Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door sylvia
#412648
Lizzy schreef: Weet je dat ik nu pas zie (call me blonT) dat Syl schrijft dat ze vaak ziet dat grote honden stukjes bot kotsen of het in de ontlasting hebben :-[ (ik dacht dus dat het om Pleunie ging).

Maar goed Syl, ik vraag me echt af waar je dat uit op maakt want ik zie helemaal niet dat het juist grote honden betreft. Ik zie net zoveel kleine hondjes die stukjes bot uitkotsen of uitpoepen als grote honden.... zeker de hondjes die ook geitenribben, kalfsribben en wervels enzo eten.... (als er al verschil is, dan denk ik eerder dat het met de bot keuze te maken heeft en veel kleine hondjes alleen kleine en dus vaak zachte botjes krijgen).
Ik heb hier verschillende keren (in verschillende topics) wel eens de vraag of opmerking gezien dat ze wel eens stukjes onverteerde bot vinden in de ontlasting, wat ik mij ervan herinner dat dit grote honden betrof, groter dan een spaniel in ieder geval. Ik heb dat nog nooit bij mijn cockers gezien en bij Pleunie ook niet (gelukkig)
Door ~Joke~
#412724
Over verteerbaarheid van botten gesproken..Penny is gisternacht met spoed geopereerd. Ze had net als vorig jaar een verstopping in haar darmen. Ze was de hele week al niet ok s morgens een paar keer haar ontbijt uitgespuugd. Ik dacht dat het een virusje was. Gistermorgen gooide ze zich op haar rug net als vorig jaar. Ik ben meteen naar de da gegaan. Penny's darmen zaten vol. Ze kreeg een pijnstiller en ik moest proberen er wat beweging in te krijgen [beetje pens met lever en een scheut olijfolie] en het leek ook wat te helpen maar in de avond werd ze slechter. Foto gemaakt en dat zag er niet goed uit. Ze zijn drie uren met haar bezig geweest. Er zat een keiharde klomp bot in het laatste deel van haar dikke darm [bot en andere troep] Precies dezelfde plaats als de vorige keer. Er gaat bij haar dus iets mis. Bot gaat moeiteloos door de dunne darm en het eerste deel van de dikke darm maar dan klontert het samen. Hoe en waarom? Ze vreet ontzettend veel takjes en eikels in het bos zou dat de oorzaak zijn? Ze verdroeg na de vorige operatie bot al niet zo goed meer. Ze braakte vaak stukjes bot en zelfs het vlees van het bot weer uit. Ze mag nu helemaal geen bot ook niet gemalen meer hebben want een volgende verstopping zal dodelijk zijn. De operatie was dramatisch zei de da; vanwege de vorige operatie en vanwege de ingreep. Het wordt daarbij een muilkorfje om in het bos want ze loopt maar te stofzuigen; zelfs aan de lijn. Ik zal voor haar nu een kalk preparaat moeten gebruiken, ik denk aan gistocal dat gebruikte ik vroeger ook voor onze eerste hond.
Vanacht was haar toestand zeer kritiek, nu is ze stabiel. Ze heeft een plas gedaan. Morgen beginnen ze voorzichtig met wat eten. Ik weet niet wanneer ze weer naar huis mag.
Laatst gewijzigd door ~Joke~ op zo 30 okt 2005, 22:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Door geer
#412729
harns49 schreef: Over verteerbaarheid van botten gesproken..Penny is gisternacht met spoed geopereerd. Ze had net als vorig jaar een verstopping in haar darmen. Ze was de hele week al niet ok s morgens een paar keer haar ontbijt uitgespuugd. Ik dacht dat het een virusje was. Gistermorgen gooide ze zich op haar rug net als vorig jaar. Ik ben meteen naar de da gegaan. Penny's darmen zaten vol. Ze kreeg een pijnstiller en ik moest proberen er wat beweging in te krijgen [beetje pens met lever en een scheut olijfolie] en het leek ook wat te helpen maar in de avond werd ze slechter. Foto gemaakt en dat zag er niet goed uit. Ze zijn drie uren met haar bezig geweest. Er zat een keiharde klomp bot in het laatste deel van haar dikke darm [bot en andere troep] Precies dezelfde plaats als de vorige keer. Er gaat bij haar dus iets mis. Bot gaat moeiteloos door de dunne darm en het eerste deel van de dikke darm maar dan klontert het samen. Hoe en waarom? Ze vreet ontzettend veel takjes en eikels in het bos zou dat de oorzaak zijn? Ze verdroeg na de vorige operatie bot al niet zo goed meer. Ze braakte vaak stukjes bot en zelfs het vlees van het bot weer uit. Ze mag nu helemaal geen bot ook niet gemalen meer hebben want een volgende verstopping zal dodelijk zijn. De operatie was dramatisch zei de da; vanwege de vorige operatie en vanwege de ingreep. Het wordt daarbij een muilkorfje om in het bos want ze loopt maar te stofzuigen; zelfs aan de lijn. Ik zal voor haar nu een kalk preparaat moeten gebruiken, ik denk aan gistocal dat gebruikte ik vroeger ook voor onze eerste hond.
Vanacht was haar toestand zeer kritiek, nu is ze stabiel. Ze heeft een plas gedaan. Morgen beginnen ze voorzichtig met wat eten. Ik weet niet wanneer ze weer naar huis mag.
JEMIG! :o Heeeel veel sterkte voor Penny!!! En ik hoop dat je er snel uitkomt wat er precies verkeerd gaat!
Door ~Joke~
#412748
Bedankt! Het zijn de littekens van de vorige operatie ws. Toen had ze in een onbewaakt ogenblik vers cement gegeten. De da kon tenminste het litteken van de vorige operatie nog voelen. Nu heeft ze straks 4 van zulke littekens in haar darmen. Vandaar ook nooit meer bot oid.
Laatst gewijzigd door ~Joke~ op zo 30 okt 2005, 22:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Helen
#412802
[quote="harns49"]
Bedankt! Het zijn de littekens van de vorige operatie ws. Toen had ze in een onbewaakt ogenblik vers cement gegeten. De da kon tenminste het litteken van de vorige operatie nog voelen. Nu heeft ze straks 4 van zulke littekens in haar darmen. Vandaar ook nooit meer bot oid.
[/quote]

Allemachtig, arme arme lieve Penny. Weer zo'n afschuwelijk zware operatie.....Ik weet nog hoe zwaar het was voor Kuma en hoe lang het herstel duurde....
Ik zou ook geen botten meer durven geven. Kuma krijgt ook alleen nog platgeslagen botten of hele prooidieren (waar nog haar omheen zit etc). Echt kluiven zal zij bij ons nooit meer mogen. Wij vinden het risico ook te groot geworden.
Ik denk dat het heel wijs is dat jullie Penny's dieet aan gaan passen.
Sterkte en beterschap!!!!!! :-*
Door conleeuw
#412808
mijn hemel, wat erg zeg :o, gelukkig is ze nu stabiel, Ik hoop dat ze snel hersteld, en uiteraard wil je haar dieet aanpassen zodat zoiets niet weer kan gebeuren.
Sterkte ermee !
Door Lizzy
#412929
Jeetje Joke, afschuwelijk! Heel veel sterkte met haar... Ik zal enorm voor jullie duimen dat ze weer snel naar huis mag en snel hersteld..... Vele knuffels voor Penny!
Gebruikersavatar
Door Laika
#413042
Mijn ervaring is dat ik stukken onverteerd bot (soms met scherpe punten eraan) terugvond in de ontlasting van mijn grote(gewicht ca. 30 kg) honden. Het ging niet alleen om stukken lamsrib maar ook om kippennekken en karkas.
Meestal zaten de stukken wel ingepakt in de drol maar ik ben na een jaar toch gestopt met het geven van grotere stukken. Ze krijgen nu alles gemalen. Daar voel ik me prettiger bij. Mijn kleine hond (gewicht 10 kg) verteerde de botten wel goed dus wat dat betreft moet ik sylvia gelijk geven. De grote honden aten trouwens een stuk voorzichtiger dan de kleine. Daar kan het niet aan gelegen hebben.

Mariska
Door bas rouge
#413089
Allemachtig wat een avontuur weer met Penny. Sterkte voor jullie allemaal!

Wat betreft verteren van bot; bij mij kotst Barousse weleens bot weer uit. Niet vaak overigens maar vorige week bijvoorbeeld hadden ze 's ochtends eendenkarkas (met stukje nek) en daarvan kotste ze 's nachts wat werveltjes uit. Niet veel, alles was blijkbaar goed verteerd op een paar werveltjes na. Gek eigenlijk wel.
Barousse is een hond van bijna 40 kilo en een zgn. barfvarken, ze is ongehoord gulzig met eten.
Door Mevroi Kruim
#413094
Oh jakkesjakkes wat akelig en naar! Wat zullen jullie geschrokken zijn!
En zo te lezen is Penny geen barf-beginneling, klopt dat? Ik vroeg me nl af of problemen met botten alleen bij beginnen de barfhonden optreden of ook bij honden die al langer barfen. Mogens Eliasen zegt het eerste, maar ik weet het nog zo net niet.
Door ~Joke~
#413112
Bedankt allemaal! Penny is idd zeker geen beginner. Haar ouders werden al rauwgevoerd en Penny is vanaf het begin ook rauw gevoerd. Het probleem zit in het laatste stuk van haar dikke darm. Daar hoopt zich bot op wat uiteindelijk een hele dikke harde kluit vormt die de darm afsluit. Deze brok was niet van een recent bot dat ze heeft gehad. Dat is het enge ervan. Ik heb even met Tannetje overlegd aan de hand daarvan heb ik besloten dat ik haar gistocal ga geven als bot vervanger. Dat gebruikte ik vroeger ook voor onze eerste hond[voor de brokkentijd] Penny was vanmorgen goed! Ze heeft al wat gegeten. Ik hoop dat ze morgen naar huis mag.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door