Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Lizzy
#420492
En dan voor de duidelijkheid ook nog maar even vitamine D uit het boek van Ian B:

"15 minuten per dag in direct zonlicht geeft je hond al voldoende vitamine D. Maar, luchtvervuiling, bewolking, e.d. blokkeren de productie van vitamine D.

Een jonge gezonde hond die een goed uitgebalanceerde maaltijd krijgt en genoeg zonlicht krijgt heeft geen extra vitamine D nodig.

Visleverolie (levertraan) is de beste vitamine D leverancier. Ook vette vis bevat vitamine D. Af en toe een sardientje voeren is dan ook een prima idee. Melk en boter bevatten ook vitamine D, maar niet veel. Ook vlees bevat nauwelijks vitamine D. Eierdooiers bevatten ook vitamine D.

Teveel vitamine D (supplementen) is schadelijk.

De dagelijkse aanbevolen dosering voor puppies is 22 IE per kilogram lichaamsgewicht per dag (note Lizzy: dit is wel wanneer de Ca/F goed is). De dagelijkse aanbevolen dosering mag 4 tot 10 keer overschreden worden gedurende 60 dagen en mag 100 keer overschreden worden gedurende minder als 60 dagen. Dat betekent dat 100 IE per kg lichaamsgewicht per dag is een veilige dosering. Dus, een pup van 5 kg mag 500 IU per dag of 3500 IU per week.

Levertraanolie bevat ongeveer 10.000 IU vitamine D per 100 ml. Dat betekent dat 35 ml een 5 kilo wegend puppy voldoende vitamine D geeft per week en dat is ongeveer 1 theelepel per dag".

En dan schrijft hij "However, that dose would be excessive for vitamine A so only give one teaspoon per week of cod liver oil", hetgeen zich vertaald in:

"1 theelepel levertraanolie per dag (aan een pup van 5 kg dus) levert teveel vitamine A en dus geef je een pup van 5 kg 1 theelepel per week".

Lekker tegenstrijdig met wat hij schrijft in Grow Your Pups with Bones.... >:(. Daar schrijft hij namelijk:

"Feed your pup cod liver oil every day; e.g. for an 5 kg pup give 1 to 2 ml daily" hetgeen zich vertaald in:

"Geef je pup iedere dag levertraanolie; bijvoorbeeld 1 tot 2 ml levertraanolie voor een 5 kg wegende pup".

Nou, ik heb hier zo'n maatschepje en daar staat op "teaspoon, 1 ml".

Nou ja, lekker consistent dus.... ::).
Laatst gewijzigd door Lizzy op vr 11 nov 2005, 12:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Door jon
#420495
Weet je, ik ga dat boek van Billinghurst ook maar aanschaffen, moet Lhaki maar effe wat minder biefstuk barfen, het is per slot in zijn voordeel. Maar fijn is het wel hoor zo'n vraagplaats als BP. ;D
Door Mevroi Kruim
#420545
Kijk, da's nuttige informatie :D alhoewel ik moet zeggen dat ik het voor mezelf nooit uitgerekend heb en voor mijn dieren ook niet. Als voor mij gezond en afwisselend eten voldoende is moet het dat voor de beestjes ook maar zijn 8) (bijzondere omstandigheden daargelaten natuurlijk, zoals bv arthrose ofzo).

En biefstuk voor Lhaki: volgens mij doe je hem meer plezier met een lap vuile pens (en is dat nog gezonder ook ;D) Het geld dat je daarmee uitspaart kun je mooi gebruiken voor uitbreiding van je bibliotheek ;D
Door Lizzy
#420576
Kruimel schreef: Kijk, da's nuttige informatie :D alhoewel ik moet zeggen dat ik het voor mezelf nooit uitgerekend heb en voor mijn dieren ook niet. Als voor mij gezond en afwisselend eten voldoende is moet het dat voor de beestjes ook maar zijn 8) (bijzondere omstandigheden daargelaten natuurlijk, zoals bv arthrose ofzo).

En biefstuk voor Lhaki: volgens mij doe je hem meer plezier met een lap vuile pens (en is dat nog gezonder ook ;D) Het geld dat je daarmee uitspaart kun je mooi gebruiken voor uitbreiding van je bibliotheek ;D
Ik ook niet hoor, maar zo'n sanity-check is wel leuk ;D!
Door jon
#420580
Kruimel schreef: Kijk, da's nuttige informatie :D alhoewel ik moet zeggen dat ik het voor mezelf nooit uitgerekend heb en voor mijn dieren ook niet. Als voor mij gezond en afwisselend eten voldoende is moet het dat voor de beestjes ook maar zijn 8) (bijzondere omstandigheden daargelaten natuurlijk, zoals bv arthrose ofzo).

En biefstuk voor Lhaki: volgens mij doe je hem meer plezier met een lap vuile pens (en is dat nog gezonder ook ;D) Het geld dat je daarmee uitspaart kun je mooi gebruiken voor uitbreiding van je bibliotheek ;D
Hij krijgt natuurlijk ook pens- alhoewel geen lappen, maar wat niet is kan nog komen natuurlijk! ;D
Laatst gewijzigd door jon op vr 11 nov 2005, 14:56, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door