Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Lizzy
#421695
[quote="geer"]
Deze link vond ik nog (alleen de foto spreekt wel weer tegen)

http://www.animalfreedom.org/paginas/co ... ivas4.html

Daar staat dus wel het een en ander over de ethiek die er is bij Halal slagers en Islamitisch denkers...
[/quote]

Ja, die ken ik en ik ga zo eten :-X

(vegetarisch gelukkig)
Laatst gewijzigd door Lizzy op zo 13 nov 2005, 20:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Door tieneke
#421699
[quote="Lizzy"]
Over het algemeen zijn het de Nederlandse slagers en slachters die geen ruk van de wetgeving begrijpen. Poeliers roepen gerust overal dat kippennekken verboden zijn, want er zit zoveel hormoon in de nek ::). Gewoon niet waar. Gewoon niet opgelet op school.... Slagers of slachters die geen kopvlees verkopen komen ook gerust aan met leuterverhalen over de wet enzo. Ik ga regelmatig naar Islamitische slagers waar Nederlandse slagers echt een puntje aan kunnen zuigen trouwens!
[/quote]
Ik heb bij aardig wat Nederlandse slachters en slagers gekocht die van de een op de andere dag met dergelijke regeltjes te maken kregen ;)
Liegen deze mensen ,nee toch ;)
Ze moesten alles laten afvoeren op straffe van een boete,hetzelfde hier in Tsjechie met bijv pens.
Ik weet ook niet meer wat wel en niet waar is,maar zeker dat ik sommige adressen kwijt ben.
Laatst gewijzigd door tieneke op zo 13 nov 2005, 20:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#421700
[quote="geer"]
En nog een interessante link:

http://www.veganisme.non-profit.nl/nieu ... 754240.htm

Vooral deze zin:

En daarnaast wordt het overgrote deel van het vlees ook nog eens uitgedeeld aan de armen die geen vlees kunnen kopen, zei Mehmet Nuri Yilmaz tegenover de verzamelde journalisten.

Nu weet ik waarom ik altijd de meest heerlijke vleesschotels krijg van mijn Marrokkaanse buuf ;D


[/quote]


hahahahah muts ;D
Door geer
#421703
[quote="tieneke"]
Ik heb bij aardig wat Nederlandse slachters en slagers gekocht die van de een op de andere dag met dergelijke regeltjes te maken kregen ;)
Liegen deze mensen ,nee toch ;)
Ze moesten alles laten afvoeren op straffe van een boete,hetzelfde hier in Tsjechie met bijv pens.
Ik weet ook niet meer wat wel en niet waar is,maar zeker dat ik sommige adressen kwijt ben.
[/quote]

Ik kan in de wet- en regelgeving alleen vinden dat de hersenen van runderen niet verkocht mogen worden ivm BSE ???
Door geer
#421704
Godskolere...hier word je ook niet vrolijk van zeg... Al het vlees dat volgens de voedsel en waren autoriteit absoluut afgekeurd en schadelijk voor menselijke consumptie is wordt afgevoerd naar......jawel, de diervoedingsindustrie ::)
Door Hart755
#421718
[quote="geer"]
Godskolere...hier word je ook niet vrolijk van zeg... Al het vlees dat volgens de voedsel en waren autoriteit absoluut afgekeurd en schadelijk voor menselijke consumptie is wordt afgevoerd naar......jawel, de diervoedingsindustrie ::)
[/quote]
ja daar maken ze de honden en katen brokjes van.
en die versheids zakjes blikjes
Gebruikersavatar
Door Angelique
#421725
[quote="geer"]
Ik kan in de wet- en regelgeving alleen vinden dat de hersenen van runderen niet verkocht mogen worden ivm BSE ???
[/quote]

Die regelgeving gaat inderdaad wel verder. Officieel mag echte vuile pens niet verhandeld worden, net zo min als b.v. milt. Dan ligt het voor de verkrijgbaarheid voor ons er maar net aan hoe streng er in bepaalde regio's gecontroleerd wordt.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#421729
geer schreef: Godskolere...hier word je ook niet vrolijk van zeg... Al het vlees dat volgens de voedsel en waren autoriteit absoluut afgekeurd en schadelijk voor menselijke consumptie is wordt afgevoerd naar......jawel, de diervoedingsindustrie ::)
Krom, want binnen de EG is mogen voerfabrikanten (droog en vers) alleen maar grondstoffen verwerken die afkomstig zijn van voor menselijke consumptie geschikte dieren.
Vroegah (tot vorig jaar) goldt dat niet voor de droogvoerindustrie, dus kan het zijn dat het verouderde informatie is.
Door geer
#421732
Angelique schreef: Krom, want binnen de EG is mogen voerfabrikanten (droog en vers) alleen maar grondstoffen verwerken die afkomstig zijn van voor menselijke consumptie geschikte dieren.
Vroegah (tot vorig jaar) goldt dat niet voor de droogvoerindustrie, dus kan het zijn dat het verouderde informatie is.
Nee, het is wel up-to-date informatie. Het vlees dat wordt afgekeurd voor menselijke consumptie wordt ingedeeld in drie cathegorieen. Laag risico vlees, Middel Risico vlees en Hoog risico vlees. Laag risico vlees is het vlees dat wordt gebruikt in de diervoedingsindustrie, wel het minste risico van de drie, maar toch wel afgekeurd voor de menselijke verkoop. Het mag alleen verwerkt worden in honden- en kattenvoer, niet in kippe-, geiten of rundervoer...
Door geer
#421745
Ik vraag me toch ineens iets af. Dit staat op de site van de Voedsel en Waren Autoriteit:

LRM, HRM en SRM
Al het destructiemateriaal moet gekoeld worden bewaard in gesloten, lekvrije, corrosiebestendige opslagbakken met etiket of opschrift 'laag-risicomateriaal'. Koeling is verplicht tenzij het wordt opgehaald op de dag van de slacht danwel de dood.
De verdere voorschriften hangen af van de risico’s die het afval met zich meebrengt. In de Destructiewet wordt het dierlijk afval opgesplitst in laag-risico-materiaal (LRM), hoog-risicomateriaal (HRM) en specifiek-risicomateriaal (SRM). LRM bestaat bijvoorbeeld uit vleesproducten waarvan de houdbaarheidsdatum is verstreken of waarvan de vleesstructuur afwijkt. HRM omvat dierlijk afval waarbij schadelijke gevolgen voor de mens niet uitgesloten zijn, zoals ongekeurd of bedorven vlees. SRM omvat die delen van koeien, schapen en geiten die een BSE-besmetting kunnen bevatten.
Al het dierlijk afval wordt opgehaald en verwerkt door een destructiebedrijf. LRM kan worden verwerkt in katten- en hondenvoer. HRM en SRM moeten apart worden opgeslagen voordat ze naar het destructiebedrijf gaan. SRM moet verplicht worden verbrand. Met HRM gebeurt dit in de praktijk tegenwoordig ook, tot voor kort werd er veevoer van gemaakt. De verbrandingskosten zijn voor rekening van degene die het aan moet bieden.

Hoe zit het met de vleesverwerking in KVV? Wat voor vlees wordt daar gebruikt? Ook LRM vlees? Of mag dit LRM vlees alleen in geexpandeerde vorm worden verkocht? Kan me voorstellen dat er van afwijkende structuren of beginnende rot weinig overblijft als je er 170 graden de kook over gooit...maar in rauwverwerking?
Door Truus
#421774
geer schreef:


Hoe zit het met de vleesverwerking in KVV? Wat voor vlees wordt daar gebruikt? Ook LRM vlees? Of mag dit LRM vlees alleen in geexpandeerde vorm worden verkocht? Kan me voorstellen dat er van afwijkende structuren of beginnende rot weinig overblijft als je er 170 graden de kook over gooit...maar in rauwverwerking?

Goeie vraag Geer. Ik ben benieuwd wie hier antwoord op kan geven.
Door conleeuw
#421810
nog even over behandeling van dieren in islamitische landen.
Mijn zus heeft een een tijd in Egypte gewoond, en daar waren ze echt niet lief voor hun dieren, honden zeker niet, maar ook vee werdt voor onze standaarden behoorlijk stief behandeld, maar goed, gaat weer om wat je definitie is van goed behandelen natuurlijk.
En dat het in de koran beschreven staat wil nog niet zeggen dat het letterlijk zo vertaald wordt in de praktijk. Er staat wel meer dingen in de Koran die niet zo letterlijk opgevat wordt.
Dat het een goede sentiment is ben ik roerend mee eens, alleen in de uitvoering daarvan wordt wel eens een ander vertaalslag gemaakt, al is de intensie hoe goed
;)
Door Netty
#421881
ik denk dat Nederland toch anders is met dat soort dingen bezig is, dan in Islamitische landen.
ik zie het verschil dagelijks als ik in Maleisie ben, daar zijn ze er niet zo diervriendelijk ermee bezig......
ik heb daar hele discusies over, vooral omdat het in de Koran staat 8)
Door conleeuw
#421886
Netty schreef: ik denk dat Nederland toch anders is met dat soort dingen bezig is, dan in Islamitische landen.
ik zie het verschil dagelijks als ik in Maleisie ben, daar zijn ze er niet zo diervriendelijk ermee bezig......
ik heb daar hele discusies over, vooral omdat het in de Koran staat 8)
Wat ik mij dan afvraag Netty, is zien zij het ook als dieronvriendelijk, of vinden zij het gewoon aanvaardbaar normaal?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door