Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door geer
#421653
Lizzy schreef: Nou, dan niet op Barfplaats aub!

Maar nee Geer, helaas, de stukjes vlees die in de Halal slager liggen hebben een soortgelijk leven, zo niet hetzelfde leven, als bio-industrie dieren achter de rug. De beschrijving uit de Koran spreekt mij overigens wel aan!
Maar...zou dat anders gaan in Islamitische landen? Zouden Islamieten in, bijvoorbeeld, Turkije of Marrokko wel anders met dieren omgaan? Is daar bioindustrie? Ik kan me zo voorstellen dat het idee er wel is, maar dat het onmogelijk is om dat in Nederland na te leven.. Jammer!

Maar wat ik wel goed vind en wel merk bij Islamitische slagers, is het idee van 'niets verspillen'... Als je kijkt wat er aan vlees en onderdelen ligt bij de gemiddelde Islamiet in vergelijking met de Nederlanse slagers... Ik hoef mijn scharrelslagertje echt niet te vragen om lamsballen, kalfsnieren of schapekoppen...terwijl dat bij Islamitische slagers wel te koop is...
Gebruikersavatar
Door sylvia
#421654
geer schreef: Nou...alle beesten in alle Islamitische slagerijen overal ter wereld worden ritueel geslacht, je wilt toch niet beweren dat die allemaal voor dag en dauw uit tuinen, hokjes en van grasveldjes worden gejat? ;D

Halal vlees is dus waarschijnlijk gewoon bioindustrievlees, alleen wordt het anders geslacht... he, ik vond het idee zo mooi... Ik zou graag biologisch gaan voeren, maja, geld he?! Eeeeven had ik de ijdele hoop dat Halal geslacht vlees misschien een klein stapje in de goede richting zou zijn...

Zullen we anti-Islamitische sympathieen verder in een andere topic uiten? Deze was eigenlijk meer bedoeld om aan te geven dat de Koran dus -als je dit leest- over een geweldig diervriendelijk 'beleid' beschikt...ongeacht hoe het in praktijk wordt gebracht...
Ik was anders dood serieus over die verdwenen hobby dieren, mijn oud oom had een grote hobby het houden van boerderij dieren op een volkstuin hij had daar verschillende soorten konijnen tot aan vlaamse reuzen, wat raskippen en geitjes , hij is daar mee gestopt nadat ze voor de zoveelste keer gejat zijn rond de rituele slachttijden. Dus tja misschien dachten de dieven dat ze dan al aan 1 voorwaarde hadden voldaan, die dieren hadden een goed bestaan gehad, er had iemand met veel liefde voor ze gezorgd.
Laatst gewijzigd door sylvia op zo 13 nov 2005, 20:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Door geer
#421657
sylvia schreef: Ik was anders dood serieus over die verdwenen hobby dieren, mijn oud oom had een grote hobby het houden van boerderij dieren op een volkstuin hij had daar verschillende soorten konijnen tot aan vlaamse reuzen, wat raskippen en geitjes , hij is daar mee gestopt nadat ze voor de zoveelste keer gejat zijn rond de rituele slachttijden. Dus tja misschien dachten de dieven dat ze dan al aan 1 voorwaarde hadden voldaan, die dieren hadden een goed bestaan gehad, er had iemand met veel liefde voor ze gezorgd.
Oh ja, dat zal ook vast wel gebeuren inderdaad >:(... Maar het ging mij erom of het vlees bij slagers ook goed behandeld is. Dat ome Ali een geit op zijn balkon houdt, of een konijn uit een hok jat, dat zegt natuurlijk nog niet zoveel over de 'regulier islamitische slachterijen'...zeg maar...
Gebruikersavatar
Door sylvia
#421658
geer schreef: Maar...zou dat anders gaan in Islamitische landen? Zouden Islamieten in, bijvoorbeeld, Turkije of Marrokko wel anders met dieren omgaan? Is daar bioindustrie? Ik kan me zo voorstellen dat het idee er wel is, maar dat het onmogelijk is om dat in Nederland na te leven.. Jammer!

Maar wat ik wel goed vind en wel merk bij Islamitische slagers, is het idee van 'niets verspillen'... Als je kijkt wat er aan vlees en onderdelen ligt bij de gemiddelde Islamiet in vergelijking met de Nederlanse slagers... Ik hoef mijn scharrelslagertje echt niet te vragen om lamsballen, kalfsnieren of schapekoppen...terwijl dat bij Islamitische slagers wel te koop is...
Ik denk dat de koran helemaal niet zo nauw gevolgd wordt door de meeste mensen, als men in de islamitische landen volgens de koran zou leven dan zouden in heel veel van die landen vrouwen niet vogelvrij zijn.
Maar ja zoals in de meeste geloven wordt alleen dat wat het beste uitkomt gepraktiseerd
Door Lizzy
#421660
[quote="geer"]
Maar...zou dat anders gaan in Islamitische landen? Zouden Islamieten in, bijvoorbeeld, Turkije of Marrokko wel anders met dieren omgaan? Is daar bioindustrie? Ik kan me zo voorstellen dat het idee er wel is, maar dat het onmogelijk is om dat in Nederland na te leven.. Jammer!

Maar wat ik wel goed vind en wel merk bij Islamitische slagers, is het idee van 'niets verspillen'... Als je kijkt wat er aan vlees en onderdelen ligt bij de gemiddelde Islamiet in vergelijking met de Nederlanse slagers... Ik hoef mijn scharrelslagertje echt niet te vragen om lamsballen, kalfsnieren of schapekoppen...terwijl dat bij Islamitische slagers wel te koop is...
[/quote]

Ik heb geen idee hoe ze in de landen zelf omspringen met het vee.... daarom is de stelling van Angelique ook terecht en interessant "wat is de definitie van"!
Door tieneke
#421668
[quote="geer"]

Maar wat ik wel goed vind en wel merk bij Islamitische slagers, is het idee van 'niets verspillen'... Als je kijkt wat er aan vlees en onderdelen ligt bij de gemiddelde Islamiet in vergelijking met de Nederlanse slagers... Ik hoef mijn scharrelslagertje echt niet te vragen om lamsballen, kalfsnieren of schapekoppen...terwijl dat bij Islamitische slagers wel te koop is...
[/quote]
Ik vraag mij nog steeds af hoe deze Islamitische slagers dit allemaal voor elkaar krijgen ;)
Toen wij nog in Nederland woonden hadden wij een paar goede kennissen die slager zijn/ waren,hun bedrijf is inmiddels zo goed als op de schop door de vele regeltjes die hun de das omdoen/deden.
Pens,runderhart,lever,strotten,hersens etc mochten ze niet meer verkopen,want bij elke (nood)slachting moest er een inspecteur komen die alles registreerde en alles moest hierna verantwoord afgevoerd worden ;)
Dit was lange tijd ons gratis adres,hierna moest de man betalen om de afvalresten kwijt te raken :-X
Door geer
#421671
[quote="sylvia"]
Ik denk dat de koran helemaal niet zo nauw gevolgd wordt door de meeste mensen, als men in de islamitische landen volgens de koran zou leven dan zouden in heel veel van die landen vrouwen niet vogelvrij zijn.
Maar ja zoals in de meeste geloven wordt alleen dat wat het beste uitkomt gepraktiseerd
[/quote]

Ja...dat zal ook wel... Maar die hypocritie ten opzichte van dieren zie je natuurlijk overal... Ik ben tegen de bioindustrie, en tegen dierenleed. Maar ik eet wel bewust bioindustrievlees. Ik ben dus hypocriet op financiele grond...een ander is hypocriet op geloofsgrond, what's the difference.


En ja...wat is de "definitie van"... ik weet het niet. Ik weet wel dat onze eigen vleesindustrie helemaal geen ene "definitie van" nastreeft, hooguit de definitie van "Zoveel en zo goedkoop mogelijk"...

Misschien moet ik het eens aan een Islamitisch slachter, of een Imam voorleggen ??? 'T is natuurlijk wel interessant in hoeverre je je geloof aan de wilgen hangt ten behoeve van de economie. Deze regel stelt ook dat dieren die gehavend het transport uitkomen, niet meer Halal zijn... Maar dan zijn de meeste dieren die bij het slachthuis aankomen niet meer Halal. Wat wordt daarmee gedaan?
Er staat ook dat dieren geen voeding mogen krijgen waarin vlees(meel) verwerkt is; vandaar dat Varkens ook niet worden gegeten... Dan wordt een dier een carnivoor, en dus niet meer Halal. Maar hoe zit het met de troep die onze bioindustriedieren te vreten krijgen?
Ik ben er toch wel benieuwd naar...

Ik ben er gewoon wel benieuwd naar in hoeverre er bij Halal beesten meer wordt nagedacht dan bij niet-Halal beesten...maar misschien is, behalve de slacht, het hele idee van Halaldieren wel verwesterd...
Door geer
#421674
[quote="tieneke"]
Ik vraag mij nog steeds af hoe deze Islamitische slagers dit allemaal voor elkaar krijgen ;)
[/quote]

Vertel dan wat jij denkt hoe dat kan...

Hier in mijn buurt, en eigenlijk in heel Amsterdam, stikt het van de Islamitische slagerijen... En die verkopen allemaal dit soort dingen. Ik ken een Nederlandse vleesupermarkt die ook dit soort dingen verkoopt. Het gaat er bij mij niet in dat alle Islamitische slagerijen illegale praktijken erop na houden. Is de regelgeving anders omtrent Halal geslacht vlees?
Gebruikersavatar
Door sylvia
#421677
Ik denk dat het bij de islamieten net zo is als bij de niet islamiet, zodra er geld bij komt kijken kan er ineens veel meer. Dus zal een beschadigd dier gewoon oogluikend wel halal zijn, of dat het uit de bio industrie komt (is dat zo met geiten en schapen .....)
Door tieneke
#421679
[quote="geer"]
Vertel dan wat jij denkt hoe dat kan...

Hier in mijn buurt, en eigenlijk in heel Amsterdam, stikt het van de Islamitische slagerijen... En die verkopen allemaal dit soort dingen. Ik ken een Nederlandse vleesupermarkt die ook dit soort dingen verkoopt. Het gaat er bij mij niet in dat alle Islamitische slagerijen illegale praktijken erop na houden. Is de regelgeving anders omtrent Halal geslacht vlees?
[/quote]
Ik zeg niets over illegale praktijken ;)
Alleen dat de meeste Nederlandse slachters/slagerijen niet ontkomen aan sommige regeltjes,terwijl de Islamitische slagerijen dit wel in hun zaak verkopen,ook nog wel eens zonder koeling ;)
Door geer
#421682
[quote="tieneke"]
Ik zeg niets over illegale praktijken ;)
Alleen dat de meeste Nederlandse slachters/slagerijen niet ontkomen aan sommige regeltjes,terwijl de Islamitische slagerijen dit wel in hun zaak verkopen,ook nog wel eens zonder koeling ;)
[/quote]

Nou...ik ben er in ieder geval blij om! ;D
Door Lizzy
#421689
Over het algemeen zijn het de Nederlandse slagers en slachters die geen ruk van de wetgeving begrijpen. Poeliers roepen gerust overal dat kippennekken verboden zijn, want er zit zoveel hormoon in de nek ::). Gewoon niet waar. Gewoon niet opgelet op school.... Slagers of slachters die geen kopvlees verkopen komen ook gerust aan met leuterverhalen over de wet enzo. Ik ga regelmatig naar Islamitische slagers waar Nederlandse slagers echt een puntje aan kunnen zuigen trouwens!
Laatst gewijzigd door Lizzy op zo 13 nov 2005, 20:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Door geer
#421694
En nog een interessante link:

http://www.veganisme.non-profit.nl/nieu ... 754240.htm

Vooral deze zin:

En daarnaast wordt het overgrote deel van het vlees ook nog eens uitgedeeld aan de armen die geen vlees kunnen kopen, zei Mehmet Nuri Yilmaz tegenover de verzamelde journalisten.

Nu weet ik waarom ik altijd de meest heerlijke vleesschotels krijg van mijn Marrokkaanse buuf ;D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door