Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Daisy75
#421944
Lizzy schreef: Dit past in mijn ogen totaal niet in de filosofie van het zelf samenstellen. Ergo, het geeft het zelf samenstellen een rare draai en deze komt zeker niet de acceptatie aan de buitenwereld ten goede.
precies ben ik het helemaal mee eens.......ik zou niet weten waarom je dit zou doen...heeft totaal geen nut, behalve dat je hond straks alles pakt wat ie ziet lopen...brr moet er niet aan denken.
Om die rede heb ik mijn honden ook aangelijnd in bebouwde kom(vanwege katten) en bij weilanden (vanwege schapen en koeien) want mijn honden zijn gewoon eikels wat dat betreft..maar van mij mogen ze geen ander levend wezentje doden...
Door Borke
#421974
Lizzy schreef: Dit past in mijn ogen totaal niet in de filosofie van het zelf samenstellen. Ergo, het geeft het zelf samenstellen een rare draai en deze komt zeker niet de acceptatie aan de buitenwereld ten goede.
Eigenlijk is het meer iets voor het hondengedragsforum: accepteer of stimuleer je dit soort gedrag bij je hond.
Voor mijn gevoel heeft het niets met voeding te maken.

Ik moet er niet aan denken dat Borke zijn eigen wild zou gaan vangen, ook niet al te handig als we op jachttraining zitten trouwens!
Door Mevroi Kruim
#422001
Mijn hondjes vangen muizen als die ze voor de voeten lopen, en die gaan ook hop naar binnen. Tara heeft ook wel eens een konijn gevangen en opgegeten. Ik vind dat in principe niet goed, niet alleen voor de prooidieren (hoewel een konijn dat zich door Tara laat vangen behoorlijk ziek moet zijn, en dan wordt hem wel een lijdensweg bespaard) maar ook omdat ik het levensgevaarlijk vindt. In Nederland zijn overal wegen, als je je hond toestaat te jagen zal hij dat overal doen en zie hem dan maar eens te stoppen als konijn of haas de weg overrent. Niet alleen levensgevaarlijk voor je hond maar ook voor automobilisten die ineens een hond onder de wielen hebben.
Door geer
#422005
Ik denk ook dat het meer een gedragsmatige en ethische overweging is dan een 'voedingsoverweging'. Het heeft namelijk niets met voeding te maken, het maakt de voeding niet completer als het beest levend wordt gevangen, het draagt niets bij. Het enige wat het doet, is het tegemoetkomen aan de natuurlijke jachtdrift van de hond...en laat dat nou net iets zijn wat de meesten van ons juist in willen dammen in dit volle land.

Bovendien; zou je het doen uit 'natuurlijkheidsoverweging', dan zou je natuurlijk geen levend konijn in een omheinde tuin uitzetten...dan zou je gewoon ophouden met voeren en je honden het zelf laten regelen. Vrees dat die twee slakken van mij vegetarisch moeten worden ;D
Door Daisy75
#422801
geer schreef: Ik denk ook dat het meer een gedragsmatige en ethische overweging is dan een 'voedingsoverweging'. Het heeft namelijk niets met voeding te maken, het maakt de voeding niet completer als het beest levend wordt gevangen, het draagt niets bij. Het enige wat het doet, is het tegemoetkomen aan de natuurlijke jachtdrift van de hond...en laat dat nou net iets zijn wat de meesten van ons juist in willen dammen in dit volle land.

Bovendien; zou je het doen uit 'natuurlijkheidsoverweging', dan zou je natuurlijk geen levend konijn in een omheinde tuin uitzetten...dan zou je gewoon ophouden met voeren en je honden het zelf laten regelen. Vrees dat die twee slakken van mij vegetarisch moeten worden ;D

hahaha dan ontsnapt alles aan ze....moeten ze verplicht gras en blaadjes gaan eten in de tuin
Door jon
#422896
geer schreef: Ik denk ook dat het meer een gedragsmatige en ethische overweging is dan een 'voedingsoverweging'. Het heeft namelijk niets met voeding te maken, het maakt de voeding niet completer als het beest levend wordt gevangen, het draagt niets bij. Het enige wat het doet, is het tegemoetkomen aan de natuurlijke jachtdrift van de hond...en laat dat nou net iets zijn wat de meesten van ons juist in willen dammen in dit volle land.

Bovendien; zou je het doen uit 'natuurlijkheidsoverweging', dan zou je natuurlijk geen levend konijn in een omheinde tuin uitzetten...dan zou je gewoon ophouden met voeren en je honden het zelf laten regelen. Vrees dat die twee slakken van mij vegetarisch moeten worden ;D
Helemaal mee eens.
Door Doedels
#423095
jon schreef: Helemaal mee eens.
;D ;D ;D Breek een lans voor de kortpotige hondjes. Die zijn gedoemd om vegetariër te worden. Gelukkig bestaan er slagers. Ik heb vroeger maar één hond gehad die wel eens wat levends te pakken greeg. En dat was een superhandige teckel. Die barfde al voordat ik er ooit van had gehoord. Petr heeft helaas ook jachtpassie en ik werk er keihard aan om te voorkomen dat hij jaagt. Dat valt voor mij onder ongewensd gedrag en heeft niets met voer te maken.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#423379
Toen we hier een muizenplaag hadden van de voiliere en cavia verblijf hebben ze hier wel levend voer gekregen.
Alles wat ik ving in een plastic bak mochten de honden opeten een enkeling ontsnapte dan wel maar ja, ze waren wel sneller dood dan met een klem.
Nu zijn ook nog steeds de muizen het enige levende voer wat de katten krijgen, ze vangen ze dan wel zelf natuurlijk als afwisseling vangen ze ook wel eens een vogeltje maar dat is niet vaak.
Door Cathelijn
#423441
Jonas heeft ooit een klein muisje gevangen. Gelukkig alleen op gesabbeld :P Ik heb het muisje uit zijn bek gevist, droog gemaakt en toen liep het weer weg ;)
Jonas zou het duidelijk niet redden in het wild ;D
Ik vermoed dan ook dat dit muisje per ongeluk zijn bek is ingelopen ::)
Door Lizzy
#423449
Ik vrees dat het grijpen van een muisje door kat of hond een onontkomelijke zaak is. En ik moet eerlijk zeggen dat ik ook niet hysterisch ga zitten doen als mijn kat/hond een muis grijpt. Maar dat is natuurlijk wat anders als een levende kip in je tuin neerzetten en zeggen tegen je hond "zoek het maar uit" en ik krijg stellig de indruk dat dat laatste is wat er wordt bedoeld met de vraag.
Laatst gewijzigd door Lizzy op wo 16 nov 2005, 11:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#423503
Lizzy schreef: Ik vrees dat het grijpen van een muisje door kat of hond een onontkomelijke zaak is. En ik moet eerlijk zeggen dat ik ook niet hysterisch ga zitten doen als mijn kat/hond een muis grijpt. Maar dat is natuurlijk wat anders als een levende kip in je tuin neerzetten en zeggen tegen je hond "zoek het maar uit" en ik krijg stellig de indruk dat dat laatste is wat er wordt bedoeld met de vraag.
Ja dat zou ik dus nooit doen, en ik vind dat ook niet een manier die promotie verdiend.
Door Lizzy
#423507
sylvia schreef: Ja dat zou ik dus nooit doen, en ik vind dat ook niet een manier die promotie verdiend.
Nee precies, vind ik nou ook.
Door Eef+Stippels
#423565
Cathelijn schreef: Jonas heeft ooit een klein muisje gevangen. Gelukkig alleen op gesabbeld :P Ik heb het muisje uit zijn bek gevist, droog gemaakt en toen liep het weer weg ;)
Haha, zelfs drooggemaakt ;D
Misschien dacht ie dat het een lollie was ;D

Ik zou nooit levende dieren aan mijn honden geven. Zoals al is gezegd, voegt dit qua voeding niets toe. Ik denk wel is hoe het voor hen zou zijn als ze met zijn tweeen een prooi zouden gaan vangen, zoals je ziet op animal planet bijvoorbeeld. Ik zie ze al als een gek rennen achter zo'n gnoe aan ofzo :P
Door herder_lover
#429080
Nee ik zou het neit levend geven, het voegt niets toe denk ik. Als het gebeurt, dan gebeurt het. Maar dat is wat anders. Dat is de natuur denk ik dan. Dara speelt er alleen mee, ze snapt neit dat het ook eetbaar zou kunnen zijn als het nog leeft. Nitro had er minder moeite mee, die had al twee ratten gevangen in de eerste dagen dat hij hier was aangekomen. Hij liet ze eerst aan mij zien en ik heb ze weggegooid. Ratten zijn een poel van ziektes. De leguanen hier kunnen trouwens ook giftig zijn. Niet allemaal, want er zijn ook mensen die ze eten, maar sommige zijn wel giftig. Kan ook best zijn dat onze Nitro o.a. is gestorven door een rat. Waarschijnlijk een combi van vele factoren maar die rat hebben hem geen goed gedaan. Ik wil het dus niet hebben.... :)
Door bowie
#429569
Het konijn van de buren loopt regelmatig bij ons in de tuin tussen de honden door en komt ook rustig binnen wandelen .
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door