Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Bianca1
#392463
Lizzy schreef: Weet je wat ik denk? (theorieetje van mij): de maag is een soort rekbare zak. Normaal gesproken als er bot binnen komt dat is stukjes is gekluift: dan komen deze stukjes op de bodem van de maag (de zak) te liggen. In het maagzuur. Dit stuk bot is natuurlijk zo lang, dat is de maag in geschoven en heeft misschien niet in z'n geheel lang/goed contact kunnen maken met het maagzuur. En dus is het niet verteerd. Zou dat een verklaring kunnen zijn?

Het bot was wel wat aangevreten, het vlees was er ook af, maar het was niet zacht geworden ofzo. Het was zo goed als onverteerd.
Jee, wat een schrik, gelukkig is ze de rib weer kwijt pfff
De verteringskwestie vind ik ook wel interessant.
Ik vind de theorie aannemelijk, maar volgens mij mis je een belangrijk onderdeel; een uitgebraakt stuk voedsel is afkomstig uit de maag(op z'n verst), waar maar op zeer beperkte schaal verteerd wordt, het echte verteerwerk vind plaats in de dunne darm. Derhalve kun je geen -gedeeltelijk- verteerde rib verwachten na deze (gelukkige :))kotspartij. Je zou wel mogen verwachten dat het maagzuur een stuk van de rib heeft aangetast, wat ik in jouw theorie wel weer aannemelijk vind. Misschien is het hele stuk rib wel nooit in de maag aangekomen! (ik weet niet of dat kan) Jammer dat er geen afzender op het bot stond ;D
Door irmaa
#392468
Nou Lizzy, gelukkig is dit goed afgelopen, ben blij voor jullie.
Maar goed, las net ook andere twijfels hier over het verterings verhaal van botten.... ;)
Nogmaals ik ben oprecht blij voor je.
irma
Door Mevroi Kruim
#392477
bianca1 schreef: Jee, wat een schrik, gelukkig is ze de rib weer kwijt pfff
De verteringskwestie vind ik ook wel interessant.
Ik vind de theorie aannemelijk, maar volgens mij mis je een belangrijk onderdeel; een uitgebraakt stuk voedsel is afkomstig uit de maag(op z'n verst), waar maar op zeer beperkte schaal verteerd wordt, het echte verteerwerk vind plaats in de dunne darm. Derhalve kun je geen -gedeeltelijk- verteerde rib verwachten na deze (gelukkige :))kotspartij. Je zou wel mogen verwachten dat het maagzuur een stuk van de rib heeft aangetast, wat ik in jouw theorie wel weer aannemelijk vind. Misschien is het hele stuk rib wel nooit in de maag aangekomen! (ik weet niet of dat kan) Jammer dat er geen afzender op het bot stond ;D
Dat klopt voor mensen maar niet voor honden/wolven. Bij mensen fietst de maaltijd betrekkelijk snel van de maag naar de dunne darm, en die verteert (volgens mij vooral zetmelen enzo, maar hou me ten goede). Bij canidae vindt het grootste deel van de vertereing in de maag plaats, de darmen doen alleen de laatste beetjes. Voedsel kan bij honden ook gerust 24 uur of langer in de maag rondhangen.
Was het stuk rib in de slokdarm blijven hangen dan had Linga wel anders gereageerd (kokhalzen, wurgen) en niet kunnen eten.
Door Bianca1
#392487
Kruimel schreef: Dat klopt voor mensen maar niet voor honden/wolven. Bij mensen fietst de maaltijd betrekkelijk snel van de maag naar de dunne darm, en die verteert (volgens mij vooral zetmelen enzo, maar hou me ten goede). Bij canidae vindt het grootste deel van de vertereing in de maag plaats, de darmen doen alleen de laatste beetjes. Voedsel kan bij honden ook gerust 24 uur of langer in de maag rondhangen.
Was het stuk rib in de slokdarm blijven hangen dan had Linga wel anders gereageerd (kokhalzen, wurgen) en niet kunnen eten.
Klopt inderdaad (voor mensen) en ja wij zijn nu eenmaal geen honden, ik heb te snel opgeschreven waaraan ik dacht.
Vraag ik me nog wel af hoe het dan kan dat het bot vrijwel onaangetast (ook aan de onderkant) naar buiten is gekomen (als je er dus vanuit gaat dat het inderdaad in de maag is geweest)
Maar nogmaals: gelukkig ís het eruit!!
Door Mevroi Kruim
#392490
irmavgog schreef: Ik denk niet dat botten zo snel verteren.. denk dat je nog een paar dagen allert moet zijn.
Dat van buffelhuid is een bekend probleem, ook daar na dagen kan je nog problemen verwachten. ( volgens onze dierenarts gebeurd het zo vaak dit soort dingen met botten en buffelhuid enz...) .. denk dat ook daarom veel da's niet zo blij zijn met botteneters ;) Ook perforaties door botten komen zeer regelmatig voor.
Kan me voorstellen dat je je rot schrok, eng hoor.......!!
irma
Heeft jouw dierenarts of heb jij daar dan ook cijfers over? Dus over ongelukken met onverhitte botten? Toen ik overwoog om mjn dieren barf te gaan voeren heb ik ook overal gezocht naar harde cijfers om de risico's te kunnen inschatten, maar niks kunnen vinden. Dierenartsenpraktijken gebeld, reactie meestal 'oh nee, levensgevaarlijk, perforatie blablabla ...' maar als ik dan vroeg hoe vaak, in relatie tot het aantal honden dat botten gevoerd krijgt, en waren dat dan rauwe botten dan werd het erg stil aan de andere kant. Ook op internet niks kunnen vinden, behalve dan dat veel zo niet de meeste dierentuinen hun roofdieren rauw voeren, met botten, en geen brokken of kvv. En daar iha dus geen problemen mee hebben.
Door irmaa
#392491
Kruimel schreef: Dat klopt voor mensen maar niet voor honden/wolven. Bij mensen fietst de maaltijd betrekkelijk snel van de maag naar de dunne darm, en die verteert (volgens mij vooral zetmelen enzo, maar hou me ten goede). Bij canidae vindt het grootste deel van de vertereing in de maag plaats, de darmen doen alleen de laatste beetjes. Voedsel kan bij honden ook gerust 24 uur of langer in de maag rondhangen.
Was het stuk rib in de slokdarm blijven hangen dan had Linga wel anders gereageerd (kokhalzen, wurgen) en niet kunnen eten.
dacht ik ook dat e.a. lang kan blijven hangen.. het is niet zo dat wat de vorige dag gegeten is de volgende dag er zowiezo weer uit komt e.a. hangt af hoe snel iets verteerd, en je kan aan je water aanvoelen -gewoon gezond verstand en ervaringen van anderen meenemen dat dit soort botten - ook al zouden ze in kleinere stukken zijn gemaakte- botten , wel iets langer nodig hebben. Soms kunnen objecten dagenlang blijven zitten, en botten zijn ook objecten ;) niet zo makkelijk te verteren als men hier wel doet voorkomen.
Maar goed ik ben geen Barfer en weet er dus niets van.
irma
Laatst gewijzigd door irmaa op ma 26 sep 2005, 17:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#392493
irmavgog schreef: dacht ik ook dat e.a. lang kan blijven hangen.. het is niet zo dat wat de vorige dag gegeten is de volgende dag er zowiezo weer uit komt e.a. hangt af hoe snel iets verteerd, en je kan aan je water aanvoelen -gewoon gezond verstand en ervaringen van anderen meenemen dat dit soort botten - ook al zouden ze in kleinere stukken zijn gemaakte- botten , wel iets langer nodig hebben. Soms kunnen objecten dagenlang blijven zitten, en botten zijn ook objecten ;) niet zo makkelijk te verteren als men hier wel doet voorkomen.
Maar goed ik ben geen Barfer en weet er dus niets van.
irma
Oh? Joh? En waarom hebben mijn 2 andere Dalmatiers die botten vanmiddag al uit gepoept? En is dat normaal gesproken dus altijd het geval? Misschien dat je hier inderdaad een stukje ervaring mist om goed over te kunnen oordelen?
Door Erna
#392494
irmavgog schreef: en je kan aan je water aanvoelen -gewoon gezond verstand en ervaringen van anderen meenemen dat dit soort botten - ook al zouden ze in kleinere stukken zijn gemaakte- botten , wel iets langer nodig hebben. Soms kunnen objecten dagenlang blijven zitten, en botten zijn ook objecten ;) niet zo makkelijk te verteren als men hier wel doet voorkomen.
Maar goed ik ben geen Barfer en weet er dus niets van.
irma
Ik heb dan toch wel bijzondere honden denk ik. Als ik ze vanavond botten geef dan komt het er morgenochtend aan de achterkant weer uit. Mooie harde keutels met een beetje wit.

Misschien moet je ook eens gaan barfen met je honden zodat je ook zinnig mee kan praten.
Door *Natasja*
#392496
Ik wist niet dat de spijsvertering zo snel ging. Hoe weet jij trouwens dat het de botten van gisteren zijn, Lizzy, die ze vanmiddag uitpoepten? Kunnen het bijvoorbeeld niet de botten zijn van de dag daarvoor? Ik bedoel dit niet betweterig hoor, ik vind dit gewoon interessant om te weten, en jij weet er tenslotte een hoop vanaf!
Door danielle1980
#392499
nou ik wilde net zeggen dat ik dacht dat linga t waarschijnlijk wel uit zou kotsen, blijkt dat dat dus al gebeurd is 8) :-*

kan me voorstellen dat jullie geschrokken zijn, :o :'(

mijn ervaring is met de pyrs en minx dat elk stuk bot dat te groot was altijd uitgekotst word.
bo heeft eergister nog een botje van ong 6 a 7 cm uitgekotst.

ik maakt me eigenlijk niet zo heel snel druk, maar wij geven geen geit moet ik eerlijk zeggen. :-[
ik kan vaak met geen mogelijkheid die botten buigen, dus die geef ik niet. :-\
en enkele botten geef ik ook nooit, ik geef altijd meerdere botten aan elkaar of grote delen, ik moet heel eerlijk zeggen dat ik juist kleine stukjes of 1 rib bv eng vind,
ze kunnen die namelijk makkelijker doorslikken. :(

en ik vind nooit bot in de ontlasting terug, terwijl ik nu standaard sinds ik dus vlees geeft altijd kijk hoe de ontlasting eruit ziet. :-[ :P
o ja en wittig is het ook nooit :-\
Laatst gewijzigd door danielle1980 op ma 26 sep 2005, 17:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Ster
#392500
Natasja (van Beau en Benthe) schreef: Ik wist niet dat de spijsvertering zo snel ging. Hoe weet jij trouwens dat het de botten van gisteren zijn, Lizzy, die ze vanmiddag uitpoepten? Kunnen het bijvoorbeeld niet de botten zijn van de dag daarvoor? Ik bedoel dit niet betweterig hoor, ik vind dit gewoon interessant om te weten, en jij weet er tenslotte een hoop vanaf!
Nou, ik barf zeg maar om de twee dagen, en de poep is wit stipt de volgende dag!

Misschien blijft eten lang in de maag van de hond alleen als hij heeeeel veel heeft gegeten wat hij niet direct als voedingsmiddelen nodig heeft? Een soort van voorraadkast dus?
Door Erna
#392503
Natasja (van Beau en Benthe) schreef: Ik wist niet dat de spijsvertering zo snel ging. Hoe weet jij trouwens dat het de botten van gisteren zijn, Lizzy, die ze vanmiddag uitpoepten? Kunnen het bijvoorbeeld niet de botten zijn van de dag daarvoor? Ik bedoel dit niet betweterig hoor, ik vind dit gewoon interessant om te weten, en jij weet er tenslotte een hoop vanaf!
Hoi Natasja

Ik ben dan wel geen Lizzy, maar goed. Wij geven niet iedere dag een maaltijd met bot. Dus stel dat ik op dinsdagavond kopvlees geef, woensdag ochtend pens en dan op woensdagavond pas weer bot en ze poepen donderdag een beetje wittig dan is dat van de woensdagavond.

Toen wij net begonnen met zelf samenstellen hebben we de poep goed in de gaten gehouden en konden we zien dat ongeveer 12 uur na het eten van bot er witte keutels uit kwamen. Nu letten we er zelden meer op.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door