Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door roefus
#439795
Over voeding valt veel te redetwisten, zowel over de menselijke en die van honden/katten.
Ik ben me nu een week redelijk (opnieuw) het verdiepen, door deze site.
En ben van mening dat je het zo goed mogelijk kunt probéren.
Als ik nu uitga van een prooidier, dan kom ik heel aardig in de buurt (qua percentages) over botten, orgaan, spiervlees en plantaardig.
Dus dat gaat wel lukken (al blijf ik vinden dat in kant en klare kvv de percentages moeilijk exact te achterhalen zijn). Deze ga ik echter, carnibest dan, 3 dagen per week gebruiken. Omdat ik doodgewoon in het weekend enzovoorts niet te lang na wil denken. Het eventuele orgaanvlees minder ik dan iets in de tussenliggende barfvoedingen.

Maar goed, ga je uit van de hele voedingsindustrie, dan draait natuurlijk álles om geld.
Doodgewoon omdat veel dieren óók aan 'de brok' zitten.
Zelfs geiten, schapen e.d. worden veelal met brok gevoerd.
Ik heb zelf dwerggeitjes gehad.....die graasden ook, maar voor de bijvoeding en met name in de winter, koos ik ook voor de brok.
Maar zelfs over groenvoer kun je je bedenkingen hebben.
En uit de piramide-opbouw blijkt dat alles natuurlijk met name terecht komt in het vlees.
Ook kippen worden niet meer normaal gevoerd, zeker niet in de bio-industrie.
Een en ander is ook zeker niet op gericht om deze dieren oud te laten worden, zeker niet.
Het is zo vlug mogelijk 'slacht klaar'.

Als ik een jonge pup moest opvoeden, en zeker een pup die groot gaat worden en waarbij het gewicht binnen een jaar het tienvoudige bijvoorbeeld moet zijn.
Dan zou ik zeker kiezen voor wat extra voedings-supplement. Omdat tekorten vaak desastreus kunnen zijn. Een risicio dat ik niet zou niemen.
Met name dus levertraan en kalk/fosfor (mits ze niet meteen genoeg botten verorberden).

In de natuur is het ook zo dat wolven hun jongen vaak het eerst laten kiezen, als ze een beetje ouder zijn.
Zodat het lekkerste en waarschijnlijk het meest essentiële net bij de jongen terecht komt.

Helemaal goed weet ik niet of je ook maar iets kunt doen.
Maar na me hier straks een aantal weken in verdiept te hebben, hoop ik wel op 'zo goed mogelijk'.
Voors en tegens, en wat eigen inzichten helpen daar hopelijk bij.
Zoals wat discussie.
Door roefus
#439799
Helen schreef: Ik snap bij houdbaarheidsdata op doppen etc nooit of dat nou geldt als de fles nog niet geopend is of tevens na opening ???
Houdbaarheidsdatum is voor 'ongeopend'.
Tenzij er iets bijstaat van 'na opening nog zolang houdbaar'.
Volgens mij is levertraan maar beperkt houdbaar.
En kun je er ook zelf aan ruiken, wanneer het 'ranzig' ruikt, niet meer gebruiken.
Door Lizzy
#439800
roefus schreef: Over voeding valt veel te redetwisten, zowel over de menselijke en die van honden/katten.
Ik ben me nu een week redelijk (opnieuw) het verdiepen, door deze site.
En ben van mening dat je het zo goed mogelijk kunt probéren.
Als ik nu uitga van een prooidier, dan kom ik heel aardig in de buurt (qua percentages) over botten, orgaan, spiervlees en plantaardig.
Dus dat gaat wel lukken (al blijf ik vinden dat in kant en klare kvv de percentages moeilijk exact te achterhalen zijn). Deze ga ik echter, carnibest dan, 3 dagen per week gebruiken. Omdat ik doodgewoon in het weekend enzovoorts niet te lang na wil denken. Het eventuele orgaanvlees minder ik dan iets in de tussenliggende barfvoedingen.

Maar goed, ga je uit van de hele voedingsindustrie, dan draait natuurlijk álles om geld.
Doodgewoon omdat veel dieren óók aan 'de brok' zitten.
Zelfs geiten, schapen e.d. worden veelal met brok gevoerd.
Ik heb zelf dwerggeitjes gehad.....die graasden ook, maar voor de bijvoeding en met name in de winter, koos ik ook voor de brok.
Maar zelfs over groenvoer kun je je bedenkingen hebben.
En uit de piramide-opbouw blijkt dat alles natuurlijk met name terecht komt in het vlees.
Ook kippen worden niet meer normaal gevoerd, zeker niet in de bio-industrie.
Een en ander is ook zeker niet op gericht om deze dieren oud te laten worden, zeker niet.
Het is zo vlug mogelijk 'slacht klaar'.

Als ik een jonge pup moest opvoeden, en zeker een pup die groot gaat worden en waarbij het gewicht binnen een jaar het tienvoudige bijvoorbeeld moet zijn.
Dan zou ik zeker kiezen voor wat extra voedings-supplement. Omdat tekorten vaak desastreus kunnen zijn. Een risicio dat ik niet zou niemen.
Met name dus levertraan en kalk/fosfor (mits ze niet meteen genoeg botten verorberden).

In de natuur is het ook zo dat wolven hun jongen vaak het eerst laten kiezen, als ze een beetje ouder zijn.
Zodat het lekkerste en waarschijnlijk het meest essentiële net bij de jongen terecht komt.

Helemaal goed weet ik niet of je ook maar iets kunt doen.
Maar na me hier straks een aantal weken in verdiept te hebben, hoop ik wel op 'zo goed mogelijk'.
Voors en tegens, en wat eigen inzichten helpen daar hopelijk bij.
Zoals wat discussie.
Ik ben het voor het grootste deel helemaal met je eens. Behalve over het supplementeren bij pups.... Als je een goed samengesteld menu geeft aan pups met rauwe vleesbotten, dan is het supplementeren van kalk en fosfor juist erg gevaarlijk. Ik denk dat je sowieso met supplementen heel goed moet weten wat je doet, want ik ben van mening dat je er meer schade mee aan kunt richten als dat de pups er profijt van hebben. Voor dat je het weet haal je namelijk compleet de balans weg. En voor pups is dat natuurlijk een ramp....
Door roefus
#439804
Ben ik wel met je eens, dat je niet ongecontroleerd supplementen moet toevoegen.
Voor kalk/fosfor koos ikzelf indertijd, omdat het 'botpercentage' in mijn voeding van TOEN zeker geen 15 % bedroeg.
En ik ben van mening dat de voeding van de pup net wel wat extra kalk-houdend mag zijn.
Maar goed......ben je een 'volleerd' barfer..dan zal het zeker niet nodig zijn.
Maar gaan mensen er wat laconiek mee om....dan zou ik bang zijn met een pup.
Door Lizzy
#439840
roefus schreef: Ben ik wel met je eens, dat je niet ongecontroleerd supplementen moet toevoegen.
Voor kalk/fosfor koos ikzelf indertijd, omdat het 'botpercentage' in mijn voeding van TOEN zeker geen 15 % bedroeg.
En ik ben van mening dat de voeding van de pup net wel wat extra kalk-houdend mag zijn.
Maar goed......ben je een 'volleerd' barfer..dan zal het zeker niet nodig zijn.
Maar gaan mensen er wat laconiek mee om....dan zou ik bang zijn met een pup.
Nou, ik ben van mening dat een pup niet extra kalkhoudend gevoerd moet worden. Ik denk dat 20% a 25% bot, kaal, genoeg is.

Ik denk ook dat de meeste mensen die barfen juist met hun pups extra kritisch en voorzichtig zijn. Tenslotte is bijna niemand in NL en BE het gewend om pups groot te brengen en de verantwoordelijkheid daarvoor zelf te moeten dragen.
Door roefus
#439871
Precies, dat zei ik ook 'ben je een volleerd barfer, dan zal het niet nodig zijn'.
En dan is het percentage 20 à 25 % bot voor een pup vanzelfsprekend al meer dan het gemiddelde.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#439967
Ik neem nooit supplementen en ik ben eigenlijk nooit ziek, dus voor mij zit er dan waarschijnlijk wel voldoende in.

Mijn vriendin is een gezondheidsfreak eet gezond , neemt allerlei supplementen, drinkt kruidenthee, en........is in 1 jaar vaker ziek dan ik in 10 jaar. Dus ja ik vind nog steeds dat je geen supplementen nodig hebt. Ik heb wel een tijdje supplementen genomen 3 maanden, en het enige waar ik het an merkte was aan mijn portomonee die ging er flink zeer van doen.
Door James
#440001
sylvia schreef: Ik neem nooit supplementen en ik ben eigenlijk nooit ziek, dus voor mij zit er dan waarschijnlijk wel voldoende in.

Mijn vriendin is een gezondheidsfreak eet gezond , neemt allerlei supplementen, drinkt kruidenthee, en........is in 1 jaar vaker ziek dan ik in 10 jaar. Dus ja ik vind nog steeds dat je geen supplementen nodig hebt. Ik heb wel een tijdje supplementen genomen 3 maanden, en het enige waar ik het an merkte was aan mijn portomonee die ging er flink zeer van doen.
Ik denk dat het juist de mensen zijn die wat zwakker in elkaar zitten die er alles aan gaan doen om wat gezonder te worden. Ik ben zelf ook zo'n gammel geval, maar ik moet zeggen dat sinds ik beter op mijn eigen gezondheid ben gaan letten en ook suplementen ben gaan gebruiken, ik niet meer ziek geweest ben.
Maar ja, of dat nou het tegendeel bewijst ;D Ook niet echt he...

Ik denk dat het altijd een beetje aftasten is. Aan de ene kant zeg ik altijd never change a winning horse... en aan de andere kant...

Een nicht van mij is zeer vroeg gestorven aan een zeldzame ziekte. Inmiddels is van de ziekte bekend dat als je foliumzuur slikt, je er heel erg oud mee kan worden. Tsja... als ze dat toch eerder had geweten... Ik slik al foliumzuur op aanraden van mijn natuurarts... Ik ben sowieso een wandelende pillendoos, maar zolang het goed gaat...

Vanavond de honden weer een heerlijk bakje groenvoer gekregen, met knoflook en noten en een beetje Green Magma, lekkere lamsbout erbij. Vraagt mijn man: wat eten we vanavond... uhhhh ohhhh nahhh uuuhhhh een pizza uit de vriezer halen? Dan heb ik weer ruimte voor barf in de vriezer... :-[ :-[ :-[ haha Morgen maar weer verse groente...
Door roefus
#440006
sylvia schreef: Ik neem nooit supplementen en ik ben eigenlijk nooit ziek, dus voor mij zit er dan waarschijnlijk wel voldoende in.

Mijn vriendin is een gezondheidsfreak eet gezond , neemt allerlei supplementen, drinkt kruidenthee, en........is in 1 jaar vaker ziek dan ik in 10 jaar. Dus ja ik vind nog steeds dat je geen supplementen nodig hebt. Ik heb wel een tijdje supplementen genomen 3 maanden, en het enige waar ik het an merkte was aan mijn portomonee die ging er flink zeer van doen.
Ik neem ook nooit supplementen :))
Mijn vriendinnen zou ik moeten vragen, ik weet het niet.
En zoals ik al schreef: als je overtuigd bent dat je prima barft, dan is het ook niet nodig.

En voor de rest moet ieder zijn/haar keuze maar maken.
Ik had 30 jaar geleden een hondje, vondeling, leeftijd werd toen ik hem opnam geschat op 7 jaar.
Toen hij 10 was, kreeg hij kanker, zeer snel groeiend.
Geopereerd, maar de dierenarts zei 'ik heb het weggehaald voor zover als het ging, de rest heb ik moeten wegschaven als met een kaasschaaf. Sta er niet voor in dat het wég is'.
Samen hebben we toen allerlei ideeën geopperd, álles heb ik nagelezen van 'moerman-theoriën' tot en met zoveel boeken meer.
En geloof maar dat ik supplementen gebruikt heb, alles nagerekend tot de opname en het gewicht van de hond.
Het beestje heeft daarna nog 7 jaar geleefd.

Ennn........als ik het NIET allemaal gedaan had.....tja....dat weet ik ook niet.
Zolang als alles 'gezond' is, zoeken we waarschijnlijk ook niet naar eventuele tekorten.
Door 202spots
#440015
sylvia schreef: Ik neem nooit supplementen en ik ben eigenlijk nooit ziek, dus voor mij zit er dan waarschijnlijk wel voldoende in.
Mijn vriendin is een gezondheidsfreak eet gezond , neemt allerlei supplementen, drinkt kruidenthee, en........is in 1 jaar vaker ziek dan ik in 10 jaar. Dus ja ik vind nog steeds dat je geen supplementen nodig hebt. Ik heb wel een tijdje supplementen genomen 3 maanden, en het enige waar ik het an merkte was aan mijn portomonee die ging er flink zeer van doen.
Ik vind 't opvallend dat de mensen die achter de toonbank van de Healthfood store of de Reformhuis staan....er meestal ziekelijk en grijs van kleur uitzien :-\
Wanneer alle supplements zo goed zou wezen, dan zou je denken dat hun 't zelf in nemen en daardoor het top punt van gezondheid uit moeten stralen toch ???
Laatst gewijzigd door mahuni op do 08 dec 2005, 17:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Door roefus
#440029
Kon overigens vandaag een hele schapentong krijgen.
Weet dat het in Mongolië een delicatesse is, speciaal bereid.
Voor mensen dan :))

Maar.....kan iemand me zeggen of er veel voedingswaarde inzit en of het voor een hond te vr..... is?
Door Lizzy
#440036
roefus schreef: Kon overigens vandaag een hele schapentong krijgen.
Weet dat het in Mongolië een delicatesse is, speciaal bereid.
Voor mensen dan :))

Maar.....kan iemand me zeggen of er veel voedingswaarde inzit en of het voor een hond te vr..... is?
Zeker weten dat dit gezond is voor de hond! Net als vrijwel ieder onderdeel van 'zijn prooi'. Maar serieus hoor, de tong is een hele sterke spier en het valt (in mijn ogen) wel onder orgaanvlees, maar bevat ongeveer in de orde/grote als hart en spiervlees de voedingsstoffen! (ik voer van tong ongeveer evenveel of iets minder als hart).
Laatst gewijzigd door Lizzy op do 08 dec 2005, 18:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Door roefus
#440085
Met dank, Lizzy...........

Ik zat te denken: 'tong lijkt een spier, net als een hart'.
Maarrr......hoe moet ik dit nu inschatten?

Hart wordt tenslotte weer bij 'orgaan' gerekend..

Pffff.....ik puzzel me nog rot.
Maar ga het LEUK vinden........
Dusseh....tong is hart.....maar dan weer ánders.

Nou moet ik éérlijk bekennen......ik vind het vreselijk allemaal.
Al die 'erge' onderdelen.
En konijnenkoppen of wát danook.....ik vind het vreselijk.......
Wilde dat het vlees aan de één of andere boom groeide.

Maar goed.....carnivoren zijn carnivoren.....ik WEET het.......
En 'brokjes' worden ook niet 'liefjes' gemaakt.......

Tis de natuur, zo troost ik mezelf.
Vroeger vrát ik de boeken van 'Jan van Rhenen'.
Allang dood die man.
Maar met leuk inzichten, voor die tijd dan.
Runderpijpen moesten uitgekookt....enzovoorts.......
Het is leuk om 'ouder te worden' en weer 'bij de tijd' te zijn.
Nou ja, niet met alles.
Maar mijn honden en kattenliefde is toch wel heel groot.

Met dank.
Door ~Joke~
#440118
Wij eten zo onderhand bijna 2 jaar volledig biologisch. Ik kook iedere dag vers; we eten veel groente en fruit. We nemen geen supplementen en ik voel me er prima bij!
Voor de honden varieer ik voldoende. Ze krijgen geit, lam en paard afgewisseld met hert, haas, konijn, kalkoen, kangeroe en eend. Kip krijgen ze nooit. Spike eet hoofdzakelijk wild; het is me te duur om ze alledrie wild te voeren. Wild omdat het nog betrekkelijk 'schoon' vlees is [niet gevaccineerde of met medicijnen behandelde dieren] Ze krijgen regelmatig orgaanvlees van hert, paard, geit en lam. Een keer in de 14 dagen vette vis. Ze eten mee van onze biologische groente.
We wonen in het schone Drente, we lopen hoofdzakelijk door de bossen dus veel ongewenste gassen krijgen ze niet binnen.
Al met al voor mij geen reden om ze supplementen erbij te geven.
Door Lizzy
#440127
roefus schreef: Met dank, Lizzy...........

Ik zat te denken: 'tong lijkt een spier, net als een hart'.
Maarrr......hoe moet ik dit nu inschatten?

Hart wordt tenslotte weer bij 'orgaan' gerekend..

Pffff.....ik puzzel me nog rot.
Maar ga het LEUK vinden........
Dusseh....tong is hart.....maar dan weer ánders.

Nou moet ik éérlijk bekennen......ik vind het vreselijk allemaal.
Al die 'erge' onderdelen.
En konijnenkoppen of wát danook.....ik vind het vreselijk.......
Wilde dat het vlees aan de één of andere boom groeide.

Maar goed.....carnivoren zijn carnivoren.....ik WEET het.......
En 'brokjes' worden ook niet 'liefjes' gemaakt.......

Tis de natuur, zo troost ik mezelf.
Vroeger vrát ik de boeken van 'Jan van Rhenen'.
Allang dood die man.
Maar met leuk inzichten, voor die tijd dan.
Runderpijpen moesten uitgekookt....enzovoorts.......
Het is leuk om 'ouder te worden' en weer 'bij de tijd' te zijn.
Nou ja, niet met alles.
Maar mijn honden en kattenliefde is toch wel heel groot.

Met dank.
Jan van Rheenen heeft de boeken vertaald van Julliette de Bairacli Levy. Als zij zou weten dat hij gekookte voedingswaren zou aanbevelen, dan zou ze zich in haar graf omdraaien (waren het niet dat ze nog leeft ;D). Nou heb ik hier ook een rashondenboekje van Jan liggen, maar daar beveelt hij ook rauw aan....? Wij hebben waarschijnlijk andere boeken van Jan!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door