, dan geef je ongeveer:

60% vleesbot
15% groente en fruit
15% orgaanvlees
5% a 10% tafelrestjes

Als je 5% tafelrestjes geef, heb je nog 5% over voor spiervlees. Overigens zit er natuurlijk ook wel spiervlees aan de vleesbotten die je geeft! Aangezien je vleesbotten voor tenminste 50% uit vlees en 50% uit bot moeten bestaan, voer je dus al zo'n 30% spiervlees (en 30% bot) op het totaal.

Ik vind dat zelf toch nog een beetje weinig, 30% a 35% spiervlees. Zelf voer ik 40% a 50% vleesbotten. Ik houd dus 20% a 25% over voor spiervlees.
Dus als ik het helemaal goed begrijp mag ik het percentage vleesbot terugbrengen naar 50% en dan 10% extra spiervlees geven???
Door Lizzy
#425022
Scooter schreef: Woaw je bent helemaal te gek, ik kan je wel zoenen!!!! Ik had dat stukje gewoon niet goed begrepen en ben niet echt een vleeskenner (zoals je al had begrepen misschien).
Bloos bloos ;D!
Door Lizzy
#425023
Scooter schreef: Oke, nou dan zelf maar oppeuzelen of het vlees van het bot afsnijden voor Scooter. Vond het toch al duur spul, 9,95 per kilo..... Maar ja al doende leert men en gelukkig krijg ik hier erg veel ondersteuning, dus ik blijf vooral doorgaan!!
;D ;D ;D ;D, sorry, maar ik moest echt erg lachen om je verhaal! 60 EURI :o :o :o

Je kunt hem ook voorzichtig zelf het vlees van het bot laten eten en het bot wegnemen.
Door Lizzy
#425024
Scooter schreef:Dus als ik het helemaal goed begrijp mag ik het percentage vleesbot terugbrengen naar 50% en dan 10% extra spiervlees geven???
Ja, dat kun je inderdaad zo doen! 50% bot is echt zat.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door