Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Hitam
#438902
Joke Miedema schreef: Ik loop al een paar dagen over dit topic te denken. Ik kan me voorstellen dat als je een kant en klaar voer verkoopt je moet zorgen dat er van alles voldoende in het voer zit omdat veel mensen alleen dat kant en klaar voer voeren en verder niet varieren. Maar ik vind dit voor echte Barfers niet opgaan. Wij rekenen voor onszelf toch ook niet uit of we voldoende vitamines en mineralen binnenkrijgen? Daar zorgt voldoende variatie toch wel voor? Ik heb voor ons gezin nog nooit berekend of ze voldoende vit A, E of D binnenkregen. Moeder natuur staat echt niet met een pot supplementen klaar om de dieren die zelf hun kostje bijelkaar scharrelen [wij ook dus ;)] van supplementen te voorzien. Met deze wetenschappelijke benadering gaan we de brokkenfabrikanten naapen vind ik. Verder is voor de mens niet eens bekend hoeveel vitamines en mineralen nodig zijn laat staan dat dat voor dieren bekend is.
Visolie of levertraan is in mijn ogen overbodig als je eens in de 14 dagen vette vis voert. Maiskiemolie zou ik nooit aan een kant en klaar voer toevoegen er zijn honden die er allergies voor zijn. Spike hoef ik bv geen maiskiemolie te geven. Er is vit E te koop in poedervorm van Solgar, het is gluten, gist, soya en lactosevrij. Er hangt echter wel een prijskaartje aan dus ondoenlijk om er een kant en klaarvoer mee te verrijken.
Met name een vitamine D tekort komt zeer geregeld voor bij mensen. Vooral bij mensen die geen boter of halvarine op hun brood smeren en die weinig of altijd gesluierd buiten komen.

Ook vitamine C tekort komt veelvuldig voor, omdat we te weinig groente en fruit eten en omdat er inderdaad niet meer de vitamines in zitten die er vroeger in zaten.

En een selenium tekort heeft bijna iedereen die het niet slikt. Het komt in onze bodem zo goed als niet meer voor. Mogelijk een van de oorzaken van borsttumoren bij de vrouwen prostaattumoren bij de man.

Ik denk dat er veel mensen rondlopen met subklinische tekorten. Ook omdat de opname van vitamines geremd worden door: roken, de pil, veel zoetigheid eten en melk drinken.

En je hebt wel gelijk dat als je barft je er minder druk om hoeft te maken zolang je afwisselt. Maar je moet wel een beetje in de gaten houden dat je ook afwisselt. Veel mensen zoeken alleen maar naar wat goedkoop is en dat is kip. En dat is nu net niet het meest gezonde wat je kunt geven.
Door Lizzy
#438931
James schreef: Ok, nog een beetje te nieuw om me echt diep te mengen in het onderwerp, want op het gebied van barf voor honden ben ik echt nog een newbe.
Maar als je kijkt naar mensen heb je hetzelfde probleem. De groenten zoals ze nu zijn, zitten lang niet meer de vitaminen in die we nodig hebben. De aarde (als het uberhaupt al aarde is) is helemaal uitgeput en daardoor is de groente gewoon niet meer wat het moet zijn.

Mensen eten ook veel te veel troep. Suiker en witmeel producten zijn toch wel de ergste en zouden eigenlijk niet eens moeten bestaan.

Al met al eten mensen denk ik veel slechter dan wij onze honden voeren. Voor mensen zijn suplementen dan ook echt nodig, vind ik persoonlijk.
Als je voor de grap eens naar een natuurarts gaat, dan komt veel terug op een tekort aan vitaminen. Vooral vitamine C is echt iets wat we veeeeel te weinig binnen krijgen.

Voor mezelf slik ik zeker wel suplementen en dan met name vitamine. Een teveel van bepaalde soorten is zeker mogelijk en dat is ook wel iets waar een natuurarts voor waarschuwd. Maar om zeker te zijn dat we niet overdoseren zegt hij altijd dat we 1 dag in de week geen suplementen moeten gebruiken. Maar ja, dit is dan natuurlijk wel berekend door iemand met verstand van vitaminen.

Voor mijn paard en mijn honden geef ik voor de zekerheid ook altijd een paar dagen per week vitaminen bij. Als ze niet goed in hun vel zitten verhoog ik de dosering. Verder blijf ik altijd in veilige marges zitten.

Voor mijn paard geef ik suplementen omdat het gras waar hij op staat gezaaid is. Het gras wat ze gebruiken voor dat soort weides is veel sterker dan gemiddeld gras, zodat het niet direct kapot gaan als ze er hele dagen op heen en weer rennen. Helaas bevat het niet de voedingswaarde van tsja, hoe zullen we het noemen, natuurgras. Daarbij heb je in de natuur heleboel verschillende soorten gras om dan nog niet eens te spreken over kruiden waarover ze zouden kunnen beschikken.

In hoeverre vlees minder van kwaliteit wordt omdat de slachtdieren niet gevoerd worden zoals eigenlijk zou moeten weet ik niet. Is hier iets over bekend??? Maar als groenten minder gezond zijn omdat de grond uitgeput is, zou het mij ook niet verbazen als het vlees misschien ook niet meer is wat het zou moeten zijn.

Alleen zeker weten zal ik dat nooit doen. De stelling de honden doen het er goed op, vind ik overigens niet overtuigend. Mijn honden deden het namelijk ook goed op brokken. Vreemde zaak als je bedenkt wat erin zit. En ik doe het ook goed op Marsjes en de andere troep die ik naar binnen werk, zonder dat ik daar nu last van heb. Als we ouder zijn ondervinden we misschien de effecten daarvan, maar het is nooit aan te tonen dat het daar door zou komen.

Willen we er echt het fijne van weten dan zou er gedegen onderzoek naar gedaan moeten worden. En eerlijk gezegd zou dat me gestolen kunnen worden, na de beelden van Iams.

Zelf heb ik gewoon de overtuiging dat de natuur geweldig in elkaar zit. Alleen is de aardbol te vol, waardoor de aarde zichzelf zal gaan reguleren. Helaas moeten we roeien met de riemen die we hebben... Ik persoonlijk geloof er in elk geval in dat zoals het van nature is dat dat de goede wijze is.
Een mens veel groente en fruit (nou nog uitvoeren). Paarden veel ruimte en verschillende soorten gras (nou nog de staleigenaar zo gek krijgen). Honden vlees van beesten die lekker hun leven geleid hebben (tsja, biologisch vlees is al bijna geen doen).

Nou ja, dan doe ik het dus in mijn eigen ogen 3x fout. Maar met de riemen die ik heb, doe ik mijn best om het in elk geval voor de beestjes die ik heb zo goed mogelijk te maken.

Maar terug op het onderwerp, ik was geloof ik een beetje afgedwaald. Zou het niet zo zijn dat ook in gefokt vlees gewoon minder vitaminen zitten dan dat er in wild zit? En zou dat niet de reden zijn waarom je dan niet uitkomt met vitamines volgens het prooidiermodel? En dat wij en onze beesten gewoon meer vitaminen en anti oxidanten nodig hebben omdat we gewoon niet meer in een schone omgeving wonen?

Het eerste weet ik natuurlijk niet, maar het zou me niet verbazen. Maar alleen al voor het 2e, de vervuiling, is voor mij een goede reden om suplementen te geven bij een tekort van iets (op een veilige manier, door het slechts een aantal dagen per week te doen). Dat liever volgens mij dan veel meer lever te voeren bijvoorbeeld. Lever is naar mijn weten ook nog altijd een opslagplaats van gifstoffen en zware metalen die het lichaam binnen komen.
En meer lever betekend weer minder van het ander, waardoor je waarschijnlijk weer andere dingen uit balans haalt?

Of zie ik dat verkeerd?

Ik vind je hele verhaal grappig. Vooral omdat ik precies dezelfde dingen heb lopen bedenken ;D (en ik dus blij ben dat ik niet meer de enige ben die er dit soort gedachtes op na houdt ;D).

Persoonlijk denk ik dat het het allerbeste zou zijn wanneer we onze honden alleen vlees zouden geven van wilde dieren. Konijnen, hazen, hoenders, herten, etc. (hoe wild is wild tegenwoordig? Veel dieren worden vandaag de dag bijgevoerd en gemanaged door de mens...). En deze prooidieren voeren we dan heel. Dat zou het mooiste zijn. Want laten we wel wezen: als bewezen is dat vlees van wild bijv. meer omega 3 vetzuren bevat als plof-vlees (uit de bio-industrie), dan kun je haast wel op je klompen aanvoelen dat de bio-industrie OOK invloed heeft op de vitamines en mineralen huishouding en heeft dus ook invloed op wat de hond uiteindelijk binnen krijgt. Maar hoe haalbaar is dit? Ik denk onmogelijk.

En bij gebrek aan wild zou het 2de geweldige alternatief zijn om alleen biologisch vlees te voeren (en dan schrijf ik dit dus niet eens vanuit het diervriendelijkheidsoogpunt maar puur vanuit gezondheidsperspectieven. Zou niet alleen voor de hond gezonder zijn maar ook voor de mensen zelf). Maar hoe haalbaar is dit? Ik denk voor de meeste mensen onmogelijk....

En ik kan het niet wetenschappelijk aantonen of hard maken maar om exact deze reden heb ik dus zelf afgezien van het voeren volgens de prooidier-methode. Ik geloof niet dat een hond gevoerd met louter vlees, vleesbot en orgaanvlees, afkomstig van bio-industrie-dieren, genoeg binnen krijgt. En daarom vul ik het menu van mijn honden aan met groentemix. OK, OK, nu bevatten groentes ook minder vitamines en mineralen als 'vroegah', maar 1 + 1 = 2. Denk ik. Groentes bevatten ook anti-oxydanten, vitamine E, vitamine C, vetzuren, chlorofyl, etc. En aangezien onze honden in aanraking komen met zeer veel luchtverontreiniging (ze zitten soms 23 uur per dag mee te roken en als ze buiten lopen, lopen ze met hun snuffert op auto-uitlaat-hoogte) en ik denk dus dat ze wel extra's kunnen gebruiken.

En persoonlijk vind ik het vergelijk met in het wild levende dieren dan ook niet helemaal op gaan. Een wolf loopt niet met een potje vitamine pillen buiten. Nee, maar ten eerste kan niemand dit voor hem beslissen want hij heeft geen baasje en ten tweede zit hij niet 23 uur per dag mee te roken en ten derde loopt hij meestal ook niet langs de snelweg....

Nu ben ik zelf nog steeds groot voorstander van zoveel mogelijk natuurlijke voeding aan de honden te geven en zo min mogelijk supplementen. En ik denk dat ik dat kan doen omdat ik heel afwisselend voer. Maar ook al voer ik zeer afwisselend en voer ik zelfs met regelmaat scharrel, biologisch vlees en biologische groentes, ik geef wel visolie, ik geef wel levertraanolie aan mijn pup (niet aan mijn volwassen honden) en ik geef wel heel soms wat tarwekiemolie (voor de vitamine E) en ik geef bij tijd en wijlen soms wat chlorella extra.

En wat Tannetje terecht schrijft, dat veel mensen op de kosten letten en barfen met kip, kip, kip en kip + pens en kopvlees en ik vraag me dan in alle oprechtheid af of dat voldoende is....
Door James
#438942
En behalve de kosten van biologisch scharrelvlees, heb ik nog nooit een bordje bij een Islam slagerij gezien: "biologisch scharelvlees". Hebben ze dat uberhaupt wel?

Biologisch groente en fruit zou ik voor mezelf ook wel willen. Druiven waarbij je tanden gaan knarsen van de gifstoffen hoeft van mij niet zo. Maar voor mezelf haal ik het al niet vanwege de kosten. Ik vind het overigens ook belachelijk dat biologisch fruit en groente duurder is. Dat zou iets zijn wat de staat zou moeten veranderen.

Brandstof en rookwaren worden steeds maar duurder, onder het mom slecht voor het milieu en voor de volksgezondheid. Maar al die gifstoffen zijn ook niet bepaald gezond te noemen. Daar zouden ze eens wat aan moeten doen. Kunnen we onze beestjes ook weer goekoper verantwoord te eten geven.

Maar al met al denk ik echt dat onze dieren beter gevoed worden dan wijzelf hoor. Tenminste, wel als ik naar mezelf kijk :-[

Maar begrijp ik goed dat er vooral risico is op vitamine E en D tekort? A hoor ik soms ook vallen, maar dat zit toch meer dan genoeg in orgaanvlees?

Zelf geef ik ook mijn honden eens per week Green Magma en ook eens per week Chlorella. Maar ik voel er dus ook wel wat voor om gedoseerd wat vitaminen bij te geven waarvan aannemelijk is dat ze daarvan te kort krijgen. Of iets natuurlijks waar het heel veel in zit. Maar dan bedoel ik niet hogere percentages orgaanvlees, want daarvan geloof ik persoonlijk niet dat dat de oplossing is. Maar als net begonnen... is dat nog niet zo'n hele sterke mening.
Iemand suggesties die me het zoeken vergemakkelijken?

Mijn moeder geeft altijd wat Gisto Cal, maar daar staat niet eens op wat de toegevoegde waarde is aan vitaminen. Enige wat ik eruit haal is dat er gist en mineralen inzitten. Ik vraag me af wat de toegevoede waarde daarvan is?
Door Lizzy
#438951
James schreef: En behalve de kosten van biologisch scharrelvlees, heb ik nog nooit een bordje bij een Islam slagerij gezien: "biologisch scharelvlees". Hebben ze dat uberhaupt wel?
Nee, niet dat ik weet....
Biologisch groente en fruit zou ik voor mezelf ook wel willen. Druiven waarbij je tanden gaan knarsen van de gifstoffen hoeft van mij niet zo. Maar voor mezelf haal ik het al niet vanwege de kosten. Ik vind het overigens ook belachelijk dat biologisch fruit en groente duurder is. Dat zou iets zijn wat de staat zou moeten veranderen.
Ja eens. Hoewel ik vind dat de mensen en supermarkten en eigenlijk iedereen hier wel een verantwoordelijkheid heeft/draagt.
Brandstof en rookwaren worden steeds maar duurder, onder het mom slecht voor het milieu en voor de volksgezondheid. Maar al die gifstoffen zijn ook niet bepaald gezond te noemen. Daar zouden ze eens wat aan moeten doen. Kunnen we onze beestjes ook weer goekoper verantwoord te eten geven.
De vraag is dus of het werkelijk giftiger is, niet-biologisch. Er worden regelmatig wat onderzoekjes gedaan naar fruit en groente (niet biologisch) in supermarkten en het meeste bevat niet teveel gif.
Maar al met al denk ik echt dat onze dieren beter gevoed worden dan wijzelf hoor. Tenminste, wel als ik naar mezelf kijk :-[
Dat ligt toch aan jezelf, toch?
Maar begrijp ik goed dat er vooral risico is op vitamine E en D tekort? A hoor ik soms ook vallen, maar dat zit toch meer dan genoeg in orgaanvlees?
Daar zijn de meningen over verdeeld.

Ik denk dat als je bladgroentes en orgaanvlees en vette vis voert dat je geen supplementen nodig hebt. Hoewel ik wel denk dat een pup wat meer vitamine D kan gebruiken. En dus geef ik Linga 2 a 3 keer per week wat levertraanolie, alleen in de winter. En weer niet teveel want levertraanolie bevat ook vitamine A. En dat krijgt ze voldoende binnen middels orgaanvlees, vooral lever.

Lever en niertjes enzo bevatten volgens Ian B. vitamine A en D en E en B's etc. Ik heb me rot gezocht maar ik kan nergens data vinden dat lever/niertjes van dieren vitamine D bevat (behalve vette vissen dan). Vitamine E en B's en A bevat het wel. Testikels schijnen ook veel vitamine E te bevatten.

Maar goed, als je dus een scala van orgaanvleessoorten en vette vis (heel) voert, dan ben ik niet bang voor vitamine A of E of D tekorten.

Overigens: de visolie-extra van de HEMA bevatten erg veel vitamine E. De mensen die deze met regelmaat (of elke dag) geven, geven eerder teveel vitamine E als te weinig, als je het mij vraagt!
Zelf geef ik ook mijn honden eens per week Green Magma en ook eens per week Chlorella. Maar ik voel er dus ook wel wat voor om gedoseerd wat vitaminen bij te geven waarvan aannemelijk is dat ze daarvan te kort krijgen. Of iets natuurlijks waar het heel veel in zit. Maar dan bedoel ik niet hogere percentages orgaanvlees, want daarvan geloof ik persoonlijk niet dat dat de oplossing is. Maar als net begonnen... is dat nog niet zo'n hele sterke mening.
Iemand suggesties die me het zoeken vergemakkelijken?
Als je voldoende orgaanvlees (10% a 15%) voert en je voert bladgroentes en koolsoorten en vette vis en chorella: dan is er in mijn ogen dus werkelijk geen reden om supplementen toe te gaan voegen. Met name vitamine A en D zijn eerder schadelijk (bij teveel) als onschadelijk! En chlorella bevat ook vitamina A (beta caroteen - moet nog omgezet worden) en E. Vitamine D haalt de hond overigens vooral uit de zon. En als het goed is (en de hond komt voldoende buiten) dan zou de hond in de zomer genoeg vitamine D op moeten doen en op kunnen slaan om daar de winter mee door te komen. Geef je dan ook nog vette vis: krijgt een volwassen hond echt genoeg (pups hebben een iets hogere behoefte en zeker pups die in de winter geboren worden).
Mijn moeder geeft altijd wat Gisto Cal, maar daar staat niet eens op wat de toegevoegde waarde is aan vitaminen. Enige wat ik eruit haal is dat er gist en mineralen inzitten. Ik vraag me af wat de toegevoede waarde daarvan is?
Ik zie de waarde niet van gistocal. Volgens mij bevat het vooral calcium en dat hebben onze honden niet nodig en ten tweede staat mij gist totaal niet aan. Eerder ongezond als gezond.... Daarnaast is het mij niet duidelijk wat de ingredienten zijn en hoeveel er van wat in zit. En als me dat niet duidelijk is en niet duidelijk kan worden: dan gebruik ik het sowieso niet.
Door James
#439096
De Gisto Cal staat hier dan ook braaf te staan. Als mams hier de volgende keer is krijgt ze dat weer terug met de mededeling dat het naar mijn idee onzin is. Was het al, maar nou mijn vermoeden ook nog eens bevestigd is.

Levertraan geef ik niet. Ik heb zelfs eens gehoord dat het kankerverwekkend zou zijn... Het zou dan gaan om levertraan van walvissen en tegenwoordig komt het van een ander vis? Tonijn staat me bij? Maar dit is iets uit mijn herinnering hoor, wel van iemand gehoord die over het algemeen geen onzin spuit, maar feiten heb ik er niet voor. Maar ik had voor mezelf zoiets als levertraan van een walvis kankerverwekend zou zijn, waarom zou dat dan niet zo zijn van een andere vis? Voor mij was het voldoende reden om het niet te geven. Maar ja, ik heb ook nog nooit reden gezien om het uberhaupt te gebruiken. Alle bijzaken vergeet ik dan vaak...
Heeft iemand daar ook wel eens van gehoord?

Ik heb al mijn honden vandaag zover gekregen dat ze kippenlever hebben gegeten. Lekker met honing en hutenkase. De koud gedraaide honing speciaal gehaald vandaag...
Mijn moeilijkste hond heb ik over gehaald met hetzelfde maar met daarbij leverpastij (ja, varken.... heb nog een voorraadje en hoop dat het niet meer nodig is als het op is). Dus dat is voor mij wel een geruststelling dat ze het nu wel gegeten hebben.

Nu nog de vette vis... Maar zolang ze dat niet voldoende eten.... En hoeveel procent is voldoende of hoeveel procent is ideaal? Ik heb ze vorige keer wel zo gek gekregen om er wat van te eten, maar ik moest het wel heeeeeeeel erg vermengen met andere dingen, waardoor ze nauwelijk wat binnen hebben gekregen. Was geloof net aan genoeg om ze aan de lucht te laten wennen.
Waar zit nog meer vit. D in? Wellicht is het slim om de niet vis eters zolang toch iets te geven van vit. D.?

E zit inderdaad ook in mijn visolie. Ik heb die van de Tuinen (lekker goedkoop, maar zijn ze ook goed?) Er staat op:
Visolie bevat de volgende vetzuren:
EPA eiposapantenoidezuur 180 mg
DHA docosahexaenoidezuur 120 mg
vit E als d-Alpha plus d-Beta, d-Gamma and d-Delta Tocopherolen 0.74 mg (1.1IU) (10% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid, voor mensen dan...)

En met kleine lettertjes van de typster... ik ben niet verantwoordelijk voor typ- en spel-fouten, want dit is voor mij abracadabra en ik kan mijn bril nergens vinden... Misschien zelf meer worteltjes eten ;-)
Laatst gewijzigd door James op wo 07 dec 2005, 15:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Door roefus
#439133
Vroeger werd aangeraden om als je zelf de voeding van een hond samenstelde, met gebruikmaking van dus vnl. spiervlees en organen.....om dan dagelijks een kalk/fosfor mengsel te geven.
Dit kon goed met dagelijks een opgehoopt theelepelte van het mengsel: fosforzure kalk, melkzure kalk en geslibt krijt, in de verhouding 1:1:2.
Althans, dat zou volstaan voor een hond ter grootte van een herder.
Volgens mij komt deze fosfor/kalkvoorziening ook in grote hoeveelheid voor in beendermeel (brokken?).
In ieder geval, ik ben niet volledig op de hoogte, maar ik neem aan dat als honden volgens de Barf-methode gevoed worden, dat ze dan door het percentage aan bot-consumptie deze kalkbehoefte voldoende opdoen.

Toch???
In ieder geval, ik dacht dat gistocal ook het soort mengsel was dat om deze reden toegevoegd werd.
Door roefus
#439148
En van levertraan heb ik begrepen dat het vooral de leverancier is van vit. D.
Het menselijk lichaam maakt deze vitamine aan onder invloed van zonlicht. Omdat het dan een bepaald cholestorol omzet in cholecalciferd.
Dit gebeurde pas in lever en nieren en zo zorgde het ervoor dat calcium kon worden opgenomen.
Daarom werd levertraan (heel vroeger) aan kinderen gegeven met de maanden met een 'r' erin.
Als ze dus zonlicht tekort kwamen.
Nu weet ik niet hoe dit bij honden werkt, met hun hoeveelheid haar.
Maar ik denk dat de opname van het ultraviolette haast uitgeschakeld kan worden bij hun.
Ook al omdat het afhankelijk is van de kleur van de ogen, etcetera.
Dus is vit. D wel erg noodzakelijk.
Vandaar dus veel vette vis en visolie.....zo denk ik nu.
(haha, dacht ik eerst ook al, maar nu nog meer).
Door Lizzy
#439165
roefus schreef: En van levertraan heb ik begrepen dat het vooral de leverancier is van vit. D.
Het menselijk lichaam maakt deze vitamine aan onder invloed van zonlicht. Omdat het dan een bepaald cholestorol omzet in cholecalciferd.
Dit gebeurde pas in lever en nieren en zo zorgde het ervoor dat calcium kon worden opgenomen.
Daarom werd levertraan (heel vroeger) aan kinderen gegeven met de maanden met een 'r' erin.
Als ze dus zonlicht tekort kwamen.
Nu weet ik niet hoe dit bij honden werkt, met hun hoeveelheid haar.
Maar ik denk dat de opname van het ultraviolette haast uitgeschakeld kan worden bij hun.
Ook al omdat het afhankelijk is van de kleur van de ogen, etcetera.
Dus is vit. D wel erg noodzakelijk.
Vandaar dus veel vette vis en visolie.....zo denk ik nu.
(haha, dacht ik eerst ook al, maar nu nog meer).
Toch maakt de hond ook onder invloed van zonlicht vitamine D aan (volgens JdBL en Donath en volgens het onderzoekje wat ik daar onlangs naar gedaan heb. Meer daarover in dit topic: http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... adid=16432). En zelfs bij behaarde honden is dit het geval via de minder behaarde delen van het lichaam, zeggen ze! En in de zomer doen ze voldoende vitamine D op (deze vitamine wordt namelijk opgeslagen!) om de winter door te komen. Mits de hond voldoende in de buitenlucht is geweest en mits de zon voldoende aanwezig is geweest en mits het zonlicht niet pikaal is tegen gehouden door smog.

Maar goed, even er vanuitgaand dat een hond voldoende buiten komt, kun je er vanuit gaan dat een volwassen hond genoeg vitamine D binnen krijgt via de zon en via vette vis (bijv. 1 keer per week). Levertraanolie vind ik (dat vind Juliette de Bairacli Levy ook) echt veel te zwaar en te rijk voor de volwassen hond. Visolie is voor de vitamine D zinloos. Helaas. Pups zou ik dus in de winter wel vitamine D middels levertraanolie geven. Ten eerste krijgen ze in de winter niet voldoende zonlicht en ten tweede heeft een pup wel voldoende vitamine D nodig voor opbouw van de botten. Maar ja, ik zou ook weer niet teveel geven omdat je makkelijk overdoseert met vitamine A (wat ook rijkelijk aanwezig is in levertraanolie). Ik geef onze pup ongeveer 3 keer per week. Er zijn ook weer groeperingen die levertraanolie voor pups ook afzweren trouwens.....
Door roefus
#439196
Als ik eerlijk ben, dan heb ik vroeger mijn pups ook levertraan gegeven (al was ik zo tegen de walvisvangst, brrrr.......).
Ik heb werkelijk geen idee meer over de hoeveelheid die ik toen aanhield.
Weer later....heb ik volgens mij A/D druppeltjes gegeven.
Net als bij mijn kinderen, toen ze in de groei waren.
Ennn........niet teveel, maar redelijk spaarzaam.

Ja, dat van dat zonlicht bij honden weet ik dus niet.
Kan me voorstellen dat ze het ook opnemen, op bepaalde plekken.
Onder invloed van smog e.d. zou het minder zijn.
Maar ook dat begrijp ik dan niet.
Want....net door toestanden van de ozonlaag...moeten we weer bang zijn voor té veel ultaviolette opname.
Met andere woorden: kan dat ikzelf een denkfout maak, maar ik weet het dus gewoon niet.

En als ik een pup had, die nog zijn volledige skelet moet opbouwen, zou ik in ieder geval ook het zekere voor het onzekere nemen.

bedankt voor je reactie.
Door Lizzy
#439200
roefus schreef: Als ik eerlijk ben, dan heb ik vroeger mijn pups ook levertraan gegeven (al was ik zo tegen de walvisvangst, brrrr.......).
Ik heb werkelijk geen idee meer over de hoeveelheid die ik toen aanhield.
Weer later....heb ik volgens mij A/D druppeltjes gegeven.
Net als bij mijn kinderen, toen ze in de groei waren.
Ennn........niet teveel, maar redelijk spaarzaam.

Ja, dat van dat zonlicht bij honden weet ik dus niet.
Kan me voorstellen dat ze het ook opnemen, op bepaalde plekken.
Onder invloed van smog e.d. zou het minder zijn.
Maar ook dat begrijp ik dan niet.
Want....net door toestanden van de ozonlaag...moeten we weer bang zijn voor té veel ultaviolette opname.
Met andere woorden: kan dat ikzelf een denkfout maak, maar ik weet het dus gewoon niet.

En als ik een pup had, die nog zijn volledige skelet moet opbouwen, zou ik in ieder geval ook het zekere voor het onzekere nemen.

bedankt voor je reactie.
Gelukkig komt de huidige levertraan niet van walvissen maar van kabeljauw/schelvislever! Qua ozonlaag en utraviolette straling heb ik dezelfde gedachtes als jij trouwens. Maar ik weet ook het antwoord niet.....
Door Helen
#439255
Hoe lang is levertraan houdbaar eigenlijk? Ik heb nog een fles staan van afgelopen winter. Tja, je gebruikt er zo weinig van en zo'n fles is zo groot...Zou zonde zijn om weg te gooien...
Gebruikersavatar
Door sylvia
#439665
Mensen hebben ook tegenwoordig geen supplementen nodig mits ze gezond en gevarieerd eten. De meeste mensen weten echt wel wat gezond eten is alleen missen ze de disipline om gezond te eten.

Als onze honden gezond en gevarieerd eten hebben ze ook geen supplementen nodig, ga je dingen missen omdat ze niet gegeten worden dan zijn supplementen een uitkomst.
Hier eten ze dus geen vis, dus krijgen ze zalmolie.
Door Lizzy
#439672
Helen schreef: Hoe lang is levertraan houdbaar eigenlijk? Ik heb nog een fles staan van afgelopen winter. Tja, je gebruikt er zo weinig van en zo'n fles is zo groot...Zou zonde zijn om weg te gooien...
Heb je levertraanolie van Lovitran? Daar staat namelijk een uiterste houdbaarheidsdatum op de dop.
Door Helen
#439763
Lizzy schreef: Heb je levertraanolie van Lovitran? Daar staat namelijk een uiterste houdbaarheidsdatum op de dop.
Ik snap bij houdbaarheidsdata op doppen etc nooit of dat nou geldt als de fles nog niet geopend is of tevens na opening ???
Door James
#439781
sylvia schreef: Mensen hebben ook tegenwoordig geen supplementen nodig mits ze gezond en gevarieerd eten. De meeste mensen weten echt wel wat gezond eten is alleen missen ze de disipline om gezond te eten.
Dat ben ik dus niet met je eens. Het is aangetoond dat het groente en fruit van nu nog maar een schijntje bevat van de vitaminen die erin zaten. Dit doordat potgrond en ik weet niet waar ze nog meer groente en fruit op kweken, maar het bevat te weinig voedingsstoffen voor de plant waardoor het groente of fruit ook niet voldoende vitaminen kan aanmaken. Daarbij putten ze zo'n plant ook uit door zo vaak mogelijk te oogsten. Logisch, maar daardoor ontstaat wel een verandering en die zit 'm vooral in de vitaminen.

Spinazie is toch wel het heftigste voorbeeld... Spinazie was vreselijk gezond vanweg de hoeveelheden ijzer die er in voor kwamen. Ik weet de percentages niet meer, maar het was schokkend hoe weinig er tegenwoordig nog maar in zit...

En ik denk dat we ook nog eens minder groente en fruit eten dan van oorsprong bedoeld is...

Maar ik ben ook iemand die geloofd dat veel ziekten veroorzaakt worden door slechte voeding en vooral een tekort aan vitaminen.
En dat door de farmaceutische industrie veel informatie achter gehouden wordt, omdat het financieel gewoon een strop is als men er achter komt op wat voor manier je bepaalde ziekten kan voorkomen of onderdrukken. Er gaat gewoon zoveel geld in om...

Hetzelfde is toch met de hondenbrokken? Denk je dat ze niet weten dat een hond veel meer vlees moet eten? En dat granen eigenlijk niet in hondenvoer horen. Alles draait om het geld...
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door