Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Nelly
#2233
Lizzy ik heb zo'n ding (van Krups) al bijna 10 jaar, gebruik het ook voor ons eigen eten. Het werkt perfekt! :D
Ha die Roger! Ja, dat was hier ook! Je moest eerst een las-naad maken, dan je spullen erin doen, dan dat zakje in het machientje doen, dan moest dan ding de inhoud vacuum gaan zuigen en dan moest je het zakje dicht lassen... Nou, dat werkte hier voor geen meter!

Groetjes, Lizzy
p.s., leuk hoor, jij dacht natuurlijk dat ik de onderkant gewoon open had gelaten..... ::). Ik ben wel blond, maar dat is nep hoor!
Door Helen
#2234
groenten
gesneden groenten 3 maanden
sla andijvie spinazie niet invriezen
sperziebonen wortelen brocoli 12 maanden
witlof bloemkool 12 maanden
aubergine courgette paprika winterwortel 12 mnd
komkommer tomaten niet invriezen


Huh? spinazie niet invriezen, als ik het zelf een koop ik het bevroren...? Komkommer en tomaten ook niet? Hoe moet je dan je GF prakje bewaren???

groetjes Helen
Door Nelly
#2235
Normaal gesproken krijg je, als je een (nieuwe) vriezer koopt, een boekje erbij waarin voor alle soorten voedsel staat of en hoe je het moet/mag invriezen.
Door Ink
#2236
Ik blancheer nooit groenten. Een keer in de zo veel tijd koop ik een stapel met van alles en nog wat. Alles pureren, zo nodig een scheutje Biogarde erdoor om het wat natter te maken en in (gewone boterham)zakjes van een ons de vriezer in. Meestal een stuk of 10/15 dus dat is voor een week of twee/drie.
Sam LIJKT er vooralsnog geen mankementen aan over te houden
Door Lizzy
#2237
Van rauwe groente is mij het volgende verteld: als je deze invriest, dan verliezen de groentes vrij snel hun vitamines. Blanceer je de groente eerst, dan wordt dit proces (verliezen van vitamine) vertraagt.

Aan de andere kant: groente wordt door invriezen iets beter verteerbaar voor de hond omdat er ook een proces in gang wordt gezet waarbij de celwand kapot wordt gemaakt. Vraag me niet hoe, want dat weet ik niet.

Met andere woorden: rauwe groentes kun je het allerbest direct geven. Maar, gemak dient de mens en we kunnen ze dus best invriezen, maar er zal iets aan vitamine verloren gaan.

Groente voor menselijke consumptie is weer anders: als je ongeblanceerde spinazie invriest, dan wordt het een grote SNOT-ZOOI en dat lusten we niet meer... Door de groente eerst te blanceren, blijft de groente dus mooier wanneer we ze ontdooien. DAT zal onze honden natuurlijk een biet wezen....!

Groetjes, Lizzy
Door Ink
#2238
"Verhitten, uitdrogen en verzuren hebben ook negatieve effecten op vitamines. Invriezen gaat meestal eerst gepaard met blancheren, hierbij worden vitamines uitgespoeld met het kookwater (vooral B- en C-vitamines) en gaan ze door de hitte verloren. Het vriezen zelf heeft weinig effect. Wel kunnen er door ontdooien weer verliezen optreden."

http://www.voedsel.net/vragen/vraag35.htm
Door Helen
#2239
[quote author=Lizzy

Aan de andere kant: groente wordt door invriezen iets beter verteerbaar voor de hond omdat er ook een proces in gang wordt gezet waarbij de celwand kapot wordt gemaakt. Vraag me niet hoe, want dat weet ik niet.

Is geen gek proces of zo. Je kan een plantencel zien als een afgesloten zakje met vloeistof ( erg simplistisch, maar goed) en als je dat invriest dan zet de vloeistof door bevriezing uit en knapt het zakje. Honden kunnen het zakje ( de celwand) niet verteren en het komt ze dus goed uit als dat "zakje"door bevriezing knapt!

groetjes Helen
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door