Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door vince
#402500
Nou, ik was zojuist op visite bij iemand en mijn hond heeft in de grote tuin aldaar een scharrelkip te pakken gehad. Beest was direct dood natuurlijk(nek gebroken). Nu is het helemaal zonde als er niet van gegeten gaat worden, lekker dacht ik welweer, ook wel een beetje zielig maar goed kan ik de kip nu zo geven aan mijn hond of moet er eerst wat aan worden gedaan, plukken, ingewanden eruithalen, poten erop of eraf kop mee voeren of niet? ik heb geen idee eigenlijk. Mijn gevoel zegt me om hem zo te geven en te kijken wat er over blijft maar ik hoorde dat ik best even op deze site kon vragen, hopelijk krijg ik een juist antwoord... B.v. d, gr, Vince
Door Lizzy
#402501
Hoi Vince, tja, triest voor zo'n kippetje he.... Maar ik ben het met je eens, het is zonde als er niet van gegeten wordt. Ik weet niet hoe groot de kip is en hoe groot jouw hond is maar als je hond een hele kip 'aan kan', dan kun je de kip zo geven. De meeste honden gaan de kip wel plukken dus als je niet je hele tuin vol wil hebben met veren, dan pluk je de kip het beste zelf en geef je 'm zonder veren. Organen, kop, alles kan er verder aan blijven zitten.
Door Lizzy
#402506
Ik neem tenminste wel aan dat je hond gewend is vleesbotten te eten?
Door vince
#402509
Hoi LIzzy, bedankt voor het snelle antwoord. Ja, ik ben wel een goser maar ik moet toch van de dubbelheid ervan een klein traantje wegpinken idd. Maar ja joh, het is de natuur en ik hou zelf ook wel van een goede kip en mijn hond ook wel natuurlijk. Ik heb een Duitse herder van 33 kilo (eentje die kan vliegen als een kip). En het kippetje is net gewogen 1200 gram met alles erop en eraan weegt ze. Ik heb een grote tuin die nog moet worden opgeruimd dus... Maar nog een vragie hoor, kan het nou werkelijk geen kwaad als er ziektes in de kip zitten of wat mijn hond ziek maken kan? en zouden er in de veren nog bepaalde stoffen zitten die goed zijn voor de hond? en de kop inclusief scherpe snavel, en de botten van de kip. kan allemaal echt geen kwaad he?..... thankss
Door vince
#402513
Ze heeft wel vaker vleesbotten op , een maand of twee geleden heef tze nog een konijn opgegeten een jonkie met huid en haar, en ze krijgt twee drie keer in de week vuile pens van het lam maar daar zitten geen botten in natuurlijk, echt gewend ook weer niet denk ik dan he
Door Lizzy
#402514
vince schreef: Hoi LIzzy, bedankt voor het snelle antwoord. Ja, ik ben wel een goser maar ik moet toch van de dubbelheid ervan een klein traantje wegpinken idd. Maar ja joh, het is de natuur en ik hou zelf ook wel van een goede kip en mijn hond ook wel natuurlijk. Ik heb een Duitse herder van 33 kilo (eentje die kan vliegen als een kip). En het kippetje is net gewogen 1200 gram met alles erop en eraan weegt ze. Ik heb een grote tuin die nog moet worden opgeruimd dus... Maar nog een vragie hoor, kan het nou werkelijk geen kwaad als er ziektes in de kip zitten of wat mijn hond ziek maken kan? en zouden er in de veren nog bepaalde stoffen zitten die goed zijn voor de hond? en de kop inclusief scherpe snavel, en de botten van de kip. kan allemaal echt geen kwaad he?..... thankss
Nou, ik begrijp dat wel hoor... ben ook dol op kippies.... ik heb tranen met tuiten gehuild toen mij Fred overleed (en ja, ik geef een paar keer per week ook kip aan mijn honden te eten en ik snap soms ook niet hoe het werkt bij ons mensen...).

Maar goed, als jouw Duitse Herder gewend is aan rauw vlees + rauwe vleesbotten en ook gewend is aan grote maaltijden: dan kun je de kip wel geven. Met veer en al, hoewel veer niet echt voedingswaarde heeft.

Mocht je hond niet gewend zijn aan rauw vlees + botten en grote maaltijden: dan zou ik het geheel anders aan pakken! Dan zou ik de kip 'vakkundig' in delen snijden (hakken, knippen) en nu alleen de karkas (zachte) en nek geven aan je hond. De andere delen kun je in de vriezer doen en later op voeren. Voor ziektes hoef je niet bang te zijn hoor.

Wat eet je hond normaal gesproken eigenlijk?
Door vince
#402518
Nou joh, dan denk ik dat ik maar gewoon de kip aan de hond geef en dan zal ze de tuin wel in verdwijnen met dat beest, ik moet zeggen dat ik het erg tof vind, de manier waarop ik antwoord krijg, erg duidelijk en met begrip voor alles, goed joh!.... Ik geef normaliter geperste brokken van Farmfood aan mijn hond met eens in de week een vis en twee of drie keer per week vuie pens met of zonder rijst. Vroeger gaf ik altijd Royal canninbrokken en dan een paar keer in de week van smuldier door de brokken heen gemengd, kip of rund of hart, je kent het wel denk ik.
Door vince
#402520
En weet je misschien is het wel gewoon beter voor de mens dan in iedr geval om geen vlees te eten wat bewust leven heeft, het dier wordt immers vaak in angsttoestand gedood en daardoor komen er bepaalde stoffen in het vlees die onze grovere atomen niet tengoede komen teneinde een gevoel van vrede in onszelf te winnen. en een vorm van schuldgevoel. nou ja het is moeilijk om uitte leggen in elk geval, maar ik ben ondanks dat toch gek op een lekker stuk vlees. :P
Door vince
#402529
maar ze krijgt dus meestal de geperste brokken van Farmfood, gr. vince
Door Lizzy
#402793
Dan zou ik zelf de kip niet geven. Ik zou zelf de kip in delen invriezen en beginnen haar de zachte botdelen te geven.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door