Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#424512
ik voer 6-7 keer per week, altijd 's avonds soms om 5 uur soms pas om 10 uur.

Ik voer ook niet elke dag evenveel, minimaal 300 gram maar soms wel 600

Mijn franse bull is zoiezo nooit in staat om te werken :-) maar ff serieus na 600 gram voedsel (ruim 4% lichaamsgewicht) is hij niet echt mobiel meer en is het meestal uitbuiken en slapen tot de volgende ochtend.

na 300 gram wil hij nog wel eens 's avonds spelen.

Ik denk dus dat 3/4 keer per week eten niet goed is voor honden die elke dag moeten werken
#424703
Denk ik dus ook, met een volle maag werken is echt niet goed maar .... als ze s' avonds laat een hele kip op hebben of zoiets hoelang zouden ze dan moet kunnen rusten. Als er 28 uur nodig is om een volle maag volledig te verteren hoe zit het dan na 10 uur? Dat vraag ik me dus een beetje af.
Door 202spots
#424720
evds schreef: Als er 28 uur nodig is om een volle maag volledig te verteren hoe zit het dan na 10 uur? Dat vraag ik me dus een beetje af.
??? ??? ???
Waarom denk je dat het 28 uur duurd voordat de maag leeg is ???
Waneer jij s'avonds je honden voerd, dan kunnen ze makkelijk de volgende morgen aan 't werk. ;)
~~~~~~~~~~~~~~

http://www.pet-supplies-review.com/cani ... stion.html

Canine Digestive System

Your dog's digestive system is a complex arrangement. It takes in the food he eats, grinds it up into small pieces, and turns it into nutrients (carbohydrates into simple sugars, fats into fatty acids, and proteins into amino acids) that are absorbed by your dog's body and used to keep him healthy and strong. This entire process takes between 7 and 10 hours to complete in a healthy dog.
#424993
In antwoord op kruimel: ik begreep uit het stuk dat de maag een rustperiode nodig heeft en ik beloon bij elke wandeling wel enige malen, uiteraard kleine beetjes, dus ik vroeg me dan af of dat dan wel kan als je maar vier keer per week voert, maar inderdaad leek mij ook al dat ze ook kleinere prooien tussendoor eten, nou dat is weer een opluchting.
#425125
Chicken schreef: In antwoord op kruimel: ik begreep uit het stuk dat de maag een rustperiode nodig heeft en ik beloon bij elke wandeling wel enige malen, uiteraard kleine beetjes, dus ik vroeg me dan af of dat dan wel kan als je maar vier keer per week voert, maar inderdaad leek mij ook al dat ze ook kleinere prooien tussendoor eten, nou dat is weer een opluchting.
Ja, een rustperiode is goed, maar als je bv 's avonds voert is de maag de volgende ochtend wel weer genoeg uitgerust hoor ;D. Af en toe een dag echt helemaal niks is ook wel eens goed maar het moet natuurlijk wel uitkomen.
Zijn er hier mensen die 3-4 keer per week voeren zoals beschreven in het artikel van Mogens Eliasen?

Zelf voer ik onregelmatig zowel wat betreft het tijdstip van eten geven als ook wat betreft de grootte van de maaltijd maar gemiddel toch wel 10 keer per week.

Waar ik vooral benieuwd naar ben is of je een hond die een aantal uren geleden een flinke maaltijd achter zijn kiezen heeft ook fysiek kan laten werken (schapendrijven bijvoorbeeld) zonder bezwaren.
Mijn gevoel zegt nl. dat dat niet goed is. Een wolf gaat toch ook niet direct na het eten weer op jacht, maar pas wanneer hij weer honger krijgt.

Ik heb benieuwd of jullie met deze wijze van voeren ervaring hebben.
Ja ik dus. Ik voer soms 4x, soms 5 x en soms ook 3x per week. En na zo'n grote maaltijd ga ik uiteraard niet direct lekker behendigheid doen met de hondjes ;D
Maar als ik 's avonds voer zijn ze 's cohtends weer helemaal het heertje/dametje, zij het meestal nog wel iets boller dan voorheen. Maar ik pas mijn voerschema aan aan de activiteiten die ik van ze verwacht. Op zondag ga ik bv meestal een flink eind rijden met de pony, hondjes mee, zo'n 3 a 4 uur. Dan krijgen ze op zaterdag niks, behalve beloningen bij behendigheid, en dan zondagavond een grote maaltijd (alsof ze op jacht geweest zijn dus, eerst heel hard werken en dan lekker bunkeren). Maandag is dan een rustige dag, dan gaan ze ff mee naar de wei (4 km heen aan de fiets, en 4 km terug) en rustig door het bos banjeren. Geen eten. En dan op dinsdag weer een maaltijd. Ik merk nooit dat ze ergens last van hebben.
#425205
202Spots schreef: ??? ??? ???
Waarom denk je dat het 28 uur duurd voordat de maag leeg is ???
Waneer jij s'avonds je honden voerd, dan kunnen ze makkelijk de volgende morgen aan 't werk. ;)
~~~~~~~~~~~~~~

Dat heb ik gelezen in het artikel van Mogens Eliasen.

Ik citeer:
"De maag van de hond die een volledige maaltijd gekregen heeft, doet er tenminste 24 uur over om deze te verteren en soms wel 30 uur. "

Mijn honden hebben als ze hard moeten werken (enkele uren achtereen) ook wel eens last van diarree tijdens het werk. Zou het niet kunnen dat ze dan toch nog te veel voedsel in hun spijsverteringskanaal hebben?
#425258
Ik heb toch ook echt andere gegevens hoor:

Een studie van Ellenberger en Scheunert:

Na 2 tot 4 uur is ongeveer 1/3 deel van het vlees nog terug te vinden in de maag.
Na 6 uur was dat nog 1/4 deel.
Na 9 uur was dat nog maar 1/10 deel terwijl na 12 uur niets meer was terug te vinden.

Bij pups gaat het wat sneller. Bij pups van 5 weken is al het voedsel verdwenen na ongeveer 10 uur.
#425327
Lizzy schreef: Ik heb toch ook echt andere gegevens hoor:

Een studie van Ellenberger en Scheunert:

Na 2 tot 4 uur is ongeveer 1/3 deel van het vlees nog terug te vinden in de maag.
Na 6 uur was dat nog 1/4 deel.
Na 9 uur was dat nog maar 1/10 deel terwijl na 12 uur niets meer was terug te vinden.

Bij pups gaat het wat sneller. Bij pups van 5 weken is al het voedsel verdwenen na ongeveer 10 uur.

Ik denk dat het ook afhangt van de hoeveelheid die je voert. Eliasen zegt met nadruk 'een volledige maaltijd', naar zijn normen dus genoeg voor minstens 2 dagen. Als ik naar mijn honden kijk duurt het idd wel een dag voordat alles weg is. Een kleinere maaltijd verdwijnt een stuk sneller.
#425334
Kruimel schreef: Ik denk dat het ook afhangt van de hoeveelheid die je voert. Eliasen zegt met nadruk 'een volledige maaltijd', naar zijn normen dus genoeg voor minstens 2 dagen. Als ik naar mijn honden kijk duurt het idd wel een dag voordat alles weg is. Een kleinere maaltijd verdwijnt een stuk sneller.
Maar we hebben het hier toch over het passeren van de maag? Toch niet van maag EN darmen?
Door 202spots
#425638
evds schreef: Dat heb ik gelezen in het artikel van Mogens Eliasen.
Ik citeer:
"De maag van de hond die een volledige maaltijd gekregen heeft, doet er tenminste 24 uur over om deze te verteren en soms wel 30 uur. "
Ik kan 't niet vinden :-\.....op welke blad staat het ???
Ik heb wel dit van mensen gevonden...

http://arbl.cvmbs.colostate.edu/hbooks/ ... ansit.html

50% of stomach contents emptied 2.5 to 3 hours
Total emptying of the stomach 4 to 5 hours
50% emptying of the small intestine 2.5 to 3 hours
Transit through the colon 30 to 40 hours
~~~
Bedoeld Mogens misschien ook dat het 28-30 uur kan duren voordat de verteerde resten van de maaltijd uitgepoopt word?
Want 28-30 uur in de maag lijkt me onmogelijk ???
Probeer is om hele korrels mais te geven, of laat je hond 'n winterwortel kluiven...dan zie je gelijk hoelang het duurd voordat je de bewijzen in de poep terug vind.
Laatst gewijzigd door mahuni op za 19 nov 2005, 02:59, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door